1
Збірник завдань
Українська література 5 клас
«Мистецький спадок нащадкам»
Упорядник
Мілярчук Ірина Володимирівна
вчитель української мови та літератури
Дідковецької гімназії
Чуднівської міської ради
Збірник містить доступні для використання завдання: ігрові вправи, кросворди, літературні диктанти, вікторини, інтерактивні вправи.
Завдання, підібрані у збірнику, розвивають логічне мислення, сприяють підвищенню творчої діяльності учнів, розвивають інтерес до читання.
Даний матеріал буде цікавий та корисний для використання у навчальному процесі.
Рекомендовано вчителям української мови та літератури.
Чуднів 2022
Вступ
В наші дні стала актуальною проблема читацької активності школярів. Сьогодні, внаслідок змін у житті суспільства, статус читання, його роль і ставлення до нього значно змінилися.
Завдання даного збірника ставлять за мету навчити учнів читати усвідомлено, з розумінням, критично. Адже дитяче читання – це ключ до життя в сучасному інформаційному просторі.
Збірник містить доступні для використання завдання: тести на встановлення відповідності, літературні диктанти, ігрові вправи, кросворди, тощо.
Вправи підібрані у збірнику формують інтерес до читання, розвивають логічне, креативне мислення школярів, виробляють в учнів звичку проникати до всіх подробиць тексту.
Матеріал може бути використаний на будь-якому етапі проведення уроку: перевірка домашнього завдання, урізноманітнення форм роботи на уроці, перевірка знань певної теми.
(Підкресліть слова чи словосполучення, що є не вірними. Знайдіть правильне твердження.)
Ключ: художніх образів, має, слово, ні, з усної народної творчості.
(Міфи та легенди)
ГЕРОЙ ТВОРУ |
НАЗВА ТВОРУ |
|
А. «Чому Пес живе коло людини?» |
|
Б. «Неопалима купина» |
|
В. «Як виникли Карпати» |
|
Г. «Ракова криниця» |
(Міфи та легенди)
(Міф «Про Зоряний Віз»)
(«Чому пес живе коло людини?»)
(«Як виникли Карпати»)
(«Як виникли Карпати»)
Ключ: 1-8, 2-4 (Вовк, Ведмідь, Лев, Людина), 3-2, 4-10, 5-1
«Міфи та легенди»
(«Про зоряний Віз»)
(«Чому пес живе коло людини»)
(Легенда «Ракова криниця»)
(Легенда «Про запорожців)
(Легенда «Неопалима купина»)
(«Як виникли Карпати»)
(Народний переказ «Прийом у Запорожців»)
(«Про Зоряний Віз»)
Загадки. Прислів’я та приказки.
1.Загадка |
А. Довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей з повчальним характером. |
2.Прислів’я |
Б. Образний вислів, що влучно характеризує людину. |
3.Приказка |
В. Короткий та дотепний опис людей, тварин, предметів, подій та явищ, які треба розпізнати. |
4.Метафора |
Г. Слово чи словосполучення, яке розкриває ознаки чи властивості одного предмета чи явища через перенесення на них ознак іншого предмета чи явища. |
Ключ: 1-В, 2-Б, 3-А, 4-Г
А. Це розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію, або життя і діяльність якоїсь особи.
Б. Усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні.
В. Усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв.
Г. Це розповідь, що передає уявлення про наших далеких предків, про створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот.
Д. Це короткий та дотепний опис людей, тварин, предметів, подій та явищ, які треба розпізнати.
Ключ: 1-Г, 2-А, 3-В, 4-Б, 5-Д
(що в коморі.)
(така й паляниця.)
(в біді.)
(вік учись.)
(греблю рве.)
(розуму наберешся.)
(і в воді не тоне.)
(хто в своєму домі.)
8. ВІДНОВИ ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ
1. край, звичай, Кожен, має, свій.
2. охоти, роботи, Без, нема.
3. за, носити, Знання, плечима, не.
4. більше, освіту, Здобудеш, світу, побачиш.
5. а, тримай, Друга, найдеш, шукай.
6. тихому, У, чорти, болоті, водяться.
7. біді, Друзі, в, пізнаються.
8. рідної, ворона, З, й, мила, сторони.
(Дайте відповіді так або ні на запитання за змістом твору «Лисиця та Рак»)
10. ГРА «ВІДШУКАЙ ПАРУ»
(«Мудра дівчина»)
Знайди і з’єднай стрілкою предмет і ознаку.
Дівчина живий
Брат дійна
Думка найтонша
Сон варені
Гілочка мудра
Заєць запряжені
Коні наймиліший
Яйця бідний
Корова найпрудкіша
11. ВПРАВА «КИНУТИЙ КАМІНЬ»
(До кожної літери ключового слова дібрати слова, які характеризують головну героїню казки «Мудра дівчина»)
М – (мудра)
А – (активна)
Р – (розумна)
У – (уважна)
С – (смілива)
Я – (яскрава)
12. КРОСВОРД З ОПОРНИМ СЛОВОМ
1М |
|
|
|
|
|
|||||||
|
2 |
У |
|
|
|
|
||||||
|
3Д |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
Р |
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
А |
|
||||||
|
6Д |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
І |
|
|
|
|
|||
|
8В |
|
|
|
|
|
|
|||||
9Ч |
|
|
|
|
|
|||||||
10 |
|
И |
|
|
|
|
|
|
||||
11 |
|
Н |
|
|||||||||
12 |
|
|
А |
|||||||||
Ключ: Маруся, курча, думка, горобець, корова, десять, гребінка, варені, чесна, гринджоли, сон, лоша.
а Яйце-райце
б Колосок
в Зернину
а Лев
б Стрілець
в Дівчина
а М’ясом
б Зерном
в Смаколиками
Орел з чоловіком спочатку полетіли
а дядько – брат – батьки
б брат – батьки – дядько
в батьки – брат – дядько
а Золото
б Яйце-райце
в Багато грошей
а Чоловік загубив його
б У нього його вкрали
в Воно ненароком розбилося
а Орел
б Змія
в Люди
а Батько змії
б Донька змії
в Чоловік змії
а 7
б 12
в 3
а Про тварин
б Про людей
в Чарівних
а Гарно вчитися
б Допомагати батькам
в Не боятися долати труднощі
(До розділу «Усна народна творчість»)
Ключ: 1 – фольклор, 2 – легенда, 3- прислів’я, 4 – переказ, 5 – персонаж, 6 – загадка, 7 – акровірш, 8 - приказка
|
А. Білий палац |
|
Б. Зернина |
|
В. Глечик з водою |
|
Г. Гренджоли |
|
Е. Мішок соломи |
Народні казки
(Визначити, висновком якого твору може бути кожне з прислів’їв)
(«Про правду і кривду»)
(«Лисиця та Рак»)
(«Мудра дівчина»)
(«Вовк і Чапля»)
(«Яйце-райце»)
(«Летючий корабель»)
(Життєвий шлях Івана Яковича Франка)
(«Фарбований Лис»)
|
1 |
О |
|
|
|
|
|
|
|
||
2С |
|
|
|
|
|
||||||
3 |
Т |
|
|
|
|
||||||
4 |
|
Р |
|
|
|||||||
5 |
О |
|
|
||||||||
|
6 |
|
|
М |
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
И |
|
||||||
|
8 |
|
С |
|
|
|
|
||||
9 |
|
|
|
Л |
|
|
|||||
(Життєвий шлях В. Короліва-Старого)
Іван Королів-Старий «Мавка Вербинка»
(Елементи сюжету розташувати у послідовності до змісту казки)
А. Дідусь пригощає маленьких лісових мешканців кашею.
Б. Мавка Вербинка робить перев’язку пораненому Зайчику.
В. Лісовик налітає на дерево й звалює його на яму.
Г. Лісник опиняється в ямі з Вовком.
Д. Мавка Вербинка відкрилася перед лісником.
Е. Вербинка звертається до Хуг по допомогу.
Є. Лісник рятує поранену Кізеньку.
Ж. Чорновухий Заєць повідомляє лісових мешканців про небезпеку.
Ключ: 1-Ж, 2-Е, 3-Б, 4-Д, 5-Є, 6-Г, 7-В, 8-А
А. Руда Лисиця
Б. Чорновухий Заєць
В. Сірий Вовк
2. Де жила лісова Мавка Вербинка?
А. У дуплі старої верби над болотом
Б. У дуплі старої верби біля річки
В. У дуплі старої верби на галявині
3. Мавка була донькою:
А. Лісовика
Б. Водяника
В. Очеретника
4. Очі у Мавки були схожі на:
А. Намистинки
Б. Гудзички
В. Фіалки
5. Кого взялася рятувати Мавка Вербинка?
А. Лисичку
Б. Зайчика
В. Лісовика
6. Чим напоїла хворого Зайчика Мавка?
А. Цілющим соком берези
Б. Лікувальним запашним чаєм
В. Солодким білим медом
7. Чому маленька Мавка з’явилася перед лісником красунею дівчиною?
А. Бо хотіла сховатися в нього
Б. Прохала про допомогу Кізоньці
В. Дуже захотіла їсти
8. Як Мавка Вербинка віддячила ліснику?
А. Запросила до себе в гості
Б. Врятувала лісника з пастки
В. Поприбирала в його оселі
9. «Він був сумний, роздратований. Його світлі блакитні очі палали, як сині вогники в печі» - це опис:
А. Мисливця
Б. Лісовика
В. Лісника
10. Чим пригостив лісник маленьких лісових мешканців?
А. Смачними лісовими ягідьми
Б. Солодощами
В. Пшоняною кашою з цукром та корицею
11. Казка «Мавка Вербинка» побудована на:
А. Реальному
Б. Фантастичному
В. Фольклорному матеріалі
12. Казка увійшла до збірки:
А. «Чарівне намисто»
Б. «Нечиста сила»
В. «Лісове свято»
(В. Королів-Старий «Мавка Вербинка»)
|
1В |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
2 |
Е |
|
|
|
|
||||||
|
3 |
|
Р |
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
Б |
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
И |
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
К |
|
|
||||||
8 |
|
|
|
А |
|
|||||||
(Життєвий шлях В. Симоненка)
(В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотун»)
П – (плаксивий) Л – (лихий) А – (агресивний) К – (крикливий) С – (суворий) І – (істеричний) Й – (єхидний)
|
Л – (лукавий) О – (обережний) С – (смішний) К – (кумедний) О – (опецькуватий) Т – (талановитий) О – (охайний) Н – (наполегливий) |
«Цар Плаксій та Лоскотон»
А. Забіяки-сльозівці
Б. Лоскотон
В. Цар Плаксій
Г. Діти Плаксія
Д. Придворні
Е. Сини Плаксія
Є. Капітан Макака
Ключ: 1-В, 2-Б, 3-Д, 4-А, 5-Г, 6-Е, 7-Є
Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон».
(Розподілити слова у дві колонки залежно від того, з ким вони асоціюються.)
Плаксій Лоскотон
Веселий, злий, сердитий, жартівливий, пихатий, плаксивий, жорстокий, добрий, щирий, усміхнений, лютий, лагідний, добродушний, ненависний.
(Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка)
(Знайди і з’єднай стрілкою предмет та його ознаку)
Князь Князівна Змій Посланці Микита Діти |
Вродлива Лютий Сумний Сердитий Малі Найкращі |
(Впізнати персонажа літературної казки з опису)
Цар Плаксій |
Змій |
Коза Лиска |
Мавпочка Фрузя |
Мавка Вербинка |
Хуха Моховинка |
Микита Кожум’яка |
Зайчик Вуханчик |
Лис Микита |
Лоскотон |
(Літературні казки)
Геть! Не маю я охоти
Розмовлять під час роботи!» (Микита Кожум’яка)
Народні та літературні казки
(Хто з героїв казок міг би надіслати вам смс наступного змісту?)
І. Я. Франко
(Визначити зайвий предмет, назвати казку і автора)
(Скласти сенкани до слів: Казка, Лоскотон, Лис Микита.
Наприклад:
Казка
Цікава, весела
Фантазує, розважає, повчає
Усі в дитинстві захоплюються нею
Подорож
Використана література:
(автори: Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.)