Збірник завдань " Усний твір-опис предмета"

Про матеріал

У збірнику вміщено різнорівневі завдання для уроків розвитку комунікативних умінь і навичок за темою "Усний твір-опис предмета". Подані завдання дають можливість формувати в учнів текстотворчі вміння, самостійний добір виражальних засобів мови, розвивати логічне та творче мислення, збагачувати словниковий запас учнів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Збірник завдань

з української мови

для учнів 5 класу

Тема «Усний твір-опис предмета»

 

 

Підготувала учитель

української мови та літератури

Сіпєєва О.В.

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

Селидівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5клас

Тема: «Усний твір-опис предмета»

Завдання №1

Репродуктивний рівень

Доповнити речення означеннями, використовуючи слова з довідок. Пояснити, що у народній символіці означає квітка конвалії.

Стебло безсмертника…

Квіточки бузку…

Пелюстки лілії…

Листя конвалії…

Слова з довідки: чотирипелюсткові, фіолетові, ніжні, духмяні, тонкі, прозорі, круглі, загострені, невисоке, товсте, розгалужене, густо вкрите продовгуватими листочками, довге, овальної форми.

Завдання №2

Репродуктивний рівень

  • Скласти опис квітки проліска за схемою:
  1. Опишіть квітку;
  2. Особливості побудови рослини;
  3. Які асоціації виникають у вашій уяві;
  4. Власне ставлення до рослини.

Слова для довідки: ніжність, чистота, тонке стебло, білі квіти, корінь, для краси, подарунок, виготовляють парфуми, весняна, тендітна.

  • Розкажіть, які першоцвіти ростуть в Україні.

Завдання №3

Репродуктивний рівень

Прочитати текст. Визначити основну думку, тип і стиль мовлення. Пояснити заголовок. Чи доводилось вам бачити як росте ця рослина? Доберіть синоніми до слів цвісти, синій, рости.

Назвіть лікувальні властивості цієї квітки.

Чи бачили ви, як цвітуть Петрові батоги? Не бачили? І не знаєте, які вони? Може чули, як старенькі їх ще називають диким цикорієм? А ростуть вони на узбіччі доріг, на занедбаних пасовищах, під плотами, на смітниках. Аж до серпня стирчать голі, безлисті кущики з довгими прутиками.

І раптом сонячного ранку серпень розвішує по тих довгих прутиках круглі шматочки синього-пресинього неба. І ті дивовижні синьоокі кущі-букети милують очі доти, поки сонечко із зеніту не зверне до заходу. Тоді квіточки, наче по команді. Скручуються, ховаються у пазухи, і стає знову кущ непривабливим аж до наступного ранку. А як тільки вранішнє сонечко вип’є із прутиків росу, то і заяскравіють неповторної краси сині квіточки. Від кольору цих квіточок у нашому селі Могилівці здавна місяць серпень називали синьооким.

Завдання №4

Репродуктивний рівень

Скласти анкету рослини, яка найбільше подобається. Назвати лікарські рослини, які ти знаєш.

  1. Назва рослини…
  2. Місцевість, у якій поширена…
  3. Стебло рослини…
  4. Форма і колір пелюсток…
  5. Аромат…
  6. Враження, яке справляє на вас…

  Завдання №5

Конструктивний рівень

Відредагувати поданий текст, вказати стиль мовлення. Пригадайте, хто з українських художників малював цю квітку?

Мальви – справжні королеви у літньому українському садку. Вони ніжні, пишні, яскраві. Квітки мальви на її високім довгім та міцним стеблі дуже багато. Тому здається, що мальва – це суцільна велика квітка.

Мальви в садку квітнуть все літо. Вони радують око різними кольорами ніжно рожевим, лимонно-жовтим, ніжноліловим, густо-червоним, яскраво-бардовим… Деякі мальви мають дивний чисто білий колір. Пишні пелюстки мальви за формою схожі на видовжені сердечка, а саме квітка – легенький капелюшок. Я уявляю, що такий головний убір могла носити казкова принцеса квіткових ельфів.

Пелюстки квітки нагадують мені легких метеликів. Здається, що вони зараз оживуть, зірвуться з місця та злетять у повітря. У чашечці квітки багато пилку, тому мальву дуже полюбляють бджоли-медоноси. Отже, мати мальву біля хати не тільки приємно, але й корисно.

Це справжня троянда простого народу. Я був здивований, коли почув, що в селах її називають «собача рожа». Така красива квітка, а така груба назва! А потім дізнався, що правильно це звучить «ружа», тобто троянда. Мальва і справді дещо її нагадує.

Українці здавна любили мальву не тільки за її красу, тому що вона здатна прикрасити собою найбідніше подвір’я. Часто мальви виростають самі собою біля парканів, у садку та не потребують особливого догляду.

Завдання №6

Конструктивний рівень

Змоделювати подані речення таким чином, щоб утворився зв’язний твір-опис ромашки. Пояснити, які лікувальні властивості має ромашка.

Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних «вогняних» пелюсток. ЇЇ не одразу помітиш серед пишних лілей, троянд, жоржин та орхідей. Але проста, скромна краса ромашки всеодно незрівнянна. Недарма в літературі ця квітка є символом доброти, юності та скромності. Ця проста та нехитра квіточка росте усюди: у садочках, у парках та на городі. Навіть інколи зненацька з’явиться посеред шумної міської вулиці, нагадавши перехожим про красу природи. А справжній дім та родина ромашки – у великому різнотрав’ї українського поля.

Кругла середина квіточки радує око яскраво-жовтим кольором. А прямі пелюстки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, вбране у білі шати, усміхається до всіх навкруги.

Скромна ромашка є щедрою. Вона лікує людей від багатьох хвороб, дарує солодкий нектар, годує мурашок та комашок – «сонечок». А також наповнює навколишній світ радістю життя!

А яка ромашка пахуча! Вийдеш влітку в український степ та обов’язково знайдеш місце, густо заросле ромашками. Тут метушаться мурахи, співають цвіркуни.

Є багато різних видів цієї квітки: ромашка лікарська, садова, польова, пахуча та інші. Іноді – це маленька самотня квіточка на тонкій стеблині, іноді – ціле поле!

Завдання №7

Конструктивний рівень

Записати текст. Замість крапок вставити художні означення, порівняння, метафори.

Символом якого міста стали каштани? А що ви знаєте про символіку квітів і трав в українських обрядах і звичаях?

Наступає весна. Прокидаються від зимового сну … каштани. Дерево викидає … … листочки. Вони спершу ніби в’ялі, … … . Поступово листя росте і перетворюється на … віяла. Невдовзі серед … віял спалахують … … свічки квіту. Крона каштана … і … нагадує … . Так приємно подивитися на це … та … дерево. У багатьох містах каштан є окрасою парків, скверів. Уже багато років ця рослина є символом столиці України.

Завдання №8

Конструктивний рівень

Кожна рослина тісно пов’язана із Сонцем, Місяцем, знаками зодіаку. Усі планети мають свої рослини. Заповніть подану таблицю. Скласти твір-опис рослини Сонця.

 Рослини Сонця

 Рослини Місяця

 Рослини Венери

Круглої форми

 

(білі, червоні, лілові)

 

 

 

 

 

 

 

   Завдання №9

Конструктивний рівень

З поданими словосполученнями змоделювати твір-опис чорнобривців. Назвати українські народні пісні, у яких згадується назва цієї чарівної квітки.

Квіточка проста і оригінальна, міцне коротеньке стебло, маленькі темно-зелені листочки, людські дбайливі руки, у хороводі квітів, квітка осені, дивовижне творіння природи, красива жовта квіточка, у долоні, маленькі пелюсточки, посміхається сонцю, схожа на айстру, росте на галявинах, красива жовта квітка.

Завдання №10

Творчий рівень

Прочитати поезію. До чого вона закликає? А чи знаєте ви, які квіти занесені до Червоної книги?

Напишіть оповідання «Пригоди півонії тонколистої», використавши опис цієї квітки.

Як легко квіти потоптати,

Як важко виростити їх,

Щоб кольорами стали, святом

Для кожного і для усіх.

Цвіте розарій урочисто

І мов запрошує: «Сюди!»

Інстинкт дикунський рветься: «Знищить…»

Перечить розум: «Посади!»

Завдання №11

Творчий рівень

Ознайомитися із українською рослинною символікою. Написати легенду «Калина – дівоча краса». Використавши опис квітки.

Цвіт винограду – радість і краса, створення сім’ї.

Цвіт вишні та яблуні – символ материнської любові.

Калина – дівоча краса, кохання, вірність.

Ромашка – символ доброти і ніжності.

Червоний мак – символ чарівної сили, яка захищає від усілякого зла.

Дуб – символ надзвичайної чоловічої сили.

Верба – захист від злих духів.

Лілія – таємниця життя і символ людських чар.  

Завдання №12

Творчий рівень

Написати твір-метаморфозу «Я відчуваю, що я …»

Уявити, що ви перетворилися на чарівну квітку троянду. Передайте свої почуття, розкажіть про свою зовнішність у формі оповідання,   казки, вірша.

Завдання №13

Творчий рівень

Прочитати уривок легенди про фіалку. Написати продовження легенди, використавши опис цієї квітки.

Фіалка – символ смутку, смерті, але водночас емблема пробудження природи, девіз Афін, знак невинності, скромності, цноти, чистоти, беззахисності, відданості своєму коханому.

У греків фіалка вважалася квіткою смутку і смерті. Нею прибирали смертне ложе і могили молодих, дочасно померлих дівчат. Символічне значення фіалки пов’язане із легендою про переслідування чарівної дочки Атласа богом сонця Аполлоном і передчасне перетворення на чудесну фіалку.

Фіалка була також емблемою  пробудження природи і водночас девізом Афін, котрі Піндар оспівав як заквітчане фіалками місто, а скульптури й живописці зображували у вигляді жінки з вінком фіалок на голові.

Після греків фіалка ні в кого не користувалася такою любов’ю, як у давніх галлів, для яких вона була символом невинності, скромності, і цноти, тому нею посипали шлюбне ложе.

 

 

 

 

docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
3108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку