Збірник завдань "Усний твір-опис тварини"

Про матеріал

У збірнику вміщено різнорівневі завдання для уроків розвитку комунікативних умінь та навичок за темою "Усний твір-опис тварини". Рекомендовано для вчителів української мови та літератури.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Збірник завдань

з української мови

для учнів 5 класу

 Тема «Усний твір-опис тварини»

 

 

 Підготувала учитель

 української мови та літератури

Сіпєєва О.В.

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

Селидівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 клас

Тема: «Твір-опис тварини»

Завдання №1

Репродуктивний рівень

Доберіть синонімічний ряд до слів: 1. Безбарвний. 2. Білий. 3. Коричневий. 4. Лагідний. 5. Одноколірний. 6. Пістрявий. 7. Смугастий. 8. Чорний. 9. Добрий. 10. Спокійний.

Знайдіть у казці І.Франка «Фарбований лис» опис Лиса, зачитайте. Сформулюйте ставлення до персонажа казки, що випливає з опису.

Завдання №2

Репродуктивний рівень

Прочитайте текст. За деталями опису тварини встановіть, хто це. Поставте назву замість крапок. Де вона живе, що ви знаєте про неї?

Улянка як прийшла зі школи, стала поратись по хазяйству. Спочатку вона принесла в сарайчик цебро з водою … пила, дівчина сиділа навпочіпки збоку і розмовляла з нею.

  • Скучила, Білочка? Авжеж  скучила. Сьогодні в мене було п’ять уроків, ось як. Пий, пий, бо зараз тебе доїтиму. Потім розчешу твою довгу шерсть, дам сінця.

Улянці було видно .. око, воно спалахувало то зеленим, то синім світлом. На … губах тремтіли, як живі райдужні краплини. Куций хвостик тремтів від задоволення. Вона нетерпляче перебирала стрункими ніжками.

Запитання до тексту:

Поясніть лексичне значення слова навпочіпки. Знайдіть у тексті звертання. Яким відмінком іменника воно виражається? Поясніть розділові знаки при ньому. Перекажіть усно текст, зберігши опис кози. Назвіть свійських тварин, які живуть у вас вдома. Усно опишіть одну тварину.

Завдання №3

Репродуктивний рівень

Прочитайте текст. Які типи мовлення поєднані в ньому? Знайдіть елементи опису тварини. Розкажіть, якою була корівка? Які це були часи?

Лишилися три корови, і Миколка почалапав своїми чунями до них.

Але дві корови були продані, а третя стояла за возами така, що до неї ніхто не підходив. Те, що вона вся геть-чисто чорненька, - півбіди.

Миколці навіть сподобалося, що вона вся чорненька і ріжки віночком.

Але вона хиталася від вітру і світилася ребрами, а вим’я під нею було як маленьке яблучко, - ну просто тобі і не корова, і не коза! Продавала корову така сама тіточка: на ній не було навіть куфайки, а лише сірий піджачок з рукавами по лікті. Під пахвою тіточка тримала віхоть торішньої трави, налигач і хворостину. Так вони і трусилися удвох з корівкою на спорожнілому базарі, на сірій землі.

  • А звідки ти будеш, що тебе самого оце послали?
  • Та я тут недалеко із Кумарів, може чули, дванадцять кілометрів, а мати хвора на печі та двоє малих, а батька чекаємо з дня на день із війни. Беріть! Беріть і перелічіть самі!

Миколка глянув у темно-голубі очі і спитав:

  • А як тебе звати?

Корівка кліпнула, в її очах на мить промайнуло щось таке, як ото, бувало, у матері над батьковим листом, що він живий і здоровий.

  • Ну, синочку, бери її та веди, та гляди ж  її там удома, бо вона була у мене смирненька, на билась, не перебирала. І тіточка віддала Миколці налигача, хворостину та віхоть сірої торішньої трави.
  • Тьотю!- гукнув Миколка,-  а як же її звати?
  • Первінкою її звати, синочку! Первінкою.

Запитання до тексту:

Чому люди так дорожили коровою в тяжкі роки? Що значить корова для селянина сьогодні? Якщо у вас чи у ваших родичів, сусідів є корова, опишіть її. Пригадайте якісь особливості її поведінки.  

Завдання №4

Конструктивний рівень

Прочитайте словничок. Згрупуйте слова так, щоб вони стосувалися опису конкретної тварини.

Зразок: Кінь – мідний, стрункий, гривастий, швидкий, вірний, сірий, в яблуках, чистокровний, карий, білий, золотогривий, тонконогий, робочий, скаковий з лебединою шиєю, баский.

Вороний, каштановий, брунатний, чорний, однотонний, плямистий, волоокий, грайливий,  мордатий, витягнутий, довгий, сміливий, активний, енергійний, чорнолапий, довговухий, коротколатий,  тихий, кумедний, потішний, благородний, сумирний, лагідний, прудкий, швидконогий, високий, низький, тонкошерстий, сильний,  дужий, товстолапий, товстоногий, зухвалий, нахабний, гарний, ласий, лютий, безжальний, хитрий, ласкавий, меткий, цікавий, повільний, охайний, турботливий, привабливий, породистий, міцний, чистокровний, бешкетливий, безхвостий, зубастий, смішний, безстрашний, довгохвостий, пухнастий, сірий, домашній, свійський, дикий.

  • Підготувати усне повідомлення про вирощування різних порід коней в Україні.

Завдання №5

Конструктивний рівень

Прочитайте текст. Вкажіть особливості наукового стилю. Запишіть текст з елементами опису єнота у художньому стилі. Що ви знаєте про диких тварин, які проживають в Україні.

Єноти живуть від півдня Канади до Панами, за винятком Високогір’я. Довжина тіла єнота сягає 65-90 сантиметрів, їхня вага коливається від одного до одинадцяти кілограмів. Шерсть має сірий або коричневий відтінок. 25-сантиметровий хвіст темно-коричневого кольору має 4-6 жовтуватих кілець. Очі закриває чорна маска. Вуха середнього розміру, ніс загострений, передніми лапами єноти миють їжу у воді.

Завдання №6

Конструктивний рівень

До поданих слів дібрати епітети та порівняння, які б найповніше характеризували тварину. Написати твір-опис тварини, використовуючи подані характеристики.

Шерсть

Вуха

Писок

Кігті

Носик

Очі

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №7

Творчий рівень

Прочитайте кілька описів. Відшукайте ознаки, характерні для кожної живої істоти. Які мовні засоби використано для їх змалювання. Напишіть оповідання, використавши опис тварини.

  1. Цуцик – це наш загальний улюбленець на ймення Букет. Бурої якоїсь масті, рудий наче трохи підсмалений, з хвостиком, бадьоро закрученим догори, він крутиться біля ніг, лащиться, усміхається своєю собачою усмішкою.
  2. На груші сидить зозуля. Спершу Миколка вагався, чи то справді зозуля… Горло у пташки та груди – сірі. На темно-бурих крилах видніються білі плями. На білому череві поперечні смуги… Ні,  таки зозуля.

 

Завдання №8

Творчий рівень

Прочитайте текст. Вкажіть, кого описано у тексті. Напишіть зв’язне висловлювання з елементами опису тварини.

У неї чорні смуги обіч голови, і її смішний чуб на потилиці теж чорний. Довга шия біліє, чистісінька, бо, мабуть, старанно вимита. Вона мовби вгрузла, піддерши одну ногу, так чудно бачити її на тоненькій другій, од якої падає на воду хистка тінь.

 

Завдання №9

Творчий рівень

Написати казку про чарівну рибку, використавши опис риби.

Красива золота рибка. Спинка у неї брунатнувато-зелена. На боках золотиста луска. По краям луски брунатна облямовка. Очі оранжеві. Губи жовті. Плавники довгі із золотавим відтінком.

 

 

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
2177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку