Збірник завдань з української мови

Про матеріал
У збірнику вміщено роздаткові картки, які допоможуть учителеві організувати самостійну, групову, парну чи індивідуальну форми роботи; сформувати у здобувачів освіти практичні вміння та навички. Вправи різноманітні за ступенем складності, що дає можливість учителеві використовувати їх диференційовано на всіх етапах уроку. Завдання за обсягом не великі, тому педагог швидко перевірить знання, уміння та навички учнів з вивченої теми.
Перегляд файлу

Методичний кабінет відділу освіти

Старокостянтинівсьскої райдержадміністрації

Хмельницької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Збірник завдань

з української мови

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Вчитель української мови та літератури

                                              Самчиківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

                                               Кузьмич Людмила Володимирівна

 

 

 

 

 

 

2013

 

 

 

 

Рецензент:

Березовська А.М. –   методист    української    мови    та    літератури  

                                    Старокостянтинівського районного методичного   

                                     кабінету

 

 

 

 

 

 Рекомендовано радою Старокостянтинівського   районного  методичного кабінету (протокол  № __ від __.__.200_р.)

 

 

 

 

 

Кузьмич Л.В.

Роздатковий матеріал з української мови для 5 класу

 

 

 

 

 

 

 

 Збірник містить практичні завдання, що сприяють засвоєнню, закріпленню вивченого матеріалу і перевірці знань, умінь та навичок учнів.

 Матеріал складається із серії карток, які охоплюють  програмний матеріал з української мови для 5 класу.

 Для вчителів української мови, учнів, батьків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

Збірник складений відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова. 5-11 класи, затвердженої Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-6611 від 23.12.2004 р.). У ньому пропонуються розробки роздаткових карток, які допоможуть вчителеві організувати самостійну, групову, парну та індивідуальну форми роботи; цілеспрямовано розвинути в учнів мислення, пам’ять, творчість; сформувати практичні вміння та навички; виховати любов до рідної мови, культури народу України.

Пропонований матеріал відповідає навчальним принципам: науковості, доступності, послідовності. Вправи різноманітні за ступенем складності, що дає можливість учителеві використовувати їх диференційовано на всіх етапах уроку.

Завдання за обсягом невеликі, а тому педагог швидко перевірить знання, уміння та навички учнів з вивченої теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1


Повторення вивченого в початкових класах

ІМЕННИК

Картка №1

         Спиши текст. Підкресли іменники.

         З неба летіла на землю сніжинка. Хлопчик простяг долоню. Він хотів приголубити сніжинку. А вона впала на теплу, добру руку хлопчика й розтала. (В.Сухомлинський)

 

 

 

Картка №2

Спиши текст. Підкресли іменники.

Калина любить рости у лузі, біля верби. Весною вона розквітає і стає гарною, мов дівчина в білому вбранні. Коли в домі свято, на стіл поряд з хлібом кладуть калину.(Г.Лозко)

 

 

 

Картка №3

Випиши іменники, визнач число і рід.

Зразок: вода – одн., ж.р.

Вода має дно, а дорога – кінець. Хто має розум, той має і слово. Герой помирає, подвиги його живуть. Іржа їсть залізо, а горе – серце.

 

 

 

Картка №4

Випиши іменники, визнач число і рід.

Зразок: бджоли – мн.

Бджоли раді цвіту, а людина – літу. Труд – правило життя. Гарна людина біля діла. Слово часом пече дужче за вогонь.

 

 

 

1


 

 

Картка №5

Спиши текст, доповнюючи іменниками речення.

В кімнатах у  …  на  …  рушники. Ягоди калини люблять і  …, і  … . Дуб і груша пустили від  …  нові паростки. Під  … будинком ростуть мальви, бузок, …  .

 

 

 

Картка №6

Спиши, визнач відмінки іменників.

Совість на базарі не продається. Сила дитини в правдивості. Їж хліб з сіллю, але кажи правду. Кіт мишей в рукавицях не ловить.

 

 

 

 

Картка №7

Спиши, розкриваючи дужки. Визнач відмінків іменників.

(Вітер) на (море) не було, проте клекотів сильний прибій. Висока (хвиля) підіймалася на поверхні (море), котилась до (берег), тут розсипалась і далеко заливала (узбережжя). (Хвиля) котила багато (камінець) і (пісок).

                                                                    (М. Трублаїні)

 

Картка №8

Спиши, розкриваючи дужки. Визнач число іменників.

Колись наші (предок) жили в (печера). Тоді вони прикрашали (стіна), кам’яні (сокира), (палиця) малюнками. Древні (людина) читала їх так, як ми читаємо (книжка). З цих (малюнок) поступово виник орнамент.

 

 

1

ПРИКМЕТНИК

 

Картка №9

Спиши. Підкресли прикметники разом з іменниками.

Їй не страшні були дикі простори,

Бескиди й хвилі морські,

Перелітала найвищії гори –

Мала крильцята прудкі.     (Леся Українка)

 

Картка №10

Спиши. Підкресли прикметники разом з іменниками.

Був чудовий літній вечір. В небі сяяли зірки. Свіжий вітерець лоскотав обличчя. Ми йшли вузькою стежкою. Незабаром вийшли на узлісся. Тут скошена трава. Ми влаштувалися біля копиці пахучого сіна. Літня ніч коротка!

 

 

Картка №11

Спиши. Підкресли прикметники, визнач їх число.

В час гарячий, полудневий        Тиша в морі… Ледве-ледве

Виглядаю у віконце:                   Колихає в морі хвиля;

Ясне небо, ясне море,                 Не колишуться од вітру

Ясні хмарки, ясне сонце.            На човнах вітрила білі.

                                           (Леся Українка)

 

 

Картка №12

Спиши. Підкресли прикметники, визнач їх число.

1. Летять рожеві снігурі, мов яблуневі квіти (Л.Дмитренко). 2. Весь ясний обрій на заході гримів неприродним нервовим громом (О.Гончар). 3. Насунули снігові хмари і оповили небо. Мокрий сніг бив у обличчя, заліплював очі, залазив за комір (М.Коцюбинський).

 

 

1

 

 

Картка №13

Спиши. Визнач рід та відмінок прикметників.

1. В хоті палав вогонь і червоним язиком лизав челюсті. В маленькій хаті було поночі… (М.Коцюбинський). 2. У весняному повітрі загув вечірній дзвін, розносячи по місту людям звістку, що зайшло велике свято (С.Васильченко).

 

Картка №14

Спиши. Визнач рід та відмінок прикметників.

1. Весняний, ясний весняний ранок; горить на сході мало не половина неба червоним полум’ям (С.Васильченко). 2. Засідання відбувається у високому мурованому костьолі, біля базару. Тиснуть гостроносі чоботи останньої моди. Сірим павутинням спліталися присмерки (З.Тулуб).

 

Картка №15

До кожного іменника добери по п’ять прикметників.

Горіх –

кінь –

вітер –

вогонь –

дитинство -

 

Картка №16

До кожного іменника добери по п’ять прикметників.

Голова –

думка –

комар –

сльоза –

вулиця -

 

1

ЗАЙМЕННИК

 

Картка №17

Спиши. Підкресли займенники.

1. Ми розлетимося, як вітри! 2. Буду тихо я ходити, щоб матусю не збудити.(Н.Забіла) 3. На її сірій смузі не лишилося й сліду від краси. 4. Вони не могли відірвати очей від квітки. (В.Сухомлинський) 5. Була в мене колись поранкова душа (О. Кобилянська).

 

Картка №18

Спиши. Підкресли займенники.

1. Вона мусила повторити своє питання, але він сквапно закрився словом «нічого!» (О.Кобилянська). 2.Мені б товариша треба, та ти не схотіла (М.Коцюбинський). 3. У неї на очах горіли росинки щастя… Вони позирають на мене недовірливо, як на дезертира… (С.Васильченко)

 

Картка №19

Випиши займенники. Визнач особу, число, відмінок. З двома склади речення.

1. Трудно було розібрати, що він саме казав (С.Васильченко). 2. Чому це ти, фіалко, зажурилася, чого квітку свою закрила (В.Сухомлинський). 3. Вхопив його зубами за сорочку і витягнув на берег (С. Черкасенко). 4. Я думав, що йому шкода вбитого солдата  (О.Донченко).

 

Картка №20

Випиши займенники. Визнач особу, число, відмінок. З двома склади речення.

1. А вони були ще неслухняні. Вона пила і турботно та ніжно дивилася на телятко (А. Купріянова). 2. Він узяв його на руки і хоробро пішов собаці назустріч (В.Сухомлинський). 3. Запах оленя бив їм у ніс і перехоплював дух (М.Трублаїні).

 

10

 

 

Картка №21

Випиши займенники. Визнач особу, рід, число, відмінок.

1. Воно тут же засопіло, ворухнулось і боляче вкололо долоню. Тоді я покотив його по листю (В.Пархоменком). 2.Так і застали її над кухликом, коли вона добувала з нього молоко (Б.Грінченко).

 

Картка №22

Випиши займенники. Визнач особу, рід, число, відмінок.

1. Після того нас із Митьком поставили на іншу роботу. Ми брали на складі матраци, розносили їх по наметах і розкладали на ліжка (Я. Стельмах). 2. Знайшов свою шпаківню, сів біля неї й радісно заспівав (В.Сухомлинський).

 

Картка №23

Спиши, вставляючи займенники.

 

Дикий осел побачив свійського осла. Підійшов до … й почав хвалити … життя: який … гладкий і як … сито годовано. Потім, як навантажили на осла добру вагу, то як почав … погонич ззаду ломакою підганяти.

 

 

 

Картка №24

 

Склади речення з поданими займенниками.

 

Зі мною, тебе, вам, з вами.

 

 

 

11

ЧИСЛІВНИК

 

Картка №25

Спиши. Підкресли числівники.

Велике свято тривало чотири дні. Перші олівці з’явилися триста п’ятдесят років тому. У школі навчається дві тисячі учнів. П’ять років збирали школярі матеріали для музею. Сімнадцятирічною. Дівчиною пішла вона на фронт.

 

 

Картка №26

 

Спиши прислів’я. Підкресли числівники.

 

Семеро одного не чекають. Один за одного стій – виграєш бій. Два ведмеді в одному лігві не живуть. Землю обманеш раз – вона тебе сто раз. Поле рік дармує, а за три – вродить. Влітку один тиждень рік годує.

 

Картка №27

 

Спиши, записуючи числівники словами.

 

2 берізки, 15 книг, 65 кілометрів, 6 білих ведмедів, 32 роки, 14 учень за списком, 123 дні.

 

 

 

Картка №28

 

Спиши. Замість крапок постав числівники.

 

Тиждень має … днів. Доба має … днів. В четвер у мене … уроків, а в п’ятницю - … . цей місяць має … днів. У нашому класі навчається … учнів.

 

 

12

 

 

Картка №29

Випиши числівники із загадок з трьома склади речення.

Сімсот соколят на одній подушці сплять. У двох матерів по п’ятеро синів, у кожного своє ім’я. має шкур сім витискає сльози всім.

 

 

Картка №30

 

Склади і запиши речення з поданими числівниками.

 

Одинадцятий, вісім, п’ять, сьомий.

 

 

 

Картка №31

Склади і запиши речення із словосполучень, записуючи числівники словами.

 

5 гривень, 45 хвилин, 10 місяців, 4 зошити.

 

 

 

 

Картка №32

Спиши, узгоджуючи числівники з іменниками.

 

30 день, 49 турист, 15 дерево, 9 книжка, 4 стілець, 13 село, 12 років, 4 сестри, 7 місяців.

 

 

 

 

13

ДІЄСЛОВО

 

Картка №33

Випиши дієслова, в дужках постав до них питання.

Прийшов опівночі, спустив через поріг,

Задріботів, зацокав по кімнаті,

І від його маленьких ніг

Сліди лишилися лапаті. 

                                                 В.Грінчак

 

Картка №34

Випиши дієслова, в дужках постав до них питання.

Ясне сонечко не гріє, холодок повіва,

Засихає, жовтіє на узліссі трава.

Небо хмуриться часто, потемніла ріка…

Щоб дощами упасти, плине хмара важка.

Осипаються клени, листя з дуба летить…

Лиш ялинка зелена серед лісу стоїть. (Г.Бойко)

 

Картка №35

З поданих слів утвори і запиши дієслова.

Вихователь -                               зелений –

біг -  молодь –

світло -                                        ясний –

шана -                                          слух –

сміх -                                           мовчазний -

 

 

Картка №36

Спиши. Визнач число і час дієслів.

Дівчата дбайливо зберігали у скринях хустки. Вони вдягали їх тільки на велике свято.

У Коломиї наречена на весілля вдягала на плечі всі кращі хустки. На плечах одна хустка виглядала з-за другої.

                                                         (За С. Сидоровичем)

 

 

1

 

 

Картка №37

Випиши спочатку дієслова І дієвідміни, а потім – ІІ дієвідміни.

 

Спить, синіє, запрошує, ходить, перемагає, точить, творить, повертають, голубіє, плете, цвіте, просить.

 

 

Картка №38

 

Запишіть слова у формі першої особи однини майбутнього часу.

 

Сіяти, копати, держати, хилитися, вишивати, грати.

 

 

 

Картка №39

Запишіть слова у формі другої особи множини теперішнього часу.

 

Саджати, скинути, носити, доглядати, подарувати, одягати.

 

 

 

Картка №40

Запишіть слова у формі третьої особи однини минулого часу.

 

Малювати, зберігати, прагнути, кривдити, лагодити, шити.

 

 

 

1

ПРИСЛІВНИК

 

Картка №41

Спиши. Підкресли прислівники.

Мляво й сонно тягнеться засідання соймику. Мляво й однотонно доповідає промовець. Солодко й міцно пахтів жасмин, полин та чебрець. Жінки працювали мовчки, напружено. (За З.Тулуб)

 

 

Картка №42

Спиши. Підкресли прислівники. У дужках напиши до них питання.

…Неділя. Надворі примеркло. Одлига… невесело надворі. Вітер гуде в комині, стелю зриває. У моїй великій та сумній кімнаті зимно, непривітно. (За С.Васильченком) Остап непомітно для себе зітхнув і рушив далі. (М.Коцюбинський)

   

Картка №43

 

Спиши, доповнюючи речення прислівниками.

 

Сходило сонце. Шумів старий ліс. Дуби шелестіли листям. Було справжнє свято.

 

 

 

Картка №44

 

Спиши, доповнюючи речення прислівниками.

 

Діти ходили в ліс. Згасає вечір. Зацвів сад. Між листям зашелестів дощ.

 

 

 

1

 

 

Картка №45

Запиши утворені прислівники з інших частин мови.

Мовчати –                                     холод -

тихий –                                          зелень -

вузький –                                       сміливий -

спокій -                                          веселий -

 

Картка №46

Запиши утворені прислівники з інших частин мови.

Низ –                                            день -

охайний –                                    верх -

цікавий –                                     пам’ять -

зима -                                           радіти –

 

   

Картка №47

 

Склади речення з поданими прислівниками.

 

Швидко, цікаво, сьогодні, навздогінки.

 

 

 

 

Картка №48

 

Склади речення з поданими прислівниками.

 

Вниз, тихо, завтра, справа.

 

 

 

 

1

ПРИЙМЕННИК     СПОЛУЧНИК

 

Картка №49

Спиши. Підкресли прийменники.

Під розлогим дубом                    Гей, у небі , у блакиті –

Нам на втіху                                 Хто там носить воду в ситі?

Заховавсь від сонця                     Сіє, сіє воду сито –

Клаптик снігу.                              На пшениченьку, на жито.

                       (В.Кочевський)                              (М.Петренко)

 

Картка №50

Спиши. Підкресли прийменники.

Дзвени-брени, сонечко,

В золотії дзвонички.

Лети, лети, сонечко,

До свого віконечка,

За гаї пташині,

За тумани сині.      (Б.Списаренко)

   

Картка №51

Спиши. Підкресли прийменники однією лінією, а сполучники двома лініями.

Мала білочка на ліщині скаче,

Білі горішки у торбинку мече.

Плаксивим діткам дала по лушпинці,

А діткам хорошим – те, що в серединці.

                                                                    (З народного)

 

Картка №52

Спиши. Підкресли сполучники.

А я засміюся, - весна відмовля, -

І сонце пекуче засяє:

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває.

                                               (С.Черкасенко)

 

 

1

 

 

Картка №53

Спиши, розставляючи розділові знаки.

1. Ігорьок збентежено дивився на лісника але Михей Хомич його заспокоїв. (А.Давидов) 2. Ми вискочили з струмка а перед нами сполоханою тінню майнула кізочка. (М.Стельмах) 3. Лесі було б цікаво знати але нора мовчить. (О.Гончар)

 

Картка №54

Спиши, розставляючи розділові знаки.

 

1. Заєць притиснувся до Тетянки а вона його полою плащика накрила. (В.Чухліб) 2. Ми трохи посперечалися але згоди так і не дійшли. (В.Чистяков) 3. Цілий день пекло сонце а потім насунули чорні хмари. (В.Сухомлинський)

 

   

Картка №55

Скласти речення з поданими прийменниками та сполучниками.

 

На, у, і, а.

 

 

 

 

Картка №56

Скласти речення з поданими прийменниками та сполучниками.

 

В, під, та, але.

 

 

 

 

18

ТЕКСТ

 

Картка №57

Утвори з поданих речень текст. Запиши його. Добери заголовок.

 

1. Але не встиг ще й піднятися, як мати вже вчепилась у нього. 2. Де не взявся величезний орел. 3. За селом весело гралась кішка з кошенятами. 4. Блискавкою шугнув він з висоти і вхопив одне кошеня.

 

 

 

Картка №58

Утвори з поданих речень текст. Запиши його. Добери заголовок.

 

1. На зігрітих сонцем галявинах з’являються підсніжники, проліски. 2. У лісі ще голо й сиро. 3. Не поспішай зривати їх! 4. А під купинами вже в рожевих та бузкових квітах вовче лико.

 

 

   

Картка №59

Добери заголовок. Визнач і сформулюй мікротеми тексту. План запиши.

Летів білий метелик над річкою. А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе вона. Побачив метелик квітку. Сів він на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, й метелик пливе. Летіла над водою ластівка, аж здивувалася: що це таке? Коли це метелик навчився плавати? Доторкнулася ластівка крилом до води. Сколихнулася вода, сколихнувася квітка, загойдався метелик. Весело йому річкою пливти. (В.Сухомлинський)

 

 

 

19

 

 

Картка №60

Добери заголовок. Визнач і сформулюй мікротеми тексту. План запиши.

У розпалі садіння дерев. У цій радісній і корисній справі діти не поступаються перед дорослими. Виконують і переносять поснулі деревця в нові місця. Навесні прокинеться деревце і почне рости людям на радість і користь.

І кожен, хто посадив і виростив деревце, поставив собі за життя чудовий зелений пам’ятник на віки.

 

Картка №61

Спиши. Визнач якому стилю відповідає кожне речення.

1. Алфавіт – сукупність букв, розташованих у встановленому порядку. 2. Радісні, збуджені діти попрямували до лісництва. 3. 22 листопада – День Свободи. 4. Через вас забула, що мама просила. 5. І вийшов Ісус знову до моря, і весь народ пішов до Нього, і Він учив їх.

 

 

 

Картка №62

Спиши. Визнач якому стилю відповідає кожне речення.

 

1. Вночі знов пороша все легенько притрусила. 2. Чом це, мамо, пташенята до вікна летять щомить. 3. 18 листопада   –   День працівників   сільського   господарства.

4. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. 5. Словотвір – розділ мовознавчої науки, що вивчає структуру слів і способи їх творення.

 

 

 

   

20

Відомості з синтаксису і пунктуації

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ

Картка №63

З-поміж поданих слів випиши словосполучення, познач головне слово.

      У піснях, грають узори, дзвенить у полі, рожеві щічки, рідний ліс, плетуть кошики, дуб і сосна, я працюю, творча праця, на Україні, прочитаю завтра.

 

 

Картка №64

З-поміж поданих слів випиши словосполучення, познач головне слово.

       Квіти зів’яли, привезли труби, літо і зима, у бібліотеці, привітні люди, моя мама, червонобоке яблуко, лежала крейда, зайшла у море, приїздить сьогодні.

 

 

   

Картка №65

Запиши спочатку непоширені словосполучення, потім – поширені. Познач головне слово.

Дуже красиве дерево, тонесенька гілочка, тихий ранок, пішли в ліс по малину, висять достиглі плоди, розносяться вітром, стрибнув у воду, широко відкрив, віднесли назад.

 

 

Картка №66

Запиши спочатку непоширені словосполучення, потім – поширені. Познач головне слово.

Відплисти далеко від берега, промчати на золотому коні, тепле літо, гратися вдома, напитися з глечика, торкнутися до верхівок дерев, випустили на луки, зимовий день.

 

 

1

 

 

Картка №67

Виконай письмовий розбір словосполучень.

 

Носити молоко, тримати в руках, охайно писати, свіжий сік, повертатися додому, квітка маку.

 

 

 

Картка №68

 

Виконай письмовий розбір словосполучень.

         

          Широка дорога, летіти вгорі, чути пісню, на сухих гілках, павутиння шовкопряда, тихий вітер.

 

 

   

Картка №69

За схемами склади словосполучення.

 

 

          Куди?                                          на чому?                                               яке?

      

                                                    

 

 

 

 

 

 

Картка №70

За схемами склади словосполучення.

              

 

                               як?                                           перед   ким?                                       чия?

 

                                          

 

 

 

1

РЕЧЕННЯ

ГРАМАТИЧНА ОСНОВА

Картка №71

Спиши речення, визнач в кожному граматичну основу.

1. Мама відрізала шматок білої тканини. 2. У школі сталася надзвичайна подія. 3. Він спав під стріхою у темному кубельці. 4. Береза співала ніжну пісню.

 

 

Картка №72

Спиши речення, визнач в кожному граматичну основу.

1. Рибалка ставив ятері на залитих повінню берегах. 2. На столі стояв кухлик з молоком. 3. Ми весело провели час. 4. До вечора над землею висіло гаряче безхмарне небо.

 

 

   

Картка №73

Спиши речення, підкресли граматичну основу.

 

1. Весна тут була рожевим дівчам. (В.Підмогильний) 2. Я вченим збирався стати. (П.Загребельний) 3. Наша вітчизна – Україна. 4. Кожен із нас повинен добре пам’ятати свої обов’язки. 5. Вожатий уважно вислухав збуджених хлопців. (М.Підгірянка)

 

Картка №74

Спиши речення, підкресли граматичну основу.

1. Слова були ніби викарбувані в його мозку. (В.Собко) 2. Столиця України – Київ. 3. Вона була зовсім чужа серед цього життя. (Б.Грінченко) 4. В.Чумак – поет багатогранний, щирий, надзвичайно чутливий до людської душі. (Г.Насмінчук)

 

1

ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ

 

Картка №75

Випиши односкладні речення.

1. Другого дня Климко підходив до своєї станції. (Г.Тютюнник) 2. Вечоріє поволі. 3. Зима. 4. Кинувся в натовп (М.Хвильовий) 5. Поїхали. 6. По всьому березі стоїть народ. (В.Винниченко)

 

 

Картка №76

Випиши односкладні речення.

1. Це було давно. 2. В селі жили прості люди хлібороби. (Б.Грінченко) 3. І почала молитись. (А.Свидницький) 4. Приснився раз Орисі предивний сон. (П.Куліш) 5. Небо високе-високе, синє та холодне. (В.Винниченко) 6. Це молоко з медом. (О.Коломієць)

 

ВИД РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

Картка №77

Спиши, розставляючи розділові знаки. Визнач вид речення за метою висловлювання.

 Над степом чути пісню жайворонка коли ми поїдемо на екскурсію бережіть рідні ліси коли ви їдете до бабусі дбайте діти про чистоту рідної мови швидко працюють мамині руки.

 

 

Картка №78

Спиши, розставляючи розділові знаки. Визнач вид речення за метою висловлювання.

Як ти допомагаєш матусі в чистому повітрі бринять пташині голоси будьте сміливими діти бджілка з квіточки спила росу хто написав цей вірш допоможіть птахам взимку.

 

 

1

ПОШИРЕНІ І НЕПОШИРЕНІ РЕЧЕННЯ

 

Картка №79

Випиши поширені речення.

1. Летять птахи. 2. Вночі був сильний мороз. 3. Мені сьогодні привітно усміхнулось сонечко. 4. Він стоїть. 5. Поблизу Запоріжжя височить дуб. 6. Синє небо затягнули грозові хмари. 7. Цвірінькає горобчик. 8. Повісили шпаківні.

 

Картка №80

Випиши поширені речення.

1. Виконали танок.  2. На художній виставці ми побачили багато нових картин. 3. Росте квітка. 4. Падає сніг. 5. Виднілася гора. 6. Автобус швидко рухався вулицями міста. 7. Сосновий ліс перебирає струни сонячного проміння. 8. Струмочок хотів втекти.

 

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Картка №81

 

Пошир подані речення додатками. Запиши.

 

1. Стоїть ліс. 2. Звісила берізка. 3. Прорізуються зуби. 4. Видали одяг. 5. Ми посіяли.

 

 

 

Картка №82

 

Пошир подані речення додатками. Запиши.

 

1. Дідусь садив.  2. Сонце  розсипає.   3. Сіла   ворона.

4. Обганяє автомобіль. 5. Поспішає хлопчик.

 

 

 

1

 

 

Картка №83

Пошир подані речення означеннями. Запиши.

 

1. Автобус їде по вулиці. 2. Сонечко заспівало на волі. 3. Дівчинка плела віночок. 4. Орел розмовляв з бджілкою. 5. Край села стояла хатка.

 

 

Картка №84

Пошир подані речення означеннями. Запиши.

 

1. По небу пливли хмари.  2. Діти  виконали  роботу.

3. Марійка допомогла братику. 4. Біля хати розкинувся садок. 5. На гілці сидить птах.

 

 

   

Картка №85

Пошир подані речення обставинами.. Запиши.

 

1. Ластівки літають над водою. 2. Ми співаємо  пісні. 3. Лелека ходить по золотій ниві. 3. Настав погожий ранок. 4. Стоїть у білому цвіті сад. 5. Миготять великі та малі зорі.

 

 

 

Картка №86

Пошир подані речення обставинами. Запиши.

 

1. Наслала пахуча весна. 2. Ростуть запашні конвалії. 3. За хмари сховалося пекуче сонце. 4. Лютувала хуртовина. 5. Човен погойдувався у чистій воді.

 

 

 

1

 

 

Картка №87

Пошир речення другорядними членами. Запиши їх.

1. Чути гомін.  2. Гудуть  джмелі.  3. Розмовляє  вітер.

4. Небо палає.

 

 

 

Картка №88

Пошир речення другорядними членами. Запиши їх.

 

  1. Світить сонце.  2. Осінь завітала.  3. Зібрали зерно.

4. Біжить час.

 

 

   

Картка №89

Перепиши. Підкресли усі члени речення.

1. І потьмарився в тонах зелено-оксамитових тихий ліс. (С.Васильченко) 2. Вона вічно шукала гармонії. (О.Кобилянська) 3. Бузковою тінню наливалися долини. (З.Тулуб) 4. Далекі дзвони гуділи в ясному повітрі тихо й лагідно. (М.Коцюбинський)

 

 

Картка №90

Перепиши. Підкресли усі члени речення.

1. А на сході вже біліла вузенька смужка світанку. (Г.Тютюнник) 2. Руслан знову ніс додому свій казанок. (Ц.Клячко) 3. Вона почала годувати Надійку манною кашею. (Д.Ястребова) 4. А радісний день загорався червоними фарбами. (М. Старицький)

 

 

1

 

 

  Картка №91

Склади схеми поданих речень. Запиши їх.

 

1. Незнайомець жваво щось розповідав матері. 2. Тепле проміння сонця опустилось на землю. 3. Білими хмаринками поплив цвіт черемхи. 4. Під ногами весело шелестіли різнобарвні листочки.

 

 

  Картка №92

Склади схеми поданих речень. Запиши їх.

1. Вранці Микола поїде у поле збирати пшеничний урожай. 2. Голубоокі незабудки ростуть у вологих місцях. 3. Івасикові мама щоденно співає колискові. 4. Прозорі тіні прикрашають береги.

 

   

Картка №93

Склади і запиши речення за такими схемами.

 

1.     _._._._  ______                  ______ .

 

  1.                  ______  ______  _._._._  _ _ _ _ .

 

 

 

Картка №94

Склади і запиши речення за такими схемами.

 

  1. ______ ______ _._._._  .

 

2.                   ______ ______                  _ _ _ _   .

 

 

 

1

ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

 

Картка №95

Спиши. Підкресли однорідні члени речення.

1. Климко і Зульфат упоралися швидко. (Г.Тютюнник) 2. Летів і нісся до високого, спокійного неба з веселим, величним сонцем. (В.Винниченко) 3. Для начинки використовували сир, капусту, картоплю, мак, калину, вишні. (За Л.Артюх)

 

Картка №96

Спиши. Підкресли однорідні члени речення.

1. Дівчина  і  хлопець   ішли   швидко.  (Б.Грінченко)

2. Тризуб зберігся на золотих і срібних монетах Володимира. (Б.Якимович) 3. Великі краплі впали на картуз, на руки, на лице. (О.Кобилянська) 4. Вони знов назбирають гвіздків, підков, залізячок. (В.Винниченко)

 

   

Картка №97

Спиши, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Се відкриття і втішило і здивувало його. (І.Франко) 2. В теплий край тоді далеко полетять усі пташки журавлі качки лелеки і маленькі ластівки. (Н.Забіла) 3. Кожен кущик горбок долинка кожна стежечка все було йому знайоме. (О.Кобилянська)

 

 

Картка №98

Спиши, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Це живі пристрасні колоритні фігури. (Ф.Кислий) 2. І яр і село усе ховалося в зеленій тиші. (М.Хвильовий) 3.В неї на подвір’ї справжній зоопарк і лисичка і їжачок і ведмедик і півник. (З.Грієва) 4. І не було ні радості ні чуда. (Л.Костенко)

 

 

1

 

 

Картка №99

Склади і запиши речення з однорідними членами.

 

Читаємо, пишемо й рахуємо. Петрик, Оксанка і Михайлик. Тихо, холодно і сумно.

 

 

 

Картка №100

 

Склади і запиши речення з однорідними членами.

 

Лагідний, м’який, пухнастий. Звучно, захопливо й дзвінко. Надійки, Максима і Ліди.

 

 

   

Картка №101

Склади речення за схемами.

 

1.                  :                ,                 ,                

 

 

2.                  ,                ,                —                . . .

 

 

Картка №102

Склади речення за схемами.

 

1.                  :                ,                  і                

 

 

2.   . . .   і               ,   і              ,  і                   . . .

 

 

1

ЗВЕРТАННЯ

 

Картка №103

Спиши підкресли звертання.

1. Постривай же, мій голубе! (Т.Шевченко) 2. Я прошу , люди, вислухать мене. (Л.Костенко) 3. Куди ж це ви, мамо? (Б.Олійник) 4. Ти ж там хазяйнуй, Климе! (Г.Тютюнник) 5. Гляди вже, пане гетьмане, свого запорожця. (П.Куліш).

 

Картка №104

Спиши підкресли звертання.

1. А  порожні  вагони   є,   Гнатовичу?   (Г.Тютюнник)

2. Послухайте, батьки, моєї ради. (П.Куліш) 3. І чого ви зігнулися, молодий чоловіче, як тая мокра курка? (С.Васильченко) 4. Тату! Тату! Петро! Петро! Із Києва прийшов! (Т.Шевченко)

 

   

Картка №105

Спочатку    випиши    непоширені    звертання,   а

потім – поширені.

1. По волі, тату, та ще й богословом … (Т.Шевченко) 2. Що ми робитимемо, доню? (М.Коцюбинський) 3. Гей, ви, грізні, чорні хмари! (Л.Українка) 4. Шановний генерале, позволь, щоб я тобі сказав два слова. (І.Франко) 5. Краю милий, краю золотавий, поля твої широкополі … (М.Ткач)

 

Картка №106

Спочатку    випиши    непоширені    звертання,   а

потім – поширені.

1. Мій давній друже, мушу я з тобою розстатися надовго… (Л.Українка) 2. Ой, лети, бджілко, додому, бо негода наближається. (В.Сухомлинський) 3. Правду кажеш се, дитино люба! (І.Франко) 4. Тату, ми вуханя додому заберемо? (В.Чухліб)

 

1

 

 

Картка №107

Спиши, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Чом це мамо пташенята до вікна летять щомить? (Н.Забіла) 2. Люлі люлі мій синочку. (З народного) 3. Зимонько-снігуронько наша білогрудонько не верти хвостом … (Л.Глібов) 4. Вийди вийди сонечко на дідове полечко … (З народного)

 

Картка №108

Спиши, розставляючи пропущені розділові знаки.

1. Ой чого ти жайворонку рано з вирію літав? (З народного) 2. Берізонько берізко ти мавко лісова, зелені твої кіски вітрисько розвіва. (Л.Забашта)  3. Не хилися явороньку ще ж ти зелененький не журися козаченьку ще ж ти молоденький. (З народного)

 

   

Картка №109

Перебудуй і запиши речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань.

 

1. Корабель летить над Тихим океаном. 2. Ніна вишила   мамі   рушник.  3. Купив   тато   Миколі   ковзани. 

4. Восени ми з радістю зустрічаємося з рідною школою.

 

 

Картка №110

Перебудуй і запиши речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань.

 

1. Хоче їсти моя лисичка. 2. Про що співає соловей? 3. Щебечуть голосно птахи веселих пісень. 4. Анатолій гуляв берегом Дніпра.

 

 

1

ВСТАВНІ СЛОВА

 

Картка №111

Випиши вставні слова.

1. І здається, що з весельця щире золото спадає. (Л.Українка) 2. Може, мама їсти хотіли, як я купував козики… (М.Коцюбинський) 3. Мабуть, прямою наводкою… (А.Михайленко) 4. Кажуть, що не приїде… (М.Куліш)

 

Картка №112

Випиши вставні слова.

 

1. Він, здавалось, забув людську мову… (М.Коцюбинський) 2. Мабуть, що не все одно. (П.Куліш) 3.Може, підсобити? (Г.Тютюнник) 4. Так, будь ласка, тільки залиште свою адресу. (В. Росін)

 

   

Картка №113

Перепиши, замінюючи крапки вставними словами.

1. Мамо, … , розкажи мені казку. 2. …, теляті було жарко. 3. Зібралися всі, … , Михайло прийшов. 4. Сьогодні сонце припікало, …  влітку.

 

 

 

Картка №114

Перепиши, замінюючи крапки вставними словами.

1.  …, нам потрібно зібрати речі. 2. Оленко, … , допоможи одягти пальто. 3. …, ми нікуди не їдемо. 4. В цьому прикладі відповідь буде, …, сто сорок.

 

 

 

1

 

 

Картка №115

 

Склади речення з поданими вставними словами.

 

Можливо, бувало, безперечно, вибачте.

 

 

 

Картка №116

 

Склади речення з поданими вставними словами.

 

Нарешті, дозвольте, на жаль, кажуть.

 

 

 

   

Картка №117

Склади речення за схемами.

 

  1. ______, ВС, _._._._ _______  _ _ _ _  .

 

2. ВС, _._._._ _______                 _______  .

 

 

 

Картка №118

Склади речення за схемами.

 

1. _______ , ВС, _._._._  _______                 .

 

2. ВС, _______ _______ _._._._   _._._._  .

 

 

 

1

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ

 

Картка №119

Спиши. Підкресли граматичні основи.

1. В печі тріщав вогонь та сичав борщ. (М.Коцюбинський) 2. Вчитель почав писати уривок з книги, а школяр писав на класовій таблиці. (Б.Грінченко) 3.Полум’я ж росло, вітер грався ним, місяць з жахом тікав серед хмар. (В.Винниченко)

 

Картка №120

Спиши. Підкресли граматичні основи.

1. Важкі краплини загойдалися на колоссях, легенька пара знялася над нивами. (М.Коцюбинський) 2. Затривожився базар, гончарі заходилися складати горщики на вози, циганчата потягли за хвости коней, посунули люди до дворів. (М.Хвильовий)

 

   

Картка №121

Перепиши, розставляючи коми. Підкресли граматичні основи речень.

1. Тут метелик перший пролетів там перша напівсонна мушка ворушить крильцями проти сонця. (О.Копиленко) 2. У лісі ледь-ледь шаруділо листя і ніби хтось тихо ходив попід березами й кленами. (О.Іваненко)

 

 

Картка №122

Перепиши, розставляючи коми. Підкресли граматичні основи речень.

1. Квіти зів’яли й посохли травиця пожовкла (О.Іваненко) 2. Сміється весело сонечко а берези сумують. (В.Сухомлинський) 3. Білочка розправила свій рудий хвостик і вітер погнав її човник до протилежного берега. (О.Іваненко)

 

1

 

 

Картка №123

З простих речень утвори складні. Запиши їх.

 

1. Петрик відкрив кватирку. Синичка вилетіла надвір. 2. Сонце розтопило снігові кучугури. З’явилися підсніжники та проліски.

 

 

Картка №124

З простих речень утвори складні. Запиши їх.

 

1. Листя на деревах вже  пожовкло.  Ще  зеленіє  трава.

2. За темним лісом обізвався грім. Пішов холодний дощ.

 

 

 

   

Картка №125

Зроби письмовий синтаксичний розбір речень.

Сонце заходить, гори чорніють,

пташечка тихне, поле німіє,

радіють люди, що одпочинуть,

а я дивлюся … і серцем лину

в темний садочок на Україну.

                                                   Т.Шевченко

 

Картка №126

Зроби письмовий синтаксичний розбір речень.

Прохолода на Дніпро лягла,

і останнє сонячне проміння

падає на кручі і каміння,

на ребро кленового весла…

                                               Л.Дмитренко

 

 

1

ПРЯМА МОВА

 

Картка №127

Спиши, розставляючи розділові знаки.

1. Заспівала й здивувалася Чому мені весело? (Ю.Ярмиш) 2. Невже завтра і се не моїм стане? подумав Андрій Петрович. (М.Коцюбинський) 3. Ми в його питали Як же ти зоставив свою матір одну? (П.Куліш)

 

 

Картка №128

Спиши, розставляючи розділові знаки.

 

1. А горобчик і каже Попроси вітра він і відірве. (О.Сухомлинський) 2. Молодець Яшин! хвалять його гравці. (Ю.Бондар) 3. Се Мойсей! промовляють несміливо. (І.Франко)

 

   

Картка №129

Спиши, розставляючи розділові знаки, записуючи, де потрібно, з великої літери.

1. Просить зайчик дай мені горобино одне гроно ягідок. 2. Що воно таке здивувався Юрко. 3. Став проситися дубе візьми мене на гілочку а дуб відповідає дурненький ти пускай скоріше корінь рости станеш високим дубом. (О.Сухомлинський)

 

Картка №130

Спиши, розставляючи розділові знаки, записуючи, де потрібно, з великої літери.

1. Ворога треба бити не самою лиш зброєю але й розумом так сказав би Сергій Олексійович. (П.Загребельний) 2. Іноді ж гляне понуро так на неї та й одмовить а з чого ж його веселому бути? (М.Коцюбинський)

 

1

ДІАЛОГ

 

Картка №131

Спиши, розставляючи додаткові розділові знаки.

Ой, хвалилася та берізонька

На мені кора та білесенька,

на мені листя та широке,

на мені гілля та високе.

                                      Укр. нар. пісня

 

Картка №132

Спиши, розставляючи додаткові розділові знаки.

Люди кажуть Ой, чия ти?!

Як тебе тепер читати?

Скільки ми читали книг,

а не бачили таких!

                               М.Пригара

 

   

Картка №133

Запиши, розставляючи додаткові розділові знаки.

 

Мисливець-щасливець, куди ти ідеш? Іду я мій друже із лісу. Мисливець-щасливець, а що ти несеш? Несу я хвостатого лиса. (П.Воронько)

 

 

Картка №134

 

Спиши, розставляючи додаткові розділові знаки.

 

Лася-Парася, де була? У лісі. Що їла? Горісі. Чим кусала? Зубами. Куди клала? До мами. (З народного)

 

 

 

 

1

ПРИГОЛОСНІ  ТА  ГОЛОСНІ  ЗВУКИ

 

Картка №135

Спиши слова. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

 

Дзвінок, команда, око, запитання, історія, м’яч, ялиночка, син, калина.

 

 

Картка №136

 

Спиши слова. Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

 

Софія, ящірка, цвіт, їжак, поле, Україна, троянда, ягода, музей, їдальня.

 

   

Картка №137

Випиши слова, що мають у своєму складі тільки дзвінкі приголосні.

 

Явір, хвіст, Зоя, соловей, змія, радіо, книга, поїзд, друг, льон, сльоза, мороз, сніг, район, день.

 

 

 

Картка №138

Випиши слова, що мають у своєму складі тільки дзвінкі приголосні. 

 

Каша, короп, кіт, хата, сито, котик, голуб, літо, тісто, шишка, жінка, сум, кит, фото.

 

 

 

1

АЛФАВІТ

 

Картка №139

Запиши за алфавітом слова.

 

Село, алфавіт, азбука, холод, небо, жито, радість, весна, дуб, борщ, клен, порт.

 

 

 

Картка №140

 

Запиши за алфавітом слова.

 

Соловей, грак, горобець, ворона, дятел, орел, пелікан, іволга, лелека, снігур, синиця.

 

 

Я,Ю,Є,Ї,Щ

Картка №141

 

Зроби звуковий запис поданих слів.

 

Країна, знання, щастя, яйце, дощ, дзьоб.

 

 

 

 

Картка №142

 

Зроби звуковий запис поданих слів.

 

Поїзд, каюта, дзвінок, щавель, заєць, обличчя.

 

 

 

 

1

Г, Ґ

 

Картка №143

Запиши слова, вставляючи потрібну літеру.

 

Бо..дан, ..ава, а..рус, ..ород, ро..и, ..анок, ..рунт, ..рудень, ..азета.

 

 

 

Картка №144

 

Запиши слова, вставляючи потрібну літеру.

 

Дзи..а, ..отель, ..умка, ..роно, ..ел..отати, ..олос, ..ребінь, ..винт, ..уля.

 

 

   

Картка №145

 

Склади речення з поданими словами.

 

Ґринджоли, голос, грати, ґава.

 

 

 

 

Картка №146

 

Склади речення з поданими словами.

 

Ґудзик, говорити, аґрус, гомоніти.

 

 

 

 

1

СКЛАД. ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ. НАГОЛОС

 

Картка №147

Запиши речення, поділивши слова на склади.

 

1. Ячмінь сіють, коли калина цвіте. 2. Березень з водою квітень з травою, а травень з квітами. 3. Заєць спить, та очей не жмурить.

 

 

Картка №148

 

Запиши речення, поділивши слова на склади.

 

1. Хто має розум, той не їде зимою возом. 2. Від гнилого яблука і здорове згниє. 3. Збирай по ягідці – набереш кошик. 4. Як не вмієш, то й не посієш.

 

   

Картка №149

 

Випиши слова, що не переносяться.

 

Торт, трава, сало, долоня, район, два, язик, кожух, Зоя, читач, ягня, ненька, дитина.

 

 

 

Картка №150

 

Випиши слова, що не переносяться.

 

Князь, їжак, пояс, єнот, ягода, малина, холод, солома, бурулька, йорж, дельфін, мотузка.

 

 

 

1

 

 

Картка №151

Запиши слова, поділяючи їх на частини для переносу.

 

Джміль, колобок, відповідь, язик, льотчик, бадьорий, почуття, подвір’я, сиджу, дзиґа, бадьорий.

 

 

Картка №152

Запиши слова, поділяючи їх на частини для переносу.

 

Майонез, кукурудза, синіють, язик, гай, підйомний, молоко, олівець, сукня, Ялта, яблуко, малювання.

 

 

   

Картка №153

Перепиши слова. Постав наголос.

 

Загадка, дитина, читання, одяг, краплина, хатній, мережка, відгадка, важко, голубка.

 

 

 

 

Картка №154

Перепиши слова. Постав наголос.

 

Берізка, ложка, дідусь, танець, джерело, народження, вітрисько, олень, перерва, сережка, школяр.

 

 

 

 

1

НАГОЛОШЕНІ  ТА  НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ

 

Картка №155

Спиши, вставляючи пропущені літери.

Р..ве та стогне Дніпр Ш..рокий,

С..рдитий віт..р зав..ва,

Додолу в..рби гне в..сокі,

Горами хв..лі підійма.

                                     Т.Шевченко

 

Картка №156

Спиши, вставляючи пропущені літери.

У дол..ні с..ло л..жить,

Понад с..лом туман др..жить,

А на горбі край с..ла

Стоїть кузня н..мала.

                                   І.Франко

 

   

Картка №157

Спиши, добираючи перевірні слова і вставляючи пропущені букви.          Кр..ло – 

                                зел..нь - 

                                н..зенько - 

                                ж..ве - 

                                л..сточки - 

                                в..сло -

 

Картка №158

Спиши, добираючи перевірні слова і вставляючи пропущені букви.          В..сною – 

                                п..ро –

                                б..реза –

                                в..сокі – 

                                ш..шкарик –

                                оз..ро -

 

1

 

 

Картка №159

Спиши. Постав наголос. Підкресли орфограми.

 

Медаль, герой, гвинтівка, чергувати, сестра, веселка, веснянка, димок, степовий.

 

 

 

Картка №160

 

Спиши. Постав наголос. Підкресли орфограми.

 

Живе, легенько, земляний, теплиця, медівник, стебло, щебечуть, зимовий, небеса, житло.

 

 

   

Картка №161

Перепиши текст, виправляючи орфографічні помилки.

Зашилистіла техесенько липа – одне з найкрасивіших дирев. Неподалік стоїть білокора бирізка.  Дись кує невгамовна зозуля.

 

 

 

Картка №162

Перепиши текст, виправляючи орфографічні помилки.

Ростуть над ставком дві бирези. Стрункі, весокі,  білокорі. Опустили бирези зилене віття. Тихо шипоче листя биріз.

 

 

 

1

УПОДІБНЕННЯ  ПРИГОЛОСНИХ  ЗВУКІВ

 

Картка №163

Зроби звуковий запис слів.

 

Сміються, кігті, низький, співчуття.

 

 

 

 

Картка №164

 

Зроби звуковий запис слів.

 

Близькі, батьки, дивляться, бездонний.

 

 

 

   

Картка №165

Запиши слова, вибравши відповідну літеру.

 

Ша(б,п)ка, бли(с,з)кавка, ле(х,г)ко, ву(з,с)яке, (дз, з)еркало, ві(т,д)битися, ас(ф,в)альт, сторо(ш,ж), кукуру(з,дз)а.

 

 

 

Картка №166

Запиши слова, вибравши відповідну літеру.

Ма(в,ф)па, ді(ш,ж)ка, боро(т,д)ьба, бор(шч,щ), (шч,щ)авель,  соня(ш,ч)на, наро(т,д), Бо(х, г)дан, б(ж,дж)ілка, ласті(в,ф)ка.

 

 

 

 

1

 

 

Картка №167

Відкорегуй текст. Спиши. Підкресли орфограми.

Прозорі тіні берех красять,

Годуть десь бжоли у дублі,

На камінь яшчірка вилазить,

Припав метелик до зимлі.

                                          М.Філянський

 

Картка №168

Відкорегуй текст. Спиши. Підкресли орфограми.

Жмелі спросоння – буц лобами

Попадали, ривуть в трафі.

І зазвонили над жмилями

Дзвінкі-звіночки лісові.

                                         М.Вінграновськиий

 

   

Картка №169

 

Відкорегуй текст. Спиши. Підкресли орфограми.

 

Був травневий соняшний ранок. На зилених лукаг квітли жовті кульбабки, звеніли бжоли.

 

 

 

Картка №170

Відкорегуй текст. Спиши. Підкресли орфограми.

 

Наступила раня висна. Тепло гріє яскраве сонешко. Появились квіти, зилена трава. Роспочалися щоденні польові роботи.

 

 

 

1

СПРОЩЕННЯ В ГРУПАХ ПРИГОЛОСНИХ

 

Картка №171

Добери слова, спрощуючи у них групи приголосних. Познач орфограму.

Тиждень –                                 серденько -

честь -                                        піст- 

плюск-                                        якість –

 

 

Картка №172

Добери слова, спрощуючи у них групи приголосних. Познач орфограму.

 

Писклявий -                                   поїзд –

брязк -                                             участь -

лестощі –                                         рискнути -   

 

   

Картка №173

Спиши, підкресли слова, у яких на письмі не відбувається спрощення.

 

Випуск, честь, пестливий, шістсот, тиск, корисний, радісний, учасник, виск, швидкість.

 

 

 

Картка №174

Спиши, підкресли слова, у яких на письмі не відбувається спрощення.

 

Жалісний, стиснути, зап’ясний, агентство, студентський, облесливо, тижневий, шістнадцять, щастя, якість.

 

 

1

 

 

Картка №175

Спиши, вставляючи, де потрібно, літери.

1. Тиж..нів зо три позичками жили. (Б.Грінченко) 2.Десь, колись, в якійсь країні проживав поет нещас..ний. (Леся Українка) 3. Вчитися ніколи не піз..но. (Народна творчість) 4. У нього чутливе сер..це.

 

 

Картка №176

Спиши, вставляючи, де потрібно, літери.

 

1. Чес..не діло роби сміло. (Народна творчість) 2. Олеся була величенька дівчинка років шіс..надцяти. (Б.Грівченко)  3.  Шіс..сот   солдат  визволяли  наше   місто.

4. У Марійки сьогодні радіс..ний день.

 

   

Картка №177

 

Подані слова передай звукописом.

 

Випускний, пестливий, контрастний.

 

 

 

 

Картка №178

 

Подані слова передай звукописом.

 

Баластний, шістнадцять, кістлявий.

 

 

 

 

1

ЧЕРГУВАННЯ  ГОЛОСНИХ  ЗВУКІВ

 

Картка №179

Добери слова з чергуванням голосних.

Ніч –

сім –

будова –

село –

бджола -

 

Картка №180

Добери слова з чергуванням голосних.

Шостий - 

вигребти - 

дорога - 

гора - 

зоря –

 

   

Картка №181

Спиши, розкриваючи дужки. Познач чергування голосних звуків.

 

1. На карті України дуже багато (село). 2. Дорога до (Харків) видалась короткою. 3. (Твій) друга нагородили словами подяки. 4. Максимко сьогодні був (сім).

 

 

Картка №182

Спиши, розкриваючи дужки. Познач чергування голосних звуків.

1. Біля моїх (ворота) зібралось багато односельчан. 2.Сонячні (промінь) лоскотали її по обличчю. 3. Іванко зараз також  (носити) портфель. 4. До (шість) години ми були у бабусі.

 

 

1

 

 

Картка №183

Склади речення з поданими словосполученнями. У виділених словах познач орфограми.

 

Красива зачіска, кумедно зачесаний.

 

 

 

Картка №184

 

Склади речення з поданими словосполученнями. У виділених словах познач орфограми.

 

Пухкенькі щічки, рум’яна щока.

 

 

   

Картка №185

 

Склади речення з парами слів. Познач орфограми.

 

Промінь – променя, болото – болітце.

 

 

 

 

Картка №186

 

Склади речення з парами слів. Познач орфограми.

 

Корінь – кореневий, робітник – робота.

 

 

 

 

1

ЧЕРГУВАННЯ ПРОГОЛОСНИХ ЗВУКІВ

 

Картка №187

Добери слова з чергуванням приголосних.

Вік –

пастух –

книга –

палка –

беріг -

 

Картка №188

Добери слова з чергуванням приголосних.

Юнак –

очі –

птах –

молоко –

шишка –

 

   

Картка №189

Спиши, вставляючи пропущені літери.

1. Портфель для мене залюбки і руч..у носить, і кни..ки. (В.Бойченко) 2. Білі пти..і, білі пти..і сіли вранці на ялиці. (Б.Радиш) 3. Згадає важкі фронтові доро..и, дру..ів, що полягли, запеклі бої … (В.Кава)

 

 

 

Картка №190

Спиши, вставляючи пропущені літери.

1. Тихо,   очі  сліпить   білий   сні..ок.   (О.Копиленко)

2. Цим пта..ам голод не страшний. (А.Давидов)  3. В кліт..і ніби затишніше і їжі досхочу дають. (В.Чухбіб) 4. У шени..ній зернині більше як сто казок. (Д.Павчичко)

 

 

 

1

ЧЕРГУВАННЯ  у – в, і - й

 

Картка №191

Перепиши, вставляючи пропущені у-в, і-й.

1. Схопився вовк (і, й) щодуху побіг у ліс. 2. Він так (і, й) не побував (у, в) селі.  3.  (У, в)  Василя  кращі  ковзанці. 4. Копанку викопав (і, й) грушу посадив. 5. Затишно (і, й) гарно на лісовій галявині.

 

 

Картка №192

Перепиши, вставляючи пропущені у-в, і-й.

 

1. (І, й) зразу ж змок до нитки. 2. Він випустив кошеня (і, й) зчепився з кішкою. 3. (У, в) небі може з’явитися яструб. 4. Ходить серед вуликів і щось промовляє.

 

   

Картка №193

Спиши, виправляючи помилки.

1. В білому квітучому царстві росла чарівна квітка. 2. Бджола брала пилок й нектар. 3. Вона швидко виросла і стала ручна. 4. Гнізда жайворонки роблять в землі. 5. Голодні і злі звірі забули про все.

 

 

 

Картка №194

Спиши, виправляючи помилки.

1. Ним витирали руки і обличчя. 2. В чотири роки вона вміла вже читати. 3. В цей час в хату увійшла мама. 4.Багато у Україні великих й красивих міст. 5. Він побачив себе в воді.

 

 

 

1

ПОЗНАЧЕННЯ  М’ЯКОСТІ  ПРИГОЛОСНИХ

 

Картка №195

Випиши слова з м’якими приголосними.

1. У мене було бажання зняти капелюха перед цими дітьми. (Д.Карнегі) 2. Після всього пережитого на засланні почуття самотності ще більше заполонило душу Кобзаря. (Д.Чуб)

 

 

Картка №196

Випиши слова з м’якими приголосними.

 

1. Він писав, що друкарня почалася в Москві з наказу царя і великого князя Івана Васильовича. (О.Іваненко) 2. Поволі ця думка переростала в упевненість. (В.Малик)

 

 

   

Картка №197

Зроби звуковий запис слів.

 

Вбрання, працювати, холодильник, пісок, вітер, малювання, пальто.

 

 

 

 

Картка №198

Зроби звуковий запис слів.

 

Багаття, сльози, галченя, лісок, пеньок, мисливець, сільський, день.

 

 

 

 

1

 

 

Картка №199

Спиши, вставляючи букви.

1. Ні промен..  навіт.., ні гуку  л..дс..кого, реве  лишен..  в..тер  у  дно. (П. Грабовський) 2. Л..ди  дивуют..с.., що я весела: надійс.., горя-б..ди не знала. (М.Вовчок) 3. Ходит.., лазит.., житт..м  важит.., а тут  зверху  сонце  пражит..  . (І.Франко)

 

Картка №200

Спиши, вставляючи букви.

1. Похилилис..  квіти, посумн..ли, замклис.., шура-бур..  пройшла -  вони знов підн..лис..  . (І.Франко) 2.Прокин..с.., кумо, пробудис..  та  кругом себе подивися.. . (Т.Шевченко)

 

 

   

Картка №201

Спиши, виправляючи помилки.

 

Велетенский, майбутьнє, промінчик, дончин, маленький, бурулька, дівчинонька, сопільці, лялка, батківщина.

 

 

 

Картка №202

Спиши, виправляючи помилки.

 

Мілйон, селяньский, олен, говорит, двірь, вілний, согодні, молодь, батко, більше, літьної.

 

 

 

 

1

АПОСТРОФ

 

Картка №203

Спиши, де потрібно встав апостроф. Познач орфограми.

 

Память, будяк, лицеміря, мяч, репях, пє, Марянка, травяний, соловї, кропивянка, кучерява, соломяний.

 

 

Картка №204

Спиши, де потрібно встав апостроф. Познач орфограми.

 

Імя, подвіря, зявився, свято, зїв, мята, сузіря, пята, вяз, бє, ряст, пятниця, хомяк, пявка, прислівя.

 

 

   

Картка №205

Запиши  транскрипцію поданих слів.

 

Обов’язок, круп’яний, львів’янин, підв’язати.

 

 

 

 

 

Картка №206

Запиши  транскрипцію поданих слів.

 

Моркв’яний, пів’яблука, зв’язати, дев’ять.

 

 

 

 

 

1

ПОДВОЄННЯ  БУКВ

 

Картка №207

Спиши. Встав, де потрібно, літери. Познач орфограми.

Кошен..я, взут..я, вугіль..я, ві..ділити, гречан..ий, бджолин..ий, спорт..овари, сон..ий, лист..я.

 

 

 

Картка №208

Спиши. Встав, де потрібно, літери. Познач орфограми.

 

Цуценя..я, спец..ех, пас..я, пташин..ий, мит..ю, латат..я, акварел..ю, підніж..я, зустріч..ю, солов’їн..ий.

 

 

   

Картка №209

Знайди слова з помилками. Запиши їх вірно. Познач орфограми.

1. В війшли паничі, слухають та й оскіряються. (М.Вовчок) 2. Принесла води погожої з кринниці. (Т.Шевченко) 3. Ні брехння у чорній рясі в медоплиних слів прикрасі… (І.Франко)

 

 

Картка №210

Знайди слова з помилками. Запиши їх вірно. Познач орфограми.

1. Прутя наносили цілу стирту. Я гіля обламую, вона лисття обчімхує. (І.Франко) 2. Андрій надто добре знав те гудіня. (П.Загребельний) 3. Це було в неділлю вечері. (Б.Грінченко)

 

 

1

 

 

Картка №211

Запиши  транскрипцію слів.

 

Узлісся, насіння, плаття, знаряддя.

 

 

 

 

Картка №212

 

Запиши  транскрипцію слів.

 

Колосся, годинник, обличчя, приладдя.

 

 

 

   

Картка №213

 

Запиши чотири слова з подовженими приголосними. Склади з ними речення. Познач орфограми.

 

 

 

 

Картка №214

 

Запиши слова з подовженими приголосними нн, сс, дд, лл, тт., чч. З двома склади речення.

 

 

 

 

 

1

СЛОВА ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ

 

Картка №215

Спиши, вставляючи потрібну літеру чи знак в іншомовних словах. Познач орфограми.

 

Поз..ція, ар..фметика, бул..йон, інтерн..ю, буд..изм, д..настія, д..скусія, д..аметр, ван..а.

 

 

Картка №216

Спиши, вставляючи потрібну літеру чи знак в іншомовних словах. Познач орфограми.

 

П..рат, операц..я, прем..єра, біл..ярд, віл..а, д..ректор, д..р..гент, д..станція, д..амант.

 

 

   

Картка №217

Склади речення зі словами іншомовного походження.

 

Аромат, прокурор, шампунь, момент.

 

 

 

 

Картка №218

Склади речення зі словами іншомовного походження.

 

Медуза, кока-кола, диригент, сервіз.

 

 

 

 

1

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

ЛЕКСИЧНЕ  ЗНАЧЕННЯ  СЛОВА

Картка №219

Визнач слово за його лексичним значенням.

 

1. Культурно-освітній заклад, де зберігаються і видаються читачам книги. 2. Приміщення для стоянки та технічного обслуговування машин. 3. Хвойне вічнозелене дерево.

 

Картка №220

Визнач слово за його лексичним значенням.

 

1. Тварина, що нагадує коня зі смугастою шкірою. 2.Верхня оболонка, що вкриває стовбури дерев. 3. Плямиста тварина з високими ногами та дуже довгою шиєю.

 

 

Картка №221

Запиши лексичне значення поданих слів, користуючись тлумачним словником.

 

Зрази, дерть, оверлок.

 

 

 

 

Картка №222

Запиши лексичне значення поданих слів, користуючись тлумачним словником.

 

Панда, руда, сопка.

 

 

 

 

1

ПРЯМЕ  І  ПЕРЕНОСНЕ  ЗНАЧЕННЯ  СЛОВА

 

Картка №223

Спиши. Підкресли словосполучення вжиті у переносному значенні.

Золотий ключик, золота осінь, золотий годинник, золоті руки, золота пшениця, золотий перстень, золота людина, золотий голос, золота ручка.

 

 

Картка №224

Спиши. Підкресли словосполучення вжиті у переносному значенні.

Довге життя, довге плаття, падає наголос, падає листя, кучерявий чуб, кучеряве дерево, солодке яблуко, солодке життя, солодка посмішка.

 

 

   

Картка №225

Склади речення з поданими словами, вживаючи їх у переносному  та прямому значеннях.

 

Розбудити, пливти, сміливий.

 

 

 

 

Картка №226

Склади речення з поданими словами, вживаючи їх у переносному  та прямому значеннях.

 

Нанизувати, пливти, балакучий.

 

 

 

 

1

СИНОНІМИ

 

Картка №227

Утвори синонімічні ряди за опорними словами.

 

Гарний 

Іти

 

 

 

Картка №228

 

Утвори синонімічні ряди за опорними словами.

 

Дивитися

Лагідний

 

 

   

Картка №229

Подані слова згрупуй у синонімічні ряди та запиши. Абсолютні синоніми підкресли.

Громити, робити, сумний, руйнувати, зажурений, творити, жменя, нищити, чинити, невеселий, печальний, безрадісний, валити, скорботний, ламати, трощити, пригорща.

 

 

Картка №230

Подані слова згрупуй у синонімічні ряди та запиши. Абсолютні синоніми підкресли.

 

Рятувати, безцінний, привід, ліс, бір, вберігати, дорогий, мотив, кохання, спасати, взірець, діброва, зразок, коштовний, підстава,  гай, причина, любов, лютий, жорстокий.

 

1

АНТОНІМИ

 

Картка №231

Спиши. Підкресли антонімічні пари.

 

1. Не все хмариться, колись і виясниться. 2. Вітер добрий при стозі, а злий при морозі. 3. Як пройде негода, то стане краща погода. 4. Посієш вітер – пожнеш бурю.

 

 

Картка №232

Спиши. Підкресли антонімічні пари.

 

1. Біля сухого дерева й сире горить. 2. Вогонь і вода – то добро і біда. 3. Краще маленька рибка, ніж великий тарган. 4. Брат – не батько, сестра – не мати.

 

 

   

Картка №233

Утвори антонімічні пари. Запиши. З однією склади речення.

 

Ситий, друг, добро, брехня, перший, душа, злагода.

 

 

 

 

Картка №234

Утвори антонімічні пари. Запиши. З однією склади речення.

 

Війна, плач, густий, вечір, кінець, рідний, товстий.

 

 

 

 

1

ФРАЗЕОЛОГІЯ

 

Картка №235

Випиши фразеологізми. Розкрий їх значення.

 

Торохтіти кістками, зачіпати кота, чужа машина, торохтіти відром, чужа кістка, зачіпати за живе, друге дихання, друге речення.

 

 

Картка №236

Випиши фразеологізми. Розкрий їх значення.

 

Поцілувати замок, летять птахи, у відро ногою, іскри з очей летять, ні в зуб ногою, поцілувати дитину, пустити ману в вічі, пустити книгу.

 

 

   

Картка №237

Спиши. Підкресли фразеологізми.

1. Я їх під землею знайду! (Г.Тютюнник) 2. А питання так і сиплються, мов з мішка, і не всяк їм дасть раду. (І.Цюпа) 3. Запорожець запорожцеві не пара. (П.Куліш) 4. Ні, наші козаки ще з розуму не спали, щоб вовка од біди сховали! (Л. Глібов)

 

 

Картка №238

Спиши. Підкресли фразеологізми.

        1.Горленко почував себе ні в сих  ні в    тих.   (З.Тулуб) 2.Іноді він такий добрий… а інколи, ні сіло ні впало, зразу ж за попругу хапається. (М.Стельмах) 3. Їм що не ляпать язиком, аби ляпать. (С.Васильченко)

 

 

 

64

 

 

Картка №239

 

Склади речення з поданими фразеологізмами.

 

Серед білого дня, майстер на всі руки, звести наклеп.

 

 

 

Картка №240

 

Склади речення з поданими фразеологізмами.

 

З миру по нитці, душа не на місці, нога за ногою.

 

 

 

   

Картка №241

Користуючись фразеологічним словником, з’ясуй і запиши значення поданих фразеологізмів.

 

Плутатися під ногами, не з тієї опери, на широку ногу, на свій лад.

 

 

 

Картка №242

Користуючись фразеологічним словником, з’ясуй і запиши значення поданих фразеологізмів.

 

Поставити на ноги, очі на мокрому місці, як маку, бабине літо.

 

 

 

65

БУДОВА СЛОВА

 

Картка №243

Випиши змінювані слова. Виділи в них закінчення й основу.

Стежинка, чудовий, ґанок, холодно, шапка, радісно, сьогодні, добрий, суп, мороз, чисто, везуть, слово.

 

 

 

Картка №244

Випиши змінювані слова. Виділи в них закінчення й основу.

Багато, кішка, миша, гриб, живуть, сніг, ніжно, цвіт, високий, дерево, малина, диня, швидко.

 

 

 

   

Картка №245

 

Добери спільнокореневі слова. Виділи корінь.

 

Поле, мішок, зима, вода.

 

 

 

 

Картка №246

 

Добери спільнокореневі слова. Виділи корінь.

 

 

Ліс, зима, крик, зуб.

 

 

 

1

 

 

Картка №247

Спиши слова. Познач в них суфікси.

 

Хатка, синенький, воротар, холодний, пташечка, школяр, сторіночка, читати, дружній, малесенький, шкільний, шпаченята, дощовий.

 

 

Картка №248

Спиши слова. Познач в них суфікси.

 

Сніжок, хлібець, гілочка, грибок, буйнесенький, листячко, рядочок, зимовий, намистечко, дубок, динька, куток, калиновий, курчаточка.

 

 

   

Картка №249

Добери до поданих слів префікси. Запиши утворені слова. Познач префікси.

 

Єднання, їхати, орати, мовчати, мріяти, вітряний, мести, варити, ремонтувати, косити, казати, сипати.

 

 

 

Картка №250

Добери до поданих слів префікси. Запиши утворені слова. Познач префікси.

 

Дорожній, гальмувати, сідати, бігати, мружитись, ліпити, бити, водний, почати, малювати, сушити, летіти.

 

 

 

67

 

 

Картка №251

Перепиши слова і розбери за будовою.

 

Задум, вихід, посадка, подруга, затемнення, вишневий.

 

 

 

Картка №252

 

Перепиши слова і розбери за будовою.

 

Школярик, примовка, проліски, мильниця, тихенький.

 

 

 

   

Картка №253

Добери і запиши слова за такими схемами.

 

 

                    ,                     ,                        

 

 

 

 

Картка №254

Добери і запиши слова за такими схемами.

 

 

                        □ ,         □ ,        

 

 

 

 

68

Література

  1. Васильченко С. Оповідання. Повісті. Драматичні твори.— К.: Наукова думка, 1988.—600 с.
  2. Грабовський П. Твори.—К.: Молодь, 1965.— 248 с.
  3. Дніпрова хвиля: Хрестоматія нововведених творів до шк.Д54 програм / За ред.. П.П. Кононенка.—К.: Рад.шк., 1990.—751с.
  4. Кобилянська О.Ю. Оповідання.—Львів: Каменяр, 1982.—271с.
  5. Коцюбинський М.М. Подарунок на іменини: Оповідання, новели, повісті.—К.: Веселка, 1990.—335 с.
  6. Леся Українка. Твори.—К.: Молодь, 1966.—304 с.
  7. Марко Вовчок. Козачка. Вибрані твори.—К.: Веселка, 1965.—238 с.
  8. Полюга Л.М. Словник синонімів української мови. 2-е вид. — К.: Довіра, 2006. — 477 с.
  9. Сухомлинський В. Гаряча квітка: Оповідання та казки. — К.: , 1978.
  10. Сухомлинський В. Казки школи під голубим небом. — К., 1991.
  11. Стельмах М. Гуси-лебеді летять… Щедрий вечір. Повісті. — К.: Дніпро, 1984. — 312.
  12. Сучасний тлумачний словник української мови: 60.000 слів / За заг. ред. д-ра філол.. наук, проф. В.В.Дубічинського. — Х.: ВД «Школа», 2006. — 832 с.
  13. Тулуб З. Людолови. Історичний роман. — К.: , 1957.— 494 с.
  14. Ужченко В.Д., Ужченко Д.В. Фразеологічний словник української мови.—К.: Освіта, 1998.—224 с.
  15. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки / Укладач Н.В.Курганова.—Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006.—320с.
  16. Франко І. З вершин і низин.— К.: Радянська школа, 1990. — 576с.
  17. Черкасенко С. Рідна школа.—К.: Веселка, 1993.
  18. Шевченко Т. Кобзар.—К.: Рад. шк., 1986.—608 с.
  19. Шкільний словник іншомовних слів //Укладач О.Давидова.—Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.—432с.

 

 

 

 

 

 

69

Зміст

 

Передмова …………………………………………..........

3

Повторення вивченого в початкових класах  …………

5

Іменник………………………………………………

5

Прикметник…………………………………………

7

Займенник……………………………………………

9

Числівник…………………………………………….

12

Дієслово………………………………………………

13

Прислівник …………………………………..………

15

Прийменник. Сполучник ………………...…………

17

Текст ………………………………………………………

19

Відомості з синтаксису і пунктуації …………………….

21

Словосполучення …………………………………..

21

Речення ………………………………………………

23

Граматична основа …………………………….

23

Односкладне речення ………………………….

24

Вид речень за метою висловлювання…………

24

Поширені і непоширені речення………………

25

Другорядні члени речення……………………..

25

Однорідні члени речення………………………

29

Звертання ……………………………………….

31

Вставні слова…………………………………….

33

Складне речення ……………………………….

35

Пряма мова ……………………………………..

37

Діалог ……………………………………………

38

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія …………….

39

Звуки мови  і звуки мовлення ………………………

39

Приголосні та голосні звуки……………………

39

Алфавіт ………………………………………….

40

я, ю, є, ї, щ ………………………………………

40

Г, Ґ………………………………………………..

41

Склад. Правила переносу. Наголос…………….

42

Наголошені та ненаголошені голосні………….

44

Вимова приголосних звуків…………………………

46

Уподібнення приголосних звуків………………

46

Спрощення в групах приголосних……………..

 

                      70

48

 

 

Чергування голосних звуків……………………

50

Чергування приголосних звуків………………..

52

Чергування  у – в, і – й………………………….

53

Позначення м’якості приголосних…………….

54

Апостроф ………………………………………..

56

Подвоєння букв…………………………………

57

Слова іншомовного походження………………

59

Лексикологія ……………………………………………..

60

Лексичне значення слова……………………………

60

Пряме і переносне значення слова…………………

61

Синоніми …………………………………………….

62

Антоніми …………………………………………….

63

Фразеологія ………………………………………………

64

Будова слова ……………………………………………..

66

Література ………………………………………………..

69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   71

 

 

doc
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
4453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку