Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично)
Завдання:
-розпізнавати вставні слова в реченні;
-складати речення із вставними словами та використовувати їх у власному мовленні;
-інтонувати правильно речення із вставними словами;
-розставляти розділові знаки при вставних словах.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Вставними називаються слова чи сполучення слів, що виражають ставлення мовця до висловлювання. Вони граматично не пов'язані з членами речення і виражають ставлення мовця до інформації, його оцінку, характеризують спосіб оформлення думки тощо. Вставні слова не додають нічого нового до змісту, а лише певним чином оцінюють, уточнюють основне повідомлення.
На письмі вставні слова чи словосполучення виділяємо комами.
Наприклад: Напевно, літо цього року буде спекотне і посушливе. За словами учених, колись територію нашої країни вкривали величезні льодовики.
Зверни увагу!
Вставні конструкції не є членами речення, до них не можна поставити запитання від головних чи другорядних членів речення.
Наприклад: Але вчора, як на зло, цілий день було похмуро. То це сліди зайця, по - твоєму?
Коментар
-Залежно від змісту речення слова може, правда, кажуть, видно, здається, на щастя та деякі інші можуть бути або не бути вставними словами. Щоб переконатися, що слово є вставним, спробуйте вилучити його з речення. Якщо при цьому речення не втратить первинного змісту, то слово є вставним.
Наприклад: Подаруйте квіти на щастя. – На щастя, дощу сьогодні не було. З берега видно далеко. – Сьогодні, видно, буде сніг.
Перегляньте відео «Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=PD3bGpmed2g (автор - ВШКОЛЕ)
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
1. Вправа «Вставні слова». Режим доступу: https://learningapps.org/1957122
(автор Колесник Тетяна)
(Як виконувати завдання)
Перетягніть вставне слово у відповідний стовпчик. Якщо все правильно, він буде зеленого кольору.
2. Редагування.
Прочитайте речення. Які помилки у вживанні вставних слів ви в них побачили? Запишіть, уникаючи помилок.
Вибачаюся, мені терміново потрібно отримати цю інформацію. Я, навєрно, не зможу сьогодні відвідати бабусю. Кажеться, сьогодні буде злива. Зателефонуйте мені завтра, пожалуйста. Таким образом, результати тестування наших учнів були найкращими.
Перевірте правильність виконання. Режим доступу:
https://drive.google.com/file/d/1t7H5lw5geBJJ2zkiqdVIDmYPoqSjuIL5/view
3. Творче конструювання речень із вставними словами.
Побудувати три речення із вставними словами з теми «Як треба поводитися в громадських місцях» (обрати один з варіантів).
Варіант 1. На основі поданих схем-моделей:
1) , ... . 2) ... , , ... . 3) ..., .
Варіант 2. На основі опорних слів: на жаль, будь ласка, очевидно.
4. Орфографічний тренажер. Запишіть правильно.
Здаєт..ся, ніби/то, без/ сумніву, як/ відомо, на/щастя, до/речі, бе(з, с)перечно, все/таки, по/перше, по/третє, на/жаль.
Перевірте правильність виконання. Режим доступу:
https://drive.google.com/file/d/1xhiqc9OZiiwJ_6qUB76rMPGkoZBZOGOz/view?usp=sharing
БЛОК КОНТРОЛЮ
1. Питання для самоконтролю.
-Які слова називаються вставними?
-Яка роль вставних слів у мовленні? На що вони можуть вказувати?
-Як інтонуються речення зі вставними словами?
-Які розділові знаки ставляться при вставних словах?
-Чи є вставні слова членами речення?
2. Виконайте тестування «Вставні слова».
Режим доступу: https://naurok.com.ua/test/start/3698
Використані матеріали сайтів:
http://pravila-uk-mova.com.ua/