Головною рисою сучасної парадигми освіти є перехід від концепції набуття знань, умінь і навичок, необхідних для діяльності в стандартних умовах, до концепції освіти, розвиваючого особистість дитини. І на сьогодні з найважливіших концептуальних положень оновлення змісту освіти стає компетентнісний підхід. Він сприяє подоланню традиційних когнітивних орієнтацій освіти і веде до нового бачення самого змісту освіти, його методів і технологій.
Оскільки здоров'я є однією з головних цінністю то освітня траєкторія повинна бути спрямована на формування у дитини здоров'язбережувальних компетентностей. Під здоров'язбереженням в освіті розуміється єдність медико-гігієнічних, валеолого-педагогічних заходів, спрямованих на збереження і поліпшення здоров'я дітей, зростання їх освіченості.
Здоров'язбережувальні компетентність визначається готовністю і здатністю дитини самостійно вирішувати завдання, пов'язані з підтриманням, зміцненням і збереженням здоров'я.
Урок з математики 5 клас. Тема «Ділення» ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ Вчитель: Кузьменко Антоніни Михайлівни. Розробка вчителя математики та інформатики КЗ «Сєвєродонецької обласної загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІІ ступенів». м. Сєвєродонецьк Луганської області
Актуальність теми. Актуальність теми дослідження. Головною рисою сучасної парадигми освіти є перехід від концепції набуття знань, умінь і навичок, необхідних для діяльності в стандартних умовах, до концепції освіти, розвиваючого особистість дитини. І на сьогодні з найважливіших концептуальних положень оновлення змісту освіти стає компетентнісний підхід. Він сприяє подоланню традиційних когнітивних орієнтацій освіти і веде до нового бачення самого змісту освіти, його методів і технологій. Оскільки здоров'я є однією з головних цінністю то освітня траєкторія повинна бути спрямована на формування у дитини здоров’язбережувальних компетентностей. Під здоров’язбереженням в освіті розуміється єдність медико-гігієнічних, валеолого-педагогічних заходів, спрямованих на збереження і поліпшення здоров'я дітей, зростання їх освіченості. Здоров'язбережувальні компетентність визначається готовністю і здатністю дитини самостійно вирішувати завдання, пов'язані з підтриманням, зміцненням і збереженням здоров'я. «Перш, ніж зробити дитину розумною і кмітливою - зробіть його здоровим»! Ж. Ж. Руссо. ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Тема уроку: Ділення Мета уроку. Формувати розуміння визначення розподілу як дії зворотного до множення, повторити назви компонентів ділення; формувати вміння ділення багатозначних чисел і застосування властивостей ділення. Задачі уроку:1. Сприяти формуванню інтересу до математики, розвитку навичок самостійної роботи.2. Виховувати прагнення берегти своє здоров'я, вести здоровий спосіб життя.3. Розвивати уміння аналізувати отриману інформацію і робити відповідні висновки. Тип уроку: урок вивчення нового.
Структура уроку Етап 0. Організаційний етап. Мета етапу: підготовка учнів до роботи, швидке включення учнів в діловий ритм. Методи і форми діяльності вчителя.- перевірити наявність підручників і письмового приладдя,- перевірити гігієнічні умови в класі. Види діяльності учнів. Учні готуються до уроку. Прийоми здоров'язбереження: перевірити гігієнічні умови в класі: температуру і свіжість повітря, освітленість класу і т.д. Час - 2 хв.
Етап 1. Постановка цілі уроку. Мета етапу: мотивація учнів на вивчення нового матеріалу. Методи і форми діяльності вчителя. Усне повідомлення вчителя мети уроку, важливо підкреслити практичну значущість теми. Види діяльності учнів. Запис теми в зошит. Прийоми здоров'язбереження: мотивація дітей на вивчення нового матеріалу і підвищення інтересу до досліджуваного матеріалу. Час - 1 хв.
Мета етапу: підготовка до основного етапу занять. Методи і форми діяльності вчителя. Аудіовізуальний метод (поєднання словесного і наочного). На екрані мультимедійної установки презентація. Види діяльності учнів. Уміння слухати пояснення вчителя. ЕТАП 2. ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ ПОПЕРЕДНІХ УРОКІВ. Час - 5 хв. Прийоми здоров'язбереження:- технічні засоби навчання застосовуємо відповідно до гігієнічних вимог;повторював правила здоров'я;- вироблення зовнішньої мотивації учнів: радість від активності під час фронтальної роботи.
ЕТАП 3. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Мета етапу: забезпечення сприйняття, осмислення і первинного запам'ятовування знань. Методи і форми діяльності вчителя. Контроль вміння дітей слухати вчителя. Залучаємо дітей до активної розумової діяльності. Види діяльності учнів. Вироблення вміння слухати, вміння керувати своєю увагою. Прийоми здоров'язбереження :- вчитель стежить за правильною посадкою дітей під час письма, чергуванням поз дитини в залежності від виду роботи;- вчитель забезпечує позитивний вплив на емоційний стан учнів, як через зміст і форми викладання математичного навчального матеріалу;- вироблення внутрішньої мотивації: прагнення пізнати нове. Час - 10 хв.
Фізкультхвилинка. Мета етапу: зняття статичної напруги. Методи і форми діяльності вчителя. Вчитель показує вправи. Час - 2 хв. Встали рівно біля парт. Починаємо наш старт. Руки вгору, руки вниз,Подивились пильно скрізь. Головою покрутили, Потім разом всі присіли. Піднялись, понагинались І здоровими зостались.
Етап 4. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА РОЗУМІННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Мета етапу: вироблення умінь щодо застосування знань і раціональних способів вирішення. Методи і форми діяльності вчителя. Самостійне вирішення завдань. Час – 10 хв. Прийоми здоров'язбереження :- вчитель стежить за правильною посадкою дітей під час письма, чергуванням поз дитини в залежності від виду роботи;- вчитель після виконання завдань зі здоров’язбережувальним змістом робить висновок про необхідність для кожної людини здорового способу життя;- підтримка позитивного настрою учнів. Час – 15 хв.
Мета етапу: забезпечення засвоєння нових знань і способів дій на рівні застосування у зміненій ситуації, навчання роботі в групі. Методи і форми діяльності вчителя. Інтелектуальне стимулювання (виконання творчого практичного завдання). Форма: практична робота в групах. Види діяльності учнів. Практична самостійна робота в групах, для організації якої одна пара учнів пересідає до другої пари учнів, розгорнувши при цьому свої стільці. ЕТАП 5. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ОТРИМАНИХ НА УРОЦПрийоми здоров'язбереження :- зміна пози і переміщення дітей за загальний стіл призводить до зняття статичної напруги і сприяє профілактиці гіподинамії;- вчитель підкреслює практичну значимість роботи, яку належить виконувати учням;- робота в групах - це ділове співробітництво учнів. Між групами встановлюється невелике суперництво, яке стимулює необхідне досягнення результату. Час-7 хв
Етап 6. Підведення підсумків Мета етапу: підведення підсумків уроку. Діти, сьогодні я з Вами поділилася новими знаннями по темі «Ділення». У житті можна поділитися багатьма речами, тільки здоров'ям неможливо ділитися. Дуже важливо берегти своє здоров'я. А що Ви сьогодні дізналися на уроці?А яку людину можна вважати здоровим? (Відповіді учнів). Здорова людина - це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов'язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої фізичні та розумові здібності. Від чого ж залежить наше здоров'я? Залежить воно від нас? (Відповіді учнів). Час-2 хв