Тренінгове заняття
«Здоровим бути здорово!»
Тренінгове заняття «Здоровим бути здорово!
Мета теми: сприяти усвідомленню підлітками цінності здоров'я та здорового способу життя як основи успішної самореалізації.
ЗМІСТ ТРЕНІНГОВОГО ЗАНЯТТЯ
1. Привітання. Знайомство. Вправа «Хто я?» (5хв)
Мета: продовжити знайомство учасників, розвивати здатність до самопізнання, саморозкриття. На початку соціальний педагог зазначає: «У кожної людини є власне уявлення про те, що робить її унікальною, що відрізняє її від інших людей». Після цього він роздає кожному учаснику аркуш А5 і пропонує відповісти на запитання: «Хто я?», записавши 3 слова-епітети у тому порядку, в якому вони спадають на думку (1. Я — ... (який?) 2. Я — ... 3. Я — ...). На виконання завдання — Зхв. Далі педагог-тренер пропонує кожному коротко презентувати себе: «Мене звати... Я — ...».
2. Правила (2хв)
Соціальний педагог об'єднує учасників у підгрупи за кількістю прийнятих групою правил. Кожна підгрупа отримує одне з правил і презентує його, продовжуючи фразу: «Наше правило... Це правило нам потрібне для...».
3. Вправа «Роздуми про здоров'я» (8 хв)
Мета: актуалізувати поняття «здоров'я», його складових.
Хід вправи
Соціальний педагог нагадує учасникам, що здоров'я — одна з головних цінностей життя, і ставить запитання: що ж таке, на вашу думку, здоров'я? З чим воно асоціюється ? Усі думки учасників записуються на заздалегідь підготовленому плакаті із зображенням амфори, яка поступово наповнюється складовими «здоров'я». Після цього соціальний педагог підсумовує висловлене. Здавалося б, таке просте запитання: «Що таке здоров'я?» Кожен розуміє, що це: нічого не болить, добре почуваєшся, можеш працювати, тобто стан організму, коли немає хвороб. Усі добре уявляють собі, що «здоров'я — добре, а хвороба — погано». Але ж пояснити суть здоров'я складніше, ніж суть хвороби. Визначення поняття «здоров'я» є фундаментальною проблемою сучасної медико-біологічної науки. Оскільки це поняття має багато аспектів і обумовлене багатьма чинниками, то вимагає для свого розв'язання комплексного підходу. Саме тому однозначного, прийнятного для всіх визначення поняття «здоров'я» поки що немає. У преамбулі Статуту Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) зазначено, що: Здоров'я — це не лише відсутність хвороб або фізичних вад, а й стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя. Вважається, що здоров'я — це нормальний стан організму, який характеризується оптимальною саморегуляцією, повною узгодженістю у функціонуванні всіх органів і систем, рівновагою між організмом та зовнішнім середовищем за відсутності хворобливих проявів. Багато хто з учених розглядає здоров'я як форму життєдіяльності організму, яка забезпечує йому необхідну якість життя і максимально можливу за даних умов його тривалість. Можна також сказати, що здоров'я — це функціональний стан організму людини, який забезпечує тривалість життя, фізичну та розумову працездатність, достатньо високий рівень самопочуття, а також відтворення здорового потомства.
Стан здоров'я не є чимось статичним. Це динамічний процес, а отже, стан здоров'я може покращуватися або погіршуватися. Кожна людина — це відкрита динамічна система, тому існує широкий діапазон поняття «здоров'я» — від абсолютного здоров'я до граничних із хворобою станів.
Узагальнюючи всі наведені вище визначення поняття «здоров'я», доцільно сказати, що під здоров'ям треба розуміти збереження й розвиток біологічних, фізіологічних, психологічних функцій, оптимальної працездатності та соціальної активності за максимальної тривалості активного життя.
4. Групове обговорення «Що є цінного в житті молодої людини» (15хв)
Хід обговорення
Соціальний педагог запитує в учасників, як вони розуміють поняття «життєві цінності». Далі він пропонує назвати, які життєві цінності вони знають, і записує відповіді учасників на плакаті «Цінності в житті людини».
Після цього всі названі цінності можна узагальнити. Наприклад, «мама», «тато», «брат» — можна записати «сім'я». Якщо названо матеріальні речі, наприклад, мобільний телефон, то необхідно обговорити, чому він є цінністю. Можливо, він допомагає спілкуватися з друзями (цінність — дружба), або потрібен для того, щоб привернути до себе увагу (цінність — визнання), або людині просто подобається записувати мелодії та ігри (цінність — розвага, відпочинок) тощо. Якщо така цінність, як «здоров'я», була названа учасниками, то важливо обговорити це, а якщо ні — соціальний педагог ставить запитання: серед названих вами цінностей не була названа ще одна. Що це за цінність? Це здоров'я. Як вам здається, чому ви забули про здоров'я? Чи не тому, що коли воно є, ми про нього навіть не згадуємо?
Після усіх відповідей соціальний педагог підсумовує:
«Найцінніше для людини — це життя, найцінніше у житті — здоров'я! Здоров'я — це саме життя разом з його радощами і турботами. Жодна нормальна людина не хоче бути хворою, всі прагнуть бути здоровими, але переважно люди поводяться якраз навпаки: свідомо чи ні вони розтринькують своє здоров'я, вважаючи, що воно невичерпне. Кажуть, що здоров'я вже само по собі щастя. Це не так: до нього легко можна звикнути і перестати його помічати. Взагалі цінність — це дуже широке поняття. Цінністю можна назвати і дорогі предмети, і взаємини. Цінності, які важливі для молодих людей, ваших ровесників — це індивідуальні життєві цінності. Однак багато індивідуальних цінностей є і суспільними цінностями, тобто цінуються не лише певною людиной, і а й суспільством, оскільки ми в цьому суспільстві живемо і є його частиною. Саме такою цінністю і є здоров'я».
Після усіх відповідей педагог-тренер підсумовує: будь-яке суспільство і держава зацікавлені в здоров'ї своїх громадян. Ресурси, що витрачаються на лікування та допомогу хворим людям, могли б бути використані на задоволення інших потреб населення. Здоров'я нації — це можливість процвітання і розбудови держави.
5. Вправа «Рецепт довголіття» (10 хв)
Мета: підвести учасників до усвідомлення свого способу життя, аналізування необхідних дій та поведінки для збереження здоров'я.
Хід вправи
На початку соціальний педагог зазначає, що існує багато медичних шкіл, які працюють над розробкою та перевіркою різних оздоровчих систем. Давайте і ми уявимо себе довгожителями і складемо рецепти довголіття.
1 emán. Соціальний педагог роздає учасникам аркуші А4, фломастери і пропонує кожному самостійно скласти 7—10 заповідей здоров'я, тобто що може і повинна робити людина для збереження здоров'я. Необхідно також продумати аргументи до своїх заповідей. На виконання — 3 хв.
II етап. На другому етапі педагог-тренер об'єднує учасників у чотири підгрупи і пропонує, обговоривши власні «заповіді», розробити «рецепт довголіття» своєї підгрупи.
6. Вправа «Дотягнися до зірок» (5хв)
Мета: розвивати в учасників навички саморегуляції.
Хід вправи
Учасникам дається інструкція:
«Станьте зручно і заплющіть очі. Зробіть три глибоких вдихи і видихи... Уявіть собі, що над вами зоряне небо. Подивіться на особливо яскраву зірку, яка асоціюється з вашою мрією, бажанням щось отримати, кимось стати... (15 секунд). А тепер простягніть руки і неба (робимо глибокий вдих), щоб дотягнутися до своєї зірки. Старайтеся що є сил! І ви обов'язково зможете дістати рукою свою зірочку. Зніміть її з неба, опустіть руки й обережно покладіть перед собою гарну простору скриньку (робимо видих)...»
Коли у всіх учасників «зірочки лежатимуть в скриньках», можна: продовжити.
«Виберіть прямо у себе над головою іншу яскраву зірочку, яка нагадує вам про ще одну мрію... (10 секунд). Тепер потягніться обом; руками якомога вище й дістаньте її з неба і покладіть у скриньку ді першої зірочки...»
Дайте учасникам можливість «зірвати з неба» ще декілька зірок
7. Підсумки (5хв)
На завершення соціальний педагог пропонує кожному учаснику побажати здоров'я іншим. Для цього всі стають у коло і закінчують фразу: «Я бажаю всім бути здоровими, а для цього потрібно... (що робити? яким бути?)».