Тема: Земля – наш великий і прекрасний дім, подарований Богом. Піклуймося про довкілля разом.
Мета уроку: Навчити дітей відчувати красу природи, виховувати любов і бережне ставлення до неї; формувати екологічну та громадянську компетентності, як ознаки конкурентноспроможної особистості, на основі спостереження за довкіллям; сприяти формуванню етичних правил і взаємин людини з навколишнім середовищем; зберігати та примножувати духовну і культурну спадщину християнства на основі біблійного вчення про створення світу.
Біблійна основа:
Вірші з Біблії: Псалом 23: 1.
Ключовий вірш: «Земля і все, що наповнює її, Усесвіт і всі ті, які живуть у ньому, - вони Господні».
Словник понять і термінів: Творець.
Обладнання: проектор, комп’ютер, Біблія, зошит, дошка, магніти.
Міжпредметні зв`язки: історія, біологія, екологія.
Література до уроку: Біблія або книги Святого Письма Старого й Нового
Заповіту. – Київ: Українське Біблійне товариство, 2007
Хід уроку
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Вітання.
Слово вчителя.
Сьогодні ми торкнемося великої гармонії Божого творіння. Дійсно, якщо приглянемося до красот цього світу, ми можемо побачити Творця. Святий Августин говорив, що краса небес, землі і моря, повітря, лісів, тварин і птахів промовляють до людини і засвідчують присутність Бога. На сьогоднішній день наука ще більше наблизилася до пізнання мікросвіту: за атомами віднайшли протони, нейтрони і електрони, за ними нейтрини і так далі. Багато вчених вважають: поки земля стала такою, якою вона є сьогодні, минули мільйони років. За їхніми словами, протягом усього цього часу життя розвивалося поступово від одноклітинних організмів до людини. Науковці називають таку ідею теорією еволюції. Але чи має наука можливість пізнати Бога виключно науковими методами пізнання?
Завдання на випередження.
Учні декламують вірш Олі Стасюк:
Краса землі - то чистота в душі.
Краса землі - невиплакана й ніжна.
Допоки ти зриваєш комиші,
Десь гине поле, змерзле і безсніжне.
Краса землі - то не простий пейзаж.
То, може, біль, а чи чиясь спокута.
Ти думаєш, то просто - чорний кряж,
Чи просто трунком поїть сосни рута?
Краса землі - це щось аж над межу,
Щось незбагненне, вічне і крилате.
Ти ж топчеш знов обійми споришу,
Й вдягаєш целофан, неначе лати.
Краса землі не варта тих низин,
Вона ще вища надлюдського болю.
Ти проживи - хоч декілька хвилин -
Без трав, без сонця, річки, лісу, поля!
Краса землі - щось вище, аніж ти.
Щось негріховне, невимовно чисте.
Можливо, просто в ній нема мети
Впізнати чорне й кинуть променисте.
Краса землі - то чистота душі.
Її ніколи не бува багато.
Ти бережи, по краплі бережи!
Вона ж навчить колись нас воскресати....
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Актуалізація опорних знань.
В п’ятому класі ми вивчали тему: «Створення світу». Давайте пригадаємо як Біблія розповідає про це. Для цього я вибірково роздам сім аркушів із назвами днів, а ви напишете, що Господь створив цього дня. Після опрацювання учні зачитують за порядком і закріплюють листочок магнітиком на дошці у вигляді сонечка.
Відповіді учнів повинні відповідати натупному матеріалу:
«І сказав Бог: «Хай станеться світло! І сталося світло». День перший.
На другий день Бог сказав, і утворилася вода вгорі, ця вода називається хмарами. Потім Він створив і воду внизу. Повсюди можна було бачити воду. Тоді Бог наповнив весь простір повітрям.
На третій день за словом Бога з’явилася суша з-під води; вся вода зібралася в глибокі місця, утворені для цього Богом. Земля вродила траву. Виросли зілля, трава, дерева, квіти.
На четвертий день Бог сказав, і з’явилося сонце, місяць і зірки. Бог повелів сонцю сходити кожного ранку і заходити щовечора. Але за велінням Божим місяць і зорі світять вночі, так що і вночі ніколи не буває зовсім темно. Зірок на небі так багато, що ми не в змозі навіть підрахувати.
На п’ятий день Бог почав творити живі істоти. Він сказав, і води наповнились рибою, на деревах і в повітрі з’явились птахи.
На шостий день, за словом Божим, з’явилися на землі тварини: вівці, корови, коні і всякого роду звірі повиходили із землі; з’явилися також бджоли, мурахи, черв’яки. Після цього Бог створив людину. Бог сказав: «Створимо людину за Нашим образом і подобою». Бог створив тіло людини із пороху земного, і вдихнув в ніздрі його живе дихання. Людина отримала душу і тіло.
На сьомий день Бог не творив нічого, Він спочив від усіх Своїх справ у цей день. Сьомий день Він назвав Своїм днем, тому що в цей день Він заспокоївся від усіх справ Своїх.
Слово вчителя.
Після створення неба – невидимого, ангельського світу, Бог створив з нічого, одним Своїм словом, землю, тобто речовину (матерію), з якої поступово створив увесь наш видимий (матеріальний) світ: видиме небо, землю і все, що на них. Бог міг би створити увесь світ в одну мить, та оскільки Він із самого початку хотів, щоб цей світ жив і розвивався поступово, то і створив його не відразу, а протягом певних періодів часу, які в Біблії названі "днями".
Але ці «дні» творіння не були нашими звичайними днями, коли доба містить у собі 24 години. Адже наш день залежить від руху Землі навколо Сонця, а в перші три дні творіння не було ще і самого Сонця, отже, не могло бути і теперішніх днів. Перші п`ять книг Біблії (так зване п`ятикнижжя Мойсеєве) написані пророком Мойсеєм давньоєврейською мовою, а цією мовою і день, і період часу називались одним словом "іом". Але знати достеменно, які це були "дні", ми не можемо, тим більше, що нам відомо, що «У Господа один день, як тисяча років, і тисяча років, як один день» (2 Пет. 3, 8; Див. також Пс. 89, 5).
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми повинні усвідомити, що Земля і все що на ній – подарунок Божий та формувати правила взаємин людини з довкіллям, зберігати та примножувати духовну і культурну спадщину християнства на основі любові та бережного ставлення до природи.
Вивчення нового матеріалу.
Дайте відповідь на запитання:
Слово вчителя.
Світова спільнота вже не один рік поспіль попереджає про катастрофічні наслідки сучасних проблем довкілля, які потребують негайного вирішення. Забруднення повітря і води, глобальне потепління, деградація природних ресурсів, вирубка лісів – все це результат людської діяльності. Вирішення цих проблем потребуватиме чималих зусиль в багатьох сферах, у той час як стосуються вони виключно кожного.
Робота в групах.
Клас ділиться на три групи, кожна з яких отримує свої завдання.
1 група – «Світ тварин»
2 група – «Світ води»
3 група – «Світ рослин»
Слово вчителя.
Якщо людина бажає зробити свій внесок у захист довкілля, перед нею є безліч можливостей. В умовах сучасного цифрового світу значний вплив може мати навіть репост в соціальних мережах.
Ось кілька простих кроків для екоактивіста-новачка:
Одним з найпростіших способів допомогти природі є відмова від пластикових пакетів. Здавалося б, багато хто знає про їхню шкоду. Тим не менш, більшість людей продовжує купувати їх на касах супермаркетів. Та щоб вирішити проблему, достатньо просто мати власні торбини, які людина використовуватиме знову й знову.
Не слід забувати, що на виготовлення пластикових пакетів потрібно чимало енергії, і те, що потім пластик потрапляє на сміттєзвалище. І якби була система утилізації цього пластику, було б ще не так страшно, але він залишатиметься в природі невідомо скільки і, зрештою, шкодитиме довкіллю, а отже, й нам самим.
Зараз в Україні збирається приблизно 1% батарейок. Інші 99% безконтрольно потраплять у природу, де вони розкладаються та забруднюють ґрунт важкими металами. Через підземні води токсичні речовини розповсюджуються на довгі кілометри та забруднюють землю, в якій ми вирощуємо їжу, а значить отруюють і нас самих.
Закріплення вивченого матеріалу.
Ділова гра «Мікрофон»
Спробуймо по черзі висловити власну думку про те, як нам зберегти природу навколишнього світу?
III. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА
Підсумок уроку.
Слово вчителя.
Людина – частина живої природи, яка живе серед природи і бере з неї все необхідне для життя: повітря, воду, продукти харчування, одяг, корисні копалини, використовує природні ресурси для отримання предметів побуту. Її відмінність від інших живих істот полягає в тому, що вона має розум, а відтак може мислити, творити, спілкуватися з іншими.
Від стану навколишнього середовища залежить і стан нашого здоров’я. Чим більше відходів ми викидаємо у довкілля, тим більше мікробів, чим більше сміття, тим більше хвороб. Крім того, склад і чистота питної води мають свій вплив на здоров’я людини: забруднена вода рештками виробництва може стати причиною багатьох захворювань. Отже, слід пам'ятати: «Здоров’я природи - здоров’я людини».
А зараз про красу природи нашої України послухаємо вірш Н. Красоткіної, який заздалегідь підготували учні.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна — найкраща у світі!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна чудова!
Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати!
То як же нам, дітям, її не кохати!
Висновок
День Землі – щороку відзначається 22 квітня. Це Всесвітній день чистої Землі, Води, Повітря. Але щодня кожна людина може висловити нашому спільному дому свою подяку і внести свій посильний внесок у справу захисту природи, замислитися, як нашу Землю зробити чистішою та красивішою: посадити дерево, розбити квітник, попрацювати в парку чи лісі. Адже саме з цього і починається поліпшення екології на Землі.
Учитель підводить учнів до висновку та вмикає на дошці вислів, який зачитують усі учні разом.
Бог – Творець світу і кожного з нас.
Пам’ятаймо про це і любімо його!
Всім дякую за роботу. До побачення!