Паспорт проекту
Тема: Земля на зернині стоїть.
Мета: Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Розвивати уміння аналізувати прочитане, зв’язне мовлення школярів, активізувати словниковий запас учнів. Розвивати уміння добирати рими, віршувати рядки.
Вчити визначати головну тематику творів. Вдосконалювати навички свідомого, правильного, виразного читання.
Виховувати бережливе ставлення до хліба, прищеплювати любов та повагу до професії хлібороба.
Навчальні предмети: українська мова, читання, образотворче мистецтво, народознавство, музика.
Тип: груповий.
Вид: творчий.
Обгрунтовання доцільності проекту: показати, що хліб – результат праці багатьох людей, основа життя; довести, що голодомор 1932-1933рр. був геноцидом української нації.
Форма захисту: урок-дійство.
Кінцевий продукт: виготовлений альбом «Земля на зернині стоїть», малюнки дітей, плакати. (темат. г-ти).
Керівник проекту: Вулочина О.Б.
Інтерактивно-інтелектуальна модель проекту «Земля на зернині стоїть».
Читання.
Укр. мова.
«Земля на зернині стоїть»
Позакласні заходи.
Образотворче мистецтво.
Музика.
Зміст уроку.
І. Організаційний момент.
- Сьогодні на уроці ми завершимо роботу над проектом «Земля на зернині стоїть»; розглянемо і виконаємо нові завдання зашифровані хліборобами на колосках.
ІІ. Активізація. Наша зустріч сьогодні незвичайна. Це і бесіда-роздум, і мандрівка, і вистава.
а) – Почнемо із загадки, яку треба прочитати, ідучи по лініях, які з’єднують круги, відгадаємо її.
Ви сто у няв лі ще доб най зем міс
лі ріс на по зай на край рій це лі
(Хліб).
б) – Вправи на розвиток антиципації.
- Продовжіть прислів’я
- Земля – матінка, а хліб …
- Риба – вода,ягода – трава, а хліб …
- Паляниця – хлібові …
ІІІ. Вступна бесіда вчителя.
Ми знаємо, що початок хліба – маленька зернина. Зернятко хліба нагадує маленьку дитину в колисці. Це джерельце життя.
ІV. Робота над прочитаними творами.
а) («Казка про зернину золоту»).
- Чому кожна зернина,хоч і мала,є дорогою для нас? (Бо це хліб).
б) «Зерна» (з народного) .
- Як сини виконували батьків заповіт?
- Якого висновку дійшли два старші брати?
( Погано вчинили, що не послухалися батька, не зберегли житнього зерна).
в) «Красно дякуємо за хліб». (с. 44)
- Про яку чарівну комору ви дізналися? (про землю).
V. Робота над казкою «М’якушка» .
- Читання казки в особах.
- Що вас вразило в поведінці хлопчика?
- Як би ви закінчили казку?
- Отже,діти, від лану до столу хліб проходить довгий шлях. В ньому праця багатьох людей. Тому ми повинні берегти її, берегти хліб, бо це – життя.
- Робота над загадками. Відпочинемо. Розгадаємо загадки, які ви приготували по темі хліб.
VІ. Мандрівка в минуле.
а) Вчені археологи різних країн світу стверджують, що першою «хлібною рослиною» слід вважати не сучасні злаки – жито та пшеницю, а дуб. Так при розкопках трипільських поселень на території теперішньої Кіровоградщини, знайшли висушені і розтерті в борошно плоди дуба, з яких пекли хліб більш як 5 тис. років тому.
- Існує і ще одне повір’я про перший хліб людини:
« Горіхи,так само, як і жолуді, були теперішнім хлібом» оболонки їхніх плодів були знайдені в печерах і навіть у руках скелетів, похованих у стародавніх могилах.
б) В грецькій «хлебанос». Так у Давній Греції називалися глиняні горщики, в яких пекли хліб.
в) У всіх слов’ян хліб називався «жито» - від слова «жити».
VІІ. Робота над темою: «Голодомор 1932-33рр. – геноцид українського народу».
Робота в групах.
І гр. Іван Сеюченко «Хліб святий» (с. 33).
ІІ гр. Легенда «Хліб і золото».
ІІІ гр. «Притча про хліб».
Пам'ять – нескінченна книга, в якій записано все: і життя людини, і життя країни. Там багато сторінок вписано кривавими і чорними кольорами.
VIII. Робота над темою «Голодомор 1932-33 рр. – геноцид українського народу».
ІХ. Прислів’я і приказки.
Шанобливе ставлення до хліба підкреслюють і народні прислів’я та приказки.
Х. Повір’я.
- А ще, діти, виникло багато повір’їв про хліб, своєрідних законів, переступати які було гріхом. Які повір’я про хліб ви знаєте?
ІХ. Пам’ятка « Ти і твій хліб».
(Діти виходять по одному з кожної групи і зачитують пам’ятку).