Жанрова палітра інструментальної музики

Про матеріал
• Даний урок дозволяє розкрити сутність інструментальної музики (камерно-інструментальна, симфонічна); • розширити свої знання про життя та творчість композиторів і виконавців; • розвивати образне сприйняття народної та професійної музики; • розвивати музичні здібності (чуття ритму, музично-слухові уявлення, музична пам'ять), вокально-хорові навики (артикуляція, тверда атака, дикція, дихання), навики художнього виконання музичного твору (фразування, динаміка), психічні процеси (мислення, пам'ять, уява, мовлення); • виховання естетичних смаків через види мистецтва – пісню, концерт, п’єсу.
Перегляд файлу

                         ЖАНРОВА ПАЛІТРА

           ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ

 

                                                          Урок у 6  класі

 

                                                                                                 Юрій ПИЛИПЧЕНКО,

                                                                                                      вчитель-методист

                                                                                                  Станіславської ЗПЗСО

                                                                                                   ім. К.Й. Голобородька,

                                                                                                        Білозерський р-н,

                                                                                                         Херсонська обл.

                                                                                   

 

 Мета:

  • розкрити  сутність інструментальної музики (камерно-інструментальна, симфонічна);
  •  розширити  свої знання про життя та творчість композиторів і виконавців;
  •  розвивати образне сприйняття народної та професійної музики;
  • розвивати музичні здібності (чуття ритму, музично-слухові уявлення, музична пам'ять), вокально-хорові навики (артикуляція, тверда атака, дикція, дихання), навики художнього виконання музичного твору (фразування, динаміка), психічні процеси (мислення, пам'ять, уява, мовлення);
  • виховання естетичних смаків через види мистецтва – пісню, концерт, п’єсу.

    Обладнання: музичний центр,  мультимедійний пристрій, записи музичних творів, слайди матеріалу по слуханню музики, баян; Л. ван Бетховен. П`єса «До Елізи»; А. Вівальді. Концерт «Зима» з циклу «Чотири пори року».

 

                                                                    Хід уроку

 

   І. Організаційна частина

   Діти входять до класу під музичний фрагмент з опери «Весілля Фігаро» (В.А. Моцарт).

   Музичне привітання.

 

   ІІ. Оголошення теми уроку

   Учитель.  Світ музики різнобарвний, а отже, захоплення музикою також різне. Одні люди слухають переважно пісні.

                                           (Звучить музичний фрагмент пісні.)

Іншім більше подобається саме інструментальна музика.

                             (Звучить музичний фрагмент інструментальної музики.)

І тут переможців немає. Тому що майстерно, професійно виконаний будь-який музичний твір завжди сприймається людиною з великим задоволенням.

    Чи зацікавили вас з минулих уроків жанри камерно-вокальної та хорової  музики? А чи знаєте ви, що неповторний світ інструментальної музики має безліч різноманітних жанрів і музичних форм? Про це ми дізнаємося з теми сьогоднішнього уроку: «Жанрова палітра інструментальної музики». Тож рушаймо у мандрівку Країною професійного музичного мистецтва, щоб ознайомитися з історією двох шедеврів.

   Слайд 1. 

   Учитель.  А ось і наші друзі - вони захопилися новою ідеєю...

   Христинка. Привіт, Богдане! Я впевнена, що серед різноманіття музики багато людей обирає саме інструментальну. Під її звуки мріють, відпочивають, танцюють...

   Богдан. Привіт, Христинко! На мою думку, інструментальна музика дає можливість усім нам вигадувати сюжети й уявляти власні "картини" життя, хоча іноді буває складно розуміти, в якому жанрі написано той чи інший твір. Сподіваюсь, уроки музичного мистецтва навчать нас розрізняти жанри інструментальних творів.

                              

   ІІІ. Активізація опорних знань.

   Учитель.  Ми говоримо про професійну музику, а що знаємо про неї як вид музичного мистецтва? Музику, мабуть, важко створювати, та й зрозуміла вона не всім.

  • Яку музику називають професійною?

    (Професійна музика – музика, яку створює композитор. Іноді вона тісно пов’язана з народною музикою.)

  •  Які засоби музичної виразності використовують композитори для написання своїх творів?

    (У своїх творах композитори використовують такі засоби музичної виразності, як розмір, ритм, темп, тембр, динаміка, штрихи.)

  •  Назвіть професійних композиторів, які на вашу думку, залишили яскравий слід у світові музичній культурі?

    (Це такі композитори, як Йоганн Себастьян Бах, Крістоф Віллібальд Глюк, Вольфганг Амадей Моцарт, Людвіг ван Бетховен, Петро Ілліч Чайковський, Микола Леонтович, Микола Віталійович Лисенко.)

   Учитель. З давніх часів інструментальна музика приваблювала людей. Ігри з музичним супроводом, звуки вівчарських сопілок та заклики мисливських сурм, похідна музика, магічні ритуальні танці, музика під час свят і відпочинку зберігають і відтворюють славну історію людства.

      Пригадаємо: інструментальна      музика може бути різною - програмною або непрограмною, виконаною сольно або цілим оркестром.

      * Які музичні твори є програмними?

      (Інструментальна музика, створена за певним сюжетом,що відображається у спеціальній програмі або назві твору.)

      (У ній є заголовок, який підказує слухачам, про що розповідається у творі. Наприклад, п`єса "Ранок" норвезького композитора Едварда Гріга.)

      (Програмна музика відома із сивої давнини, однак найбільшого розвитку досягла в епоху романтизму.)

      * Непрограмні музичні твори. Що це?

      (Непрограмна музика - це інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів.)

     (До непрограмної музики відносяться симфонії, сонати, прелюдії та ін.)

     (Подібні назви не дають уявлень про характер того чи іншого твору, але вказують на музичний жанр, у якому він написаний. Наприклад, Йоганн Себастьян Бах. Прелюдія.)

     (Під час слухання непрограмної музики у кожного слухача виникають власні образи та відчуття.)

    (Непрограмна музика розвиває фантазію, пробуджує почуття.)

      Учитель. Які ж музичні жанри є у скарбничці інструментальної музики? Пориньмо в цей дивовижний і багатоманітний світ.

      Інструментальну музику поділяють на народну та професійну. Вона диференціюється за жанрами, які відрізняються за будовою та призначенням.

 

                                           ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА

 

       Камерно-інструментальна музика               Симфонічна музика

                 (сольна, ансамблева)                                    (оркестрова)

 

    Інструментальна музика - музика, призначена для виконання на музичних інструментах. Вона буває сольною, камерно-ансамблевою і оркестровою.

    Камерно-інструментальна музика - музика, створена для виконання на інструментах сольно або малим складом виконавців у невеликих приміщеннях або для домашнього музикування.

 

   IV. Вивчення нового матеріалу.

   Учитель. З одним інструментальним твором  ми зараз і познайомимось. На уроці присутня дослідницька група, яка збирала і вивчала матеріал по темі нашого уроку. Тож надамо їй слово.

   Слайд 2.

   Учень. Готуючись до цього уроку ми знайшли цікаву історію про один інструментальний шедевр.

   Людвіг ван Бетховен… Більше 250 років пройшло з тих пір, як народився великий німецький композитор. Могутній розквіт бетховенського генія співпав з початком ХІХ століття.

   Глухий, хворобами, бідністю, одинокістю, він йшов до вершин своєї творчості, складаючи свої кращі симфонії, сонати, квартети, тріо, фортепіанні п’єси …

   Учень. «До Елізи» – знаменита фортепіанна п’єса Людвіга ван Бетховена. Твір було написано приблизно в 1810 році, проте опубліковано лише 1865 року німецьким музикознавцем Людвігом Нолем, який і дав п’єсі її сучасну назву. Існує багато легенд та припущень щодо походження назви твору.

   Учень. У 1865 році біограф композитора, Людвіг Ноль,  виявив рукопис «До Елізи» в Бабетти Бредлі, яка мешкала в Мюнхені. Рукопис складався з альбомного аркуша із присвятою і нот. На цьому аркуші рукою Бетховена було виведено: «Елізі на довгу пам'ять від Л. ван Бетховена», проте рукопис п’єси незабаром зник.

   Учень. У 1923 році дослідник творчості Бетховена М. Унгер висловив припущення, що Ноль неправильно інтерпретував нерозбірливий почерк композитора і насправді твір було присвячено піаністці й учениці Бетховена Терезі Малфатті (тривалий час рукопис зберігався саме в неї).

   Учень. На думку іншого дослідника, М. Копитця, п’єсу «До Елізи» було присвячено німецькій сопрано-співачці Елізабет Рекель. У дружньому колі дівчину звали Елізою, а коли в 1810 році вона переїхала з Відня в Бамберг, Бетховен зробив їй прощальний подарунок. Однак яким чином п’єса потрапила до Терези Малфатті ще за життя Елізабет Рекель, залишається нез’ясованим.    

   Учень. А іспанський піаніст Л. К`янторе вважає, що нотного аркуша з автографом узагалі ніколи не існувало.

   Ось така загадкова Еліза!

                            (Звучить п’єса «До Елізи» Л. ван Бетховена у запису.)

     Учень. Вашій увазі для порівняння пропонується прослуховування цієї ж п’єси, тільки виконана вона у сучасній обробці.

     Слайд 3.

                                 (Звучить п’єса «До Елізи» (сучасна обробка) у запису.)

     Учитель. Проаналізуємо цей твір.

  • Доберіть слова, щоб схарактеризувати емоційний стан цієї п’єси.
  • Опиши, якою ти уявляєш собі Елізу?
  •    Як звучить п’єса  в оригінальному варіанті та в сучасній обробці?
  • Які музичні інструменти виконують п’єсу в сучасній обробці?
  • Який варіант виконання твору вам сподобався більше? Чому?
  • Чому зараз класичні твори виконують у сучасній обробці?

                                                       (Відповіді дітей.)

      Слайд 4.

Учитель. Твір написаний у формі рондо і має таку структуру:

                                                     А – В – А – С – А

  •  Перший епізод створено в тональності фа-мажор
  •  Другий – похмуріший  
  •  Закінчується п’єса поверненням до основної теми у вихідній тональності.

Занотуємо декілька слів, які відносяться до інструментальної музики.

   Рондо (італ. коло) – музична форма, де проведення головної теми – рефрену – неодноразово (не менше 3 разів) чергується з іншими, відмінними від рефрену епізодами.

   П`єса (франц. ріесе - шматок) - невеликий за обсягом сольний або ансамблевий завершений музичний твір. У літературі й театральному мистецтві - драматичний твір, призначений для сценічного виконання.

      Слайд 5.

      Христинка.  Уявляєте, друзі: цей музичний твір пройшов майже крізь три століття! Без Інтернету та телебачення. А знаєте, чому? Тому що це – справжній шедевр! Якби Бетховен жив у наш час, його музику відразу поширили б через мережу Інтернет. Але ж і сьогодні її слухають на всіх континентах!

      Богдан. Справді! Завдяки мережі та інформаційним технологіям ми можемо, наприклад,  влаштувати онлайн концерт, зробити героями свого відео будь-кого з друзів чи рідних, запросити всіх знайомих на чудове дійство…

       Учитель. Поглянемо за вікно. Надворі зима. Як і кожна пора, вона ніколи не буває однаковою щороку, а також дуже відрізняється у різних куточках нашої країни та світу. Розглянемо репродукцію картини  відомого російського художника Івана Левітана. Що на ній зображено?

                                                           (Відповіді дітей.)

      Учитель.

  •        Спробуйте уявити, якби ви були композитором,  яку музику склали б до цього живописного твору? Охарактеризуйте цю музику.

               (Дивлячись на репродукцію картини мелодія цієї музики була б спокійна, світла, лірична.)

     Учитель. Так, ця озвучена вами характеристика притаманна музиці зимового сюжету. А тому і картина має назву «Ліс узимку».

     На зимову тематику писали свої твори не тільки художники, поети, письменники, а й композитори. Одним із таких був італійський композитор Антоніо Лучіо Вівальді. Слово нашій дослідницькій групі.

     Слайд 6.

     Учень. Антоніо Лучіо Вівальді – італійський композитор, скрипаль, педагог, диригент. Ще за життя отримав визнання у Європі як композитор та скрипаль-віртуоз, затвердив нову, так звану «ломбардську» манеру виконання та мав вплив на розвиток віртуозної скрипкової техніки. Автор 40 опер, ораторій, понад 500 концертів, Вівальді найбільше відомий своїми скрипковими та інструментальними концертами.

     Учень. Народився композитор 4 березня 1678 року у Венеції. Його батько був музикантом-скрипалем в оркестрі собору св. Марка. Антоніо був першим із шести дітей у сім`ї та єдиним з них, хто став музикантом. Скоріше всього саме батько хлопчика став першим музичним наставником, навчивши його грі на скрипці з десяти років, оскільки достовірних відомостей про це немає. Згодом Антоніо почав співати в капелі собору Святого Марка. Далі було навчання у духовній семінарії та у консерваторії Венеції.

      Учень. З роками поширювалась слава про нього як блискучого скрипаля-віртуоза, талановитого композитора і педагога. Початок XVII ст. дослідники вважають найпродуктивнішим етапом у творчості композитора: за ці п’ять років він написав найбільшу частину своїх творів. У 1725 році був написаний цикл з 12 концертів «Чотири пори року». Кожен концерт складається з трьох частин відповідно до кількості місяців. Цей цикл став одним з найпопулярніших його творів, а також одним з найвідоміших музичних творів епохи бароко. Окрім того, всі концерти композитор супроводжує сонетами (віршами). Існує думка, що автором віршів є він сам.

      Учитель. Зміст циклу Вівальді дещо більше, ніж просто музичні картинки, які малюють природу. Композитор мав на увазі різний вік людини, від народження до смерті (весна – пробудження природних сил, літо – розквіт природи і людини, осінь – початок згасання, а зима – кінець життя або старість.) Такі символічні роздуми і побічний зміст були характерні для епохи бароко. Це було зрозуміло будь-якій освіченій людині того часу.

      Учитель. Якою є зима сьогодні? Прислухаймося. Як вона звучить?

                                                          Сонет «Зима»

                                    Промерзло тремтіти пори снігової

                                    При лютому віянні вітру страшного,

                                    Нестися, щокроку збиваючи ноги,

                                    І бити зубами від стужі значної;

                                    Приємним вогнем зігріватись в покої

                                    У затишку, дощ поки ставить облогу.

                                    По льоду іти – розбирати дорогу

                                    Уважно й повільно, бо страшать забої;

                                    Ковзнутися й важко на землю упасти,

                                    Ізнов йти на лід, біготня знов нещасна,

                                    Аж доки розверзне той лід свої пласти;

                                    Відчути, як двері залізні б`ють гласно

                                    Сироко й борей, аби вирвати, вкрасти.

                                    Так-от зима, все ж по-свому прекрасна.

                  

    Послухаємо концерт «Зима» з циклу «Чотири пори року» Антоніо Вівальді. Але перед слуханням запитання:

  • Якого характеру має бути концерт, щоб відповідати своїй назві?

( Якщо це твір на зимову тематику, то його музичний характер, на мою думку, повинен бути імпульсивний, неспокійний та загадковий, як сама пора року – зима.)

  • Якби ви були композитором, то як у концерті використали б засоби музичної виразності?

(Це може бути зміна динаміки, мелодії, темпу і музичних інструментів.)

Учитель. А ще я роздам картки з запитаннями, відповідь на які ви дасте після прослуховування концерту «Зима».

                                       (Вчитель роздає картки з запитаннями.)

        (Звучить концерт «Зима» з циклу «Чотири пори року» Антоніо Вівальді у запису.)

      Учитель.

  • Яка картина промайнула у вашій уяві під час слухання цього музичного твору?
  • Чи не виникло у вас бажання якимось чином змінити, доповнити цей твір?

                                                             (Відповіді учнів.)                                     

      Учитель. Виберіть колір, який ви уявили з допомогою музики, підібравши один характерний вислів:

  • спокійна засніжена рівнина
  • люта стужа
  • веселий танок сніжинок
  • сувора пісня зимових вітрів?

   (У концерті «Зима» майстерно відображається пронизлива зимова холоднеча, завивання вітру, катання на ковзанах та санчатах.)

    Учитель. Зробимо музичний аналіз цього твору.

                                (Учні виконують завдання «Яка музика звучить?».)

      Учитель. Відповімо на запитання, які ви отримали перед слуханням концерту А. Вівальді «Зима».

  •     Які музичні інструменти виконують твір?
  •            Поміркуйте, чи співзвучні живописний твір І. Левітана «Ліс узимку» та музичний твір «Зима» А. Вівальді.
  •            Якби ви були художниками, яким би кольором ви зафарбували музичний твір «Зима» і чому?
  •            Якби ви були композиторами, яку б назву ви придумали до цієї музики?
  •            Чому цю музику ми називаємо шедевром? Обгрунтуйте свою думку.

                                          (Відповіді учнів.)

Учитель. Отже, музика Антоніо Вівальді яскраво й поетично «змальовує» зимові пейзажі. Що такий «музичний живопис» надає нам, слухачам?

  ( Він надає нам можливості більш глибоко та емоційно сприймати навколишній світ.)

      Слайд 7.

      Учитель. В аналізі музичного твору «Зима» ми з`ясували, що його жанр – інструментальний. Це ще один різновид професійної музики. Інструментальна музика – це музика, призначена для виконання на музичних інструментах. Вона буває

  • сольною (грає один інструмент)
  • ансамблевою (звучить декілька інструментів)
  • оркестровою (виконує оркестр).

     

      V. Вокально-хорова робота над піснею

      Учитель.  Над якою піснею ми працюємо на уроках? Назвіть її авторів слів і музики.

                              (Пісня «Зимова пісенька» сл. і муз. В. Островського.)

      Учитель. Зробимо музичний аналіз пісні.

      (Особливості мелодії пісні – проста, душевна, лірична.)

      (Спосіб звуковедення – легато, м`яка атака.)

      (Дихання перед початком фраз – повне, глибоке.)

      (В пісні зустрічається багатоголосних (а, ї, у), які слід співати округлим звуком.)

      Учитель. Перед виконанням пісні – традиційна розспівка.

                                                   (Учні виконують розспівку.)

        (У процесі роботи над піснею змінюються способи її виконання(спів усього класу, вокальної групи, соло.)

      Учитель. Яке враження справила на вас «Зимова пісенька»?

                                                           (Відповіді учнів.)

      Христинка. Богдане, виявляється, мелодія Бетховена "До Елізи" мені знайома! Я не раз чула її як мобільний рингтон, але не знала , що цей твір народився ще на початку ХІХ століття. Цікаво, які ще музичні твори відомих композиторів "живуть" у мобільних телефонах?

      Богдан. Христино, ти мене зацікавила. Я теж послухаю музику, котру використовують як дзвінок мобільних телефонів. А ще проведу з друзями дослідження, щоб дізнатися, які найвідоміші музичні шедеври "живуть" у мобілках.

      VI. Підсумки уроку.

      Учитель. Познайомившись з шедеврами професійної музики ми дізналися про її різновиди.

  • Пригадаємо, яку музику називають інструментальною. Які різновиди інструментальної музики вам відомі?
  • У якому жанрі та музичній формі написано твір Бетховена «До Елізи»?
  • ?

                                                (Відповіді дітей.)

 

      VІ. Домашнє завдання

      Учитель.  Від почутого і побаченого на уроці, створи на папері образ дівчини, який навіяла тобі музика. Дізнайтеся про історію створення одного із шедеврів інструментальної музики і розкажіть її своїм рідним та друзям.

 

       VІІ. Заключна частина

       1. Аргументація оцінювання роботи учнів на уроці.

       2. Вихід із класу під музику.

 

                                             

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
3248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку