Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їхні характерні ознаки

Про матеріал
Урок №4 за КТП Зарубіжна література 5 клас. Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їхні характерні ознаки.
Перегляд файлу

Урок №4. Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові), їх характерні ознаки

 

Мета:

  • ознайомити і допомогти учням усвідомити жанрову специфіку народної  та літературної казки, навчити розрізняти види казок, їх характерні ознаки;
  • розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з підручником,
  • на основі гуманістичного змісту казок сприяти вихованню кращих людських якостей, любові до книги.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож

Обладнання: підручник, збірки казок, ілюстрації до них, «чарівна скринька», лист від феї, «маршрутний лист», веселий кросворд, конверти із домашнім завданням.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Слово учителя

 Мабуть, не секрет, коли я скажу, що у більшості дітей і, навіть, дорослих, улюбленим жанром фольклору є казка. Їх створювали у сиву давнину талановиті оповідачі з народу й передавали з покоління в покоління, а потім цю естафету підхопили письменники й продовжували дивувати світ захопливими літературними казками. Люблять казки і наші сучасники. Адже кого не приваблює те, що добрі, працьовиті, справедливі герої отримують нагороду, а злі, бездушні, несправедливі – покарання? Хто не прагне помріяти про дива, які створюють люди, зазирнути в далеке майбутнє! Адже багато з того, що нафантазували в казках, здійснилося, хоча, можливо, і не в такій формі. Згадаймо про чоботи-скороходи, килим-літак – тепер це різні види транспорту; дзеркальце, в якому видно все, що робиться у світі, - телевізори й комп’ютери. Сьогодні ми й поговоримо про казки, їх види, спробуємо визначити характерні ознаки та особливості, а допоможе нам ось цей лист. Його надіслала фея, яка запросила нас у гості до казки. І навіть дала маршрутний лист. (Учитель показує «маршрутний лист»)

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ

Станція

«Давайте знайомитися»



«Теоретична»



«Схематична»



«Літературна казка»



«Ігрова»



«Жартівлива»



«Поштова»



 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Бесіда (Станція «Давайте познайомимося»)
  • Які казки ви читали? Про що чи про кого розповідається в казках? Яка ваша улюблена казка, улюблений герой? Чому? Чого навчає казка?

 

  1. «Навчаючи – учуся» (Станція «Теоретична»)

Учні об’єднуються у пари і опрацьовують теоретичний матеріал підручника. Пари самостійно опрацьовують статті, а потім знайомлять своїх однокласників із їх змістом.

 

І пара – «Народна казка»,

ІІ пара – «Казки про тварин»,

ІІІ пара – «Чарівні казки»,

ІV – «Соціально-побутові казки».

 

  1. Практична робота (Станція «Схематична»)

Колективно створюється схема «Народна казка та її різновиди»

Народні казки

Казки про тварин

Чарівні казки

Соціально-побутові казки

«Курочка Ряба»

«Василина Премудра»

«Язиката Хвеська»

 

  1. Словникова робота

Алегорія – це художній засіб, коли ознаки одного образу передаються за допомогою іншого.

 

Антитеза - це протиставлення понять, якостей, явищ у художньому стилі. У казках часто відбувається протиставлення: добро – зло, бідність – багатство, вірність – зрада і т.п. Це є спеціальним художнім прийомом.

 

  1. Слово вчителя (Станція «Літературна казка»)
  • Як ви знаєте, казки складалися в народі не лише для розваги слухачів, а й для їхнього виховання. Фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, переінакшувалися, доповнювалися. З часом вони могли загубитися, забутися.
  • Хто допоміг донести до наших часів цей неоціненний скарб? (Фольклорости, збирачі фольклору)
  • Потім казками зацікавилися й інші письменники, стали писати свої власні казкові твори.

 

Літературна казка – це казка, написана письменником.

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

  1. Гра «Чарівна скринька» (Станція «Ігрова»)

Учні почергово витягують зі скриньки аркуші з назвами речей чи понять і пояснюють, чому вони потрапили в скриньку на сьогоднішньому уроці.

 

 

Чоботи-скороходи

 

 

Чарівне люстерко

 

Казка

 

Лисичка-сестричка

 

 

Алегорія

 

Рукавичка

 

Дюймовочка

 

 

Килим-літак

 

Щука

 

Колобок

 

 

Червона шапочка

 

Попелюшка

 

Фея

 

 

Гарбуз

 

Антитеза

 

V. Підбиття підсумків уроку

     1. Веселий кросворд (Станція «Жартівлива»)

По вертикалі

  1. Скільки місяців було в казці, в якій дівчинка пішла за велінням мачухи до зимового лісу за підсніжниками і дійсно принесла їх. (Дванадцять)
  2. Хитрий і спритний герой утік від усіх, тільки не від Лисиці. (Колобок)
  3. Місто, в якому звірі створили музичну групу і перемогли ворогів. (Бремен)
  4.  Яким земноводним ставала царівна, коли вдягала зелену шкірку? (Жаба)
  5.  Овоч виріс дуже великим, і, щоб його вирвати, довелося скликати всю родину. (Ріпка)
  6. Дівчинка, що загубила на королівському балу черевичок, за яким потім її і знайшли. (Попелюшка)

По горизонталі

  1. Хлопчик, який мав довгий дерев’яний ніс. (Буратіно)
  2. Курочка, яка знесла золоте яєчко. (Ряба)
  3. Птах із довгим дзьобом, який ходи до Лисиці на обід, але так і залишився голодним. (Журавель)
  4. Чоловічок середніх літ, що мав моторчик і пропелер. (Карлсон)
  5. Царівна, яка весь час плакала, і ніхто не міг її втішити. (Несміяна)

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

у

р

а

т

і

н

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

р

 

 

н

 

 

 

л

 

 

П

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

а

 

 

 

о

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

м

 

 

д

 

Р

я

б

а

 

п

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

ц

 

і

 

о

 

 

е

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

я

 

п

 

К

а

р

л

с

о

н

 

 

 

 

 

 

 

т

 

к

 

 

 

 

ю

 

 

 

Ж

у

р

а

в

е

л

ь

 

а

 

 

 

 

ш

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

б

 

 

 

 

 

 

Н

е

с

м

і

я

н

а

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Оцінювання

 

VІ. Домашнє завдання

- Наша подорож добігла кінцевої зупинки. Всі старанно працювали і тому фея виявила бажання приготувати для вас сюрприз. Зараз усі уважно подивіться під свої парти – там ви і знайдете конверт із…  домашнім завданням.


Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Колобок

Друзі

Лисичка

Місце події

Казковий замок

Вороги

Виделка, Ніж, Серветка

Чарівні речі

Лінійка, Віник, Книга

 

_________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Ялинка

Друзі

Лісовик

Місце події

Казковий ліс

Вороги

Ніж, Сокира, Пилка

Чарівні речі

Цегла, Жива вода, Снігова кулька

 

_________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Сонечко

Друзі

Вітер

Місце події

Тридесяте царство

Вороги

Вода, Сніг, Крига

Чарівні речі

Сірничок, дзеркало, парасолька

 

_________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Черевик

Друзі

Голка

Місце події

Велика печера

Вороги

Цвях, камінчик, Щука

Чарівні речі

Гребінець, сіно, лоза

 

_________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Чашка

Друзі

Скатертинка

Місце події

Сині гори

Вороги

Кіт, відро, Баба Яга

Чарівні речі

Клубок, дзеркало, квіточка

_________________________________________________________________________________

Домашнє завдання

Спробуйте скласти невеличку казку за поданим матеріалом.

 

Герої

Ромашка

Друзі

Пес Бровко,

Місце події

Підводне царство

Вороги

Кощій, степлер, Нептун

Чарівні речі

Шапка-невидимка, стріла, чоботи скороходи

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бак Світлана Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 липня 2019
Переглядів
7056
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку