Розробка уроку з української літератури у 9 класі на тему "Життєвий та творчий шлях Г.Сковороди" з використанням інноваційних форм та методів проведення сучасного уроку.
Мета: ознайомити учнів з особистістю митця та його творчістю, допомогти осягнути життєвий і творчий шлях Григорія Сковороди, удосконалити вміння аналізувати факти, вчинки, давати оцінку певним явищам; - розвивати спостережливість, уміння аналізувати, коментувати; виховувати прагнення добра, справедливості, бажання пізнавати світ, почуття пошани до творчості письменника; - виховувати прагнення осмислити власний досвід; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу, до його культурних пам’яток.
ХІД УРОКУІ Організаційний моментІІ Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя Діти, чи є у Вас удома скарбничка для грошей? Так, майже у всіх. Там ви накопичуєте гроші. Сьогодні на уроці вашими скарбничками будуть зошит, пам'ять та душа. А накопичувати ви будете знання, філософський та моральний досвід наших пращурів.
Методика «Кубик Блума» На гранях кубика написані початки запитань: «Чому», «Поясни», «Назви», «Запропонуй», «Вигадай», «Поділися». Учитель (або сам учень) кидає кубик і відповідає на питання, написане на грані, яка випала. Наприклад: «Назви»:1. Які твори належать до оригінальної літератури княжої Руси-України? (Берестяні грамоти. Літописи. «Слово про закон і благодать» Іларіона. «Повчання дітям» В. Мономаха. «Житіє та ходіння Данила, Руської землі ігумена». Києво-Печерський патерик «Слово Данила Заточника». «Слово про похід Ігорів»)2. Які літописи включає Літопис Руський? (Початковий літопис, або «Повість минулих літ», Київський літопис, Галицько-Волинський літопис).3. Хто канонізував Нестора-літописця? (Православна церква). «Запропонуй» : 1. Переклад / визначення слова «Бароко» 2. Переклад / визначення слова «Ренесанс» і т.д.
V Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Слово вчителя. Хто такий Сократ? ( Сокра́т -— давньогрецький філософ) А кого вважають українським Сократом, вічним мандрівником, поетом, мудрецем? І для того, щоб дати відповіді на ці запитання, ми присвятимо урок подорожі в життя Григорія Савича Сковороди: спробуємо з вами осягнути його життєвий шлях, з’ясувати уподобання, захоплення митця, осягнути його ідеї, погляди, з’ясуємо, чому його називають українським Сократом і чи пізнав він весь світ. Сьогодні групи учнів – дослідників підготували для нас цю подорож, яку ми здійснимо за допомогою мультимедійної презентації та їх розповіді про життя Григорія Сковороди. Нагадую всім, що під час цієї мандрівки треба уважно слухати та основні моменти фіксувати у своїх зошитах: І варіант – у вигляді хронологічної таблиці, ІІ варіант – використовуючи метод «Кластер».
Метод «Кластер»Кластер (від англ. - Cluster - гроно) - це спосіб графічної організації матеріалу, що дозволяє зробити наочними ті розумові процеси, які відбуваються при зануренні в той чи інший текст. Кластер є відображенням нелінійної форми мислення. Іноді такий спосіб називають «наочним мозковим штурмом». Послідовність дій при побудові кластера:1. Посередині чистого аркуша (класної дошки) необхідно написати ключове слово або тезу.2. Навколо - слова або речення, що виражають ідеї, факти, образи, відповідні для даної теми. (Модель «планета та її супутники»).3. Слова, що з′являються в процесі запису, з'єднуються прямими лініями з ключовим поняттям. У кожного з «супутників» у свою чергу теж з'являються «супутники», встановлюються нові логічні зв'язки. Таким чином виходить структура, яка графічно відображає роздуми, визначає інформаційне поле певного тексту.
Слово вчителя. Життя, за Сковородою,- це постійний і безперервний пошук істини. Людина народжена для щастя, людина має бути щасливою. А щастя в наших думках, в нашому серці, в любові. Любов. Це почуття найсолодше, найприємніше й животворне. Тому людина без любові – однаково що позбавлена сонця, напівмертва. Слід відрізняти істинну любов від удаваної. Тому твори Сковороди допомагають нам збагнути шляхи і способи досягнення щастя, без якого наше життя не має жодного сенсу.
Г. С. Сковорода був філософом від Бога, це доводять його твори. Я хочу, щоб ви теж спробували доторкнутися до цієї неперевершеної філософії. Прочитайте мовчки кілька афоризмів Сковороди. Ці афоризми варті того, щоб тільки за них назвали цю людину справжнім філософом. А прочитавши, запишіть до себе в зошит один афоризм, який найбільше вам сподобався
Ні про що не турбуватися — значить не жити, а бути мертвим, адже турбота - стан душі, а життя — це рух. Не все отрута, що неприємне на смак Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю. Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри? Добрий розум, робить легким будь-який спосіб життя. З усіх утрат втрата часу — найтяжча Уподібнюйся до пальми: чим міцніше стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона догори
2. «Черговий учень-учитель». Самостійна робота. На минулому уроці за найкращу роботу «черговим учнем-учителем» на сьогодні була призначена …….. Вона розробила самостійну роботу та зараз проведе її з вами. На аркушах запишіть своє прізвище.1. У якому селі народився Г. Сковорода?2. Який улюблений музичний інструмент взяв з собою в мандри?3. У якому вищому навчальному закладі навчався Г. Сковорода?4. З якою метою відправили Г. Сковороду до Петербурга?5. Улюблена книга Сковороди?6. Чому не одружився мандрівний філософ?7. Скільки часу провів своє життя у мандрах Г. Сковорода?8. Як називається поетична збірка Г. Сковороди? Скільки творів вона налічує?9. Як називається збірка байок і скільки творів до неї входять?10. Яка епітафія викарбувана на надмогильній плиті?
3. Складання сенканів. Алгоритм складання сенкану. У першому рядку записується 1 слово, іменник, який є темою сенкану. У другому рядку – 2 слова, прикметники, які є означеннями теми. У третьому рядку учні записують 3 слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою. У четвертому – записується фраза, якою висловлюється розуміння ( чи ставлення до теми ). Фраза складається з чотирьох слів. У п’ятому – записується одне слово, іменник, синонім ( висновок, асоціація ) до теми.{C4 B1156 A-380 E-4 F78-BDF5-A606 A8083 BF9}Григорій Сковорода. Чесний, вольовий. Не кориться, мандрує, пише. Відомий філософ, мудрець. Мандрівник. Сковорода. Талановитий, неординарний. Мандрує, філософствує, повчає. Його життя – приклад для наслідування. Талант.
4. Метод «Логічні ланцюжки»Стратегія прийому полягає в побудові ланцюжка з фактів, пропозицій, слів, дат, правил, цитат в логічному або хронологічному порядку. Побудова логічного ланцюжка може проводитися спільно з учителем, в групах / парах на уроці, може пропонуватися в якості самостійної роботи або завдання додому. Г. С. Сковорода – Полтавщина – Київська академія – придворна капела – «Сад божественних пісень» - «Байки харківські» - мораль-сила - …..
5. Метод "Хибна альтернатива"Увагу слухача відволікають за допомогою альтернативи "або-або". Жоден із запропонованих варіантів не є вірним. Учні повинні розгадати це та запропонувати правильну відповідь. Щоб тримати дітей у «тонусі», можна іноді давати правильний варіант. Дана робота розвиває логіку та кмітливість. Якщо часто використовувати, то потрібного ефекту вже не буде. Г. С. Сковорода народився на Донеччині чи Дніпропетровщині? Г. С. Сковорода народився 22 листопада чи 22 лютого?Г. С. Сковороду запросили до придворної співацької капели до Києва чи Москви?Поетична збірка Сковороди налічує 33 твори чи 43?Яку наву має одна із збірок Сковороди – «Байки Петербурзькі» чи «Байки Полтавські»?
Проблемне запитання Отже, пояснимо епіграф до нашого уроку та відповімо на проблемне запитання, яке було поставлено на початку уроку. «Пізнай самого себе - тоді пізнаєш весь світ». Чи пізнав Г. С. Сковорода весь світ ? (Орієнтовані відповіді: Так, вивчивши життя та прочитавши афоризми Г. С. Сковороди, я можу остаточно сказати, що Г. С. Сковорода пізнав весь світ. Адже читаючи його афоризми, розумієш, що в них втілена істина світу. Ці афоризми нагадують заповіді, і якщо б люди жили за цими заповідями, думаю, що світ став би просто ідеальним)
Слово вчителя. Г. С. Сковорода писав: "Ми створимо світ кращий…". Можливо, ми і є тими самими людьми, які повинні здійснити пророцтво великого письменника. Створити нову історію, відродити славу нашої оновленої землі. Але незмінним залишиться тільки одне - вдячність, що завжди житиме в серцях правнуків легендарного філософа – Григорія Сковороди.
VІІІ Домашнє завдання Вивчити біографію письменника. Скласти тестові завдання, проблемні запитання. Написати твір – мініатюру «Світ ловив мене, та не спіймав…»Підготуватися до «Інтерв’ю» (2 учні готують по 5 запитань до Г. С. Сковороди). Увага: хто з учнів буде відповідати на запитання, виконуючи роль митця, учитель повідомляє лише перед самим інтерв’ю. Укласти збірочку: «Афоризми Г. С. Сковороди»Створити буктрейлер до творчосі Г. С. Сковороди (до однієї із збірок, до всієї творчості, до певного твору, до збірки афоризмів тощо). Буктрейлер (англ. Book trailer) - це невеликий відеоролик, що розповідає в довільній художній формі про певну книгу. Мета таких роликів - пропаганда читання, привернення уваги до книг за допомогою візуальних засобів, характерних для трейлерів до кінофільмів
Список використаної літератури: 1. Українська література : 5-9 кл. / уклад. Корольова Л. В., Путрова О. М., Ковалинська І. М., Бондаренко А. В., Добровольська Т. Н., Филиппенко Е. А., Муза Г. П. ; ДИППО. – Донецьк: Витоки, 2015. – 44 с.2. Кубик Блума як прийом педагогічної техніки. http://didaktor.ru/kubik-bluma-kak-priyom-pedagogicheskoj-texniki/ http://didaktor.ru/3. Прийом кластер на уроці. Що це таке і як його використовувати? http://pedsovet.su/metodika/priemy/5673_metod_klaster_na_uroke4. Галина Шутова, Прийом "Логічний ланцюжок": приклади використання на уроках http://pedsovet.su/