Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали

Про матеріал
Презентація до уроку української літератури "Г.Сковорода.Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. Українська література9 клас

Номер слайду 2

Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд. М. Костомаров

Номер слайду 3

Дитинство. Роки навчання. Народився Григорій Савич Сковорода 3 грудня 1722 року в селі Чорнухи на Полтавщині в бідній козацькій сім’ї. Ще в ранньому дитинстві Гриць вражав своєю допитливістю, спостережливістю та кмітливістю. Де здобув Сковорода початкову освіту-точно невідомо. Очевидно, за тодішнім звичаєм, батьки віддали його в науку до дяка, а потім у Чорнухинську церковно-парафіяльну школу, де він швидко виявив здібності до науки, співу і музики.

Номер слайду 4

У 1738 році юний Григорій вступив до Києво-Могилянської академії, де охоче навчався, робив великі успіхи в науках. Тут він здобув знання з грецької, латинської, польської, староєврейської та німецької мов. У грудні 1741р. згідно з царським указом Сковороду разом з іншими музично обдарованими студентами взяли до придворної капели цариці Єлизавети, де він близько трьох років був співаком. У 1744р. знову вчиться в Київській академії.

Номер слайду 5

Останні роки навчання Г. Сковороди в академії, його подальша діяльність.  У серпні 1745 р. непосидючий Сковорода знову вирушив у світ. Як знавець музики та деяких іноземних мов у складі російської місії Сковорода побував у Відні, Братиславі та інших містах Угорщини, Австрії, Словаччини, познайомився з їхнім життям, побутом, культурою. Повернувшись в Україну, він викладав піїтику в Переяславському колегіумі. Молодий педагог викладав по-новому, творчо, сміливо, за “що” і був звільнений з роботи. Згодом він стає викладачем синтаксису, грецької мови та етики у Харківському колегіумі. Сковорода був незвичайним учителем: писав байки, викладав стародавні мови, глибоко цікавився математикою, географією, економікою.

Номер слайду 6

  Церковники та вельможні пани зводили на нього наклепи, доносили єпископові й губернатору, звинувачуючи в протиурядовій та антирелігійній діяльності. Через постійні гоніння Сковорода був змушений переривати викладання в Харківській колегії, а з 1769 року більше не займав жодної офіційної посади.

Номер слайду 7

Мандрівний спосіб життя. Наступні 25 років (аж до смерті) Григорій Савич вів мандрівний спосіб життя. Не маючи сім’ї , власного пристанища й постійного прибутку, він перебував у самій гущі народу, писав філософські праці та художні твори. Все його майно вміщалось у торбі: найпотрібніші речі, рукописи, книжки, за поясом-сопілка, а в руках-посох, на плечах-селянська свита.

Номер слайду 8

У середині 1794 року, хворий і знесилений, Григорій Савич прибув у село Пан-Іванівка (тепер Сковородинівка) на Харківщині. А 29 жовтня 1794 року Григорія Сковороди не стало. Згідно з його власним заповітом на надмогильному камені висічено: «Мір ловил меня, но не поймал». Камінь на могилі Григорія Савича Сковороди

Номер слайду 9

Г. Сковорода — просвітитель, філософ Філософ-просвітитель твердив, що навчання допоможе швидше й точніше виявити природні задатки кожної людини, сприятиме успішному оволодінню знаннями й уміннями, необхідними для продуктивної праці, корисної собі й суспільству. Основним предметом філософії, твердив Сковорода, є людина, її внутрішній світ і діяльність, інтереси й прагнення, здоров’я і щастя. Сковорода підніс і розвинув далі ідею «пізнай себе самого». Пізнати себе людині потрібно для того, щоб виявити здібності, закладені в неї самою природою, усвідомити свої фізичні й розумові можливості та особливості характеру. Це дасть змогу обрати відповідний рід трудової діяльності — «сродну працю». Трудитися слід для того, щоб забезпечити свої духовні й тілесні потреби і приносити користь суспільству. Сам процес виконання «сродної праці» та усвідомлення того, що результати її високоякісні, корисні суспільству й собі, роблять людину щасливою. Г. Сковорода був співцем праці. Він бачив у ній основу і смисл життя.

Номер слайду 10

Творча спадщина митця Збірка «Сад божественних пісень»Пісні та фабули. Збірка байок «Басни Харьковскія»Трактати. Діалоги

Номер слайду 11

Робота з підручником (с.70-71)1. Прочитайте виразно вірш Г. Сковороди“De libertate”. 2. Опрацюйте статтю на с.71.3. Складіть паспорт твору. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Твір. Автор. Рід літератури. Жанр. Напрям. ТемаІдея

Номер слайду 12

Паспорт твору {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Твір“De libertate” (“ Про свободу”)Автор. Григорій Савич Сковорода. Рід літературилірика. Жанрпатріотична,філософська лірика. Напрямбароко. Темавияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва, оспівування волі як найбільшого багатства людини.Ідеяуславлення Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за волю і щастя українського народу; утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності.

Номер слайду 13

мандрівникфілософпоетмузикантполіглотпедагогбайкарспівак

Номер слайду 14

Цікаво знати, що• Ім’ям Сковороди названо село Сковородинівка на Харківщині; • ім’я Сковороди носять Харківський педагогічний університет та Переяслав-Хмельницький державний університет; • 15 вересня 2006 року Національний банк України випустив банкноту номіналом 500 гривень, на аверсі якої зображено Григорія Сковороду• іменем філософа названо також Інститут філософії НАН України;

Номер слайду 15

Домашнє завдання 1. Перегляньте відео «Обличчя української історії. Григорій Сковорода» ttps://www.youtube.com/watch?v=S2 EBBa. C3 Ulw 3. Знайдіть художні засоби у вірші Г. Сковороди “De libertate”, випишіть у зошит 2. Опрацюйте статтю підручника на с.65-66

pptx
Додано
19 вересня 2020
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку