Розгорнутий план-конспект уроку
в 10 класі для учнів з ураженою слуховою функцією
Тема: «Життя і творчість Ліни Костенко»
Мета:
Обладнання: портрети Ліни Костенко, виставка творів поетеси, аудіозаписи пісень, роздатковий матеріал, географічна карта, прапори держав, мультимедійна презентація, словники (хмари слів).
Тип уроку: літературно-географічна кав’ярня
Епіграф:
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться, –
у мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці
(Л. Костенко)
Хід уроку:
Слово вчителя української літератури: «Любі діти та шановні гості. Запрошуємо Вас у дивосвіт поезій відомої української поетеси Ліни Василівни Костенко. Наш урок пройде під гаслом «Є поети для епохі.»
Слово вчителя географії: «Вивчаючи біографію та творчість епохальної поетеси можна впевнено констатувати, що Вам знадобиться ще й географічна карта, адже розмаїття її життєвого шляху потребує уваги на карті світу та ваших знань з географії.»
Слово вчителя української літератури: «Ліну Костенко називають «голосом народу» і совістю нашої епохи. Тож давайте з Вами зараз осмислимо рядки великої поетеси, з вірша «Доля», які стануть епіграфом нашого уроку.»
Слово учня :
Наснився мені чудернацький базар:
під небом у чистому полі,
для різних людей,
для щедрих і скнар,
продавалися різні Долі.
Інсценізація: Долі ворожки (Доля щедрості, Доля скнара, Доля поезія), тасуючи карти до покупців горнулись.
Доля –поезія:
Ти, все одно, не візьмеш мене,
за мене треба платити життям.
А я принесу тобі горе.
Ліна Костенко:
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться, –
у мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці. (На дошці висвітлюються рядки-епіграф уроку).
Вчитель географії: «Ці слова, без перебільшення, можна назвати життєвим кредо Ліни Костенко. Сподіваюсь, що ви теж сьогодні у цьому переконаєтесь.»
Вчитель української літератури: «Сьогодні ви будете добре відповідати на запитання, виразно декламувати поезії, виконувати тести, правильно вимовляти слова та збагачувати свої літературні та географічні знання.»
Творче літературно-географічне експрес-опитування
Робота з тестами та географічною картою
Декламування поезій Ліни Костенко з демонстрацією малюнків до сюжетів
1-ий учень
В дні, прожиті печально і просто,
все було, як незайманий сніг.
Темнооким чудесним гостем
я чекала тебе з доріг.
2-ий учень
Старесенька, іде по тій дорозі.
Як завжди. Як недавно. Як давно.
Спинилася. Болять у неї нозі.
Було здоров'я, де тепер воно?
3-ій учень
Двори стоять у хуртовині айстр.
Яка рожева й синя хуртовина!
Але чому я думаю про Вас?
Я Вас давно забути вже повинна.
4-ий учень
І дощ, і сніг –
І все воно минеться.
От тільки щастя хочеться душі.
5-ий учень
Якщо не можна вітер змалювати,
прозорий вітер на ясному тлі -
змалюй дуби, могутні і крислаті,
котрі од вітру гнуться до землі...
6-ий учень
Зустрілися двоє хлопець і дівча
Та й ходять, ходять, і нема де сісти.
І сніг іде. І песик докуча.
Вчитель географії: « Незалежні експерти (гості) оцінили ваше читання віршів. Дякуємо. А зараз послухаємо пісню і разом заспіваймо її. До речі, скільки віршів Ліни Костенко покладено на музику? (35).»
Вчитель української літератури: «Погляньте на цей малюнок. Як Ви думаєте, що він відображає? (Життєвий і творчий шлях Ліни Костенко). Ось ці листочки потрібно приєднати до кожного дерева, щоб відображався життєвий творчий шлях поетеси.»
Незакінчені речення
Вчитель української літератури: « Життя і творчість Ліни Костенко – це життєвий урок правди, совісті, гідності. Вона – цвіт українського народу. Слава Богу, що наш народ має таку квітку – Ліну Костенко, Велику Ліну.»
Гостей і дітей запрошуємо на каву зі смаколиками, де кожен зможе ще раз доторкнутись до душевних струн у поезії Ліни Костенко, прочитавши улюблені рядки…