Життя і творчість великого Кобзаря.
Тема. Т. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок
вишневий коло хати…»(напам’ять).
Мета. . Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г. Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші; збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів; формувати почуття гордості за Україну; виховувати патріотизм.
Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, фонозапис пісні "Садок вишневий коло хати" (муз. М. Лисенка), ілюстрації "Мальовнича Україна", книга "Кобзар".
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться.
Один одному всміхніться.
Чули, вже дзвенів дзвінок –
Починаємо урок.
ІІ. Підготовка до вивчення нового розділу .
1.Розгляд ілюстрацій про рідний край..
— Як ви розумієте слова рідний край? Де, по-вашому, найкраще місце на землі?
— Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями.
Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.
А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі? Яких ви знаєте людей, що принесли славу Україні у світі?
Добре відомі в усьому світі й імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ, а який саме ви дізнаєтесь коли розплутаєте павутинку.
2. Читання акровірша учнями з дошки.
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
(Д. Білоус)
3. Демонстрація портрета Т. Шевченка,
- У кожного народу є великі поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Т.Г. Шевченко. Його ще називають Великим Кобзарем, бо свою найкращу книгу він назвав «Кобзар».
ІІІ. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
1. Розповідь про Шевченка.
— Волею історії найбільш ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу — Тарас Григорович Шевченко. Він —наш великий поет, наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя — "Кобзар" (демонстрація книги). Вона стала настільною для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним поетом-співцем.
І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Давайте пригадаємо основні етапи життя Т,Г. Шевченка. (Діти, підготовлені заздалегідь, по черзі розповідають про поета).
На 12 році Тараса спіткало нове горе — раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори — могили великого Кобзаря — став національною святинею.
2. Опрацювання статті про поета "Тарас Шевченко".
а) Читання статті мовчки.
- Що нового ви дізналися із статті?
б) Вибіркове читання.
- Де зберігаються рукописи поета?
IV. Фізкультхвилинка.
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає,
То вправо, то вліво їх нахиляє,
То вниз пригинає.
Птахи летять-відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
V. Опрацювання вірша Т. Шевченка "Вітер з гаєм розмовляє...".
1. Читання вірша учителем.
- Які картини малює ваша уява, слухаючи вірш?
- Прочитайте дивлячись на личка.
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
пли☺ ве
по ☺ вен Ду ☺ наю
поп ☺ лив скі ☺ пок
спи ☺ няє за ☺ грало
спи ☺ нить розмо ☺ вляє
погра ☺ лися риба ☺ лоньки
3. Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.
- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.
4. Читання вірша по стрічці «ланцюжком».
5. Аналіз змісту вірша.
— Що поет описує у вірші? Де плив човен? Чому Його понесло у море?
6. Вправи на розвиток швидкості читання.
Читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.
7. Виразне читання вірша.
- Який темп читання кожної строфи вірша?
- Які почуття треба передати інтонацією?
VІ. Опрацювання вірша Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати".
Садок вишневий коло хати,
хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
співають ідучи дівчата,
а матері вечерять ждуть.
Мотиваційна підготовка до сприймання твору.
2. Слухання фонозапису "Садок вишневий коло хати".
— Яка пора року описана?
3. Словникова робота.
Вправа для розвитку мовної здогадки.
— Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.
В_ШНІ Х_ТИ
ПЛ_ГИ ПОД_Є
В_Ч_РЯ З_ТИХ
К_ЛО ЙД_ТЬ
4. Повторне читання вірша вголос.
— Зі скількох строф складається вірш?
5. Гра «Дочитай рядок».
6. Гра «Ехо».
7. Осмислення змісту поезії.
— Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які — відчуваєте слухом.
8. Вправи на розвиток швидкості читання,
а) Напівголосне читання сусідові по парті, взаємоконтроль.
б) Гра "Хто уважніший?"
— Знайдіть рими до слів II колонки.
9. Розвиток зв'язного мовлення. Словесне малювання.
- Які малюнки ви створили б до кожної строфи?
- Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату?
10. Виразне читання вірша.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Повторити біографію Т. Г. Шевченка.
2. Виразне читання віршів Т.Г.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…» та «Садок вишневий коло хати.»