Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…»

Про матеріал
Життя і творчість великого Кобзаря. Т. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…».
Перегляд файлу

                   Життя і творчість великого Кобзаря.

    Тема.   Т. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок 

                     вишневий коло хати…»(напам’ять).

    Мета.  . Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народ­ного поета Т.Г. Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші; збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів; формувати почуття гордості за Україну; виховувати патріотизм.

   Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, фонозапис пісні "Садок вишневий коло хати"       (муз. М. Лисенка), ілюстрації "Мальовнича Україна", книга "Кобзар".

   Тип уроку. Засвоєння нових знань.

                                         Хід уроку

 І. Організаційний момент.

                Нумо, діти, підведіться.        

                Один одному всміхніться.

                Чули, вже дзвенів дзвінок –

                Починаємо урок.

  • Добрий день!

 ІІ. Підготовка до вивчення нового розділу .

1.Розгляд ілюстрацій про рідний край..

Днепр         671024

 

пшеничное поле        Южный Буг

 

 Як ви розумієте слова рідний край? Де, по-вашому, найкраще місце на землі?

 Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями.
Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.

А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі? Яких ви знаєте людей, що принесли славу Україні у світі?

Добре відомі в усьому світі й імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ, а який саме ви дізнаєтесь коли розплутаєте павутинку.

 

 

 

 

 

 

 

 

    2. Читання акровірша учнями з дошки.

                          Ти мусиш нам співця назвати,

                Адже умів лиш він один

                Рабів німих так захищати,

                А хто так оспівав, як він,

                Садок вишневий коло хати?

(Д. Білоус)

   3. Демонстрація портрета Т. Шевченка,

                         

- У кожного народу є великі поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Т.Г. Шевченко. Його ще називають Великим Кобзарем, бо свою найкращу книгу він назвав «Кобзар».

ІІІ. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Г. Шевченка.

1.  Розповідь про Шевченка.

— Волею історії найбільш ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу — Тарас Григорович Шевченко. Він —наш великий поет, наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя — "Кобзар" (демонстрація книги). Вона стала настільною для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним поетом-співцем.

І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Давайте пригадаємо основні етапи життя Т,Г. Шевченка. (Діти, підготовлені заздалегідь, по черзі розповідають про поета).

  • У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник — де народилася дитина. Для пана — нова кріпацька душа, а для України — великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
  • Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, — смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.

На 12 році Тараса спіткало нове горе — раптово, простудившись у дорозі, помер батько.

  • Пригадайте, які слова сказав він Тарасові, вмираючи?
  • Що ви знаєте про цей період життя поета? (Діти пригадують і розповідають про те, що хлопчик, залишившись круглою сиротою, був недоглянутим і беззахисним. У нього рано проявилися здібності до малювання. Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у   школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13-річним пасе ягнят. А потім стає козачком пана Енгельгарда.)
  • Доля привела 17-річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його життя, де він став художником і вільною людиною.
  • 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шев­ченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу:В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
  • Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, — вихід у світ книги віршів "Кобзар" у 1840 р. Справді, "Кобзар" належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
  • За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали — 10 років солдатської    муштри, які й підірвали його здоров'я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря — йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати — писав і малював, ховаючи у "захалявні книжечки".
  • Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників. Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня —
    День пам'яті поета, день національного трауру України.

Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори — могили великого Кобзаря — став національною святинею.

 

 

 

               

 

 

                       222

  2.  Опрацювання статті про поета "Тарас Шевченко".

а) Читання статті мовчки.

- Що нового ви дізналися  із статті?

б) Вибіркове читання.

 - Де  зберігаються рукописи поета?

  • Що знаходиться на бульварі Тараса Шевченка у Києві?
  • Що зберігається у Національному музеї Тараса Шевченка?

IV. Фізкультхвилинка.

                      Трава низенька-низенька.

                      Дерева високі-високі.

                      Вітер дерева колише-гойдає,

                      То вправо, то вліво їх нахиляє,

                      То вниз пригинає.

                      Птахи летять-відлітають,

                     А учні тихенько за парти сідають.

  V. Опрацювання вірша Т. Шевченка "Вітер з гаєм розмовляє...".

1. Читання вірша учителем.

- Які картини  малює ваша уява, слухаючи вірш?

  1. Словникова робота.

- Прочитайте дивлячись на личка.

    - Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.

пли☺ ве 

по  ☺ вен                   Ду ☺ наю

               поп ☺ лив                  скі  ☺ пок

                 спи ☺ няє                    за  ☺ грало

                 спи ☺ нить              розмо ☺ вляє

            погра  ☺ лися               риба ☺ лоньки

3. Повторне (мовчазне)   читання вірша учнями.

- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.

4. Читання вірша по стрічці «ланцюжком».

5. Аналіз змісту вірша.

 Що поет описує у вірші? Де плив човен? Чому Його понесло у море?

  • Які вирази передають роздуми поета?
  • Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?

6. Вправи на розвиток швидкості читання.

 Читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.
7.  Виразне читання вірша.

- Який темп читання кожної строфи вірша?

 - Які почуття треба передати інтонацією?

  VІ. Опрацювання вірша Т. Шевченка "Садок вишневий коло хати".


Садок вишневий коло хати,

хрущі над вишнями гудуть.

Плугатарі з плугами йдуть,

співають ідучи дівчата,

а матері вечерять ждуть. 

                                                           


  1. Робота над заголовком.

    Мотиваційна підготовка до сприймання твору.

  • Прочитайте назву ще одного вірша Шевченка. Як ви думаєте, про що у ньому йдеться?

2. Слухання фонозапису "Садок вишневий коло хати".

 Яка пора року описана?

3. Словникова робота.

Вправа для розвитку мовної здогадки.

 Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.

В_ШНІ Х_ТИ

ПЛ_ГИ ПОД_Є

В_Ч_РЯ З_ТИХ

К_ЛО ЙД_ТЬ

  • Які значення може мати слово коло?

4. Повторне читання вірша вголос.

 Зі скількох строф складається вірш?

5. Гра «Дочитай рядок».

6. Гра «Ехо».

7. Осмислення змісту поезії.

  • Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні?
  • Звідки повертаються дівчата? Де вечеряє сім'я?
  • Хто подає вечерять?
  • Знайдіть у вірші пестливі слова. Які почуття викликав у вас вірш?
    Як ви думаєте, а що  відчував поет, коли писав цей вірш?

 Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які — відчуваєте слухом.

8. Вправи на розвиток швидкості читання,

а) Напівголосне читання сусідові по парті, взаємоконтроль.

б) Гра "Хто уважніший?"

 Знайдіть рими до слів II колонки.

9. Розвиток зв'язного мовлення. Словесне малювання.

- Які малюнки ви створили б до кожної строфи?

 - Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату?

10. Виразне читання вірша.

VІІ. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

  • Про кого говорили на уроці?
  • Пригадайте основні етапи життя поета.
  • Які твори читали сьогодні? Що, по-вашому, об'єднує їх? А чим
    вони відрізняються?
  • Як  характеризують ці вірші поета?

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Повторити біографію Т. Г. Шевченка.

2. Виразне читання віршів Т.Г.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…» та «Садок вишневий коло хати.»

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку