Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми.

Про матеріал

Схарактеризувати образи твору; зʼясувати стосунки між дорослими й дітьми; ; вдосконалити вміння школярів добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; виховувати найкращі моральні якості.



Перегляд файлу

1

 

Т е м а. Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми.

М е т а:  схарактеризувати образи твору; зʼясувати стосунки між дорослими й дітьми; розвивати навички переказування твору та вільного висловлювання думки, вміння дискутувати; вдосконалювати вміння школярів добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; виховувати найкращі моральні якості.

Т и п  у р о к у:  урок застосування знань, умінь і навичок.

О б л а д н а н н я:  дидактичні мультимедійні матеріали, ілюстрації І. Ключковської.

Хід  у р о к у

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Хорове читання вірша.

Я − сонце...

Сонце світить на добрих і злих.

Я − лелека...

Де лелека водиться, там щастя родиться.

Я − слово...

Слово до слова зложиться мова.

Я − калина...

Без верби і калини нема України.

А. Степаненко

Актуалізація опорних знань учнів.

  •     Літературний диктант «Так» чи «Ні».
  1.     Родина Руснаків складалася з тата, мами та двох доньок: Наталочки та Машки. (Ні.)
  2.     Пан Богдан розповів Руснакам про історичну реліквію, якій загрожує небезпека, і попросив допомогти врятувати її. (Так.)
  3.     Пан Богдан довідався про реліквію від патріотично налаштованого привида. (Так.)
  4.     Родина Руснаків вирушила в поїздку до Берестечка, бо наближалися роковини Берестецької битви. (Так.)
  5.     Наталочка познайомилася з Антипком у Берестечку. (Ні.)
  6.     Антипко вмовив Наталочку розпочати пошуки шаблі з Дубна. (Так.)
  7.     Під Дубенською фортецею розташовані стародавні підземні ходи. (Так.)
  8.     Антипко цікаво розповідав Наталочці про битву під Плоскою. (Так.)
  9.     Батьки Наталочки за порадою пана Богдана вирішили продовжити пошуки в Тараканівському форті. (Ні.)
  10. У Тараканівському форті Наталочка та її батьки заблудилися в підземеллі. (Ні.)
  11. Антипко повідомив Руснаків, що їхня донька провалилася в колодязь. (Ні.)
  12.  Урятувати Наталочку допомогли місцеві мешканці. (Так.)
  • Продовжіть речення «Для мене втіленням патріотизму є…».

Оголошення теми й мети уроку.

Опрацювання навчального матеріалу.

У ч и т е л ь.  Що таке патріотизм? Рік у рік, з покоління в покоління точаться суперечки. Який він? Чи існує? Чи справжній?

Для когось патріотизм виявляється в любові до рідної землі, коли повітря, вода, сонце й зірки, що мерехтять над рідною оселею, неповторні. Лише тут, на Батьківщині, вітер має присмак степу. Лише тут небо таке високе й блакитне, що його не сплутаєш із небом чужої землі.

Для когось патріотизм уособлює рідна хата, усе, до чого змалечку прикипіла душа.

Для всіх утіленням патріотизму є слово, рідна мова, якою розмовляли пращури, у якій міститься код нації, формується думка. Через мову люди усвідомлюють себе народом зі спільною історією та долею.

Однак хоч би там як, невід’ємними складовими патріотизму є віра в себе, у свій народ, вірність Батьківщині. Ознаками патріотизму є також шляхетність, висота духу, розуміння важливості збереження живої історичної пам’яті.

  •     Гра «Ключове слово».

Відновіть подію за ключовим словом.

Олесько - … (наступний пункт подорожі Руснаків).

Натюрморт -… (картина, у зникненні якої звинуватили Руснаків).

Маска - … (чортика у підземеллі Олеського замку, що глузливо підморгнула Наталочці).

Сервант - … (його дверцята приховували вхід до кабінету директора музею).

Тустань - … (старовинна фортеця, яку тато вважав відгадкою Антипкової загадки).

Вантажівка - … (водій цієї машини звільнив для Машки дорогу, перегороджену джипом Антипкових батьків).

Погоня - … (чорти на джипі намагалися наздогнати й зупинити Руснаків).

Верба - … ( на ній опинилася Машка з Руснаками в результаті погоні).

Дзеркальце – … (за його допомогою Наталочка подавала світлові сигнали і привернула увагу пастушків, які й покликали рятувальників).

Бугай - … (розтрощив джип, яким подорожувала родина чортів).

Робота над 9-11 розділами твору.

Б е с і д а

• Куди вирішили їхати Руснаки цього разу?

• Як їм удалося уникнути аварії, яку їм улаштував Анипко?

• Де опинилися Руснаки, утікаючи від погоні?

Що розповів Наталочці міліціонер?

На вашу думку, яку роль у порятунку Руснаків відіграла веселка? Відповідь аргументуйте.

Що підказало Руснакам їхати до Хотина?

У чому полягала суть Антипкової загадки? Прокоментуйте це.

Кого побачили Руснаки біля пам’ятника Сагайдачному?

Перекажіть зміст розмови між батьками і власником шаблі. Чому дебелий і миршавий були непоступливими?

Хто прийшов на допомогу Руснакам?

Як Северин змусив миршавого показати шаблю?

• Чому, на вашу думку, шабля так своєрідно вплинула на чортів?

• Яку пропозицію подав Северин власникові шаблі? Чи пристав він на неї?

• Що змусило його віддати шаблю Наталоччиній матері?

 Як сприймаються вами батьки Наталочки? Свою думку обґрунтуйте, покликаючись на текст.

• Як винагородили дівчинку пластуни?

• Про що йдеться в «Епілозі»?

• Проаналізуйте мову твору, покликаючись на текст.

• Які проблеми порушила Зірка Мензатюк у повісті?

Подорожуючи Україною, Руснаки проїжджають повз річки, минають села. Які цікаві, а то й дивні назви, що зустрічалися на їхньому шляху, вам запам’яталися? (Річки Дніпро, Ірпінь, Іква, Здвиж, Тетерів, Горинь, Золочівка, Стрипа, Серет, Гнізна, Золота Липа; села Кобиловолоки, Болязуби, Ракобовти, Паликорови, Печихвости, Ставища, Мрія, Царівка.)

Укладіть географічний маршрут подорожі сімʼї Руснаків.

О р і є н т о в н е  в и к о н а н н я.

Київ → Дубно (Дубенський замок) → Тараканівський форт → Берестечко (Козацькі Могили) → Підгірці (Підгорецький замок) → Олесько (Олеський замок) → Камʼянець-Подільський (Камʼянець-Подільська фортеця) → Хотин (Хотинська фортеця)

Поєднайте імена персонажів твору з притаманними їм рисами характеру.

         

.

 

         

 

 

 

 

 

  Робота в групах.

- Характеристика образів Наталки та Антипа.

І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 5 – і  записати їх у таблицю.

ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 5 – і  записати їх у таблицю.

НАТАЛКА

сміливість

 

АНТИП

хитрість

довірливість

підступність

уміння дружити

самовпевненість

патріотизм

безжальність

розвинута фантазія

відсутність патріотизму

любов до пригод

нахабство

наполегливість

насмішкуватість

ІІІ група – скласти сенкани  зі  словами:  Наталка, Антипко, привид.

ІV група – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:

  •       Хто з героїв вас приваблює більше? Чому?
  •       Які риси хотіли б виховати в собі?
  •       А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?

Рефлексія. Підсумок уроку.

Проблемне питання.

♦ У чому головний урок повісті?

Оцінювання. Аргументація оцінок.

Домашнє завдання.  Прочитати повість до кінця. Намалювати карту подорожі родини Руснаків.

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
12378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку