Схарактеризувати образи твору; зʼясувати стосунки між дорослими й дітьми; ; вдосконалити вміння школярів добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; виховувати найкращі моральні якості.
1
Т е м а. Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми.
М е т а: схарактеризувати образи твору; зʼясувати стосунки між дорослими й дітьми; розвивати навички переказування твору та вільного висловлювання думки, вміння дискутувати; вдосконалювати вміння школярів добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; виховувати найкращі моральні якості.
Т и п у р о к у: урок застосування знань, умінь і навичок.
О б л а д н а н н я: дидактичні мультимедійні матеріали, ілюстрації І. Ключковської.
Хід у р о к у
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Хорове читання вірша.
Я − сонце...
Сонце світить на добрих і злих.
Я − лелека...
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Я − слово...
Слово до слова зложиться мова.
Я − калина...
Без верби і калини нема України.
А. Степаненко
Актуалізація опорних знань учнів.
Оголошення теми й мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.
У ч и т е л ь. Що таке патріотизм? Рік у рік, з покоління в покоління точаться суперечки. Який він? Чи існує? Чи справжній?
Для когось патріотизм виявляється в любові до рідної землі, коли повітря, вода, сонце й зірки, що мерехтять над рідною оселею, – неповторні. Лише тут, на Батьківщині, вітер має присмак степу. Лише тут небо таке високе й блакитне, що його не сплутаєш із небом чужої землі.
Для когось патріотизм уособлює рідна хата, усе, до чого змалечку прикипіла душа.
Для всіх утіленням патріотизму є слово, рідна мова, якою розмовляли пращури, у якій міститься код нації, формується думка. Через мову люди усвідомлюють себе народом зі спільною історією та долею.
Однак хоч би там як, невід’ємними складовими патріотизму є віра в себе, у свій народ, вірність Батьківщині. Ознаками патріотизму є також шляхетність, висота духу, розуміння важливості збереження живої історичної пам’яті.
Відновіть подію за ключовим словом.
Олесько - … (наступний пункт подорожі Руснаків).
Натюрморт -… (картина, у зникненні якої звинуватили Руснаків).
Маска - … (чортика у підземеллі Олеського замку, що глузливо підморгнула Наталочці).
Сервант - … (його дверцята приховували вхід до кабінету директора музею).
Тустань - … (старовинна фортеця, яку тато вважав відгадкою Антипкової загадки).
Вантажівка - … (водій цієї машини звільнив для Машки дорогу, перегороджену джипом Антипкових батьків).
Погоня - … (чорти на джипі намагалися наздогнати й зупинити Руснаків).
Верба - … ( на ній опинилася Машка з Руснаками в результаті погоні).
Дзеркальце – … (за його допомогою Наталочка подавала світлові сигнали і привернула увагу пастушків, які й покликали рятувальників).
Бугай - … (розтрощив джип, яким подорожувала родина чортів).
Робота над 9-11 розділами твору.
Б е с і д а
• Куди вирішили їхати Руснаки цього разу?
• Як їм удалося уникнути аварії, яку їм улаштував Анипко?
• Де опинилися Руснаки, утікаючи від погоні?
• Що розповів Наталочці міліціонер?
• На вашу думку, яку роль у порятунку Руснаків відіграла веселка? Відповідь аргументуйте.
• Що підказало Руснакам їхати до Хотина?
• У чому полягала суть Антипкової загадки? Прокоментуйте це.
• Кого побачили Руснаки біля пам’ятника Сагайдачному?
• Перекажіть зміст розмови між батьками і власником шаблі. Чому дебелий і миршавий були непоступливими?
• Хто прийшов на допомогу Руснакам?
• Як Северин змусив миршавого показати шаблю?
• Чому, на вашу думку, шабля так своєрідно вплинула на чортів?
• Яку пропозицію подав Северин власникові шаблі? Чи пристав він на неї?
• Що змусило його віддати шаблю Наталоччиній матері?
• Як сприймаються вами батьки Наталочки? Свою думку обґрунтуйте, покликаючись на текст.
• Як винагородили дівчинку пластуни?
• Про що йдеться в «Епілозі»?
• Проаналізуйте мову твору, покликаючись на текст.
• Які проблеми порушила Зірка Мензатюк у повісті?
♦ Подорожуючи Україною, Руснаки проїжджають повз річки, минають села. Які цікаві, а то й дивні назви, що зустрічалися на їхньому шляху, вам запам’яталися? (Річки Дніпро, Ірпінь, Іква, Здвиж, Тетерів, Горинь, Золочівка, Стрипа, Серет, Гнізна, Золота Липа; села Кобиловолоки, Болязуби, Ракобовти, Паликорови, Печихвости, Ставища, Мрія, Царівка.)
♦ Укладіть географічний маршрут подорожі сімʼї Руснаків.
О р і є н т о в н е в и к о н а н н я.
Київ → Дубно (Дубенський замок) → Тараканівський форт → Берестечко (Козацькі Могили) → Підгірці (Підгорецький замок) → Олесько (Олеський замок) → Камʼянець-Подільський (Камʼянець-Подільська фортеця) → Хотин (Хотинська фортеця)
Поєднайте імена персонажів твору з притаманними їм рисами характеру.
.
Робота в групах.
- Характеристика образів Наталки та Антипа.
І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 5 – і записати їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 5 – і записати їх у таблицю.
НАТАЛКА сміливість |
|
АНТИП хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
ІІІ група – скласти сенкани зі словами: Наталка, Антипко, привид.
ІV група – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
Рефлексія. Підсумок уроку.
Проблемне питання.
♦ У чому головний урок повісті?
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання. Прочитати повість до кінця. Намалювати карту подорожі родини Руснаків.