Злети і драма художника із Закарпаття: читацькі нотатки за книжкою Олександра Гавроша "Таємниця Ерделі"

Про матеріал
Відгук на твір сучасного письменника із Закарпаття Олександра Гавроша "Таємниця Ерделі", що може бути використано у процесі вивчення літератури рідного краю.
Перегляд файлу

                 Злети і драма закарпатського художника

 

Олександр Гаврош. Таємниця Ерделі. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 256 с. – (Серія «Ім’я на обкладинці»).

Книга відкриває завісу життєпису, творчості, думок і прагнень оригінального й талановитого художника Адальберта Ерделі, який народився і творив здебільшого на Закарпатті у ХХ столітті. Я налаштувався прочитати біографічний роман, а виявилося, що книжка складена з різних за формою і походженням та жанровими ознаками частин – І. Переднє слово, ІІ. Невідомий Ерделі, ІІІ. Адальберт Ерделі: пряма мова, ІV. Микола Білоусов: «Ерделі ще не усвідомлений як феномен національного масштабу»,  V. Художник про своє мистецтво, VI. Ерделі-літератор, VII. Із французького щоденника, VIII. Із поезії Ерделі, ІХ. Тринадцять видань про художника Ерделі, Х. Афоризми Ерделі, ХІ. Григорій Островський: «Таїна Адальберта Ерделі», ХІІ. «В Парижі гарне літо…»: драма-документ.

Тобто, тут маємо й авторську публіцистику та перелік «50 фактів із життя одного з найвидатніших українських художників», і мистецтвознавчу статтю, і поезії та афоризми самого художника, а вінцем цієї мозаїки є оригінальна п’єса Сашка Гавроша. Книга гарно скомпонована і створює цілісне уявлення про особистість відомого художника. Автор уміє підібрати і подати красномовні факти, як наприклад: «То що ж це за таємничий художник, який заснував цілу закарпатську школу живопису, міг безбідно жити в Парижі чи Мюнхені, але попри все – повернувся до Богом забутого краю, аби померти тут в опалі і нестатках.

*Народився художник 1891 року під українським прізвищем Гриць в селі Климовиця на Іршавщині.

*За віросповіданням Адальберт Ерделі – греко-католик. Мав десять рідних братів і сестер.

Чотири роки (1917 – 1921) був директором Мукачівської горожанської школи.

З 1922 по 1926 рік провів у Німеччині. (Мама Ілона Цайскі – німка).

У 1929 році їде на два роки до Франції. Творче відоядження Ерделі оплатило Міністерство шкільництва й освіти Чехословаччини.

Неймовірно працьовитий. У 1934 році його доробок нараховував тисячу картин. Портрет міг намалювати за дві години.

Добре володів шістьма мовами (угорською, українською, словацькою, чеською, німецькою, французькою), але по-російськи говорив слабо.

Тричі засновував професійне об’єднання художників Закарпаття. У 1931 – за Чехословаччини, у 1939 році – за Угорщини і в 1945 році – за СРСР. Всі три рази був обраний його головою.

У серпні 1945 року здійснив тритижневу поїздку по Закарпаттю з видатними українськими інтелігентами – письменниками Павлом Тичиною, Миколою Бажаном, Юрієм Яновським; артистами Гнатом Юрою, Наталією Ужвій, Амвросієм Бучмою; живописцями Василем Касіяном (голова Спілки художників УРСР) та Миколою Глущенком.

У тому ж році заснував в Ужгороді художню Академію, де став директором. Згодом академію перетворили на Ужгородське училище декоративного і прикладного мистецтва.

У 1947 році його звільняють з посади директора художнього училища. У 1949 році «Закарпатська правда» звинувачує його в «раболіпстві перед загниваючою культурою капіталістичного Заході», що він «залишився формалістом і буржуазним естетом». Після публікації був відсторонений від керівництва Закарпатської організації  Спілки художників України.

У персональній пенсії, не зважаючи на прохання спілки,  Ерделі відмовили.

Написав два автобіографічні романи – про перебування в Німеччині та Франції.

Перед смертю взяв шлюб просто в лікарні з Магдалиною Сливкою, з якою прожив 21 рік. Магда була молодшою від Ерделі на 25 років.

Помер вдома 19 вересня 1955 року.

Протягом 1945 – 1955 років про творчість Ерделі не було написано жодної фахової статті або хоча б позитивного відгуку без звинувачень за «буржуазний» період.

Магда померла через сорок років після чоловіка – у 2004-му, коли невідомі викрали з його будинку близько півсотні картин.

Свою творчість Ерделі називав експресивним реалізмом. Основоположними цінностями для себе вважав «Бога, мистецтво, любов і нескінченність». Девіз життя і творчості Ерделі: «Завжди інше!»

Учні Ерделі стали класиками закарпатського живопису – Ернест Контратович, Андрій Коцка, Адальберт Борецький, Володимир Микита, Елізавета Кремницька, Павло Бедзір, Ференц Семан, Павло Балла та інші. Цікаво, що кожен із них виробив оригінальну манеру і ніхто не став епігоном свого навчителя.

Цікавою є драма Олександра Гавроша «В Парижі гарне літо…»,  яка була поставлена на сцені у 2016 році Закарпатським обласним українським музично-драматичним театром імені братів Шерегіїв  і в якій ідеться про мюнхенський, паризький та ужгородський періоди життя художника. Основна дійова особа – Маестро, 64 роки, Розі, співмешканка Маестро, 40 років, а також Адальберт (Маестро в молодості), 30-35 років. У драмі розкрито сторінки життя Адальберта Ерделі, зокрема мюнхенський та паризький у молодості та ужгородський уже за радянської епохи, коли художник був звинувачений у всіляких «буржуазних» гріхах.

Книга підкуповує своєю щирістю, безпосередністю, фактажною насиченістю і по праву займе своє місце у біографічній літературі нашого часу.

 

 

                                                                       Михайло Носа,

                                                                       Викладач ЗМТ  

docx
Додано
24 серпня 2019
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку