Зміцнення психічного здоров’я підлітків в умовах здоров’язбережувального освітнього середовища. Роботу виконав: Лутенко Віталій. Студент 3 курсу, 341 групи 014.05 Біологія та здоров’я людини
Номер слайду 2
Актуальність дослідження Зростання кількості психоемоційних розладів у підлітків. У сучасному світі спостерігається підвищення рівня стресу, тривожності та депресивних станів серед підлітків через соціальні, навчальні та інформаційні навантаження. Вплив освітнього середовища на здоров’я підлітків. Шкільне середовище має значний вплив на психічний стан учнів. Здоров’язбережувальний підхід може знизити ризик психоемоційного вигорання та сприяти гармонійному розвитку. Формування здорових звичок у підлітковому віціПідлітковий вік є критичним періодом для розвитку особистості, тому створення сприятливих умов у школі допомагає формувати позитивні поведінкові та емоційні навички. Потреба в інтеграції здоров’язбережувальних технологій в освітуІнноваційні методики в педагогіці, що спрямовані на підтримку психічного здоров’я, є ключовими для сучасної освіти.
Номер слайду 3
Мета роботи: Дослідити шляхи зміцнення психічного здоров’я засобами створення здоров’язбережувального освітнього середовища.
Номер слайду 4
Завдання:41 Здійснити теоретичний аналіз питання зміцнення психічного здоров’я підлітків засобами створення здоров’язбережувального освітнього середовищ. Розглянути структурні компоненти психічного здоров’я підлітків. Розробити методичні рекомендації по зміцненню психічного здоров’я підлітків в умовах здоров’язбережувального освітнього середовища.
Номер слайду 5
Теоретико-методичні аспекти 5 Л. Гуменюк. Г. Пилягіна На думку професора, головною проблемою розладів поведінки у дітей є те, що вони виникають на тлі морфофункціональної та психологічної незрілості організму і за наявності травмуючих ситуацій мають негативний вплив на подальше становлення особистості. За результатами дослідження автора, люди з розладами психічного здоров’я найбільш схильні до виникнення соціально-психологічної дезадаптації. Н. Кравчук. А. Вітченко Розглядав загальні питання теорії та практики охорони здоров’я, виховання здорового образу життя, формування культури здоров’я в учнів. Вивчав питання збереження здоров’я у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
Номер слайду 6
Психічне здоров’я – це стан душевного благополуччя, що характеризується відсутністю хворобливих психічних виявів, який забезпечує адекватну умовам діяльності регуляцію поведінки. Саморегуляція - це латентний (неявний) механізм регуляції людської поведінки й діяльності, він відкрито не існує у культурних стереотипах, але проявляється в екзистенціальному досвіді особистості. Акцентуація характеру – це крайні варіанти норми, коли окремі риси характеру надмірно виражені, внаслідок чого виявляється вибіркова ураженість відносно певних психологічних впливів при підвищеній стійкості до інших ситуацій і дій.6
Номер слайду 7
Структура психологічного здоров'я має чотири ієрархічні компоненти у відповідності до підструктур особистості{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Структура особистостіІєрархічні рівні підструктур особистостіКомпоненти психологічного здоров'я. Ознаки психологічного здоров'я на різних рівнях. Дух. Духовно-cмисловий (екзистенційний) рівень. Духовно cмисловий компонент. Духовний пошук, моральне самоусвідомлення, творча самоактуалізація. Душа. Соціальний рівень (адаптація в соціумі, вміння жити в суспільстві)Соціально особистісний компонент. Соціально-психологічна адаптація, моральні ставлення до людей, до світу. Душа. Психічний рівень (психорегуляція, мислення, воля, почуття)Індивідуально психологічний компонент. Позитивне мислення, інтелект, емоційний комфорт, вольовий самоконтроль. Тіло. Психофізіологічний рівень (психосоматика)Психосоматичний компонент. Гарні самопочуття, настрій, енергійність, здоровий спосіб життя7
Номер слайду 8
Методики дослідження психічного здоров’я підлітків8 Один із найвідоміших тестів для вимірювання рівня депресії, що складається з 21 питання. Показники дозволяють визначити, чи наявні симптоми депресії, і, якщо так, то який їх рівень. Тест Спілбергера-Ханіна. Методика виявлення схильності до неадекватної поведінки. Шкала депресії Бека Її мета полягає у виявленні факторів ризику, що можуть впливати на порушення поведінкових та емоційних реакцій. Методика, за допомогою якої досліджують психологічний феномен тривожності. Цей опитувальник складається з 20 висловлювань, які відносяться до тривожності як стану (стан тривожності, реактивна або ситуативна тривожність) і з 20 висловлювань на визначення тривожності як диспозиції, особливості особистості (властивість тривожності)
Номер слайду 9
Методичні рекомендації по зміцненню психічного здоров’я підлітків в умовах здоров’язбережувального освітнього середовища:9 Створення підтримуючого середовища: комфортні умови навчання, відсутність стресових факторів, антибулінгові програми. Розвиток навичок саморегуляції: впровадження тренінгів зі стресостійкості, дихальних технік. Здоров’язбережувальні практики: регулярна фізична активність, збалансоване харчування, інформація про здоровий спосіб життя. Емоційна підтримка: забезпечення доступу до шкільного психолога, організація груп взаємопідтримки.Інтеграція психолого-педагогічних методик: розвиток емоційного інтелекту, комунікативних навичок, творчого самовираження. Співпраця з батьками: просвітницькі заходи для родин, консультації щодо підтримки дітей вдома.
Номер слайду 10
Висновки - Створення позитивного соціального клімату в навчальному середовищі сприяє формуванню довіри та взаємопідтримки серед учнів. Це, у свою чергу, зменшує ризики булінгу та емоційного дискомфорту, що є критично важливими для психічного здоров’я молоді. Важливо забезпечити доступ до психологічної підтримки, організовуючи консультації та групові терапії, що дозволяють учням отримати допомогу у вирішенні особистих проблем та труднощів. Співпраця з батьками, навчання їх основам психічного здоров’я та залучення до шкільних заходів також відіграє важливу роль у формуванні здорової атмосфери.
Номер слайду 11
Висновки- У результаті проведеного дослідження психічного здоров’я підлітків в умовах здоров’язбережувального освітнього середовища було визначено, що створення цілісного та підтримуючого простору, який сприяє збереженню та зміцненню психічного здоров'я, є важливим чинником успішного навчання та соціальної адаптації підлітків. Аналіз показав, що освітнє середовище, яке враховує потреби психічного здоров'я, може ефективно знижувати рівень тривожності та стресу, сприяти розвитку емоційної стійкості, підвищувати мотивацію до навчання та підтримувати позитивну самооцінку учнів.
Номер слайду 12
Висновки. Здоров’язбережувальне освітнє середовище відіграє ключову роль у формуванні здорових і щасливих підлітків, які готові до викликів сучасного світу. Комплексний підхід, орієнтований на психологічне благополуччя, допомагає школам стати осередками не лише знань, але й емоційної підтримки, що сприяє гармонійному розвитку, особистісному зростанню та соціальній адаптації молодого покоління