Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о)

Про матеріал
Презентація " Зміни приголосних під час творення іменників із суфіксом -ств-(о), -зтв-(о), -цтв-(о) від прикметників на -ськ, -зьк-,-цьк ". НУШ. 6 клас. Урок № 27-28 Матеріал створено відповідно до навчальної програми. « Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.) У презентації використано матеріал Н. Парадовської, підручники А.Онатій , Ткачук; Єрмоленко
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) №1

Номер слайду 2

ПРИГАДАЙ

Номер слайду 3

Зміни приголосних при творенні слів[ Г ], [Ж], [З]Рига-ризький,боягуз- боягузтво+-СЬК(ий)-СТВ(о)=-ЗЬК(ий)-ЗТВ(о)[К ], [Ч], [Ц][Х], [Ш], [С]++-СЬК(ий)-СТВ(о)==-ЦЬК(ий)-ЦТВ(о)ткач -ткацький,ткач - ткацтво-СЬК(ий)-СТВ(о)-СТВ(о)-СЬК(ий)товариш -товариський,товариш - товариство

Номер слайду 4

Інші приголосні перед суфіксами -ськ-, -ств- на письмі зберігаються: брат — братство, братський, Чернігів — чернігівська.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Лінгвоестафета. На яку орфограму ви виконували завдання?І група — утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ-: Сиваш, Запоріжжя, Збараж, Галич, чех, казах, Овруч.ІІ група — утворити іменники за допомогою суфікса -ств-:козак, жінка, чумак, птах, товариш, парубок, ткач.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

«Кодування» 1 — буквосполучення -ськ-,2 — буквосполучення -цьк-,3 — буквосполучення -зьк-,4 — буквосполучення -ств-,5 — буквосполучення -цтв-,6 — буквосполучення -зтв-. Прага — пра...ий, студент — студент...ий, латиш — лати...ий, читач — чита...ий, юнак — юна...о, агент — агент...о, дивак — дива...о, убогий — убо...о. Відповідь: 311 254 56.

Номер слайду 9

Прочитайте. Визначте тему й основну думку тексту. Назвіть історизми. З якою метою вжито їх? Уставте пропущені літери в словах. Поясніть орфограми. Визначте спосіб творення виділених слів. Тарас Шевченко народився на сучасній Черка..ині у кріпа..кій родині. Його предки – вихідці із запоро..кого коза..ва. Батько Тараса, Григорій Шевченко, був стельмахом і займався чума.. ким промислом. Малий Тарас любив слухати розповіді діда Івана про повстання проти поль..кої шляхти – гайдама..ину. Збуджували уяву майбутнього письменника високі коза..кі могили – «свідки слави дідів..ини». Після викупу з кріпа..тва Шевченко навчався в Академії мистецтв. Полотна художника високо оцінили сучасники, та поетичний талант переміг. ПРОДОВЖЕННЯ

Номер слайду 10

Прочитайте. Визначте тему й основну думку твору. Назвіть історизми. З якою метою вжито їх? Уставте пропущені літери у словах. Поясніть орфограми. Визначте спосіб творення виділених слів. У ранніх творах оживали часи коза..ни, мужні запоро..кі вата..ки. За участь у Кирило-Мефодіївському бра..тві, що ставило своїм завданням звільнення українців з-під влади царя, Шевченка відправили рядовим в окремий Оренбур..кий корпус із забороною писати й малювати. Десять років солда..ини підірвали здоров’я поета, але не знищили його духу. І в каза..ких степах, і в пісках закаспійських під час заслання Шевченко думав про Україну, жив нею (З підручн.).

Номер слайду 11

Гра «Коректор»Паньство, людцтво, братцький, запоріжський, боягузство, дніпровський, грекський, товаришство, кобзарство, хортицький, лицарьський, хліборобство, кримський, батьківський, гетьманьство, невільницький, селянство. Випишіть слова, у яких допущені помилки.

Номер слайду 12

Орфографічна хвилинка «Знаю – сумніваюся» ЗНАЮПаризький, тюркський, чеський, латиський, меккський, закарпатський, ткацтво, птаство, убозтво, людство, козаччина, Галичина, Вінниччина,Угорщина. СУМНІВАЮСЯ

Номер слайду 13

Оцініть свою діяльність на уроці {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УРОК ПРОЙШОВНЕДАРЕМНОАКТИВНОКОРИСНОПОВІЛЬНОРЕЗУЛЬТАТИВНОЗВИЧАЙНОЗМІСТОВНОЦІКАВОТВОРЧОІДЕАЛЬНОНЕЦІКАВОБЕЗ НУДЬГИДОХІДЛИВОЕФЕКТИВНОЕМОЦІЙНОНЕПЕРЕДБАЧЕНОНЕПЕРЕДБАЧЕНО ШВИДКО ДУШЕВНОМИТТЄВО

Номер слайду 14

Домашнє завдання

Номер слайду 15

Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) №2

Номер слайду 16

Самостійна робота. Від наведених географічних назв утворіть прикметники. Оболонь,Гамбург, Сиваш, Павлиш, Гадяч, Гонконг, Люксембург, Карадаг, Рига, Чехія, Білорусь, Запоріжжя, Чикаго, Нью-Йорк, Золотоноша, Словаччина, Острог, Овруч, Кременець, Кременчук, Киргизія, Техас, Білозерськ,Мекка,Ла-Манш.

Номер слайду 17

Самостійна робота. Перевір. Оболонський, гамбурзький, сиваський, павлиський, гадяцький, гонконзький, люксембурзький, карадазький, ризький, чеський, білоруський, запорізький, чиказький, нью-йоркський, золотоніський, словацький, острозький, овруцький, кременецький, кременчуцький, киргизький, техаський, білозерський, меккський, ла-маншський.

Номер слайду 18

Дослідження-конструювання. Утворіть з поданих пар слів словосполучення «прикметник + іменник». Які слова ви написали звеликої літери і чому?Узбек, плов; студент, гуртожиток; казах, степ; Острог, академія; Прага, торт; чумак, шлях; тюрки, народи; Галичина, акцент; Рига, берег; Овруч,вулиці; пірати, корабель. Уведіть одне зі словосполучень у речення, у якому між підметом і присудком потрібно поставити тире.

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Домашнє завдання

pptx
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
4675
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку