ТЕМА: . Зміст драми-феєрії»Лісова пісня». Висвітлення світу людей і світу лісових мешканців. Проблематика твору.
МЕТА: Розкрити глибину драми Л.Українки «Лісова пісня». Прищеплювати любов до природи, виховувати високі почуття. Належно проаналізувати образи , поглибити вивчене про образи - персонажі, конфлікт, проблему, визначити проблематику твору. Розвивати критичне мислення учнів.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до твору, портрет Л.Українки, грамзапис, диск.
ТИП УРОКУ: проблемний.
Епіграф : Тобі - усе
Сприймай це як належне, Сприймай - але руки не підіймай Ні на шпака, що рве твої черешні, Ні на свій край.
Тарас Мельничук
1.актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
-Проаналізуйте громадянську та патріотичну лірику поетеси. Прочитайте свій улюблений вірш напам'ять.
-Як ви розумієте слова І.Франка про поетичний талант Лесі Українки: «від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте»Україна не чула такого сильного та поетичного слова, як з уст сеї слабосильної, хорої дівчини»?
-Розкрийте тему поета і поезії у творчості Лесі Українки.
-Проаналізувати уривок з поеми «Давня казка» від слів «Золотих не хочу лаврів...» до слів «Зброї чесної зложити»
-Проаналізуйте інтимну лірику Лесі Українки.
У нас на уроці присутні літературознавці, які розкриють нам поняття: драматичні твори, їхні особливості, драма - феєрія, ремарки.
II МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Я дуже рада вас бачити! Щиро вірю, що ми зможемо з вами довести думку про те, що взаємопідтримка та розуміння - це крок до перемоги. Сподіваюся, що зможемо довести: «Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить». Ви всі прочитали драму - феєрію «Лісова пісня» Л.Українки, запишіть на аркушах паперу, які асоціації у вас виникають, як це ми можемо пов'язати з ходом нашого уроку.
Далі учитель зосереджує увагу на очікуваних результатах, а школярі записують на окремих аркушах те, чого вони чекають від цього уроку.
НЕПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ.
1. Вступне слово вчителя.
Драма - феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» за художньою досконалістю і майстерністю розкриття образів не поступається світовим шедеврам, як «Синій птах» М.Метерлінка та М.Булгакова «Майстер і Маргарита», бо відкриває завісу такого космосу життя і почуттів,який не можна передати навіть на полотні.
2. На парті у кожного є інформаційний
довідник. Пропоную вам дати відповіді на такі питання.
1 ряд |
2 ряд |
З ряд |
Історія створення драми «Лісова пісня».Провідна ідея твору. Основний конфлікт. |
Розвиток драматургії у творчості Л. Українки; особливості таких творів. твтвоорів. |
Які проблеми порушує Леся Українка у своїй драмі(проблема людини і природи, сімейного щастя і любові). |
3. Група народознавців дає повідомлення про поняття імен Мавка, Лісовик, Водяник, Русалка
IV. РОБОТА В ГРУПАХ.
І.Пропоную об єднатися в групи .Є можливість на деякий час стати героями,про яких ідеться у творі.Від їхнього імені донести до присутніх історію свого життя. Ваші відповіді повинні будуватися за такою схемою.
1 група |
2 група |
3 група |
4 група |
5 група |
6 група |
Я, Мавка… |
Я, |
Я, |
Я, |
Я, |
Я, |
Прокинул |
Лукаш… |
Лісов |
Килина… |
дядько |
мати |
ась.., |
Колис |
ик… |
Люблю… |
Лев… |
Лука |
Зуст |
ь |
Говор |
Хотіла |
Любив… |
Ша… |
Ріла… |
покох |
ив |
сподоба |
Беріг... |
Дуже |
Готова на |
ав… |
Мавц |
тися… |
Намага |
докл |
все… |
Мати |
І… |
Створила… |
вся… |
а - |
А у |
докор |
Беріг |
Не |
Зміст |
дала |
людей… |
яла… |
ліс, |
зберегла… |
життя в |
усіх |
Зміст життя в тому… |
Не зберіг… Зміст життя в… тому |
але... |
Зміст життя в тому… |
тому... |
зуси ль…
Намагалрся… га - лася |
2.Інші учні готують відповіді на питання:
- Чи виведено в драмі людей, які щасливі в любові й сім'ї? Чи багато таких людей взагалі?
А також працюють з анкетою «У чому сенс людського життя? Що таке щастя?»
3.Робота експертної групи по проблематиці
твору. Кожна група готує по два питання експертній групі за проблемами твору.
Вступне слово вчителя.
-Які ж проблеми висвітлено у творі, і які з епіграфів підходять до цих проблем? Так, ми розглянемо дві проблеми- це проблема людини і природи та проблема сімейного щастя і любові. Отож ставимо питання експертній групі.
Проблема людини і природи.
-Розкрити образ дядька Лева. Чи є він найбільшим природолюбцем? За що він поважає лісових мешканців, з якою метою береже ліс? В чому полягає його любов до лісу?
-Чи вміє берегти ліс Лукаш? Якої шкоди він завдав лісові?
-Чи зрозумів Лукаш, що в лісі немає нічого мертвого? (Проаналізуйте свою думку цитатою з твору).
-Як ви думаєте, чому Мавка не соромиться говорити, що вона невід'ємна частинка природи? Чи горда вона з цього і чому? (Підтвердження цитатою з твору).
-А Лукашева мати як ставиться до лісу? Що її тут лякає?
-3 якою метою до лісу прийшла Килина? Чи розуміє вона красу лісового царства? Чи знає вона щось про зілля, траву, чи виявилася знавцем лісового багатства?
-Лукаш усвідомлює якою безборонною є природа, аж тоді, коли Лісовик перетворив його на вовкулаку. У даному контексті Лукаш скоріше всього - звичайний вовк. Чому він виє? Як розуміти слова Лукаша: «тепер я мудрий став!»?
-Чому після пожежі Лукаш залишається з природою, у лісі?
-Як ви розумієте посмертну зустріч Лукаша і Мавки? Про що вона свідчить?
-Як ставиться Килина і мати Лукаша до велетня дуба? Як вони зашкодили лісові й озерові?
-Чи пробував дядько Лев врятувати дуб навіть після смерті? Як саме? Як ви ставитесь до того, що дерево зрубали з могили?
-Чи заставила Мавка Лукаша усвідомити, що в лісі усе живе?
Проблема сімейного щастя і любові.
Чи був щасливий Лукаш у своїй сім'ї?
-Чи бажала Лукашева мати йому щастя сімейного, в чому вона це вбачала, у чому її помилка?
-А чи любив Лукаш Мавку, чи справжнім було це почуття? А Килину?
-Чому, на початку твору Лукаш не усвідомлює ні відповідальності людини, яка збиралась одружуватись, ні цінності свого життя?
-Де у творі говориться про те, що лісовичка, повінчавшись у церкві з хлопцем, стане людиною? Чи хотів їх бачити разом дядько Лев? А Лісовик?(зачитують уривок).
-Чим саме лісовичці імпонує людська сім'я?
-Чи підходив Лукаш Килині? Чи могли вони бути щасливі? А чому не були?
-Чому Мавка прийшла під Лукашеву хату, а Килина сприйняла це як бажання відбити у неї Лукаша?
-Чому Мавка не бореться за Лукаша, а дає йому право вибору?
-Кохання Мавки таке велике, що вона прощає Лукашеві зраду. Що сталося після цього?
-Як ви вважаєте, справжнє щастя в Лукаша могло бути з вольовою Килиною чи ліричною Мавкою? Чому?
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
1.Поясніть момент твору:
-Мавка вимріяла кохання з людським сином, але зустріла не сокола і не голуба, а безхарактерного горобця, який не вмів і не міг захистити своє щастя.
-Образ Лукаша поданий в еволюції, Як ви це поясните?
(Розповідають про переростання Мавки в Людину. У лісових жителів не було жодних клопотів, а Мавка на тяжкому шляху проходить ряд випробувань, виявляє гідність( «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»),проявляє благородство(прощення Лукашевої зради).
2.Інсценування уривку від слів:
1 --Лукаш. Хто ти? Що ти тут робиш?
До останнього монологу Мавки.
6. ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ.
Після обговорення проблемних питань учні займають свої місця за партами, а вчитель пропонує , спираючись на висловлені думки учнів наступну вправу, яка не має однозначної відповіді.
(Учням пропонується вибрати одну із позицій, яка їм найближча і аргументувати її).
ЩАСТЯ - ЦЕ БУТИ КОХАНИМ І КОХАТИ.
ЩАСТЯ - ЦЕ ВІРНІСТЬ.
ЩАСТЯ - ЦЕ МАТЕРІАЛЬНИЙ ДОБРОБУТ.
ЩАСТЯ - ЦЕ...
-У чому ж невмирущість духовного, у чому ВІЧНІСТЬ краси?
-Яка оптимістична ідея торжества в останньому монолозі Мавки?
(Оптимістична ідея нездоланності життя, невмирущості мрії людини)
7.РЕФЛЕКСІЯ.
-Оцініть результати уроку, чи досягли ми очікуваних вами і мною результатів?
-Чи справдилися ваші надії?
-Що сподобалось, що не сподобалося?
8.Д0МАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вміти аналізувати проблему людини і природи та проблему особистого щастя, любові й таланту. Написати твір - мініатюру на одну з тем: «Чому людина прагне щастя?» , «Чим обумовлений моральний вибір людини в житті?», «Чи можливий інший кінець у розв'язанні конфлікту між героями драми «Лісова пісня»?» Вивчити останній монолог Мавки напам'ять.