Обидва види роботи мають спільні завдання і передбачають застосування переважно однакових засобів, форм і методів виховання. Завдання позакласної та позашкільної роботи:закріплення, збагачення та поглиблення знань, набутих у процесі навчання, застосування їх на практиці;розширення загальноосвітнього кругозору учнів, формування у них наукового світогляду, вироблення умінь і навичок самоосвіти;формування інтересів до різних галузей науки, техніки, мистецтва, спорту, виявлення і розвиток індивідуальних творчих здібностей та нахилів;організація дозвілля школярів, культурного відпочинку та розумних розваг;поширення виховного впливу на учнів у різних напрямах виховання.
Принципи позакласної та позашкільної роботи. Добровільний характер участі в ній – учні можуть обирати профіль занять за інтересами. Суспільна спрямованість діяльності учнів – зміст роботи гуртків, клубів та інших форм діяльності, відповідає потребам розбудови української держави, відображає досягнення сучасної науки, техніки, культури і мистецтва. Розвиток ініціативи і самодіяльності учнів – ураховувати бажання школярів, їх пропозиції, щоб кожен із них виконував цікаву для себе роботу. Розвиток винахідливості, дитячої технічної, юнацької та художньої творчості – ставити завдання пошукового характеру: створення нових приладів, удосконалення наявних; приділення особливої уваги творчому підходу до справи тощо.
Позашкільні навчально-виховні заклади. Позашкільні навчально-виховні заклади — широкодоступні заклади освіти, які дають дітям та юнацтву додаткову освіту, спрямовану на здобуття знань, умінь і навичок за інтересами, забезпечують потреби особистості у творчій самореалізації та організації змістовного дозвілля.
До позашкільних навчальних закладів відносять: Дитячо-юнацькі спортивні школи. Дитячо-юнацькі клуби (моряків, авіаторів, парашутистів)Мала академія мистецтв. Мала академія наук учнівської молодіОздоровчі заклади для дітей та молодіБудинок (центр) творчостіЕколого-натуралістичний центр та інші. Важливим завданням позашкільних установ є надання школам допомоги в організації позакласної виховної роботи з учнями.
У позашкільній виховній роботі використовують масові, групові та індивідуальні форми виховання дітей. У цих закладах читають лекції про досягнення науки і техніки, організовують зустрічі з діячами науки, техніки, мистецтва, проводять виставки дитячої творчості, олімпіади, огляди, конкурси та ін. Групові форми виховної роботи зосереджують учнів на діяльності гуртків, секцій, клубів, студій та ін. Індивідуальна форма роботи передбачає виконання школярами творчих індивідуальних завдань, заняття з навчання гри на музичних інструментах, образортворчу діяльність у художніх школах тощо.