Значення інтегрованого навчання для формування цілісної природничо-наукової картини світу. Підготувала: Глушак Олеся Іванівна. Вчитель біології
Номер слайду 2
Інтегроване навчання (Адаптовано з “Natural Curiosity: A Resource for Teachers” University of Toronto OISE) – це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни. Предметні межі (роздільники) зникають, коли вчителі заохочують учнів робити зв’язок між дисциплінами й спиратися на знання і навички з кількох предметних областей. Учням потрібні відкриті можливості для інтеграції знань і навичок з різних дисциплін і критичного оцінювання того, як ці частини взаємодіють.Інтегроване навчання – це сукупність послідовних та взаємопов'язаних дій учителя й учня. Вони спрямовані на формування цілісної картини світу школяра на основі об'єднання навчального матеріалу з різних освітніх галузей (навчальних предметів).
Номер слайду 3
ПЕРЕДУМОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ:1. традиційна «монологічна» система в освіті втратила свою практичну ефективність.2. в сучасній школі навчальні дисципліни часто мають «конкуруючий» характер – протистоять один одному, претендуючи на більшу значимість у порівнянні з іншими.3. кожна з шкільних дисциплін сама по собі має набір відомостей з певної галузі знань, тому не може претендувати на системний опис дійсності. За допомогою інтегрованих занять ми створюємо можливість вийти за межі самодостатньої функціональної ролі його окремих складових. Формуємо якісно нові знання, які характеризуються вищим рівнем осмислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищенням їх дієвості й системності. Інтеграція предметів дає змогу дитині сприймати предмети і явища цілісно, різнобічно, системно та емоційно.
Номер слайду 4
НАПРЯМКИ ІНТЕГРАЦІЇ: Внутрішньопредметна інтеграція включає:– фрагментарну інтеграцію, з окремими фрагментами уроку, які вимагають знань з інших предметів,– вузлову інтеграцію, коли протягом всього уроку вчитель спирається на знання з інших предметів, що є необхідною умовою засвоєння нового матеріалу. Міжпредметна або синтезована інтеграція : об’єднує знання різних наук для розкриття певного питання. На перехресті цих підходів можуть з’являтися цікаві результати: народження абсолютно нових предметів, нових спеціальних курсів; оновлення змісту всередині одного або декількох суміжних предметів; поява блоків уроків, які об’єднують матеріал одного або ряду предметів зі збереженням їх незалежного існування; разові інтегровані уроки різного рівня і характеру.
Номер слайду 5
РІВНІ ІНТЕГРАЦІЇ: Перший рівень – інтеграція природничо-наукових та гуманітарних предметів. Пошук взаємодії різних наук та натхнення нових підходів для цілісного бачення світу. Другий рівень – інтеграція дисциплін на основі розробки вчителями єдиних програм для формування провідних понять міжпредметного, метапредметного характеру в процесі навчання. Така робота може бути здійснена на основі виділення головних освітніх ліній навчальних предметів. Третій рівень – інтеграція за рахунок здійснення і посилення практичної спрямованості не лише конкретного предмета, а й циклу предметів на основі реалізації горизонтальних взаємозв’язків навчальних дисциплін. Четвертий рівень – використання загальнонаукових методів пізнання, навчання цим методам учнів. Відомо, що до наукових методів пізнання, перш за все, відносяться: досвід, спостереження, гіпотеза, експеримент.
Номер слайду 6
ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ СПРИЯЄ:1. розвитку наукового стилю мислення, дає можливість широкого застосування природничо-наукового методу пізнання;2. формує у дитини загальне розуміння географії, біології, фізики, математики, хімії, природознавства;3. дає надпредметні знання, вміння і навички.4. знання набувають характеру особистісно важливих, близьких кожному учневі;5. стирається знеособленість знань, на перший план виходить соціальна важливість навчального матеріалу;6. спрямовує вчителя на пошук яскравих, живих прикладів, на адаптацію до актуальним інтересам учня, на особисту значимість матеріалу для дитини.
Номер слайду 7
ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО ПРОВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ УРОКІВ ПОТРІБНО:правильне визначення об’єкту вивчення, ретельний відбір змісту уроку;високі професійні якості педагогів, що забезпечать творчу співпрацю вчителя і учнів при підготовці уроку;включення самоосвіти учнів в навчальний процес;використання методів проблемного навчання, активізація розумової діяльності на всіх етапах уроку;продумане поєднання індивідуальних і групових форм роботи;обов’язкове врахування вікових психологічних особливостей учнів.
Номер слайду 8
ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ МОЖУТЬ ПОДІЛЯТИСЯ ЗАЛЕЖНО ВІД:• навчальних предметів, що інтегруються:– урок біології і хімії;– урок біології і фізики;– урок біології і мистецтва;– урок біології і фізичної культури;урок біології і основ здоров’я;урок біології і екології;- урок біології і природознавства тощо;• визначення мети уроку:– урок з автономними цілями;– урок з домінуючими та супровідними цілями;
Номер слайду 9
• місця проведення уроку:– уроки, що проводяться у класній кімнаті;– поза класом:– урок у залі, музеї, на виставці; урок творчості серед природи;– комплексна форма (класна у поєднанні з позакласною);• тривалості уроку:– академічний урок;– спарений (два-три 45- чи 30-хвилинних уроки);• кількості інтегрованих уроків:– подвоєні (інтегрування змісту двох навчальних предметів);– потроєні (інтегрування змісту трьох навчальних предметів).
Номер слайду 10
ЗАВДАННЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ З БІОЛОГІЇ СПРЯМОВАНІ: Щоб учень володів інтегрованими знаннями та:- виявляв інтерес до живої природи і ставився до неї з повагою;-знав елементи живої природи, біологічні закономірності, досягнення біологічної науки;-розумів значення біологічного різноманіття і значення природи у житті людини;-усвідомлював місце людини серед природи та її вплив на природне середовище;-навчився бачити зв’язки між живими організмами, живою й неживою природою, діяльністю людини і природними процесами;-умів використовувати достовірні джерела біологічної інформації;-умів застосовувати методи пізнання природи, конкретизувати теоретичні ідеї, конструювати ідеальні й матеріальні моделі та користуватися ними;-виявляв екологічну освіченість;-мав уявлення про здоровий спосіб життя;-відповідально ставився до власного здоров’я і довкілля;-застосовував здобуті знання для прийняття рішень й оцінних суджень.
Номер слайду 11
Інтегральні знання учнів при вивченні шкільного курсу біології мають формуватися під впливом переплетіння суміжних дисциплін. А саме, біологія тісно пов’язана з такими науками як хімія, географія, екологія, образотворче мистецтво. Тому розробка та проведення інтегрованих уроків цих дисциплін сприяє ефективнішому засвоєнню біологічних понять, створює можливість для використання та застосування біологічних знань в інших галузях науки та практичних життєвих ситуаціях.Інтегровані уроки дають учневі досить широке і яскраве уявлення та інтегровані знання про світ, у якому він живе, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної й художньої культури Інтегровані уроки розвивають потенціал самих учнів, спонукають до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення й знаходження причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здатностей. Вони сприяють розвитку мови, формуванню вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, формують інтегровані знання з обох використовуваних дисциплін.