ОЗНАКИ ФОЛЬКЛОРУ (КАЗКИ, ПІСНІ)
Мета: навчальна: узагальнити знання учнів про повість Ч. Дікенса «Різдвяна пісня в прозі»; перевірити чи уважно і вдумливо вони її прочитали; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладі твору;
розвивальна: розвивати навички аналізу художнього твору, характеристики героїв, уміння висловлювати свої власні думки, аргументувати їх;
виховна: виховувати відповідальність за свої вчинки, любов до ближнього, милосердя, старанність, інтерес до літератури та мистецтва; створити атмосферу святкового передноворічного настрою, Різдвяних свят.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з
мовчазної згоди, вільно розкривають
одне одному серця і бачать у своїх,навіть у тих, які не мають ні
грошей, ні долі,- таких самих людей, як вони самі». Чарльз Дікенс
Бесіда за запитаннями Як ми готуємося до Різдва?.. Ми не тільки очікуємо радісного святкування з рідними і друзями, але й повинні приготуватися до Різдва духовно. Чому?
У чому полягає смисл цього великого свята?
Що має відбутися в кожній людині під час Різдва?
Яких див ми очікуємо від різдвяної зірки?
Що таке фантастика? В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?
У якому жанрі написана
«Різдвяна пісня в прозі»?
Словникова робота
Деградація - поступове виродження, занепад, рух назад.
Гуманізм – любов до людини та повага її гідності.
Бесіда за прочитаним твором 1. Як поводилися люди, зустрівшись зі Скруджем на вулиці?
2. Як потрапив привид Марлі до кімнати Скруджа?
3.
4. Хто розпочав мандри Скруджа?
5. Звідки розпочалася подорож Скруджа у минуле?
6. Куди пролягла друга мандрівка Скруджа?
7. Де затримувався дух під час подорожі? 8. Якого кольору вбрання мав дух майбутнього?
9. Яка доля постала перед Скруджем?
10. Складіть ланцюжок помилок героя. Запишіть у зошит.
11.
12. На вашу думку, чи можна вважатиреальним переродження Скруджа зі скнари в людину, «яка вміє славити Різдво»?
Які ознаки пісні є у творі? Ознаки казки?
Як ці елементи фольклору допомогли авторові розкрити тему та ідею твору?
Схема ”Елементи фольклору, які допомогли автору розкрити тему та ідею твору”
Казкові елементи: чарівні події, нереальні герої
Елементи пісні: назва, куплети
Ідея: Возвеличення свята Різдва і найкращих людських рис
Отже, ми порівняли два Різдва – українське і європейське.
Чарльз Діккенс оспівує красу цього свята і тому називає прозовий твір піснею, а глави – куплетами (строфами). Християни всього світу вважають це свято одним із найголовніших, адже з моменту народження Ісуса почалася боротьба за моральне вдосконалення людей, за перемогу добра та світла у душах людей. Недаремно основними символами Різдва є зірка, що сповістила про народження Спасителя, вогник, що символізує світло, дзвоник, що нагадує про церковні дзвіниці, та гостролист, який вважається символом одвічного життя та колючок, яких боїться нечиста сила.
Р
І
З
Д
В О
А ЗАРАЗ ПОВЕРНЕМОСЬ ДО ОБРАЗУ СКРУДЖА. НА ПОЧАТКУ УРОКУ ПРОЗВУЧАЛИ СЛОВА
«ДЕГРАДАЦІЯ» ТА «ПЕРЕРОДЖЕННЯ».
ГОЛОВНИЙ ГЕРОЙ ПОВІСТІ МОРАЛЬНО ДЕГРАДУВАВ, ПРОТЕ АВТОРСЬКА ПОЗИЦІЯ ПО ВІДНОШЕННЮ ДО СКРУДЖА – ВІН ЙОГО
ЛЮБИТЬ, БО «ПЕРЕРОДЖУЄ».
А ЯКЕ ВАШЕ СТАВЛЕННЯ, ДІТИ, ДО СКРУДЖА, СПІВЧУВАЄТЕ ЧИ ЗАСУДЖУЄТЕ?
ЯКИМ КОЛЬОРОМ ВИ ЗОБРАЗИТЕ СЕРЦЕ СКРУДЖА ДО ПОДОРОЖІ І ПІСЛЯ?
Дорогі діти, наша зустріч із Скруджем та подорож з Духами закінчилася. «Різдвяна пісня в прозі» - це справжня готична історія, яка вчить нас християнської моралі, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими.
Я хочу подарувати вам «Пам’ятку теплих порад», у якій вказано, яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Скруджа до переродження та його компаньйона Марлі.
Пам’ятка
1.Шануй свої звичаї та традиції.
2.Знай і шануй історичне минуле.
3.Шануй свою землю і материнську мову.
4.Бережи природу рідного краю.
5.Не забувай і гордись званням українця.
6.Твори добро, красу, живи на благо своєї землі. Дякую за плідну працю на уроці!
Домашнє завдання
Намалюйте емблему проєкту.