Тема: Значення пісні в житті людини.
Мета: закріплення знань обрядів українського весілля та його основних етапів як одним з провідних жанрів родинно-обрядової творчості,
ознайомлення з весільними піснями нашого села;
розвиток мовленнєвих та комунікативних компетентностей, мислення, самостійної роботи, творчих здібностей учнів;
виховання інтересу й поваги до історичного минулого народу, почуття поваги до родини та шлюбу як основних цінностей життя, до традицій предків, патріотичних почуттів, народно-моральних етичних норм.
Обладнання: аудіо- та відеозаписи пісень, фотографії обрядів, навчальна та додаткова література, інтернет-ресурси
Тип уроку:урок закріплення знань
ХІД УРОКУ
Вчитель. Українська пісня – то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість і смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу і натхнення. То ж, давйте і ще раз полиньмо у світ пісні, торкнімося серцем до золотих ключів людської душі й краси.
1. Інтерв’ю.
Прочитайте вислів Л.Толстого до українців (на екрані): «Щасливі ви, що народилися серед народу з такою багатою душею, народу, що вміє так відчувати свої радощі, чудово виливати свої думи, свої мрії, свої почуття заповітні. Хто має таку пісню, тому нічого боятися за своє майбутнє».
Отже, як сказав О.Довженко «Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава».
Вчитель. Родинно-побутові пісні з особливою силою розкривають менталітет українців – бо ж у тонкій сфері творчості люди виявляли себе щиро й безпосередньо, з усією глибиною чуття.
Запишіть лише потрібні за змістом слова.
Веселі, суворі, щедрі, поетичні, жадібні, боязливі, сумні, романтичні, жартівливі, серйозні, стійкі, мужні, сміливі, доброзичливі, дотепні, вразливі, сильні, рішучі.
А) виряджання до шлюбу
Б) покривання
В) завивання гільця
Г) поділ короваю
Д) випікання короваю
Е) посад
Д) батьки молодих
Е) дівчата з боку молодого
(Учні висловлюють свої думки, враження)
Вчитель. «Мова пісень і розмовних партій багата на символіку, паралелізми, яскраві епітети й порівняння, пестливі слова, персоніфіковані образи предметів природи, тваринного і рослинного світу».
4. Розгадай кросворд
Якщо ви правильно впишете слова в горизонтальні рядки, то у вертикальному (на місці решіток) прочитаєш один із найважливіших видів повторів у піснях.
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
2 |
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді
5. «Навчаючи - учусь». Проаналізуйте одну з весільних пісень (на вибір) за таким планом:
План
А) Про кого і про що йдеться в пісні?
Б) Якими постають головні персонажі, їхні риси, почуття?
В) Образи-символи та інші засоби поетики, їхня роль у пісні
Г) Назвіть використані художні засоби
Аналізуємо, перевіряємо, підбиваємо підсумки.
Вчитель.«Особливий материк у світі української народної пісні – жартівливі пісні. Тут, незалежно від того, хто творив її, панує вражаюча віртуозність у слові, незбагненна здатність і веселити, і веселитися. Наша жартівлива пісня буквально втягує в настрій, опановує душу, бризкає язичницькою зеленою бростю навколо, мовби омолоджуючи світ, наповнюючи його відчайдушно-веселою зухвалістю, летом, мигтінням, дзенькотом, заливчастим сміхом, і в усьому цьому надзвичайна цнотливість і делікатність» - так сказав про жартівливі пісні сучасний український поет М.Шевченко.
6. Зачитайте весільні жартівливі пісні. Яку роль вони відіграють?
(Учні зачитують пісні, аналізують).
7. Евристична бесіда:
(учні роблять висновки, узагальнення).
Вчитель. Підтвердженням цьому є слова епіграфа: «Українська народна пісня плекає в народних масах почуття краси, розвиває природні здібності народу і його фантазію, розбуджує любування в музиці».
Давно хтось сказав: «Якщо хочеш зрозуміти поета – іди в його країну. Якщо хочеш зрозуміти душу народу, її потаємні глибини, неповторну індивідуальність – вивчай народні пісні».
Формувальне оцінювання (на картках):
8.Картка оцінювання роботи учня в групі
Дата ___________________
Прізвище, ім’я________________________________________________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Підсумковий бал учителя |
||||
Співпраця з іншими членами групи |
|
|
|
|
|
|
|
Індивідуальна робота над завданнями |
|
|
|
|
|
|
|
Активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
Я знаю - родинно-обрядову творчість;
- етапи весілля;
-
-
-
Я вмію - працювати з інформаційними джерелами;
- збирати фольклорний матеріал;
- співати весільні пісні;
-
-
Вчитель. І на закінчення мені хочеться сказати:
Завжди ми накриєм
Дружнії столи.
По піснях нас пізнавали,
Де б ми не були.
Райдуга в небі висне,
Граючи в плесах вод,
Доки живе наша пісня,
Доти живе й народ.
Всі роботи, звіти груп ми оформимо в міні-альманах «Весілля в нашому селі»
Звернення до ровесників
Дорогі наші ровесники!
Кажуть, що той хто співає, не здатний на підлість, зраду чи насильство.
Якщо душа співає, то вона сіє добро, радість, співчуття, почуття взаємодопомоги. А в нашому житті це так необхідно. І чи не мамина колискова, чи не шкільна пісня, чи не родинні свята, традиції, обряди формують наш світогляд, вчать жити, працювати, мріяти.
Співаймо! І хай наші душі будуть чистими, як наші одвічні пісні.
Плекаймо, бережімо і примножуймо безцінну скарбницю культури українського народу.
1