Тема. Знаходження числа за його відсотками.
Мета: сформувати в учнів уяву про тип здач, аналогічних до № 1072; виробляти вміння розв'язувати подібні задачі на застосування алгоритму знаходження числа за його відсотками.
Тип уроку: засвоєння знань і навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Варіант 1
За перший місяць відремонтували 45% доріг, за другий — 20%, а за третій — решту 87,5 км доріг. Скільки кілометрів доріг відремонтували за три місяці?
Варіант 2
За перший день було продано 37% завезеної в магазин тканини, за другий — 25% тканини, а за третій — решту 76 м тканини. Скільки метрів тканини було завезено в магазин?
II. Вдосконалення знань і вмінь
Розв'язання. 1) Якщо всі троянди відповідають 100%, червоних 40%, то решта (білі і рожеві) становлять 600 - 40 = 60% цих троянд;
2) 500 : 100 · 60 = 300 (кущів) рожевих і білих;
3) якщо рожевих і білих усього 100%, а рожеві становлять 58% усієї кількості, то білі троянди становлять 100 – 58 = 42% від 300 кущів;
4) 300 : 100 · 42 = 126 (кущів) білих троянд.
Відповідь. 126 кущів.
Замітимо, що за 100 % ми брали дві різних величини, бо кожного разу певна кількість означала цю величину (спочатку кількість усіх троянд; потім кількість рожевих і білих).
На такій же властивості базується розв'язання задачі № 1072 (тільки у зворотному порядку).
№ 1072. Розв'язання. 1) 100 - 58 = 42 (%) від кількості рожевих і білих
троянд становлять білі;
2) 126 : 42 · 100 = 300 (кущів) — становлять решту;
3) 100 – 40 = 60 (%) — становлять решту;
4) 300 : 60 · 100 = 500 (кущів) — троянд усього.
Відповідь. 500 кущів.
№ 1. За перший день турист пройшов 25 % шляху, за другий 50% залишку, а за третій решту — 24 км. Яка довжина туристичного маршруту?
№ 2. Учень прочитав за перший день 15% цієї книжки, за другий остачі, а за третій — решту 140 сторінок. Скільки сторінок було в книзі?
№ 3. Порівняйте числа а і Ь, якщо 30% числа а дорівнюють 27, a 5 % числа b дорівнюють 45.
№ 4. Виразіть звичайним дробом: 50%; 20%; 25%; 10%; 75%.
III. Підсумок уроку
На столі лежали цукерки. Спочатку взяли 50% цукерок, а потім 50 % решти. Після цього на столі залишилось 10 цукерок. Скільки цукерок було на столі спочатку?
IV. Домашнє завдання
п. 35, №№ 1074; 1098 (4); 1097.