Тема. Знаходження числа за його відсотком.
Мета: сформувати вміння розв'язувати задачі достатнього і високого рівня, що передбачають знаходження числа за значенням його дробу.
Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.
Хід уроку
І. Розминка
Усні вправи
1) 0,5 · 4, |
2) 2 – 0,6, |
3) 5,5 · 10, |
4) 7,2 : 0,1, |
: 0,1, |
· 0,3, |
: 11, |
: 7,2, |
- 0,8, |
: 6, |
+ 0,01, |
· 0,36, |
: 30; |
+ 0,23; |
+ 2,55; |
+ 0,7. |
? |
? |
? |
? |
1) 30% цього числа дорівнюють 90;
2) 15% цього числа дорівнюють 4,5;
3) 7% цього числа дорівнюють 0,084.
II. Перевірка домашнього завдання
№№ 1055,1057,1059,1061 перевіряються усно: учні з місця коментують розв'язання цих вправ, правильні відповіді називаються і записуються на дошці.
III. Вдосконалення вмінь
Вчитель. Друзі! Сподіваюсь, ви не забули, як називається частина числа?
Як тоді назвати , , числа?
(Відповідно 2%; 13%, 45%). А як виразити у відсотках 1? (1 = 100%). Отже, число 1 = 100%. А якщо мова йде про величини, то що собою становить 100% якоїсь величини (ціни, площі, об'єму роботи)? (100% відповідає всій величині)
Отже, якщо:
1) учень прочитав 30% книжки, скільки відсотків йому залишилось прочитати? (100% - 30% = 70%)
2) Під час сушіння яблука втрачають 84% своєї маси, скільки відсотків маси становить маса сушених яблук? (100% - 84% = 16%)
3) Спочатку витратили 28% зарплати, а потім ще 54%, то скільки відсотків зарплати залишиться? (100% - (28% + 54%) = 100% - 82% = 18%).
Після проведення підготовчої бесіди учні готові до сприйняття і розуміння алгоритму розв'язування задач, подібних до прикладу 3 (п. 35).
(Розв'язання задачі розбирають за підручником, а потім записують у зошит як зразок оформлення подібної роботи).
Розв'язання і відповіді
№ 1064. Коментар. Оскільки на попередніх уроках під час розв'язування задач на дроби і відсотки вже була апробована скорочена форма запису дій, на цьому уроці можна її також застосувати.
Відповідь. 150 кг.
№ 1066
1) 28 + 54 = 82 (%) усієї суми становила вартість салату і порося;
2) 100 – 82 = 18 (%) становила вартість торту;
3) 108 : 18 · 100 = 600 (сольдо) коштував обід.
Відповідь. 600 сольдо.
№ 1070. Запитання до класу:
1) Скільки відсотків усіх дерев становили яблуні? вишні? (41% – за умовою; 100 - 41 = 59 (%))
2) На скільки відсотків більше становили вишні? (59 - 41 = 18 (%)) На скільки дерев вишень було більше, ніж яблунь? (на 54 дерева за умовою)
Отже, маємо: 5 · 18 % усіх дерев становить 54 дерева.
Розв'язання. 1) 100 - 41 = 59 (%) — усіх дерев становить вишні;
2) 59 - 41 = 18 (%) — відповідають 54 деревам;
3) 54 : 18 · 100 = 300 (дерев) - було в саду.
Відповідь. 300 дерев.
№ 1078. 12 048 000 : 100 · 113,6 = 13 686 528 = 13 687 000 (осіб).
Відповідь. Приблизно 13 мільйонів 687 тисяч осіб.
№ 1098 (1; 2)
1) 0,31х + 1,2 = 1,2124, 2) 0,5х – 17 = 40,52,
0,31х = 0,0124, 0,5х = 57,52,
х= 0,0124 : 0,31, х = 57,52 : 0,5,
х = 0,04. х = 115,04.
Відповідь. 0,04. Відповідь. 115,04.
IV. Підсумок уроку
Який із записів відповідає умові задачі?
Троє друзів збирали гриби. Перший зібрав 37% грибів, другий 25% грибів, а третій — решту. Скільки відсотків грибів зібрав третій хлопчик?
1) 37 + 25 = 62(%);
2) 37 – 25 = 12(%);
3) 100 – (37 + 25) = 38 (%).
V. Домашнє завдання
п. 35, №№ 1065, 1067, 1071, на повторення № 1098 (3).