Тема: Знаходження значень виразів виду 38+4. Округлення чисел. Розв’язування складених задач.
Мета: закріпити з учням прийоми усного додавання і віднімання чисел способом округлення; вдосконалювати вміння складати і розв’язувати задачі за коротким записом; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення математики.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Контроль, корекція та закріплення знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання (с. 53, завдання 290; 291)
2. Розв’язування кругових прикладів
35 + 24 |
89 – 54 |
15 + 42 |
57 – 36 |
59 – 44 |
21 + 68 |
16 0 20 33 65 14
90 45 100 30 31 48
— Установіть закономірність і запишіть числа, вставляючи пропущені.
11; 22; 33; ...; ...; ...; ...; ...; ...
— Запишіть вирази та обчисліть їх значення.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з прийомом усного додавання і віднімання чисел способом округлення.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 53–54)
Обчислення значень виразів №293
Учні пояснюють, як закінчити обчислення, працюючи у зошитах.
Завдання 294
Один учень біля дошки розв’язує і пояснює.
Завдання 295. Колективне опрацювання матеріалу
— Кожне число за зразком замініть круглим числом. Візьміть до уваги: всі числа, що закінчуються цифрами 1; 2; 3; 4, округлюють до меншого; всі числа, що закінчуються цифрами 5; 6; 7; 8; 9, округлюють до більшого.
Завдання 296
Учні складають задачу за коротким записом. Після цього записують розв’язання самостійно.
Завдання 297. Коментоване розв’язування завдання
Доцільно зробити креслення на дошці.
Завдання 298
Учні обчислюють ширину, будують прямокутник у зошиті, один учень біля дошки пояснює, як обчислити периметр.
V. Узагальнення й систематизація знань
18 + 4 |
47 + 7 |
54 + 9 |
32 + 9 |
33 – 10 |
42 – 30 |
39 – 32 |
2. Творча робота над задачею
В автобусі їхало 20 пасажирів. На зупинці до салону зайшло ще 6 жінок і 7 чоловіків. Скільки пасажирів стало в автобусі? (Розв’яжіть задачу двома способами.)
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічних задач
Порівняйте ці 4 рядки чисел. Знайдіть і викресліть «зайвий» рядок. Чим ряди схожі? Чим відрізняється «зайвий» рядок від інших?
Підказка! Яке число додається до попереднього числа кожного рядка?
(«Зайвий» рядок — третій, адже до кожного попереднього числа додається число 1, а не 3.)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Чого навчалися на уроці?
— З яким прийомом обчислень ознайомилися?
VII. Домашнє завдання
С. 54, завдання 299; 300.