Знайомство дітей з картинами художників "Місяць по небу ходить"

Про матеріал
Виховна година "Місяць по небу ходить" спрямована на ознайомлення дітей з видатними художниками та їхніми картинами, на яких зображено Місяць. Добре відомо, що споглядання картин допомагає дітям глибше усвідомити вже знайомі явища, полегшує пізнання життя. Але те, наскільки повно дитина зрозуміє образ, відчує радість та естетичне задоволення від споглядання твору мистецтва, залежить від вчителя. В цій розробці виховної години діти не просто ознайомляться з трьома картинами митців, а й спробують їх проаналізувати, порівняти та навіть повторити.
Перегляд файлу

Виховна година:

Знайомство дітей з картинами художників

«Місяць по небу ходить»

Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом та творчістю видатних художників, вчити аналізувати художні полотна, виділяти головне, описувати зміст картини та власне враження; розвивати образну уяву, фантазію, увагу, спостережливість; формувати творчу активність учнів; виховувати естетичний смак, любов до споглядання творів мистецтва, бажання розвивати свої творчі здібності, творити красу навколо себе.

Обладнання: стікери-зірочки, зображення неба, Сонця і Місяця, пісні про Місяць, репродукції картин, портрети художників, кольорові олівці, фломастери, комп’ютер, презентація.

 

Основні поняття:

Місяць – єдиний супутник планети Земля. Другий за яскравістю об’єкт на земному небосхилі після Сонця.

Художник – творчий працівник у галузі образотворчого мистецтва, митець.

Живопис – вид образотворчого мистецтва, створення образів за допомогою фарб, нанесених на будь-яку поверхню. Митця, що займається живописом, називають живописцем або маляром.

Картина – твір живопису, написаний переважно фарбами на полотні.

 

Вступ:

- Коли раптом на чорному небі з’являється сріблястий серпик, або серед ночі у вікно заглядає біле сяюче обличчя в життя багатьох людей входить щось чарівне, таємниче, святкове, піднесене.

- Сьогодні ми з вами зануримося у світ мистецтва і дізнаємося, яким бачили Місяць митці.

- Але на початку, запишіть на стікерах - зірочках різного кольору (залежно від настрою) свої очікування від заняття і розмістіть їх на нашому небосхилі.

 

Місяць:

  • Місяць є найближчим до Землі космічним тілом.
  • Відстань від Землі до нього становить близько 400 000 км.
  • Цей шлях космічний корабель може здолати за 2 діб.
  • Місяць менший від нашої планети у 2 рази. 
  • А температура там змінюється від + 117 ° С вдень до -173 ° С вночі.
  • Місяць рухається навколо Землі, а разом із Землею – навколо Сонця.
  • Повний оберт навколо Землі та навколо своєї осі Місяць робить за 29,5 земних діб.
  • Тому він весь час повернутий до Землі одним і тим самим боком.
  • Поверхня Місяця є нерівною, вона устелена кратерами (заглибленнями на поверхні, темного кольору).
  • На Місяці немає ні хмар, ні вітру, ні води, ні повітря, через що життя на Місяці неможливе.
  • Є тільки чорне небо навколо.

- Коли ми дивимося в небо, то можна помітити, що Сонце і Місяць здаються нам майже однакового розміру. Чому, як ви думаєте? Адже Сонце більше ніж Місяць. (Чим далі від нас предмет, тим меншими здаються його розміри.)

- Чи завжди однаковим ми бачимо Місяць на небі? (Ні) А яким ще буває Місяць? (Круглим, у вигляді серпика).

- Ще в давнину люди помітили, як місяць весь час змінює свою форму. То вона кругла, як тарілка, то схожа на окраєць хліба, то видно лише тоненький серп, який люди назвали місяцем.

-  Діти, а ви можете пояснити, чому змінюється зовнішній вигляд Місяця?

- Щоб пояснити це, нам треба знати секрет Місяця. Цей секрет в тому, як він світиться. Сонце випромінює світло, а Місяць... (можливі варіанти відповідей дітей) лише відбиває його промені.

-  Промені Сонця висвітлюють його тільки з одного боку. Тільки цю освітлену сторону Місяця і видно з Землі. У міру того, як Місяць рухається навколо Землі, Сонце висвітлює його по-різному. Залежно від того, яка частина Місяця освітлена, ми бачимо на небі його то цілком, то половинкою, то вузьким серпиком.

Фази місяця

Місяць росте    Місяць старішає (спадає)

- Справа в тому, що Місяць не є джерелом світла, хоч в це складно повірити - він всього лише відображає чужий світ, було б правильніше сказати навіть так: викрадає сонячне світло. Щоб вам було зрозуміліше, хочу привести ось такий приклад: чи бачили ви, як світить дзеркало, коли в ньому відбивається світло лампочки? Скажіть, чи буде воно світити, якщо лампочку погасити? Звичайно ж ні! Дзеркало є всього лише відбивачем світла і без лампочки світити не може. Так само справа йде і з Місяцем - вона не буде світити без Сонця.

- Ви, напевно, тепер захочете поставити інше питання: «Але як же Місяць відбиває сонячне світло вночі, якщо вночі Сонця немає?». Поспішаю відповісти: якщо ви не бачите Сонця - це ще не означає, що його немає! Вночі ми не можемо бачити сонячного світла, тому що в цей час Сонце висвітлює іншу сторону нашої Землі, але це абсолютно не заважає Місяцю бачити Сонце!

 

Місяць надихає:

- Місяць ніколи не залишав людей байдужими, він хвилював їхні серця, збуджував уяву, придавав романтичності всьому, куди потрапляло місячне сяйво. Люди завжди порівнювали Місяць з гарним хлопцем, а в країнах сходу з прекрасною дівчиною. Місяць надихав поетів, композиторів, художників до творчості.

Музика: 

  • Л. В. Бетховен - «Місячна соната»

Пісні:

  • Н. Могилевська – «Місяць по небу ходить»
  • Т. Повалій – «Місяць на небі» (укр. нар. пісня)
  • Н. Матвієнко – «Місяць яснесенький» (колискова на вірш Лесі Українки)
  • О. Білозір – «Місяць світить»

Вірші:


Ліна Костенко «Місяць уповні»

Вибіг місяць з-за діброви,

погубив на вітрі брови,

заховав за спину руки,

ходить лисий, без перуки.

Смуток зорям невимовний:

ой, який тепер він повний!

А як був молодиком,

був худесеньким серпком.

 

 

 

 

 

Тарас Шевченко «Попрощалось ясне сонце»

Попрощалось ясне сонце

З чорною землею.

Виступає круглий місяць

З сестрою зорею...

І темний гайок зелененький,

І місяць з зорями сіяв,

І соловейко на калині

То затихав, то щебетав...

 

 

 

 

 

 

Тарас Шевченко «Червоний місяць аж горить»

Червоний місяць аж горить,

З-за хмари тихо виступає.

І ніби гори оживають.

Дуби з діброви, мов дива,

У поле тихо одхожають.

І пугач пуга, і сова

З-під стріхи в поле вилітає,

А жаби крякають, гудуть.

Дивітесь, очі молодії,

Як зорі Божії встають,

Як сходить місяць, червоніє...

Дивітеся, поки вас гріє,

А зорі спати не дають.


Прислів’я та приказки:


  • Гарно і при Місяці, коли Сонця не має.
  • Гарний парубок, як Місяць ясний.
  • Місяць світить, та не гріє.
  • Від Місяця не зріє пшениця.
  • Гріло б ясне Сонце, а Місяць як хоче.
  • Так місячно, хоч голки збирай.
  • Кому Місяць світить, тому і зорі всміхаються.
  • Місяць — батько, зірка — мати, Сонце — їхнє дитятко.

Загадки:

  • Що сходить без насіння? (Сонце, Місяць)
  • Поле не мірне, вівці не раховані, пастух рогатий. (Небо, зорі, Місяць)

 

- Розфарбуйте Місяць за правилами і ви дізнаєтеся, що побачила там Русалонька. (завдання на швидкість)

 

Фізкульт.хвилинка:

https://www.youtube.com/watch?v=BhIR088Qgl0

 

- А тепер подивіться на ці три зображення місячного сяйва. Можливо, це картини художників, а може серед них є і фотографії. Придивіться уважно і викажіть свої припущення.

 

Картина Айвазовского «Лунная ночь. Купальня в Феодосии». 1853 г.

 

- Усі три зображення є картинами видатних художників. Картини написані фарбами на холсті. На кожній з цих картин художники зобразили Місяць по різному. Прямо зараз ми з вами дізнаємося про авторів цих шедеврів та власне про самі картини.

 

План аналізу картини:

  1. Як називається ця картина?
  2. Хто є автором цієї картини?
  3. Що зображено на цій картині?
  4. Які кольори використав художник?
  5. Як розмістив об’єкти на картині?
  6. Яке враження справляє на мене ця картина?

 

 

 

 

 

І. К. Айвазовський

 

Художня галерея

Айвазовський І. К. - Місячна ніч на Чорному морі 1855 47х58.

"Український пейзаж вночі" (1870)

"Місячна ніч на Чорному морі" (1855)

 

Картина Айвазовского «Лунная ночь. Купальня в Феодосии». 1853 г.

«Місячна ніч. Купальня в Феодосії» (1853)

 

 

Біографія художника (матеріал для вчителя)

29 липня 1817 р. у Феодосії, в сім'ї збіднілого вірменина народився Іван Костянтинович Айвазовський (справжнє ім'я Ованес Костянтинович Гайвазовський).

Зростаючи у приморському місті, хлопчик найбільше любив споглядати море й кораблі та прагнув якомога точно відобразити водну стихію. У 1833 р. 16-річний Ованес вирушив до Петербурга. Його малюнки стали підставою до зарахування в Академію мистецтв.

По закінченню академії художник понад місяць жив на квартирі Т. Шевченка, що поет описав у автобіографічній повісті «Художник».

Незабаром живописець сформував власну манеру роботи. Іван Айвазовський помітив, що його ретельно виписані полотна на пленері залишають байдужими глядачів, проте написані з пам'яті викликають захоплення. Художник почав писати виключно в майстерні, де були тільки голі стіни, а на мольберт наносилися спогади про гру світла і тіней на морській поверхні, на вершинах гір і на зелені дерев, про рух хвиль і нескінченні відтінки води та райдужне сяйво морських бризів у променях сонця. Писав на одному диханні, пристрасно, із захопленням і не відходив від мольберта, поки не завершував картину. У цьому художнику допомагала його феноменальна зорова пам'ять та вміння мислити живописними образами.

Світова слава до Івана Айвазовського прийшла напрочуд рано. Мистецтво зображення моря принесло йому всесвітню популярність. Європа визнала, що Іван Айвазовський кращий у світі художник-мариніст. Академія мистецтв надала митцю звання академіка. На той час йому виповнилося лише 27 років.

Місцем свого постійного проживання Іван Айвазовський вибрав улюблену провінційну Феодосію. Іван Айвазовський писав бурі, морські бит­ви, виверження вулканів, місячні ночі, численні пейзажі Криму, змальовував природу й побут України. Краса її краєвидів, особливо степів, подібних до моря, надихнула художника на створення численних картин. У них, як і в морських пейзажах, він удається до світлових ефектів, особливо захоплюючись заходом сонця.

Іван Айвазовський був дуже працелюбний. Він прожив довге жит­тя й до останнього дня працював. 2 травня 1900 р. серце великого художника перестало битися. Поховали Івана Костянтиновича на території старовинної вірменської церкви Святого Сергія. Невтішна вдова художника на його могилі встановила надгробок, на якому викарбовано напис: «Народжений смертним залишив по собі безсмертну пам'ять». 

За шістдесят п'ять років своєї творчості І. Айвазовський створив понад 6000 картин, які зараз прикрашають усі основні музеї світу й приватні зібрання.

 

Про картину (матеріал для вчителя)

Неймовірну красу нічних пейзажів передавав в своїх шедеврах І. Айвазовський. Місячна ніч має дивовижний вигляд в його виконанні. Йому вдається показати всю красу моря вночі, передати кожну дрібну деталь в відображенні води.

Дуже багато картин художника отримали заслужену популярність, однією з таких робіт автора є картина «Місячна ніч. Купальня в Феодосії», що написана в 1853 році.

Кожен мазок просочений спокоєм, любов'ю і ніжністю. І не дарма, адже саме кримське містечко Феодосія є малою батьківщиною художника, тут він народився і періодично жив, тому в цій картині Іван Костянтинович поєднав свою любов і прихильність до моря з дитячими почуттями до рідних місць.

Центром сюжету картини є море в місячну ніч, тут воно спокійне і затишне. Майже по центру полотна пробігає місячна доріжка, що розділяє полотно на дві половини. Саме вона і висвітлює нам інші деталі картини: кораблі, пришвартовані недалеко від берега, невеликий місток з купальнею.

Переливаються відблиски місяця на морській гладі, подібно лампі, висвітлюють красу навколишніх краєвидів. Чого варте одне тільки небо: з темряви і мли місячне світло вириває важкі рвані хмари, які ніби-то нависають прямо над водними просторами. Саме море завдяки тому ж світлу набуло зеленуватого загадкового відтінку, на горизонті зливаючись з удаваними хмарами. Завдяки цьому пейзаж здається таємничим і трохи чарівним.

 

Аналіз картини учнями за планом:

- Як називається ця картина?

- Хто є автором цієї картини?

- Що зображено на цій картині?

- Які кольори використав художник?

- Як розмістив об’єкти на картині?

- Яке враження справляє на вас ця картина?

 

А. І. Куїнджі

 

«Місячна ніч на Дніпрі» (1880)

 

 

Біографія художника (матеріал для вчителя)

Архип Іванович Куїнджі народився 27 січня 1842 року в Україні в сучасному м. Маріуполь в родині бідного шевця-грека. Рано залишився без батьків і жив при злиднях. Живопису навчався здебільшого самостійно. Художник-початківець 2 рази «провалював» іспит і вступив в Петербурзьку Академію мистецтв лише з третього разу. Ранні роботи художника написані під впливом манери І. Айвазовського. З плином часу він починає усвідомлювати теми, манеру письма, самостійно вивчаючи фарби, колір, світлові ефекти і до сорока років стає відомим майстром. Але у А. Куїнджі починається період «мовчання» і майже 30 років він малює «в стіл». «Художник світла» помер в Петербурзі 11 липня 1910 року.

 

Про картину (матеріал для вчителя)

1. А. Куїнджі працював над картиною «Місячна ніч на Дніпрі» близько півроку. Ще за кілька місяців до завершення роботи в місті поширилися чутки про неймовірну красу цього твору. Під вікнами його майстерні вишиковувалися довгі черги. Кожен хотів хоча б одним оком поглянути на цей витвір мистецтва. Куїнджі пішов назустріч мешканцям і щонеділі розчиняв двері своєї майстерні для всіх бажаючих рівно на 2 години. За цей час гостями його майстерні стали багато великих людей того часу.

2. Картина «Місячна ніч на Дніпрі» була виставлена ​​на виставку одна. І люди годинами стояли в чергах, щоб побачити твір «художника світла». Саме так стали називати А. Куїнджі шанувальники його творчості.

3. Архип Куїнджі відповідально підійшов до виставки своєї картини. Щоб досягти більшого ефекту, художник попросив завісити в залі всі вікна і висвітлити картину сфокусованим на ній променем. Коли відвідувачі входили в напівтемний зал, вони не могли повірити своїм очам - блискучий сріблясто-зеленуватий диск місяця заливав своїм світлом всю кімнату. Багато з них заглядали за картину в надії відшукати там лампу, щоб викрити автора в шарлатанстві. Але її не було.

4. У цій картині А. Куїнджі вдалося показати всю красу природи спокійної і безтурботної української ночі - величний Дніпро, старі мазанки і холодне сяйво місячного світла. І.Є. Рєпін згадував, як десятки людей стояли перед полотном «в молитовній тиші» зі сльозами на очах.

5. Ходили чутки, що Куїнджі малює «чарівними місячними» фарбами з Японії. Заздрісники з презирством стверджували, що малювати ними - великого розуму не треба.

6. Але секрет «художника світла» полягав у фантастичному вмінні грати на контрастах і довгих експериментах над передачею кольору. У процесі створення картини художник змішував не тільки фарби, але і додавав до них хімічні елементи. У цьому Куїнджі допомагав його близький друг - Д. І. Менделєєв.

7. Картина мала величезну популярність. Це підштовхнуло А. Куїнджі на створення ще двох авторський копій «Місячної ночі на Дніпрі».

8. Слава, що обрушилася на Куїнджі після успіху «Місячної ночі на Дніпрі» ледве не «розчавила» художника. У розквіті своїх творчих сил великий творець здійснив несподіваний крок. Він закрив двері своєї майстерні і припинив виставкову діяльність. За 30 років «мовчання» не було і дня, щоб художник не взяв в руки пензель або олівець. Навіть перед самою смертю він залишався вірним справі всього свого життя. Не маючи сил піднятися з ліжка, він лежачи малював олівцем ескізи.

 

Аналіз картини учнями за планом:

- Як називається ця картина?

- Хто є автором цієї картини?

- Що зображено на цій картині?

- Які кольори використав художник?

- Як розмістив об’єкти на картині?

- Яке враження справляє на вас ця картина?

 

 

В. ван Гог

 

«Зоряна ніч» (1889)

 

 

Біографія художника (матеріал для вчителя)

Вінсент Віллем ван Гог народився 30 березня 1853 року на півдні Голландії в родині пастора. Він поводився задумливо і серйозно, в іграх виявляв добродушність і співчуття. У 1864 р. Вінсента відправили в школу-інтернат, де він вивчав мови та малювання. Але вже в 1868 році він залишив навчання, повернувшись до рідної домівки. З 1869 р. юнак працював у великій торгово-художній фірмі, якою володів його дядько. Там майбутній художник почав серйозно цікавитися мистецтвом, часто відвідував Лувр, виставки та галереї. Він стверджував, що творчість - найкращий спосіб для полегшення людських страждань. Але майстер страждав від матеріальних нестатків - охочих купити його картини майже не було. Однак саме цей період пізніше назвуть розквітом творчості Вінсента ван Гога. За останні 10 років свого життя Вінсент ван Гог встиг створити близько 800 картин і понад 900 графічних творів. Помер художник 29 липня 1890 року.

 

Про картину (матеріал для вчителя)

Серед багатої творчої спадщини митця робота «Зоряна ніч» вирізняється своєю неординарністю та виразністю. Художник казав, що нічні світила завжди допомагали йому мріяти. Картина «Зоряна ніч» стала для ван Гога своєрідною психологічною терапією, яка допомагала перемогти розчарування і тугу. Звідси й емоційність витвору, і його яскрава колористика.

Але чи є у полотна реальний прототип? Відомо, що майстер писав його, перебуваючи в Сен-Ремі-де-Прованс. Однак мистецтвознавці визнають, що розташування будинків і дерев не відповідають реальній архітектурі селища. Настільки ж таємничими показані й сузір'я. Тому варто визнати, що «Зоряна ніч» - дуже символічна робота. Її не можна трактувати буквально - можна лише шанобливо милуватися картиною, намагаючись осягнути її приховані смисли.

У цій знаменитій картині демонструється величезна міць художника, його особливе сприйняття навколишнього світу й неповторна індивідуальна манера малювання.

Жоден художник не малював нічне піднебіння з таким захватом і трепетом перед незбагненністю Всесвіту. Небосхил, зірки, місяць рухаються в якомусь хвилеподібному ритмі. Насамперед, полотно передає нереальні почуття й емоції, що переповнюють художника. Зображені на ньому дерева прикрашають зоряну далечінь і врівноважують композицію.

Величезні зірки, оточені ореолами мерехтливого світла, створюють відчуття руху в бездонних глибинах космосу. У правому куті картини пульсує півмісяць. Він випромінює стільки світла, що нагадує маленьке Сонце.

Вінсент ван Гог пише свою «Зоряну ніч» яскраво-жовтими, зеленими й блакитними фарбами. Його захоплюють бліді тони, які розкриваються в темряві ночі й сполучаються один з одним: блакитнувато-зелений небосхил, блакитна гладь ріки, темно-фіолетові береги.

 

Аналіз картини учнями за планом:

- Як називається ця картина?

- Хто є автором цієї картини?

- Що зображено на цій картині?

- Які кольори використав художник?

- Як розмістив об’єкти на картині?

- Яке враження справляє на вас ця картина?

 

- Зараз ми спробуємо повторити шедевр митця. (Діти отримують розмальовки картини «Зоряна ніч» і розмальовують її)

 

Заключна частина:

- Чи цікавим для вас було заняття?

- Що нового ви дізналися? Що найбільше запам’яталося?

- Яка картина з розглянутих нами вам найбільше сподобалася і чому?

- Чи справдилися ваші очікування від заняття?

 

Завдання для бажаючих:

  • Намалювати місяць таким, яким його бачите ви.
  • Сфотографувати Місяць.
  • Написати казку про Місяць.
doc
Додано
26 серпня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку