Зображення трагедії Першої світової війни у вірші Г. Апполінера «Зарізана голубка й водограй»

Про матеріал
Інтегрований урок з зарубіжної літератури та історії. Урок дає змогу ознайомити учнів з подіями першої Світової війни, аналізуючи творчість Г.Апполінера. Вірш поета "Зарізана голубка й водограй - твір, в основі якого лежить втілення трагічного фронтового досвіду автора.
Перегляд файлу

Тема уроку: Зображення трагедії Першої світової війни у вірші Г. Апполінера  «Зарізана голубка й водограй»

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

 виразно читати, аналізувати поезію;

 висловлювати свої уподобання і враженя;

 аналізувати значення збірки «Каліграми. Вірші Миру і Війни»

 виховувати гуманістичний світогляд, несприйняття війни та розбрату між людьми

Обладнання: портрет Г. Аполлінера, відеоролик  , тексти поезій Г. Аполлінера

Тип уроку: бінарний урок з історії та зарубіжної літератури.

 

Тож слухайте мене, бо я гортань Парижа 

               Захочу знову вип'ю цілий світ.
             Ґійом Аполлінер

Перебіг уроку

I.Організаційний момент

 Привітання, створення позитивного емоційного настрою.

Сучасники, що близько знали Ґійома Аполлінера, залишили досить суперечливі спогади про нього. Із сукупності їхніх вражень постає неординарна особистість, у якій поєднувалися розмах почуттів і вразливість, розум і меланхолійність, товариськість і глибока самотність, наївність у спілкуванні та схильність до витівок і розіграшів. Незадовго до смерті Аполлінер писав: «Звісно, життя поета - непересічне, але доля мене втягувала у такі пригоди, які, попри все, мені до душі, - я вмію радувати людей і добре це усвідомлюю».

II. Актуалізація опорних знань.

Вчитель історії.

Еврестична бесіда.

1.Пригадайте основні події 1915-1916 рр.

2. На ваш погляд, Верденська битва – це героїчна сторінка війн и чи трагедія,  що спіткала німців і французів.

III. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель зарубіжної літератури.

На сьогоднішньому уроці ми простежимо останні події війни. Війна… Це сльози матерів, які не дочекалися своїх синів. Це – виснажена від крові земля. Це -  скалічені людські долі. Сьогоднішній наш урок – данина тим, хто загинув у роки Першої світової війни.

Вірш видатного поета Гійома Аполлінера «Зарізана голубка й водограй» - твір, в основі якого лежить втілення трагічного фронтового досвіду автора. Поет піднімається до узагальнення заперечення війни як такої, несе смерть і страждання.

 IV. Робота над темою уроку

Вчитель історії.

Робота в групах.

 

Складання кластеру «Політичні наслідки війни»

 

Вчитель зарубіжної літератури

Події Першої світової війни широко висвітлені у світовій літературі, зокрема у творчості французького поета Гійома Аполлінера, який сам був учасником воєнних подій


 


 Повідомлення раніше підготовленого учня

Друга велика поетична збірка, видана Аполлінером за життя, дістала назву "Каліграми. Вірші миру і війни (1913-1916)" і вийшла друком 1918 року. Збірка присвячена пам'яті друга-поета, літератора Рене Даліза, вбитого на фронті 1917 року.

"Каліграми" складаються з шести розділів і містять 84 поезії. Розділивши книгу на шість частин за хронологічним принципом, Аполлінер ніби підкреслив, що "Каліграми" - ліричний літопис епохи. Послідовність віршів створює щось схоже на проходження кіл пекла, яке завершується коротким оптимістичним апофеозом з кількох звернених у майбутнє віршів 1917-1918 років.

 Вірші, що увійшли до збірки, - зразок аполлінерівського поетичного експерименту: частина віршів видрукована у вигляді "ліричних ідеограм" чи "каліграм", тобто таким чином, щоб їх текст утворював графічний малюнок.

Свої перші ідеограми Аполлінер створив навесні - влітку 1914 року. Такі "малюнки" по-своєму висловлювали аполлінерівську потребу в синтезі словесного та графічного образів. Словесний образ постає на сторінці в просторі, поєднуючи "намальоване" словами з пропусками, з порожнечею, тобто з певним звучанням текстуСпочатку, Аполлінер спробував поєднати тему війни з мотивами кохання (цикл "Вірші до Лу", численні послання до Мадлени). Наївна віра закоханого в те що, в «ім'я нашого щастя схопилися армії", тому й "гранати схожі на зорі", поступово витісняється розумінням трагедії, почуттям спільності з нею, своєї відповідальності. Поет вражений розмахом бійні: "Хто б міг подумати,  що так розцвіте людожерство. Що треба стільки вогню щоб засмажить м'ясиво людське...".

До збірки "Каліграми" увійшло багато фронтових віршів, в яких автор  протестує проти війни, викриває її криваву абсурдність. У віршах цього циклу Аполлінер виявляє певну стриманість, уникає прямого вираження жалю. Приховане ж  страждання ще більше вражає.

Найвідомішою каліграмою є «Зарізана голубка й водограй» (1914 рік написання). Один з учнів виразно читає вірш.

Робота над аналізом поезії «Зарізана голубка й водограй».

На моніторах – зображення поезії.     

         О постаті убиті любі

О дорогі розквітлі губи

Міє Маріє

Отто Лорі

Анні і ти Маріє

Де ви дівчата

Я вас питаю

Та біля водограю

Що плаче й кличе

Голубка маревіє

Душа моя в тремкій напрузі

Де ви солдати мої друзі

Де ви Бійї Даліз Регаль

Печальні ваші імена

Як у церквах ходи луна

Б’ють відгомоном до небес

Ви в сонну воду глядитесь

І погляд ваш вмирає десь

Де Брак де Макс Жакоб Дерен

Що в нього очі як той Рейн

Де милий Кремніц волонтер

Вже може їх нема тепер

Душа ятриться в непокою

І водограй рида зі мною

А як вони іще живі

Десь б’ються на Північнім фронті

Тим олеандри всі в крові

І сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті 


 Аналіз вірша

  • Яке враження справив на вас вірш?
  • Яким настроєм він сповнений?
  • Чи зрозуміло, про що йдеться в тексті?
  • Що можна з’ясувати за назвою цієї каліграми?
  • Яка головна тема вірша?
  • Завдяки чому загальнолюдська катастрофа набуває у творі характеру особистого горя ліричного героя?

(учні відповідають на питання, використовують цитати)

  • Що відомо ліричному героєві про долю друзів?
  •  Чому ліричний герой оплакує і мертвих, і живих?
  • У який спосіб створюється враження масштабної трагедії?
  • Чому автор використовує троп «сонце ранене», а не сонце вбите?
  •  Чому сонце в траві, олеандри в крові?
  •  Які почуття охоплюють автора? Знайдіть підтвердження в тексті.
  • Які кольори ви обрали б до цієї каліграми?
  • Доведіть, що образи вірша багатозначні. 

 (Голубка у Аполлінера — біль, туга;  в Біблії — символ надії,  у Пікассо — символ миру.

Сонце ранене — трагедія. Але є ще надія, є  ще іскра життя.

Водограй - вічна пам'ять. Він здатний омити слизи і кров. Зрушуючи                     спалену землю, вода дає можливість відродитися.) 

               У каліграмі викривається протиприродна сутність війни.

 

 Слово учителя історії

Улюбленим образом Пабло Пікассо також був голуб. Знамениту каліграму Аполлінера високо оцінив Пікассо, який навіть свою доньку назвав Паломою (з іспанської – голубка).

Образ голубки став став прототипом знаменитого голуба Пікассо – емблеми миру.

 

V.Узагальнення вивченого матеріалу.

1.Складання асоціативного куща до слів (голубка, водограй).

2.Метод «Мікрофон».

- Який зв'язок між віршем Г. Аполіннера «Зарізана голубка й водограй» і темою з історії?

- Що надає творові характеру ліричного «документа» Першої світової війни?

- Чи є актуальним вірш-каліграма Г Аполіннера в наш час? Доведіть свою точку зору.

V1. Домашнє завдання.

Виразно читати поезію. Підготувати повідомлення про ставлення до війни лідерів країн-учасниць.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
1967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку