Зошит для робіт з української літератури для вивчення повісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Про матеріал

Цей робочий зошит допоможе учням уважно розглянути зміст повісті-казки Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Після опрацювання завдань учні зможуть:

- розповідати про автора повісті-казки;

- переказувати зміст твору;

- визначати питання, що порушує автор;

- називати головних і другорядних персонажів;

- розуміти значення символів;

-характеризувати героїв повісті-казки;

- знаходити казкові елементи;

- подивитись на себе з точки зору героїв і, можливо, виправити деякі свої недолік

Перегляд файлу

Зошит

для робіт   з української літератури

для вивчення повісті-казки

Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

учня(ениці)  5 класу

______________________________________

 

 

(різнорівневі завдання за підручником Л.Т.Коваленко)

 

 

 

 

 

Розробила

учитель української  мови та літератури

Степнянської ЗОШ

Мороз І.В.

 

 

 

 

 

                                          

 

 

  Дорогі п’ятикласники!

Цей робочий зошит допоможе вам уважно розглянути зміст повісті-казки Г.Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

        Після опрацювання завдань ви зможете:

- розповідати про автора повісті-казки;

-  переказувати зміст твору;

-  визначати питання, що порушує автор;

- називати головних і другорядних персонажів;

- розуміти значення символів;

-характеризувати героїв повісті-казки;

- знаходити казкові елементи;

- подивитись на себе  з точки зору героїв і, можливо, виправити деякі свої недолік

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

  Знайомство з письменницею

  1. Прочитайте текст. Обміркуйте у колі друзів те, про що прочитали. Разом знайдіть у тексті опорні слова до таблички «Рецепт успіху Галини Малик

Результат пошуку зображень за запитом "фото галини малик"

             Народилася Галина Миколаївна Малик 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона добре вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Читати почала з п’яти років та читала дуже багато. Перше знайомство з книжкою сталося в день її народження, коли мама подарувала їй збірку «Українські народні казки» .

             Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет . Писати майбутня письменниця почала ще зі шкільного віку.     

        За твори «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»та «Подорож у королівство сяктаків» у 1988 році Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. А за повість «Злочинці з паралельного світу» — звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.2005 року вийшла книга Галини Малик — казка «Пригоди в зачарованому місті», за яку у 2007 році Галина Миколаївна була відзначена літературною премією         ім. Ф.Потушняка.

                                                Рецепт успіху

 

                      

 

 

 

 2.Прочитай повість-казку (ст.102-110), виконай тестові завдання, обираючи правильний варіант.

 1.Як звали героїню повісті-казки?

А) Оля

Б)Валя

В)Аля

2. Що хотіла дівчинка подарувати бабусі на день народження?

    А)рушничок

   Б)хустиночку

    В)цукерки

З. Скільки справ не завершила Аля?

      А)20

     Б)100

     В)50

4.Хто переніс героїню у казкову країну?

     А)Недочеревик

     Б)Чародій

     В)Казковий метелик

5.Яку назву мала казкова країна?

    А)Чароладія

    Б)Недоладія

    В)Безладія

6.Яку незвичайну вдачу мала Аля?

   А)Завжди приходила із запізненням

  Б)Сварилася з друзями

  В)Нічого не могла доробити до кінця

7.Який вислів завжди казав Недоладько?

  А)  «От такий компот»

  Б) «От такий сироп»

 В) «От такий лимонад»

8.Назвіть столицю Недоладії

А)Марноград

Б)Недоград

В)Небоград

9. Яку добру справу Аля вперше довела до кінця?

 А) Пришила бабці крильце

 Б) Заплела другу косу

В) Домалювала Недоладькові ліве вухо

10.Заверши вислів: «Усі в цьому місті були…»

    А) веселі й щасливі

   Б) похмурі та невеселі

  В) добрі й ласкаві

11.Хто керував недотелем?

   А) Недоладько

  Б) Недоштанько

  В) Недопопелюшка

12.Аля хоче піти до короля Недороля…

  А)Дванадцятого

  Б) Дев’ятого

  В)Десятого

3.Вгадай героя. Поруч із іменем героя постав букву  

1.Аля            2.Недоладько    3. Недочеревик        4.Недоштанько

А) Товстун у шкіряній безрукавці. Одна холоша його штанів була довга, а друга сягала лише до коліна.

Б) Заплете одну кіску, а за другу й не береться. Так і ходить цілий день – одна коса заплетена, друга ні.

В)Маленький чоловічок у довгому, майже до п’ят, картатому піджаку з широкими кишенями. На голові червонів ковпачок, а на ногах були величезні зелені черевики

Г)Лівого вуха у нього не було, одне око більше за друге, ніс набік скривлений, губи перекошені. Та незважаючи на це. Губи весело всміхалися. Очі дивилися лагідно.

5.Перевірка на уважність. Підкресли, що не так у тексті.  

 Сиділа вона біля річки. Але якої річки! У ній зовсім не було води! Так, так! Аля протерла очі, але дивна річка не зникала. Великі і маленькі риби плавали по дну, наче прогулювались. Старий рак з однією клешнею за щось сварив маленьких рибок. А біля самого берега гуляли дві плотвички.

Одна з них тримала валізу. Вона часто поглядала на небо і казала:

— Згадаєш мої слова, любонько! Сьогодні неодмінно буде сніг, і ми всі добряче вимокнемо!

    Неподалік білів у траві острівець троянд….

Та найбільше здивувалася Аля, коли подивилася на небо. Там сяяв не круглий місяць, а рівнесенько відрізана його чверть, промені від неї розходилися тільки в один бік. — Ну й дива!....

 

 

 

6. Я – художник. Намалюй країну Недоладію. Відтвори якомога більше  казкових елементів. Назви сусідні країни.

Результат пошуку зображень за запитом "картинки рамки для картин"

 

7. Склади сенкан про Алю.(Поезія з п’яти рядочків)


1рядок – одне слово - назва

2 рядок-два прикметники

3 рядок- три дієслова

4 рядок- речення

5 рядок – висновок

Приклад:

Аля-Галя

лінькувата, неохайна

недоробляла, недозаплітала, недовишивала

У країну Недоладію потрапила

Недотепа

8.Поміркуй ,чому Аля потрапила у казкову країну?

_________________________________________________________

9.Поясни, що об’єднує усіх недоладян. Хто винен у тому, що вони потрапили до країни Недоладії?

  -----------------------------------------------------------------------------------------------

 -------------------------------------------------------------------------------------------------

9.Продовжи  ланцюжок почуттів Алі, які їй довелось пережити.

Сором – заспокоєння –нудність –розсердження – ………….

__________________________________________

_____________________________________

10.Елемент передбачення. Як ти думаєш, чи зможе Аля вибратись із Недоладії? Що має змінитись у дівчинці?

_____________________________________________

 

 

Прочитай продовження казки і перевір свої передбачення.

 Робота над 8, 11- 18 розділами.

Репродуктивний рівень

1.Чому годинник показував тільки години?

________________________________________

2.Що завадило Недопопелюшці стати принцесою?

___________________________________________-

3.Чого немає у Першого Недорадника?

__________________________________-

4.Хто знає дорогу з королівства?

___________________________________

 

5.Якими чарами володів будинок Недочеревика?

______________________________________

 

6. За що мав бути покараний Недокухар?

________________________________

 

Конструктивний рівень

І.  Запиши, кому належать слова

    -    Порожня голова – не диво.

         І з нею можна жить щасливо.

     (_______________________)

-         Ет! Кого цікавлять такі дрібниці – повна в тебе голова чи порожня!

     (_______________________)

-         От і виходить, бачте, що душа

Не коштує і мідного гроша.

(____________________)

-         А як у грудях серце

не мертве, а живе,

то вирівняти можна

усе, що ще криве!

(________________________)

-         Достеменно знаю, що бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без голови. (_____________________)

ІІ.Добери йнаведи приклади із тексту повісті-казки до кожної проблеми

                ІІІ. Творчий рівень

Разом з друзями  обери уривок, який найбільше сподобався, розучіть слова та проінсценізуйте його у класі.

                                    Інтегруємось у мову

     1.  У казці кілька разів згадується про магічний годинник і котру годину він показує. Знайди рядки у тексті, у яких йдеться про час. Запам’ятай правильність висловів на позначення часу:

за п’ять хвилин дванадцята

п’ять хвилин на першу

п’ять хвилин по дванадцятій

дванадцята година..

Запиши, будь ласка, словами:

11.45_________________________________

12.15________________________________

15.00_______________________________

  2.   Поясни значення сталого вислову  Як дві краплі води.

        Добери синонімічні вислови та вислови протилежні за змістом

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Випиши із шістнадцятого розділу речення з прямою мовою, склади схему. Перетвори їх на речення з непрямою мовою.

Наприклад

«Невже я нічого не дізнаюся про себе?» - засмутилась вона.

«П м?» - а.

Вона засмутилась, думаючи, що нічого не дізнається про себе.

__________________________________________________________________________________________________________________

Поміркуй, що дають речення з прямою мовою? Для чого автор уводить саме речення з прямою мовою?

4. Із дев’ятнадцятого розділу знайди й випиши речення:

а) зі вставними словами ___________________________________________

б) з однорідними присудками______________________________________

_________________________________________________________

5.Підкресли граматичну основу у реченнях. Визнач , воно двоскладне чи односкладне

Я люблю свою роботу._____________________

Краще підготуватися заздалегідь._________________

Мене всі бояться._________________________

Кому належать ці слова? Чи подобається тобі цей герой?

__________________________________________________________________________________________________________________

6. Випиши з тексту по 2 приклади речень різних за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Уяви, що рідні Алі непокояться тим, що дівчинка зникла. Вони хочуть звернутися до газети з проханням допомогти розшукати дівчинку. Напиши замітку  від їх імені. (Скористайся матеріалом підручника «Українська мова 5 клас» ст. 273)

                        ___________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                                                 

8. Обери правильний варіант. Добери перевірочні слова

Бр(е,и)дкий -____________

Ш(и,е)роченна-__________________

Н(е,и)зенький__________________

Дв(е,и)рцята-_____________________

Доповни власними прикладами

______________________________

                          Працюємо з розділами 19-30

 

 

 

 

 

 

 

І.Установи послідовність

А)Аля знову дома.

Б)Недорадник потрапив за ґрати.

В)Годинник полагоджено.

Г) Недопопелюшка рятує Алю.

Ґ)Прощання з недоладянами.

Д)Недороль підписав наказ про страту Алі.

Е) Знайомство з катом.

ІІ. «Так чи ні»

1.Недораднику не вдалося схопити Алю.

2.Недороль підписав наказ про страту.

3. Кат допоміг Алі вибратись із-за ґрат.

4.Недороль не збирався допомагати Алі.

5. Гвардійці залишили ключ у замку.

6. Аля сховала шолом під подушку Недороля.

7. Недорадник опинився за ґратами.

8. Годинникар не зміг полагодити годинник.

9. Аля працювала, дороблюючи різні справи.

10. Недоладько перетворився на гарного хлопця.

11. Попелюшка разом з Алею покинула недоладну країну.

12. Недороль влаштувався працювати нічним сторожем.

ІІІ. Про що говорять речі-символи?

1.         Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»ÑŒÑ‚ат пошуку зображень за запитом "годинник малюнок"                                       2. Результат пошуку зображень за запитом "ключ"

                                    

3.              Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»ÑŒÑ‚ат пошуку зображень за запитом "рушник"                                     4. Результат пошуку зображень за запитом "лицарський шолом"

           

ІV. Творча робота

     Друзі, ви помітили, що деякі епізоди у підручнику скорочені. А давайте помріємо, про що би у них написала Галина Малик. Наприклад 17 розділ ст. 120. Аля допомагає хворій бабусі. Чому хвора бабуся опиняється у Недоладії, і що саме допомогла Аля?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

V. Заповни табличку. Порівняй, чи відбулись зміни у характері Алі?

Аля до Недоладії

Характеристика

Аля після повернення

 

характер

 

 

відношення до роботи

 

 

ставлення до рідних

 

 

емоційність

 

 

зовнішність

 

 

друзі

 

  VІ.Подумай, чи міг Недочеревик записати у свою книгу “Справономер» тебе? Спробуй уявити, що відчувають речі, які тобі стало нудно доробляти. Склади розповідь від імені такої речі.

 

 

 Дякую за роботу. Сподіваюсь. Що повість-казка Галини Малик тобі дуже сподобалась і вплинула на твоє відношення до розпочатих справ.

        

Успіхів у подальшій роботі!

 

docx
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
2880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку