Зошит містить контрольні роботи з геометрії по темах для учнів початкового та середнього рівнів навченості у 9 класі. кожна контрольна робота містить теоретичний матеріал у малюнках, зразки розв"язаних задач і аналогічні контрольні завдання для оцінювання.
9кл Тема 1. Синус, косинус і тангенс кутів від 00 до 1800.
Залікові запитання І –ІІ рівня.
Запам’ятай !
Sin = cos = tg=
a c c a
в в
Продовж запис. n
a) sin =…… c) sin =…
р к cos =… m c cos =…
tg =… y
с b) sin =…
tg =… z
Знайди правильну відповідь.
С В
N
MN=6см . Тоді правильно, що:
М К А sin N=; Б tg M=; B cos N=;
Г tg N=.
Запам’ятай !
а)Якщо 00 900, то sin = «+», cos = «+»,tg = «+».
Якщо 900 1800, то sin = «+», cos = «-»,tg = «- ».
б) sin 1, cos 1.
cos 1060= «…», cos 760= «…», cos 1760= «…»,
tg 230 = «…», tg 1230 = «…», tg 30 = «…».
4.Знайди можливу НЕ правильну відповідь :А. sin N=0,78; Б. tg M=0,04; B. cos N=5; Г. tg N=1,5.
9 кл. Тема 1. Теорема косинусів і синусів.
Залікові запитання І-ІІ рівня.
А |
Б |
В |
Г |
sin 300=0,5 |
sin 900=0 |
sin 1500= -0,2 |
sin 1200= -1 |
2.У трикутнику АВС АВ = 8см, АС = 6см, ВС = 4см. Вкажіть найбільший кут.
Запам’ятай !
Теорема косинусів: Теорема синусів:
с2 = а2 + в2 – 2ав cos
а в
с
3. За даними , вказаними на малюнку, знайди вірний запис теореми косинусів.
A Б
a c a2 =b + c – 2bc cos c2 = a2 +b2 - ab cos
B Г
a2 = b2+c2 – 2bc cos c2= a2 +b2 – 2bc cos
b
4.В теоремі синусів кожне з відношень ; ; дорівнює:
А. діаметру кола, вписаного в трикутник Б. діаметру кола, описаного навколо трикутника
В. довжині кола, описаного навколо трикутника Г. радіусу кола, описаного навколо трикутника.
А |
Б |
В |
Г |
0,5 |
0,2 |
50 |
20 |
А |
Б |
a2 =b + c – 2bc cos |
c2 = a2 +b2 - ab cos |
В |
Г |
a2 = b2+c2 + 2bc |
c2= a2 +b2 – 2ав cos |
9 кл. Тема 1. Площі трикутника .
Залікові запитання І – ІІ рівня.
Запам’ятай ! a
S = h h h
a a
Застосуй дану формулу до розв’язування задач.
Запам’ятай ! а
а
S = в
в
Застосуй дану формулу до розв’язування задач.
Запам’ятай формулу Герона!
S= , де а, в, с – довжини сторін трикутника
р – півпериметр трикутника.
Зразок розв’язку задач.
У трикутнику довжини його сторін дорівнюють 10см, 8см та 12см. Знайти площу трикутника.
Розв’язок.
р == . S = = . Відповідь.15см2.
Розв’яжи задачі за зразком.
помноженій на 2 : S = 2* S).
9кл Тема 2. Метод координат на площині.
Залікові запитання І –ІІ рівня.
Зразок розв’язування задачі №1.
Знайти середину відрізків АВ і СК, якщо А (3;5) і В (7;9), а С (-4;8) і К (6; -16)
Розв’язок. А В
Відповідь. (5;7) – середина відрізка АВ.
Відповідь. (1; -4) – середина відрізка СК
Розв’яжи задачу за зразком.
1. Знайти середину відрізків АВ і СК, якщо А (5;3), В (8;14), С (-6; -8) і К (14;-4).
Зразок розв’язування задачі №2.
Середина відрізка МР – точка О (-4; 12), М (8;11). Знайти координати точки Р.
Розв’язок. М О Р
Позначимо координати точки Р (х; у), тоді:
8 + х= -4* 2; 11+ у=12 * 2
х=-8 – 8 у=24 -11
х= -16 у=13. Відповідь. Координати точки Р (-16; 13)
Розв’яжи задачу за зразком
2. .Середина відрізка МР – точка О (-8; 5), М (-3; 9). Знайти координати точки Р.
Зразок розв’язування задачі №3.
Знайти відстань між точками М та В, якщо М( 6; 8) і В ( -4; 3).
Розв’язок.
Знайдемо координати відрізка МВ: (-4 - 6; 3 - 8)=(-10; -5)
МВ = . Відповідь. Довжина МВ =.
Розв’яжи задачу за зразком
3.Знайти відстань між точками М та В, якщо М( 7; 8) і В ( 9; -3).
Запам’ятай ! Рівняння кола : (х – а)2 +(у – в)2 = R2 ,
де (а;в) – координати центру кола, а R – довжина радіуса кола.
Зразок розв’язування задачі №4.
Записати рівняння кола з центром в точці А(-4;6) та діаметром D = 6см.
Розв’язок.
Знайдемо радіус кола: R = D:2 = 6 : 2 = 3см. Тоді рівняння кола має вигляд
(х-(-4))2 + (у-6)2 = 32; (х + 4)2 + (у – 6)2 = 9.
Розв’яжи задачу за зразком
4.Записати рівняння кола з центром в точці О(9; -5) та радіусом R = 7см.
Запам’ятай ! Рівняння прямої : у = кх + в ,
к –кутовий коефіцієнт, (х;у) – координати точки, через яку пряма проходить.
Зразок розв’язування задачі №5.
Чи проходить пряма у =5х + 6 через точку О(-4; 2)?
Розв’язок.
к = 5; у =2; х = -4. отже, 2 =5*(-4) + 6. Перевіримо рівність. 2 = -20 +6; 2 -14. Отже, пряма
НЕ проходить через точку О.
Розв’яжи задачу за зразком
5. Через яку точку А(6;-1) чи В(8; 0) проходить пряма у =-3х +17? Назвати коефіцієнт цієї прямої.
9кл Тема 3. Геометричні перетворення.
Залікові запитання І –ІІ рівня.
ІІІ. гомотетію; IV. паралельне перенесення і поворот
А |
Б |
В |
Г |
І і IV |
лише ІІІ |
лише ІІ |
ІІ і ІІІ |
n K P C
А |
Б |
В |
Г |
D I M |
P I S |
Ki T |
C I F |
D
Т
Запам’ятай ! В координатах точки
при симетрії відносно осі ОУ змінюємо знак Х і навпаки! F S
При симетрії відносно початку координат змінюють знак і х і у М
Зразок розв’язування задачі .
Які координати точки М, якщо вона симетрична точці А(-4;7) відносно осі ОУ?
Розв’язок.
Якщо М симетрична відносно осі ОУ, то змінюємо знак біля -4. Отже М (4;7)
Розв’яжи задачу за зразком.
3.Дано точку А ( -8; -4). Які координати точки В, якщо вона симетрична А відносно початку відліку
А |
Б |
В |
Г |
(-8; -4) |
(8; -4) |
(-8;4) |
(8;4) |
4.Дано квадрат АВСК. При повороті цього квадрата на 1800 за годинниковою стрілкою навколо
точки А куди перейде вершина С ?
А В
А. у точку К
Б. у точку А
В. у точку В
Г. не змінить свого положення
К С
5. Точка М ( -5; 1) при паралельному перенесенні на 1 одиницю у додатному напрямі осі ОХ переходить у точку К з координатами А. ( -6; 0); Б. ( -4; 1)
В. ( -4; 2); Г. ( -5; 2).
Зразок розв’язування задачі.
Паралельне перенесення задано формулами
В яку точку при цьому паралельному перенесенні перейде точка ( -5;3).
Розв’язок.
Координати ( -5; 3) підставляємо у формули замість х та у. ; .
Відповідь. Точка ( -5;3) перейде у точку ( -8; 5).
Розв’яжи задачу за зразком.
6. В яку точку при паралельному перенесенні перейде точка ( 6; -2)?
9кл Тема 4. Вектори на площині..
Залікові запитання І –ІІ рівня.
Зразок розв’язування задачі №1.
.Дано координати кінців вектора: А( 6;2) і В(8;4). Знайти координати вектора .
Розв’язок.
Точка А – початок вектора, точка В – його кінець. Отже, від координат кінця віднімаємо коорди-
нати початку: ( 8 -6; 4 -2) = (2;2) – координати вектора .
Розв’яжи задачу за зразком.
1.С (7; 5), М (6; -6); К ( -2; 8). Знайдіть координати векторів та
Зразок розв’язування задачі №2.
Знайдіть довжину вектора ( -4; 6).
Розв’язок. Скористаємось формулою = , де в = -4, а в=6. Отже, == =. Відповідь. Довжина вектора в =.
Розв’яжи задачу за зразком.
2.Знайдіть довжину вектора (11; -9).
Зразок розв’язування задачі №3.
Знайдіть координати вектора , якщо к = -4, ( 4;-3).
Розв’язок . ( -4*4; -4*(-3)) = (-16; 12) – координати вектора.
Розв’яжи задачу за зразком.
3а. Знайдіть координати вектора , якщо к = 0,5, ( -94; 18).
3б. Знайдіть координати вектора , якщо м = , ( 15; -10).
Зразок розв’язування задачі №4.
Знайдіть скалярний добуток векторів ( -5; 23) і (14; 2)
Розв’язок . * = -5*14+23*2 = -70 + 46 = -24.
Відповідь. Скалярний добуток векторів а і в дорівнює -24.
Розв’яжи задачу за зразком.
4. Знайдіть скалярний добуток векторів ( 18; 3) і (14; -12).
Зразок розв’язування задачі №5.
Знайдіть косинус кута між векторами і , якщо =24 ; = 10, а їх скалярний добуток дорівнює 32.
Розв’язок . Скористаємось формулою cos = . Отже, cos= - відповідь.
5. Знайдіть косинус кута між векторами і , якщо =4 ; = 22, а їх скалярний добуток дорівнює 11.