Українська література Тести для підготовки до ЗНО І варіант Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповідей, з яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. Аналіз твору Валентина Беля *** Співало рясно на покосах, Петрівка жар із горна вимітала, Блакить прозора в променистих росах Початок літа в чебрецях купала. Ріки манила прохолода синя, Забута пісня аж у саме серце, І матіола п'янко попросила Зібрати щастя в золоте відерце. Стара черемха заздро поглядала На першу вишню, визрілу несміло, А літо, мов на крилах колихало Надій людських гармонію стосилу. 1.У вірші “Співало літо рясно на покосах...” поєднано всі види лірики, крім А пейзажної Б особистої В патріотичної Г філософської 2. У другій строфі вірша використано всі художні засоби, крім А інверсії Б персоніфікації В оксиморона Г епітета 3.Незайманість і початок дорослого життя уособлює образ А матіоли Б черемхи В чебрецю Г вишні 4. В останній строфі вірша звучить мотив А вічного кохання Б краси людських стосунків В плинності життя Г віри у вічне життя 5.Карпатськими Ромео і Джульєтою називають героїв твору А “Valse melanacoligue” Б “Тіні забутих предків” В “Камінний хрест” Г “Лісова пісня” Завдання 6- 21 мають по п'ять варіантів відповідей, з яких лише одна є правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. 6. “Ой на горі та женці жнуть...” належить до народних пісень А жниварських Б солдатських В чумацьких Г козацьких Д рекрутських 7. Ідея “сродної праці” звучить в афоризмі Г.Сковороди А Не змагай до того, що не дано від природи. Б Бери вершину і матимеш середину. В Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру. Г Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений. Д Тінь яблуні не заважає. 8. Історія нової української літератури починається відлік від А другої половини ХVІІІ століття Б 1798 рік В 1840 рік Г 1861 рік Д 1991 рік 9.Прочитайте уривок із художнього твору. Висока, прямесенька,як стрілочка, чорнявенька,очиці, як тернові ягідки, брівоньки, як на шнурочку, личком червона... Сорочка на ній біленька, тоненька, сама пряла і пишнії рукава сама вишивала червоними нитками. Це портретна характеристика А Мелашки Б Наталки В Марусі Г Галі Д Марічки 10. Ідея поеми “Кавказ” Т. Шевченка — це критика А загарбницької політики царської Росії Б української інтелігенції за зраду національних інтересів В кріпосницької системи царської Росії Г національної ворожнечі між росіянами й народами Кавказу Д байдужого ставлення інтелігенції до історичної пам'яті 11. Оперу “Наталка Полтавка” за однойменною п'єсою І.Котляревського написав А М. Лисенко Б А. Ведель В М .Скорик Г В. Косенко Д К. Стеценко 12.Своєю матінкою називали вербу А Марічка Б Мавка В Русалка Г польова царівна Галя Д Мелашка 13. У новелі М. Хвильового “Я (Романтика)” провідною є проблема А недотримання народних традицій Б створення нової ідеології В міжособистісних взаємин Г гуманності й фанатизму Д братовбивства 14.Несправедливе ставлення родичів, сварки зробили цю ніжну, поетичну дівчину грубою, як і всі. Це А Марта Б Марічка В Галя Г Мелашка Д Мотря 15. Фітільов - це справжнє прізвище А Івана Багряного Б Миколи Хвильового В Остапа Вишні Г Василя Барки Д Григорія Косинки 16. Віршований ліро -епічний твір фантастичного, історичного або героїчного змісту з драматичним сюжетом називають А баладою Б думою В елегією Г одою Д байкою 17. Новела М. Коцюбинського “Іntermezzo” є зразком А символізму Б реалізму В імпресіонізму Г експресіонізму Д екзистенціалізму 18. Теми свободи життя і смерті, межі можливостей людини, обсяг її особистої відповідальності, жорстокі випробування й тортури безневинних людей у ГУЛАГах висвітлені у творі А “Мина Мазайло” М. Куліша Б “Мріє, не зрадь” Лесі Українки В “Кайдашева сім'я” І. Нечуя — Левицького Г “Тигролови” Івана Багряного Д”Valse melacoligue” О. Кобилянської 19. До неокласиків належать усі названі письменники, крім А М. Рильський Б М. Драй — Хмара В П. Филипович Г П. Тичина Д М. Зеров 20. За жанром комедією є твір А “Моя автобіографія” Б “Енеїда” В “Мина Мазайло” Г “Кайдашева сім'я” Д “Зачарована Десна” Завдання 21-24 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою. 21.Установіть відповідність. Автор Назва твору 1 Г. Сковорода А “Всякому городу нрав і права...” 2Т. Шевченко Б”Contra sреm sреrо!” 3 І. Франко В “Скорбна мати” 4 Леся Українка Г “До Основ'яненка” Д “Гімн” 22.Установіть відповідність. Назва твору Уривок 1 “Троянди й виноград” А З переливами: йде весна запашна Квітами-перлами закосичена. 2 “Солов'їні далі” Б Не знаю я, що буде після нас, в які природа убереться шати. 3 “Арфами, арфами...” В Грає листя на веснянім сонці, А в душі — печаль, як небеса. 4 “Життя іде і все без коректур” Г Я іду до гаю, і в блакить безкраю Серце моє лине й птицею співає. Д Ми працю любимо, що в творчість перейшла І музику палку, що ніжно серце тисне. 23.Установіть відповідність.
Характеристика героя Герой новели М.Хвильового “Я (Романтика)” А ... вірний вартовий на чатах; трохи безумні очі, низенький лоб; 1 Я Б...невеселий комунар, коли треба енергійно розписатись під темною постановою - “розстрілять” завше мнеться. 2 дегенерат В ...із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і каменем замість серця; злий геній. 3 доктор Тагабат Г ...главоверх чорного трибуналу комуни, нікчема, яка віддалася за волю хижої стихії. 4 Андрюша Д ...зібрав тонкі зблідлі губи і впав у безпардонно плаксивий тон: він просив милості. 24. Установіть відповідність між цитатою та героєм твору. 1 Не вспіли батько очунять після тієї оказії, а тут А Марися Красовський зібрав людей, виганяв нас із села, хотів розвалить хату; батько дуже сердились, сварились, кричали, і з ним зробилась якась причина: упали на землю як мертві... 2 І хто б сподівався, що так скінчиться сватання? Б Палажка Добре й Націєвському сердешному досталось, одначе хоч би тобі пару з рота пустив!.. Я його питаю: а що, як?.. Нічого, каже, приймали гаряче. Тепер і сам бачу, що гаряче... В Мартин 3 Побий мене бог! Я сам бачив, як виїхав з двору, ще й сказав мені: кланяйся своєму панові, скажи, щоб не ждали мене більше ніколи... Я,каже, пошуткував!.. Жид ударив кобилу батогом, повозка заторохкотіла, і я більш нічого не чув. Г Омелько 4 Право на дворянство!.. Грамота... герб!.. І це все спалить?.. Герб...герб!.. Червоне поле, а по червоному полю хрест голубий, знамена зверху і внизу дві пушки.. Д Степан ІІ варіант Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповідей, з яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букві, яка їй відповідає. Аналіз твору Ліна Костенко *** Мене ізмалку люблять всі дерева, і розуміє бузиновий Пан, чому верба, від крапель кришталева, мені сказала: “Здрастуй!”- крізь туман. Чому ліси чекають мене знову, на щит піднявши сонце і зорю. Я їх люблю, я знаю їхню мову. Я з ними теж мовчанням говорю. 1. За родовою ознакою цей твір А ліричний Б епічний В ліро-епічний Г драматичний 2. У вірші “Мене ізмалку люблять всі дерева...” поєднано всі види лірики, крім А особистої Б пейзажної В патріотичної Г філософської 3. В останньому рядку використано А метафору Б епітет В оксюморон Г тавтологію 4. У вірші звучать всі мотиви, крім А любові до природи Б гармонії людини й природи В екології довкілля Г спілкування ліричного героя з природою 5. Серед представників “театру корифеїв” не було А І. Карпенка-Карого Б Б. Грінченка В М. Садовського Г М.Заньковецької Завдання 6-21 мають по п'ять варіантів відповідей, з яких одна правильна. Виберіть правильну відповідь і обведіть кружечком букву, яка їй відповідає. 6. Прочитайте уривок із художнього твору. Золото- не дівка! Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить. Ці слова характеризують А Соломію Б Наталку В Мелашку Г Галю Д Марусю 7.Найменше тропів використано у творі Т.Шевченка А “Мені однаково, чи буду...” Б”Заповіт” В “І виріс я на чужині...” Г “Садок вишневий коло хати” Д “До Основ'яненка” 8.Провідним жанром у літературі класицизму є А трагедія Б комедія В драма Г роман Д сонет 9. Найсуттєвішою ознакою літератури бароко є А зосередження на переживаннях героя Б повчальне спрямування творів В зображення нетипового героя в надзвичайних обставинах Г чисте використання метафор, символів, алегорій Д викривальне спрямування творів 10.”Се правдивий артист із Божої ласки, яким уже нині можемо повеличатися перед світом” (І. Франко). Про кого з письменників так висловлювався автор? А Панаса Мирного Б І. Карпенка-Карого В.М. Коцюбинського Г В. Стефаника Д О. Кобилянську 11.Прочитайте уривок із “Лісової пісні” Лесі Українки Старезний, густий, предковічний ліс на Волині. Посеред лісу простора галява з плакучою вербою і великим престарим дубом... Ці рядки є частиною А фіналу Б авторського відступу В прологу Г епілогу Д епіграфа 12.Прочитайте уривок із новели М.Коцюбинського “Іntermezzo”. На вербі сонце- серед нив я. Більше нікого. Йду. Гладжу рукою соболину шерсть ячменів, шовк колосистої хвилі. Він набива мені вуха шматками згуків покошланим шумом... У цих рядках є всі ознаки, притаманні імпресіонізму, крім А яскравих, оригінальних тропів Б акварельності барв В використання односкладних речень Г ліризму, настроєвості Д конфлікту мрії і дійсності 13. Час дії ( переважно “темна ніч”) і місце дії (“ фантастичний палац”) створюють у новелі М. Хвильового “Я (Романтика)” атмосферу А реалістичну Б романтичну В імпресіоністичну Г класицистичну Д футуристичну 14. Серед дванадцяти найкращих фільмів усіх часів і народів названо створений О. Довженком за власним сценарієм кінофільм А “Україна в огні” Б”Земля” В “Зачарована Десна” Г “Поема про море” Д “Щорс” 15.Жанровими особливостями роману І.Багряного “Тигролови” є всі названі, крім А насиченості незвичайними подіями Б наявності драматичної сюжетної інтриги В динамічності в розгортанні подій Г атмосфери таємничості, загадковості та екзотики Д наявності фантастичних елементів 16. За жанром твір “Маруся Чурай” Л. Костенко є А поемою Б драматичною поемою В романом у віршах Г повістю Д ліричною драмою 17.Павло Губенко — це справжнє ім'я й прізвище А Григорія Косинки Б Миколи Хвильового В Остапа Вишні Г Василя Барки Д Івана Багряного 18.Спогад на чужині про рідний край є провідним мотивом вірша А “На колимськім морозі калина...” В. Стуса Б “Сто років, як сконала Січ” В. Стуса В “Балада про соняшник” І. Драча Г “Сучасникам” Є. Маланюка Д “Шевченко” Є. Маланюка 19.Кононівським полям присвячений твір А “Тіні забутих предків” Б “Іntermezzo” В“Мойсей” Г “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Д “По дорозі в Казку” 20.Історію злочинця на широкому тлі суспільних подій другої половини ХІХ століття показано в образі А Нечипора Б Олександра Великого В Лукаша Г Юри Д Авірона 21.Які вади Чіпки привели до його злочинів А агресивність, слабохарактерність Б лінощі, безвідповідальність В байдужість, інертність Г пихатість, амбітність Завдання 22-24 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою. 22. Установіть відповідність. Автор Назва твору 1 М.Куліш А “Лісова пісня” 2 І.Кочерга Б “Хазяїн” 3 І. Карпенко-Карий В”Назар Стодоля” 4 Леся Українка Г”Мина Мазайло” Д “Ярослав Мудрий” 23.Установіть відповідність. Назва твору Уривок 1”Два кольори” А- А я вам лишаю всі райдуги із журавлями, і срібло на травах, і золото на колосках. 2 “Пісня про рушник” Б Мене водило в безвісті життя, Та я вертався на свої пороги, Переплелись, як мамине шиття, Мої сумні і радісні дороги. 3”Пісня про матір” В Рідна мати моя, ти ночей не доспала І водила мене у поля край села, І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала. Г Чому, сказати. Й сам не знаю, Живе у серці стільки літ Ота стежина в нашім краю Одним одна біля воріт 4”Лебеді материнства” Д Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати. 24.Установіть відповідність. Назва твору Мотив 1 “О земле втрачена, явися...” А сенсу життя людського 2 “Пастораль ХХ сторіччя” Б суспільної важливості поезії 3 “Стилет чи стилос?” В смертоносного відлуння останньої війни в сьогоденні 4 “Ти знаєш, що ти- людина ...” Г вибору в складних життєвих обставинах Д суму за рідним краєм