Зустріч у літературній вітальні, присвячена вшануванню пам’яті Богдана-Ігоря Антонича «Вірю в землю батьківську і в її поезію»

Про матеріал

Мета заходу: Вшанувати пам'ять відомого українського поета. Поглибити знання учнів про нього. Формувати естетичні смаки. Виховувати інтерес до літератури, любов і повагу до рідного слова.

Перегляд файлу

 

 

«Вірю в землю батьківську і в її поезію»

 

 

 

(Зустріч у літературній вітальні, присвячена вшануванню пам’яті Богдана-Ігоря Антонича)

 

 

 


Мета:  Вшанувати пам'ять відомого українського поета. Поглибити знання учнів про нього. Формувати естетичні смаки. Виховувати інтерес до літератури, любов і повагу до рідного слова.

 

Обладнання:  портрети поета та його батька, збірки творів, адміністративна карта України, вишитий рушник, DVD – програвач.

 

Святково прибраний зал. Лунає лірична мелодія.

 

Ведуча: На Лемківщині, «в горах, де ближче сонця», в селі Новиця в родині священика Василя Кота 5 жовтня 1909 року народився син, якому судилося стати відомим поетом. Незадовго до його народження родина змінила прізвище на Антонич. Мальовнича природа Карпат, працьовиті і талановиті земляки-лемки мали величезний вплив на формування світорозуміння майбутнього поета, його ніжної і поетичної натури.

1914 року родина перебралася до Відня, де з гіркою бідою (йшла війна) перебула 4 роки. 1919 року Богдан з мамою (батька заарештувала польська влада) переїхали на Пряшівщину до материного брата. Початкову освіту майбутній поет здобув вдома (йому найняли приватну вчительку, бо хлопець часто й тяжко хворів). Вже в дитинстві почав писати вірші. А оскільки перебував майже виключно в польському середовищі, то й твори писав по-польськи.

Україна в цей час переживала історичний момент. На початку 1919 року об’єдналися дві молоді держави: УНР і ЗУНР.

 

(Історична довідка)

 

Ведуча: На період такого національного ентузіазму припали шкільні роки Богдана – Ігоря Антонича. В 11 років його віддали до гімназії гуманітарного типу ім.. Королеви Софії у Сяноку. Там він навчався упродовж 1920 – 1928 років.

«На цілу Лемківщину це була одинока гімназія, де вчили також і української мови», - згадує однокласник Антонича М. Кудлик.

Антонич-гімназист захоплювався музикою, непогано грав на скрипці, котру потім згадував у віршах як «музичне дерево». Виступав на шкільних концертах і навіть компонував мелодії. Цікавився також образотворчим мистецтвом, малював. Все це вплинуло на його лірику.

1928 – 1933 роки – Антонич – студент Львівського університету (філософський факультет, спеціальність – польська філологія). Був членом гуртка студентів-україністів при Науковій секції Товариства «Прихильників освіти». Наполегливо почав вивчати нюанси української мови.

Антонич добре володів німецькою та англійською мовами, грецькою та латиною, знав практично всі слов’янські мови.

1931 року у пластовому журналі «Вогні» опублікував перший вірш.

В цьому ж році вийшла і перша збірка поета «Привітання землі», яка принесла йому визнання в літературних  і читацьких колах.

Антонич сміливо експериментує в системі віршування, строфіки, поетики. Його слово пружне, колоритне й звучне, як у Тичини. Однак спостерігається вплив тогочасних польських поетів-романтиків (зокрема Юліана Тувіма), французьких символістів (особливо Верлена), сюрреалістів.

 

Літературознавча довідка:

Сюрреалізм, тобто надреалізм (від фр. «sur» - над) – авангардистська течія в мистецтві ХХст. Виникла у Франції. Митці цієї течії розширювали тематику мистецтва за рахунок світу інстинктів, снів та марення, прагнучи проникнути в приховані сфери психіки і відтворити їх. Це гра уяви, політ думки, асоціації, несподівані образи.

 

   Вірш «Свічка».

 

Ведуча: Збірка «Привітання землі» - це збірка молодого поета, який одчайдушно себе шукає, блукаючи в чарівному й приманливому лісі світової поезії.

 

У другій збірці «Три перстені»(1934) – Антонич уже поет-майстер. За неї він отримав престижну літературну премію Львівського товариства письменників та журналістів ім.. І. Франка. В цій збірці спостерігається дуже своєрідне трактування природи.  Спогади лемківських краєвидів, побут, обряди, звичаї лемківського села стають ніби чарівними картинками з дитячої книжки.

 

    Вірш «Село».

 

Ведуча: У цьому вірші Антонич вміло поєднав місцевий лемківський колорит із загальнонаціональними образами й символами. Пейзажна лірика поета виходить за вузькі тематичні межі й набуває філософського звучання. Він сприймає природу, навколишній світ оком селянина, розумом філософа й серцем поета.

Лейтмотив природи поглиблюється в наступній збірці «Книга Лева» (1936). Але якщо в попередній збірці природа – казка, то в збірці «Книга Лева» - міф. Натяки на міфічну основу збірки бачимо вже в назві. Лев - п’ятий знак зодіаку, що символізує силу сонця, волю і прозорий вогонь. В геральдиці – це знак відваги, мужності, сили, а також ранку. Через цілу збірку леви набувають різних значень. Але найголовніший символ лева – сама поезія.

Природа у віршах збірки з’єднується з людською підсвідомістю. Антонич  ототожнює існування свого ліричного героя з існуванням природи, особливо рослинної. Поет писав: «Антонич така сама частина природи, як трава, вільхи, зозулі, лисиці, тощо, частина органічно зв’язана з загальним біологічним ростом».

Звірята й зорі, люди і рослини –

В усіх одна праматір,

природа вічна, невичерпна і невтомна….

В циклічності природи він вбачає і циклічність людського життя, історії.

 

Вірші «Знак Лева», «Вишні».

 

Ведуча: «Зелена Євангелія» - посмертна збірка – не приносить нових тематичних мотивів чи формальних нововведень. В ній Антонич посилює основні теми і підносить їх до містичних сфер. Його погляди на вічність можна порівняти з інтерпретацією вічності у буддистів («Дім за зорею»). Після шістьох реінкарнацій в рослинні і тваринні форми людська душа стає зорею в якомусь «занебесному» сузір’ї.

 З чарівного і талановитого поета лемківських краєвидів Антонич став геніальним поетом-мислителем, поетом-містиком.

 

Дуже цікавий і важливий етап у розвитку поета – посмертна збірка «Ротації».

 

Довідка:

 Ротація (лат. rotatio – обертаюсь) –

1.Обертання;

2. Поступове переміщення елементів або людей якої-небудь структури з місця на місце, з посади на посаду.

 

 Ведуча: Урбаністичні теми були в нього й раніше, але тут місто стає своєрідним символом «антиприроди». Людським інтелектом створене страховиддя – воно сковує природні зростання та буяння, а з ними і людське щастя. У цій збірці вже нечасто зустрічаються урочисті гімни святкування життя. У високомайстерних саркастичних чи моторошних образах зустрічаємо своєрідні апокаліптичні картини міста-марева, міста-пекла.

За словами О. Зілинського, «Немає в українській поезії творця, в якого експеримент слова, спрямований на заглиблення його пізнавальних можливостей, був би таким витривалим і плідним».

Через офіційну заборону Антонич ширше знаний лише з середини 60-х, але він справив значний вплив на сучасну українську поезію. У 1963 році у Польщі Товариство українців випускало українську газету «Наше слово». З неї вперше українські інтелігенти дізналися про Антонича.

 1964 р. Микола Ільницький, Богдан Ступка, Ю. Брилинський, Богдан Козак зробили літературний вечір Антонича, з якого й почалося відкриття його імені.

 Видавати Антонича почали з 1966 р. (спочатку в Польщі, потім у США).

 1967 р. Д. Павличку вдалося видати книгу творів Антонича в Україні. Вона викликала сильний резонанс. І знову замовчування цілих 20 років.

 Останніми роками творчість Антонича здобуває належну пошану всюди, де живуть українці. Нарешті стало ясно, що Антонич – один із кількох найкращих українських поетів нашого сторіччя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку