Ділові папери. Протокол. Контрольне читання мовчки
Мета: дати інформацію про особливості складання такого ділового папера, як протокол; формувати вміння його складати, дотримуючи вимог ділового стилю; з’ясувати рівень сформованості комунікативних умінь, зокрема вміння читати мовчки; розвивати логічне мислення, культуру писемного мовлення.
Обладнання: підручник, текст для читання мовчки.
І. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
* Прочитати заздалегідь записані на дошці речення. В прямому чи переносному значенні вжито виділені слова? Свою думку довести. Назвати відомі вам види ділових паперів. Навіщо кожен із них складається?
Без дозволу, без жодних віз напнеш на човні полотно – і в вічність по хлюпких морях – навпереріз... (П.Тичина.) Чарівний корінь! Щасливий корінь! Не потребує він декларації про вірність рідній землі. Цвіте знай собі, як легенда весняна. (Л.Левчев.) Учора заява: не розмовляйте зі мною очима. Сьогодні благання: поговоріть зі мною очима. (Г.Онкович.)
ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Пояснення вчителя.
Політичні, економічні, організаційні питання розглядаються на численних зборах, нарадах, конференціях, пленумах. Ця вкрай необхідна робота, можливо, не була б результативною, якби не фіксувалась у протоколі. Адже саме на підставі протоколу від працівників можна вимагати виконання доручених їм колективом завдань.
У протоколі зазначається:
З посібника.
* Робота з підручником. Виконання вправ 215, 216.
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Робота з підручником. Виконання вправ 217, 218.
* Перекласти українською мовою.
Вносить в протокол, заслушать доклад, общее собрание, действующий закон, доводить до сведения, сделать заключение, заключительное слово, віносить решение, в заключение необходимо отметить, решать в один голос.
Для довідок. Вписувати до протоколу; заслухати доповідь; загальні збори; чинний закон; доводити до відома; зробити висновок; кінцеве слово; вирішувати (ухвалювати постанову); наприкінці треба (слід) відзначити; ухвалювати одноголосно.
V. Проведення читання мовчки.
* Читання учнями тексту мовчки й виконання ними тестових завдань.
* Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано).
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 334.
Це була людина легендарної долі. Організатор науки, професор математики, геофізик, астроном, альпініст і мандрівник - першовідкривач нових земель, дослідник Арктики – ось далеко не повний перелік граней його таланту. І в кожній сфері своїх захоплень Отто Шмідт залишив яскравий слід.
Становлення особистості й розвиток наукових інтересів Отто Шмідта відбувалися саме в Києві. Батько Отто – нащадок німецьких селян-колоністів – був купцем у Могилеві. Тут-таки 1 жовтня 1891 року народився Отто. Пізніше сім’я переїхала до Одеси, звідти – до Києва, де 1907 року батько придбав папірню. Родина оселилася на Татарці. Нині вулиця, де мешкав майбутній науковець, носить ім’я Отто Шмідта.
У Києві Отто став одним з найкращих учнів класичної гімназії. Хлопець мав величезний потяг до музики, спорту, природознавства, і, особливо, до точних наук. Закінчивши навчання із золотою медаллю, юнак вступив на фізико-математичний факультет університету Святого Володимира. Отто складає особистий план самоосвіти, врахувавши відвідування музеїв, виставок, театральних вистав і концертів. Підрахувавши, що на виконання цього плану знадобиться 1000 років, Шмідт зменшує список книг для читання, розрахувавши на... 250 років. Розпочався справжнісінький штурм знань.
Ще студентом Отто Шмідт виступає з доповідями на засіданнях фізико-математичного товариства, готує наукову працю “Абстрактна теорія груп”. За неї Київський університет нагородив молодого науковця золотою медаллю. Після опублікування в Києві й за кордоном ця робота здобула всесвітню славу. Праця стала магістерською дисертацією, і 1916 року Шмідту було присвоєно звання приват-доцента з математики. Він повністю поринає у викладацьку роботу.
Коли розпочалася перша світова війна, Київ опиняється у прифронтовій зоні. Молодий науковець бере участь в роботі продовольчої управи. Саме тоді в нього виявляється хист здібного, відповідального й передбачливого організатора. Вважають, що завдяки Шмідтові вдалося запобігти голоду, що насувався на киян.
Як викладача університету Отто Шмідта делегують на нараду з питань освіти до Петрограда. Відтоді розпочинається епопея його неймовірних наукових звершень і подвигів.
У двадцятих роках минулого століття Отто Шмідт створює теорію походження Землі, стає організатором Інституту фізики Землі й першим його директором, очолює науковий журнал “Природа”.
Невтомний мандрівник, 1929 року він очолює першу арктичну експедицію на криголамі “Сєдов”, а 1932 року – на криголамі “Сибіряков”, вивчаючи північні землі. Долаючи Великий Північний шлях, пароплав “Челюскін” був затертий кригою. Члени експедиції живуть на крижині, аж доки їх не врятували літаки. Серед героїв-челюскінців був і Отто Шмідт.
Нині ім’я Шмідта носить острів поблизу Північної Землі. На березі північно-східної Азії є мис Шмідта. У Східній Антарктиці знаходиться рівнина Шмідта. Кратери Шмідта містяться на Марсі і на Місяці.
У Києві видатний учений бував лише наїздами, проте назавжди зберіг любов до міста, де минала його молодість, де він здобув найперші наукові знання. (За С.Карамашем; 420 сл.)
На кожне питання вибрати правильну відповідь:
1. Становлення особистості й розвиток наукових інтересів Отто Шмідта відбувалися
а) у Санкт-Петербурзі;
б) у Києві;
в) в Могилеві.
2. Батько Отто Шмідта походив
а) з німців;
б) з французів;
в) з угорців.
3. У Києві родина Шмідтів оселилася
а) на Подолі;
б) на Татарці;
в) на Шулявці.
4. В університеті Святого Володимира Отто Шмідт навчався
а) на історико-філологічному факультеті;
б) на природничому факультеті;
в) на фізико-математичному факультеті.
5. На виконання першого складеного студентом Шмідтом особистого плану самоосвіти мало піти
а) 500 років;
б) 750 років;
в) 1000 років.
6. Наукове звання приват-доцента з математики було присвоєне О.Шмідту
а) 1916 року;
б) 1925 року;
в) 1930 року.
7. Отто Шмідт увійшов в історію як керівник першої арктичної експедиції на криголамі
а) “Сєдов”;
б) “Сибіряков”;
в) “Челюскін”.
8. Переносне значення слова епопея таке:
а) хідожній твір, в якому відбито великі історичні події, поставлено проблеми загальнонародного значення;
б) ряд подій, пов’язаних з героїчними подвигами;
в) героїчні народі пісні, думи, поеми, оповіді.
9. Долаючи Великий Північний шлях, був затертий кригою
а) пароплав “Челюскін”;
б) криголам “Сєдов”;
в) криголам “Сибіряков”.
10. Ім’я Отто Шмідта нині носять
а) місто, річка, кратери на Марсі й Місяці;
б) острів, мис, рівнина, кратери на Марсі й Місяці.
в) острів, мис, рівнина, кратери на Венері та Марсі.
11. Основним типом мовлення опрацьованого тексту є
а) розповідь;
б) роздум;
в) опис.
12. Текст має ознаки такого підстилю наукового стилю:
а) власне наукового;
б) науково-навчального;
в) науково-популярного.