У поданому уроці використано різноманітні технології, методи та прийоми, зокрема: "мозковий штурм", міні-проекти, робота в групах, "Гроно", сенкан, "Чарівна поляна", орфографічна робота та ін. Вчитель може використати у своїй роботі як урок, так і його елементи.
5 КЛАС
Квіти – краса життя. Особливості побудови опису. Твір-опис
предмета (квітки)
Мета: ознайомити учнів зі світом рослин; пробуджувати пізнавальний інтерес до
рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати знання дітей про
значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки квітів; сприяти
підвищенню культури мовлення; виховувати любов до рідної землі, до її
охорони; розвивати у дітей образне мислення.
Обладнання: зразки грон, ілюстрації, вірші про квіти, словники.
Методи й прийоми: слово вчителя, бесіда, міні-проекти, сенкан, гранування, робота
в парах, індивідуальна робота, «Відгадай», «Поетична хвилинка».
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
ХІД УРОКУ
У квітах – частина історії людства.
Ауербах
І. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Я всміхаюсь сонечку:
– Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці –
Хай вона цвіте.
Я всміхаюсь дощику:
– Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся,
Зичу всім добра.
Доброго дня, діти. Прошу сідати і зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести цікавий урок, урок мислення, урок зв’язного мовлення, розвитку ваших знань і вмінь. Готові?
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛА. «Мозковий штурм»
Зовсім недавно ми вивчили типи мовлення. Тому розпочати урок хочу із повторення матеріалу.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Вчитель:
У видатного російського композитора Чайковського є ціла симфонія
«Вальс квітів». У Лесі Українки є написана казка «Лілея», в Олександра
Олеся вірш «Айстри». Напевно, я б ще довго і довго перелічувала б те
прекрасне, що створено про квітку, адже , як говорить наш епіграф: «У
квітах – частина історії людства» І сьогодні я хотіла б, щоб ми теж
попрацювали і створили твір-опис квітки. Тому запишіть тему уроку «Твір –
опис предмета (квітки)».
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Чиї квіти кращі?
Засперечались колись пори року – у кого найкращі квіти?
Тупнула своїм каблучком Весна – і де лежав сніг, струмочки задзвеніли, зазеленіла трава, земля вкрилась підсніжниками, конваліями, нарцисами…
Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти повсюди. Вітер подує – дзвенять дзвіночки. Всюди – васильки, гвоздики, ромашки, незабудки.
Аж холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби літа поблідли.
– Мої квіти теж непогані, – сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли верес, хризантеми, айстри …
А що ж зима? Засипала снігом і ліс, і луги, і поле, дороги залила, запорошила дахи. За склом оранжереї цвітуть орхідеї, кали, бегонії…
– Ось тут квіти найкращі, – хвалиться Зима..
Так до цих пір сперечаються пори року, чиї квіти найкращі.
Учні зачитують свої міні-проекти:
Робота в групах (4 групи)
А зараз ми повинні напрацювати матеріал, яким ви скористаєтесь в своїй роботі. Перше завдання, яке ми виконаємо – це буде «Гроно». Пригадуєте, як складаються і записуються «Грона». Тоді вперед. (Кожна група складає «Гроно» до різних слів, зачитують, учитель заздалегідь заготовляє «Гроно» до цих слів і вивішує на дошці, щоб у своїй роботі всі учні могли ними скористатися)
красива цупке
улюблена міцне
махрова стебельце тоненьке
квітка рожева тендітне
осіння темно-зелене
кругла колюче
велика
зрізана
дрібненька тугі
велика міцні
гарна бутони розквітлі
пелюсточка бархатна повненькі
кругла пов’ялі
біла маленькі
посічена
І група до слів добирає антоніми, ІІ – синоніми, ІІІ – слова в переносному значенні, а ІV – з цими словами складе речення. (діти працюють самостійно, потім вчитель знову вивішує ці слова на дошці)
антоніми синоніми
Великі – малі красиві, гарні
Світлі – темні ніжні, ласкаві, лагідні
Живі – зів’ялі веселі, радісні
Високі – низькі печальні, сумні
Розквітлі –зів’ялі прекрасні, чудові
Розкриті – закриті
Слова вжиті в переносному значенні скласти речення із словами
Квіти сумують сумує
прокидаються тремтить
посміхаються мерзне
вмирають радіє
ОРФОГРАФІЧНА РОБОТА
(яскраво)жовті, (червонувато)фіолетовий, (темно)зелений, (світло)синій, (сірувато)зелений), (жовто)гарячий, (жовто)зелений.
СЕНКАН
Діти складають «Сенкан»
ПОЕТИЧНА ЗУПИНКА
ЧАРІВНА ПОЛЯНА
План |
Спостереження |
Художні засоби |
|
1. Коли цвіте квітка і де вона росте? |
Цвіте влітку. Росте у полі. Жито. Небо. Сонце. |
Безмежні поля, вмиті дощами; безкрає море жита; колоски важкі, вусаті; небо чисте, голубе. |
|
2.Який зовнішній вигляд? а) квіточки; б) стебельця; в)форма листочків. |
Невеличка квітка, голуба. Тоненьке стебельце, ніжні пелюсточки |
Невеличка, як цяточка. Весело дзвенить, співає. |
|
3.Що ти відчуваєш, коли квітка поруч? |
Пелюстки переливаються на сонці. Запах чути далеко. Милує око. |
Звуки сиплються, як срібні струни, видзвонюють. |
|
НЕЗАБУДКА
– А зараз я хочу, щоб ви виконали завдання під назвою «Незабудка». Відгадай загадку.
Ходить хлопчик в білій майці. (Підсніжник)
Послання від квітів
Ви на клумбах вдома, в школі
Висівайте нас доволі.
Доглядайте, поливайте,
Без потреби не зривайте.
Якби ви нас не топтали,
Ми б красу вам дарували.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Сьогодні ми з вами зробили мандрівку в чарівний світ квітів. Квіти – це завжди хороший настрій, це добро і краса. Ми маємо зберегти цю красу для наступних поколінь і описати її. Напишіть твір-опис улюбленої квітки або тієї, яку ви бачили на малюнку.
ПІДСУМОК УРОКУ
ПОВТОРИВ
ВИВЧИВ
я ДІЗНАВСЯ
ЗРОЗУМІВ
Додаток
|
У зеленому тугому листі, Широкому, немов долоні, Розкрились чашечки барвисті – Тюльпани жовті та червоні.
|
|
Айстри задумані, квіти останнії, Осені пізньої сльози багрянії… Сумно шепочеться вітер над вами, І обмиває вас небо дощами Володимир Сосюра
|
|
Цвітуть троянди в літній час, Хоч гілочки колючі. Та квіти гарні, як атлас – Пахучі – препахучі.
|
|
|
|
|
|
Ми Дзвіночки, Лісові Дзвіночки, Славим день. Ми співаєм, Дзвоном зустрічаєм:
День!
|
|
У проміннях сонця ніжних Край веселого струмка Білий росяний підсніжник Раптом блиснув з-під містка Валентин Бичко
|