Зв'язне мовлення.Квіти – краса життя. Особливості побудови опису. Твір-описпредмета (квітки)

Про матеріал

У поданому уроці використано різноманітні технології, методи та прийоми, зокрема: "мозковий штурм", міні-проекти, робота в групах, "Гроно", сенкан, "Чарівна поляна", орфографічна робота та ін. Вчитель може використати у своїй роботі як урок, так і його елементи.

Перегляд файлу

       5 КЛАС

 

Квіти – краса життя. Особливості побудови опису. Твір-опис

                                    предмета (квітки)

Мета: ознайомити   учнів  зі  світом  рослин;  пробуджувати  пізнавальний інтерес до

           рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати знання дітей про

           значення  слів;   вчити  будувати словесні  характерні  ознаки   квітів;  сприяти

           підвищенню  культури   мовлення;  виховувати  любов  до  рідної  землі,  до  її

           охорони; розвивати у дітей образне мислення.

Обладнання: зразки грон, ілюстрації, вірші про квіти, словники.

Методи й прийоми: слово вчителя, бесіда, міні-проекти, сенкан, гранування, робота 

          в парах, індивідуальна     робота,  «Відгадай», «Поетична хвилинка».

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

 

                                                           ХІД УРОКУ

                                                                              У  квітах – частина історії людства.

                                                                                                                      Ауербах         

 

І. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

                                       Я всміхаюсь сонечку:

                                          Здрастуй, золоте!

                                       Я всміхаюсь квіточці –

                                       Хай вона цвіте.

                                       Я всміхаюсь дощику:

                                        – Лийся, мов з відра.

                                       Друзям усміхаюся,

                                       Зичу всім добра.

   Доброго дня, діти. Прошу сідати і  зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести цікавий урок, урок мислення, урок  зв’язного мовлення, розвитку ваших знань і вмінь. Готові?

 

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛА. «Мозковий штурм»

Зовсім недавно ми вивчили типи мовлення. Тому розпочати урок хочу із повторення матеріалу.

  • Які типи мовлення ви знаєте?
  • Що таке опис? На які питання цей тип мовлення відповідає? (Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки). Який? Яка? Яке? Які?
  • Що таке ознака? (Ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, колір, форма, запах, смак, вік, зовнішність, характер,твердість тощо.
  • Що ми можемо описувати? (Предмет, людину, місцевість, приміщення, тварину).
  • А зараз відкриємо свої підручники на ст. 79 і прочитаємо матеріал про те, чим відрізняється науковий опис від художнього (учні читають, а потім відповідають на поставлене питання).
  • Визначте, де який опис за текстом  «Мальва» на ст. 160 «Тематичного словника школяра». (учні читають і пояснюють, де який опис).
  • Коли ми користуємось описами? (Описами ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала, уявила те, про що ми говоримо або пишемо)

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Вчитель:

  • Добре, молодці! А зараз давайте запишемо число, класна робота. (учні записують).
  • Тему сьогоднішнього уроку я узагальнила і придумала таку «Квіти – краса життя». Тільки що ми вже повторили матеріал про опис, ознайомились із відмінністю наукового опису від художнього. А далі я хотіла б, щоб ви всі подивились навкруги. Що нового ви бачите сьогодні в класі? (Квіти). Так, квіти. Напевно, важко уявити наше життя без цих маленьких рослин.  З давніх-давен красу квітки передавали по-різному. Ось подивіться сюди: перед вами живі квіти. А ось квіти, зроблені руками ваших товаришів: учнів 3 класу. Правда, гарні? А ось вишивки. На них також вишито квіти: це ручна вишивка. А ось ця машинна. А це справжній шедевр: репродукція картини Катерини Білокур. Катерина Білокур – українська художниця,  – любила малювати квіти. І ніколи не малювала зиму, а лише осінь, літо, весну.

       У видатного російського композитора Чайковського є ціла симфонія

    «Вальс  квітів».  У   Лесі   Українки  є  написана казка «Лілея», в Олександра

    Олеся  вірш   «Айстри».  Напевно,   я  б  ще довго  і  довго  перелічувала  б те

    прекрасне,  що  створено  про  квітку, адже , як говорить наш епіграф: «У

    квітах – частина історії людства»  І  сьогодні  я  хотіла  б,  щоб  ми   теж

    попрацювали і створили твір-опис квітки. Тому запишіть тему уроку  «Твір –

   опис предмета (квітки)».

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

 

  • А чи задумувались ви про те, що таке квітка?  Давайте знову звернемося до нашого сьогоднішнього помічника «Тематичного словника школяра». До речі, ця прекрасна книга в пригоді сьогодні нам стане ще не раз, тому далеко її не відкладайте.  Зараз прочитаємо визначення «Квітки». (ст. 132)
  • Запишіть зараз в зошити назви квітів (до 5 слів), які вам відомі, улюблену квітку підкресліть.
  • Дивіться, ви назвали різні улюблені квіти. Думаю, ви погодитесь, що обрати найкращу квітку важко. Пропоную послухати казку «Чиї квіти найкращі»

                                 Чиї квіти кращі?

   Засперечались колись пори року – у кого найкращі квіти?

   Тупнула своїм каблучком Весна – і де лежав сніг, струмочки задзвеніли, зазеленіла трава, земля вкрилась підсніжниками, конваліями, нарцисами…

  • Мої квіти найкращі,  – каже весна..
  • Ні,    заперечує Літо.
  • Квіти у тебе гарні, та тільки мої кращі.

   Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти повсюди. Вітер подує – дзвенять дзвіночки. Всюди – васильки, гвоздики, ромашки, незабудки.

  Аж холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби літа поблідли.

  – Мої квіти теж непогані, – сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли верес, хризантеми, айстри …

  А що ж зима? Засипала снігом і ліс, і луги, і поле, дороги залила, запорошила дахи. За склом оранжереї цвітуть орхідеї, кали, бегонії…

  – Ось тут квіти найкращі, –  хвалиться Зима..

  Так до цих пір сперечаються пори року, чиї квіти найкращі.

 

  • То чиї ж квіти найкращі?
  • Готуючись до уроку вам необхідно було створити невеличкі повідомлення про квіти, такі собі міні-проекти. З часом ці роботи у вас переростуть з маленьких дійсно у великі, справжні проекти. Давайте. Послухаємо один одного.

 Учні зачитують свої міні-проекти:

  • Символіка квітів
  • Мова квітів
  • Квіти-годинники
  • Квіти в подарунок.
    • Дякую. Молодці!

Робота в групах (4 групи)

А зараз ми повинні напрацювати матеріал, яким ви скористаєтесь в своїй роботі. Перше завдання, яке ми виконаємо – це буде «Гроно». Пригадуєте, як складаються і записуються «Грона». Тоді вперед. (Кожна група складає «Гроно» до різних слів, зачитують, учитель заздалегідь заготовляє «Гроно» до цих слів і вивішує на дошці, щоб у своїй роботі всі учні могли ними скористатися)

 

                                                                             

                                   красива                                                      цупке

                                   улюблена                                                  міцне

                                   махрова                          стебельце           тоненьке

квітка                         рожева                                                       тендітне

                                     осіння                                                      темно-зелене

                                   кругла                                                         колюче

                                   велика

                                   зрізана

 

                                                           

                               дрібненька                                                              тугі

                               велика                                                                     міцні

                               гарна                                          бутони                 розквітлі

пелюсточка            бархатна                                                                 повненькі

                               кругла                                                                     пов’ялі

                               біла                                                                          маленькі

                               посічена

 

  • Хочу вам підказати, що у вашому «Тематичному словничку» на ст. 58 є різні кольори, тому ними можна скористатися. Добре, йдемо далі.  А зараз нове  завдання для груп

 

І група  до слів добирає антоніми, ІІ – синоніми, ІІІ – слова в переносному значенні, а ІV – з цими словами складе речення. (діти працюють самостійно, потім вчитель знову вивішує ці слова на дошці)

  антоніми                                                                       синоніми                         

Великі – малі                                                              красиві, гарні

Світлі – темні                                                             ніжні, ласкаві, лагідні                                            

Живі – зів’ялі                                                             веселі, радісні

Високі – низькі                                                          печальні, сумні

Розквітлі –зів’ялі                                                       прекрасні, чудові

Розкриті  – закриті

 

Слова вжиті в переносному значенні                     скласти речення із словами

         Квіти сумують                                                            сумує

                    прокидаються                                                  тремтить

                    посміхаються                                                   мерзне

                    вмирають                                                         радіє

 

 

 

                                            ОРФОГРАФІЧНА РОБОТА

  • Описуючи квітку, ви можете відчути трудність у правописі деяких слів: зокрема це правопис кольорів. Наступне завдання буде полягати ось у чому: кожному на листочку дано слова. Ви їх швидко повинні знайти в орфографічному словнику і записати це слово на дошці.

 

(яскраво)жовті, (червонувато)фіолетовий, (темно)зелений, (світло)синій, (сірувато)зелений), (жовто)гарячий, (жовто)зелений.

 

  • Подивіться уважно на ці слова. Як вони пишуться? Як ви гадаєте: яке правило ми можемо сформулювати на правопис цих слів.

 

 

  • А зараз кожен із вас обере собі квітку, яку він опише. Роботу ми розпочнемо у класі, а закінчите вдома. Пропоную вашій увазі ось таку «Ромашку». На її пелюсточці записана назва квітки. Знайди і обери свою! (діти вибирають квітку, вчитель дає додатковий матеріал: малюнок або фотографію квітки і віршик про неї) (додаток)

                                                              СЕНКАН

 

  • До вибраної квіточки самостійно складіть «Сенкан». Пригадуєте, як він складається. 

                         Діти складають «Сенкан»

 

                                         ПОЕТИЧНА ЗУПИНКА

 

  • Удома ви ще готували одне завдання під назвою «Поетична зупинка». Кожен з вас самостійно вибрав віршик про квіточку і вивчив його. У мене було лише одне прохання, щоб ваші віршики були про різні квіти. Так, хто розпочне?

 

                                             ЧАРІВНА ПОЛЯНА

 

  • А зараз пропоную виконати завдання, яке я назвала «Чарівна поляна». Чому?  А тому, що тут росте багато чарівних квітів. Ой, як багато різних квітів! А ось і ваша квітка, яку ви обрали. Спробуйте порозмовляти з нею. Про що вона розкаже?

 

  • Ділимо аркуш на три частини: у першу колонку записуємо пункти плану, у другу – спостереження, у третю – художні засоби. Описуючи квітку, не забудьте, що ви можете скористатись всім тим матеріалом який ми вже напрацювали6 це і «Гроно», і  «Сенкан»; це антоніми, синоніми і слова в переносному значенні; це матеріал із вашого «Тематичного словника школяра», адже всі квіти взяті звідти і, нарешті, це орфографічний словник, який допоможе правильно написати слова.

 

      План

 Спостереження

Художні засоби

1. Коли цвіте квітка і де вона росте?

Цвіте влітку. Росте

у полі. Жито. Небо.

Сонце.

Безмежні поля, вмиті дощами; безкрає море жита; колоски важкі, вусаті; небо чисте, голубе.

2.Який зовнішній вигляд?

а)  квіточки;

б) стебельця;

в)форма листочків.

Невеличка квітка, голуба. Тоненьке стебельце, ніжні пелюсточки

Невеличка, як цяточка. Весело

 дзвенить, співає.

3.Що ти відчуваєш,

 коли квітка поруч?

Пелюстки переливаються

 на сонці. Запах чути

далеко. Милує око.

Звуки сиплються, як срібні струни, видзвонюють.

 

                                     НЕЗАБУДКА

 – А зараз я хочу, щоб ви виконали завдання під назвою «Незабудка». Відгадай загадку.

  • Повна діжка жита п’ятачком накрита. (Мак).
  • Чорноброві козаки в зелених жупанах під вікном стоять. (Чорнобривці)
  • Стоїть дубок, на верху картузок, в картузику багато діжок. (Соняшник)
  • Виглядають із пашниці синьоокі чарівниці. (Волошки)
  • По засніженій галявці

          Ходить хлопчик в білій майці. (Підсніжник)

 

  •  В якийсь момент я подумала, а щоб сказали нам квіти, якби вони вміли говорити. Як ви гадаєте?

 

            Послання від квітів

  Ви на клумбах вдома, в школі

  Висівайте нас доволі.

  Доглядайте, поливайте,

  Без потреби не зривайте.

  Якби ви нас не топтали,

  Ми б красу вам дарували.

 

  • Чи знаєте ви, що таке Червона книга? (У 1980 році було видано Червону книгу України. Тварини і рослини, занесені сюди, охороняються законом. На сьогодні їх занесено понад 400 видів. Червона книга – це книга сорому і водночас книга совісті людей.  Сорому тих, хто бездумно знищує природу, забуваючи, що без рослинного і тваринного світу загине життя на планеті. Книга совісті тих, хто, не шкодуючи зусиль і коштів, намагається зберегти народне добро – чарівний світ природи. Я дуже хочу, щоб ви були ось в тій другій категорії, тобто, совісті. Оберігайте природу, доглядайте за братами нашими меншими – тваринами, не рвіть без потреби квітів, не толочіть маленьких рослин, адже вони прийшли у цей світ, щоб дарувати нам красу, хороший настрій, добро.)

 

 

                                ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 – Сьогодні ми з вами зробили мандрівку в чарівний світ квітів. Квіти – це завжди хороший настрій, це добро і краса. Ми маємо зберегти цю красу для наступних поколінь і описати її. Напишіть  твір-опис улюбленої квітки або тієї, яку ви бачили    на малюнку.

 

                                             ПІДСУМОК УРОКУ

 

 

                                ПОВТОРИВ

                                ВИВЧИВ

    я                        ДІЗНАВСЯ

                                ЗРОЗУМІВ

 

 

Додаток

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

У зеленому тугому листі,

                                                     Широкому, немов долоні,

                                                        Розкрились чашечки барвисті –

                                                       Тюльпани жовті та червоні.

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото айстр"

 

Айстри задумані, квіти останнії,

Осені пізньої сльози багрянії…                                                   Сумно шепочеться вітер над вами,   І обмиває вас небо дощами

                             Володимир Сосюра  

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото троянди"

 

 

Цвітуть троянди в літній час,

 Хоч гілочки колючі.

Та квіти гарні, як атлас –                                                     Пахучі – препахучі.

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото лісових дзвіночків"

 

 

Ми Дзвіночки,

Лісові Дзвіночки,

Славим день.

Ми співаєм,

Дзвоном зустрічаєм:

День! 
День.

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "фото підсніжника на снігу"

 

У проміннях сонця ніжних

 Край веселого струмка                                     Білий росяний підсніжник                     Раптом блиснув з-під містка

                       Валентин Бичко

 

 

 

 

doc
Додано
6 липня 2018
Переглядів
6487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку