Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Тренувальні вправи

Про матеріал
Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Тренувальні вправи
Перегляд файлу

Тема. Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Тренувальні вправи

Мета:

- формувати предметні компетентності:

 поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені; удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну, соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника, любов до рідної землі, до України.

- формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

спілкування іноземними мовами: порівнювати відокремлення звертань в українській та англійській мовах;

інформаційну: діяти за алгоритмом, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;

учитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

соціальну і громадянську: формувати навички роботи в парі, співпрацювати з іншими на результат, усвідомлювати важливість норм етикету в суспільному житті, прагнути до гармонійного спілкування у віртуальному просторі;

здоров'язбережувальну: враховувати вплив слова на психічне здоров'я людини.

 

Тип уроку: 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

комбінований

Прийоми: ”Пограймо в сніжку”.”Фішбоун”, Робота з текстом проблемна ситуація (лінгвістична задача), фронтальне опитування, бесіда, розв'язання компетентнісних завдань.

Обладнання: комп”ютер, проектор, картки, тестові  завдання

 

 

Робота біля дошки.

Записати речення визначити звертання. Підкреслити за членами речення.

Україно, я для тебе на світі живу.

Я бажаю миру Україні.

--Який висновок можемо зробити?

-Чому в першому реченні  слово Україна не буває членом речення,а в другому додаток.

 

Завдання 1

Виписати речення,  у яких вжиті поширені звертання.

Розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.

1.Ти наше диво калинове, кохана українська мово!

2. Краю мій єдиний! Люблю твої степи та гори, річки та моря.

3. Україно! Ти для  мене диво!

 4.Я згадую ,нене, ті дивні пісні, що ти нам в дитинстві співала.

5. Мамина пісня  дзвінко у серці  бринить.

 

 Завдання 2

Виписати речення, у якому немає звертання.                                                    Підкреслити за членами речення

 

 

Робота з текстом

Одного разу наш сіренький герой  сказав своєму другові:

-Який у тебе ...некрасивий  колючий одяг!

-То є так,-відповідає товариш,- проте мої колючки...рятують мене від зубів собаки та вовка.

Чи служить і тобі добре твоє сіреньке хутро?

Наш  бідолаха  тільки зітхнув.

1 Прочитайте текст про себе.

Зверніть увагу.

Колючки –наголос на И

Хутро –наголос на У

 -Між ким відбувається розмова?

-Як ви зрозуміли?

-Про що цей текст?

-Прочитайте за ролями.

-Робота в групах

 

 

 

 

 

 

Група 1

Завдання1

На місці пропусків  вставте звертання. Доберіть синоніми до слова  милий.

Завдання2     Доберіть заголовок.

Група 2

Завдання1На місці пропуску вставте звертання. Доберіть синоніми до слова некрасивий.

Завдання 2   Доберіть заголовок.

Поміркуйте.

1.Чи викликав у вас хтось із героїв  співчуття? Чому?

2.Чому повчає нас цей твір.

Виконайте.

3.Продовжте розповідь реченням,використайте звертання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові   завдання  Взаємоперірка

1.Визначте  у реченні звертання

Україно, ти для мене диво (В. Симоненко)

 А.Україно       Б.Ти      В.Диво    

 2.Звертання вживається у ....

 А.Називному відмінку     Б.Родовому відмінку 

 В.Орудному відмінку   Г.Кличному відмінку

 3.Непоширене звертання - це звертання, яке складається ...

 А.з одного слова          Б.з двох слів            В.з трьох слів

 4.Визначіть, яким є звертання.

Дорога мамусю, вітаю з днем народження!

 А.поширене           Б.непоширене

 5.Визначіть, яке із речень містить непоширене звертання (розділові знаки пропущено)

 А.  Не рости висока берізко при дорозі близько.

 Б.Мамусю скажіть будь ласка де ви сховали мій телефон?             

  В.Дорогий друже радий тебе бачити

 Г.Любий тату! Запрягайте коника мені.

 6.Комами з обох боків треба виділити звертання в реченні ( розділові знаки пропущено)

 А.Микито знов мою пораду ти забув і судиш про князів.

 Б.Пригадайте мамо те прощання край воріт, де сяяла роса.

  В.Земле Тобі на рану не висиплю солі.  Г. Зоре моя вечірняя зійди над горою.

Підсумок уроку

Метод  Фішбоун

 

 

 Підсумок уроку

Чи справдилися ваші очікування?

Що важливо зап”амятати.

Рефлексія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання/за вибором/

Завдання1  У подані речення вставити звертання. Розставити розділові знаки.

 

Ото тобі, ... , найбільше лихо, як в кузні тихо. Горе тобі, ... , якщо тебе корова рогом коле. Міняй, ... , сліпу кобилу на носату. Мели, ... , доки вітер не перестане.  Мели, ... , бо погода тисне. Держись, ... , іде зима. Поглянь, ... , у воду на свою вроду. Не смійся, ... , ти не краще квасолі! Надівай, ... , ярмо, коли волів не вгледів.

Народна творчість.

Для довідок. Ковалихо (ковалю). Воле. Свате. Іване. Денисе. Хома. Козле.  Горох. Пес.

 

Завдання 2. Перебудувати речення на речення із звертанням

 

Діти шанують своїх батьків. Діти, шануйте своїх батьків

Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу. Учні не повинні відповідати образою на образу.П’ятикласники поважають один одного.     Школярі повинні пам’ятати, що шкільні проблеми можна розв’язати.

 

 

 

 

docx
Додано
23 серпня 2024
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку