1
Міністерство освіти і науки України
Рудницька ЗОШ І-ІІІ ст смт Рудниця
Відкритий урок
з української мови
у 5 класі на тему:
«Звертання. Непоширені та поширені звертання. Розділові знаки при звертанні. »
Вчитель української мови та літератури
Михайловська Катерина Павлівна
Рудниця 2018
Тема. Звертання. Непоширені і поширені звертання. Розділові знаки при звертанні. (слайд1)
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення до них слів-звертань, конструювати речення за опорними схемами; виховувати любов і повагу до рідного краю, до членів своєї родини. (слайд 2)
Правопис: кома і знак оклику при звертанні.
Обладнання: аудіозапис пісні на слова вірша Н.Красоткіної «Прекрасні звертання», пісні «Родина», презентація «Звертання», «Моя родина», ілюстрації до казок, картки з питаннями для самоконтролю, картки з індивідуальними завданнями, підручник.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.
Хід уроку
Епіграф (слайд 3 )
Скільки в нас є, любі друзі,
Для звертання ніжних слів…
Д.Білоус
І. Оргмомент
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
1.Учитель
Сьогодні на уроці ми узагальнемо і систематизуємо знання про звертання, його види, правила написання; формуватимемо вміння визначати звертання в реченнях, розставлятимемо розділові знаки; розвиватимемо творчі вміння розширюватимемо речення шляхом самостійного введення до них слів-звертань, конструюватимемо речення за опорними схемами; виховуватимемо любов і повагу до рідного краю, до членів своєї родини.
Мені дуже хочеться, щоб ви не тільки засвоїли теоретичний матеріал, а й відчули всю щирість, доброзичливість, ніжність, емоційне забарвлення, багатство українських звертань.
2. Робота з епіграфом
Діти, як ви звертаєтеся до членів своєї родини? Як називаються такі слова?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Звертання супроводжують нас щодня. Ми просто не уявляємо нашого життя без них. Кожного дня ми звертаємося до рідних, друзів, однокласників, вчителів, знайомих.
Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.
У вірші прозвучало багато звертань. Я нагадую вам і звертаю вашу увагу на те, що звертаннями завжди виступають іменники у кличному відмінку.
Доповнимо свої знання про звертання розглянувши таблицю та матеріал у підручнику (с.98) (слайд 4)
IV. Виконання практичних завдань
1.Вибірково-розподільна робота (слайд 6)
Знайти і розподілити за колонками поширені і непоширені звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю!
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Поширені: мамонько рідна, моя дорогенька.
Непоширені: мамо, матусенько, мамочко, матінко, татку, татусеньку, таточко, тато, татонько.
Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, всі здорові, друзі щирі, у щоденнику - найвищі бали.... А якщо щось не так - ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього, Матері Божої, Ангелів-охоронців. Яку молитву ми знаємо усі? ("Отче наш!"). У цьому святому слові теж є звертання. Назвіть його. І подумки попросіть Господа про те, що для кожного з вас зараз важливо. З давніх часів різні народи пов’язували метеликів з найвищими таїнами. Християни вірять, що метелики приносять радість, щастя. Напишіть свої звертання на метеликах і прикріпіть їх до Богородиці-мови. І пам'ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості.
Визначити тему і головну думку тексту. Знайти звертання.
Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:
- Спасибі тобі, струмочку.
Онук посміхнувся.
- Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь.
- Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку.
Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки.
Помовчавши, Дідусь сказав:
- Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?
Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.
- Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом, ні безмозкою куркою…
Проблемне запитання: чи є звертаннями виділені слова?(Ні, займенники слугують для зв’язку звертань з реченням. Вони можуть стояти в будь-якому відмінку і виконують функцію підмета чи додатка)
Виписати 1 групі речення з непоширеними звертаннями, а 2 – з поширеними.
Записати звертання казкових героїв, дотримуючись правил написання звертань (учні записують звертання одразу на картки, коментовано)
Списати речення, розставляючи потрібні розділові знаки.
Із записаних прикладів речень відшукайте те речення, яке відповідає певній схемі. (+3 учня біля дошки придумують за поданими схемами речення )
V. Підведення підсумків уроку
1. Виконання тестових завдань (картки )
1. Виділіть речення зі звертанням.
А Я люблю свою маму
Б Доброго дня, бабусю!
В Ви не підкажете мені, котра година?
2. Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з кличною інтонацією, то після нього треба ставити:
А Кому
Б Знак питання
В Знак оклику
3. Звертання бувають:
А Поширені і непоширені
Б Складні і прості
В Головні і другорядні
4. Виділіть речення з поширеним звертанням.
А Рідко, нене, згадую про тебе.
Б Україно! Ти моя молитва.
В Рідна мати моя, завжди згадуватиму про тебе.
5. Визначте речення з непоширеним звертанням.
А Живи, Україно, живи для краси.
Б Скажи мені, мій братику, де тебе шукати?
В З-за моря припливла сюди, кохана чарівнице?
6. У якому реченні правильно розставлено розділові знаки при звертанні?
А Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре!
Б Мир і любов Україно, неси!
В Біла хато хто тебе таку намалював?
2. Палітра вражень від уроку
Мені найбільше сподобалося….
Я навчився/навчилася…
Найбільше вразило…
Цікаво було дізнатися…
Тепер я вмію…
Хочу подякувати…
Із твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» виписати звертання.