Деснянський ліцей
Деснянської селищної ради
Чернігівської області
Розробка уроку з української мови на тему: «Звертання поширені й непоширені» (8 клас)
Учитель
Костюкевич Валентина Ксенофонтівна
Десна 2023
Тема. Звертання поширені й непоширені. Способи вираження звертань. Риторичні звертання.
Мета: навчальна: формування компетентного мовця, формування у школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися реченнями, поширеними й непоширеними звертаннями, домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних відомостей про звертання, вимовляти з відповідною інтонацією, правильно ставити розділові знаки;
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення здобувачів освіти, зокрема з використанням звертань, уміння аналізувати і робити висновки;
виховна: формувати знання мовленнєвого етикету, забезпечити розуміння учнями, що означає бути українцем-патріотом, прищеплювати любов, повагу, цікавість до рідного слова, народу, України;
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Добрий день, діти , гості, усі присутні!
Рада бачити вас у цей прекрасний день. Сподіваюся, що протягом уроку поряд із нами будуть щастя, радість, натхнення, обов’язково успіх. Починаємо урок…
І тому наступний крок:
Щоб почати працювати,
Треба руки всім підняти.
Ось навіть у моєму уже вітанні є предмет нашої сьогоднішньої розмови. Коли ми вітаємося, просимо про щось, пропонуємо і, нарешті, просто спілкуємося, то виділяємо того, хто є предметом нашої уваги. Тож тему нашого уроку підкаже нам ребус, який ви бачите на екрані. Нумо, розгадайте..! Так це –звертання.
(запис у зошитах: число, класна робота та тема уроку)
Діти! У 5 класі ми знайомилися з цією темою. А сьогодні на уроці поглибимо знання про звертання, з’ясуємо, які звертання поширені й непоширені, поговоримо про риторичні звертання.
А епіграфом нашого уроку будуть слова Наталії Янчук:
Українська мово,
Мово барвінкова,
В лузі запашнім
Квітка польова.
Чаруєш красою,
У серцях гарячих
Ти жива.
Діти! У світлі останніх подій ми зрозуміли, наскільки важливо знати мову, вивчати й цінувати її, розвивати , любити і спілкуватися нею.
Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося. Як ви гадаєте, чи може той, кого назвали добродієм, у чомусь відмовити вам.
Почнемо нашу розмову з поезії Д. Білоуса :
Чи всі ми вмієм спілкуватись,
По-українськи привітатись?
Чи всі вітання наші ґречні,
Теплом зігріті і сердечні?
А є ж і тут чудесні форми,
Питомі українські норми:
Шановні і вельмишановні,
Панове і товариші!
І ви, добродію і пане,
Військовий- пане капітане.
І ви, добродійко і панно
(хіба звучить не бездоганно?).
Але чому? Для вас цікаво?
Тому що ввічливо, пристойно,
Велично, гідно і достойно!
Перед нами текст, тож разом згадаймо, що таке звертання і знайдімо їх у тексті.
Зверніть увагу! У вірші вжито таке красиве власне українське слово ґречні: чи всі вітання ваші ґречні?
Щоб краще зрозуміти його, варто звернутися до словника синонімів. Там ми прочитаємо: синоніми до слова ґречний:
1 чемний
2 ввічливий
3 люб’язний
4 шанобливий
5 галантний
А перейшовши за посиланням, ви можете дізнатися синоніми до будь-якого слова, що вас цікавить.
Тож переходимо до визначення.
Слайд
Звертання –це слово або словосполучення, що називає особу, а іноді- неживий предмет, до якого звернена мова.
Н-д: Україно! Я для тебе на світі живу! (Д. Павличко)
Дихай вільно, моя Україно, гордо світові в очі дивись! (О. Король)
Ти чуєш , рідна?
(Читаю всі речення, а потім коментую, де стоїть звертання: на початку речення, всередині в кінці речення)
Слайд «Знайти відповідності»
Праворуч ви бачите схеми, а ліворуч речення. Ваше завдання з’єдати стрілочками, яке речення якій схемі відповідає.
Так, розумники, все правильно.
Зверніть увагу! В усному мовленні я звертання виділяла інтонацією, а на письмі ми його виділяємо комами або знаком оклику.(Акцентую увагу на схемах).
Діти! Дуже важливо правильно ставити розділові знаки, і подивімося на наступне речення.Поставте правильно розділові знаки в цьому реченні.
Слайд Бабуся
Молодчинки! Так , ви правильно поставили розділові знаки. Бо від цього іноді залежить зміст самого речення і , власне , життя самої бабусі.
Діти! У цьому реченні звертання стоїть у кличному відмінку.
Слайд Звертання виражається іменником у кличному відмінку або в називному в значенні кличного.
Н-д: Вітчизно, душе, кравче, женче, Софіє, Ігорю, Лесю. (зверніть увагу на закінчення).
Слайд «Творче моделювання»
Українці- мудрий народ. У його скарбничці багато мудрих висловів.
Перед вами прислів’я, завуальовані зоровими образами. Ваше завдання :перетворити зорові образи на словесні у формі звертань.
(У цьому завданні ви мусите замінити малюнки словами і поставити ці слова в кличному віддмінку.)
Зверніть увагу на звертання : в 1-му реченні звертання язиче, язиче-це повторювані звертання .
У 2-му реченні звертання козаче – складається з одного слова.
В 3-му реченні-моя голубонько –складається з двох слів.
Слайд «Робота з підручником»
Види звертань за будовою- поширені- непоширені.
Діти. Це правило взято з підручника.
Слайд «Сходинки успіху»
Ваше завдання: знайти поширені і непоширені звертання.
Льорнінг апс. Молодчинки.
Слайд зі Словом Рідна
Завдання таке: прошу взяти до рук олівці і визначити , яким членом речення є слово рідна (підкреслившши головні й другорядні члени речення).
Коментуємо слово рідна. Вказую, що звертання ніколи не буває членом речення.
Діти! Ви плідно працюєте. Час і спочити
Слайд «Зарядка для очей!
Отже, наступне поняття. На уроках української літератури під час аналізу поезій ми зустрічаємо таке поняття як риторичне звертання. Що ж це таке?
Слайд
Риторичне звертання-це звертання до абстрактних понять, предметів, явищ, осіб, які не можуть бути безпосередніми учасниками подій.
Н-д: Україно моя! Чисті хвилі ланів,
Променисті міста, голубінь легкокрила!
Україно! Сьогодні звірів-ворогів
Ти грудьми вогняними зустріла.
(М. Рильський)
Звісно, Батьківщина є уособленням чогось великого і величного, особливого, але це поняття абстрактне, воно не може реально виконати наше прохання.
Тож риторичне звертання –це звертання до тих об’єктів, які ми не можемо побачити.
Слайд Правопис
Тепер поговоримо про правопис.
Слайд У звертаннях, що складаються з двох власних імен….
Завдання: поставте імена й по батькові своїх улюблених учителів у кличному відмінку.
Прошу правильно звертатися до учителів.
Слайд «Випереджувальне завдання»
Учень нашого класу мав випереджувальне завдання. Із мовного джерела Владік підготував нам звертання у прислів’ях та піснях.
Дякуємо тобі, Владику! Молодчинка
Слайд
Наступне завдання «Продовжіть речення»
Підсумовуємо вивчене. Перед вами обруч і серединки квіток на ньому. Вам треба продовжити речення й домалювати пелюсточки квітів. Звісно, правильно продовживши речення.
Слайд д\з. Тепер настав час домашнього завдання.
Слайд «Двінок»
Ось уже луна двінок, закінчився наш урок.
За роботу по заслузі щиро дякую вам, друзі.
Мої бажання шани повні,
Бо теплі, щирі від душі.
А в спілкуванні людям личить
Те, що народ від серця зичить.
Добродії, здорові будьте, як вода.
Багаті будьте, як земля.
Веселі, будьте, як весна.
Це стало все для вас цікаво,
Тому, що ввічливо, пристойно,
Велично, гордо і достойно.