Звертання. Розділові знаки при звертанні

Про матеріал

поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені;

удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні
розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати
навички зв'язного мовлення, зокрема з використанням звертань;
зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу;
розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну,
соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру
спілкування, повагу до співрозмовника.

Перегляд файлу

Звертання. Розділові знаки при звертанні

Мета : поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені;
удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні
розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати
навички зв'язного мовлення, зокрема з використанням звертань;
зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу;
розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну,
соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру
спілкування, повагу до співрозмовника.

 

Тип уроку : засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).

Урок без дзвінка

Обладнання : робочі сторінки, мультимедійна презентація, опорна схема

Перебіг уроку

Слово вчителя

Чи всі ми вмієм спілкуватись

По-українськи привітатись?

Чи всі вітання наші гречні,

Теплом зігріті і сердечні?

А є ж і тут чудесні форми,

Питомі українські норми:

Шановні і вельмишановні,

Панове і товариші!

А побажання - шани повні,

Бо теплі, щирі, від душі.

А в спілкуванні людям личить.

Те, що народ від серця зичить:

Здорові будьте,як вода,

Багаті будьте,як земля,

Веселі будьте, як весна!

І ви, добродію, і пане,

Військовий - пане капітане.

І ви, добродійко, і панно

(хіба звучить не бездоганно?)

Й звертання кожне не єдине:

І господарко, й господине!

Звучить яскраво і ласкаво.

Але чому? Для вас цікаво?

  • Ви зрозуміли ,яка тема уроку? (Тема на дошці)

Цілевизначення

  • Подумайте, про що  ми могли б на уроці дізнатися, чого могли  навчитися і навіщо це нам потрібно?

 Повідомлення теми і завдань уроку

 Тема нашого уроку «Звертання, розділові знаки при звертанні».
На цю тему програмою відведено 2 уроки. На сьогоднішньому уроці ми
закріпимо знання про звертання, удосконалимо пунктуаційні вміння щодо
правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями,
розвиватимемо творчі вміння трансформувати прості речення на речення із звертаннями , навчимося розширювати речення шляхом самостійного введення  в них слів - звертань, реконструювати синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання, конструювати речення за опорними словами, схемами – моделями. Це буде урок без дзвінка із продовженням на наступному уроці.

 Тож не випадково епіграфом уроку будуть слова Дмитра Білоуса :

 Слова покличні – прості й величні

 

      

Мотивація навчальної діяльності

Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке  значення має мовний етикет.

(Мовний етикет – презентація члена  творчої групи)

Актуалізація опорних знань учнів

Сьогодні ми  розглянемо ще один засіб мовного етикету – звертання. Тема  ця вам уже дещо відома з 5 класу.

  •              Що ви вже можете сказати про звертання?

Бліц – опитування:

  1.          Звертання – це
  2.          Які бувають звертання?
  3.          Як виділяються в реченні?
  4.          Коли виділяються «!» ? (логічний наголос, виділяється голосом)

 

Робота з підручником

  •                   А зараз ви поглибите свої  знання самостійно, прочитавши  &25 (с. 182 -183) . Щоб успішно здати екзамен із цієї теми, читайте уважно!

Гра «Щасливий білетик» (у кошику)

 (Учні по черзі витягають білет із запитанням і відповідають на них).

Білет №1 - Що називається звертанням?

Білет №2 - У чому полягає відмінність між звертаннями непоширеними і поширеними?

Білет №3 - Якими частинами мови можуть бути звертання?

Білет №4 - У формі яких відмінків вживаються іменники, котрими виражаються звертання?

Білет №5 - Які розділові знаки ставляться при звертаннях?

Білет №6 - Як інтонуються речення, в яких є звертання?

Білет №7 - В яких стилях мовлення вживаються звертання?

 

Синтаксична розминка

  • Які закінчення мають звертання  у кличному відмінку?

Поставити іменники в К.в. на швидкість. (на листках)

 

Прийом «Пошук» (Програмована вправа)

Іменники поставте в кличному відмінку й запишіть у три колонки:

  1.                                                           із закінченням - е
  2.                                                             із закінченням - у-, - ю -;
  3.                                                            із закінченням - о

Сестриця. чайка, вовк, Уляна, вчитель, охоронниця, жінка. Андрій. їжак, дядько, хлопець, Інна.

Ключ:

підкресліть перші букви і прочитайте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра:

 

«• ••    • • • не  бачимо, а ... помічаємо відразу»

Відповідь: Своїх вад не бачимо, а чужі помічаємо відразу

  •                   Які закінчення мають звертання у кличному відмінку?

 


Звертання щире, душевне, щедре-
Василю, Павле, Іване. Петре!
І так сердечно, і так ласкаво-
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходинки відкрито й радо-
чи товариство а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле-
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-
миліших серцю звертань не знаю.

 

Інтерактивний  прийом «2-4 – всі разом»

Робота в парах

Лінгвістичне дослідження з прийомом взаємоперевірки   .Розставити розділові знаки, виконати синтаксичний розбір одного речення частково.

  1. Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш ,рідне слово.
  2. Припливайте до  колиски ,лебеді, як мрії, опустіться ,тихі зорі ,синові під вії.
  3. Виростеш ти, сину ,вирушиш в дорогу.
  4. Відроджуйся і розквітай ,рідна мово.
  5. О краю мій ,тужу я за тобою.
  6. Ой, не шуми ,луже ,зелений байраче ,не плач ,не журися ,молодий козаче.

 

Слово учителя про вживання вигуків при звертанні  (5-6 речення – різниця)

  •                                           Якщо перед       стоять вигуки о, ой і виконують роль підсилювальної частки, то кому після них не ставимо.
  • Інші вигуки відділяють від звертання комами.

 

Скласти речення за схемами ( по рядах)

  1.               ,…

2.                     ! …

3. …,                   ,…

 

Дуже часто  у повсякденній мові можна почути такі звертання: мамка, Таня, Колінька, котик. Звичайно, так не можна звертатися.

 

Завдання: відредагувати усно речення із звертаннями

Неправильно

Правильно

Петенька, йди сюди!

Петрику (Петрусю ), підійди сюди!

Ой ти, мій котик!

Ой ти, мій котику!

Андрюшка, відкрий очі -вже
ранок!

Андрійку, розплющ очі - вже ранок!

Анічка, поділи грушу пополам!

Ганнусю, поділи грушку навпіл!

Ох ти ж} моя куколка!

Ох ти ж , моя лялечко!

Дєвочки, осторожно!

Дівчатка, обережно!

Пробач мене, дедушка, умоляю!

Пробач мені, дідусю, благаю!

Шофер, притормозіть, будь

ласка!

Пане водій, пригальмуйте, будь

ласка!

Вибачаюсь тьотя, яка слідую-
ча зупинка?

Вибачте

будь ласка), тітонько, яка наступ-
на зупинка?

Будьте добрі, дядя, подвинь-
тесь!

Будь ласка (прошу Вас), будьте до-
брі, посуньтеся!

Пацан, до якої години працює
общественний транспорт?

Агов, юначе, до котрої години пра-
цює громадський транспорт?

 

Це важливо!

Складні форми звертання (член творчої групи) – презентація.

Робота в групах

Дуже часто звертання використовувалися у народних піснях , сьогодні до них  звертаються  і сучасні поети.

Гра – конкурс «Я знаю більше» .

Члени груп повинні назвати приклади українських пісень, рядків поезій сучасних поетів із звертанням. (Домашнє завдання випереджувальне.)

Свої картки із реченнями ви віддасте членам інших груп для розстановки розділових знаків – це і буде  ваше домашнє завдання.

Наступне завдання «Редактор»

Визначити стиль тексту. Вставити на місці крапок звертання, які
відповідають цьому стилю мовлення.

І група

По дорозі зі школи зустрілись двох друзів.

  •       Привіт,....! Як я радий тебе бачити! - вигукнув Михайло.
  •       Привіт, ....! Я не менш радію нашій зустрічі, - відповів Іван.
  •       Учора ми гарно повеселились у парку на День міста. Чому ти, ..., так
    рано пішов від нас? Невже тобі було не весело?
  •       Ні, все було дуже весело, але я мав допомогти мамі. Тому довелося піти
    раніше. Та й зараз я поспішаю додому, - заклопотано промовив Іван.
  •       Ну що ж, тоді щасливо тобі, ...,- побажав товаришеві Михайло.

 

Звертання: Михайле, Михайлику, мій друже, друзяко, Іване Петровичу, товаришу, пане Іване;Іваночку, соколе ясний.

 

 

II група

Замовляння до Лесі

Де ти, ... ? Ловили тебе сліпі фотокамери, намагалися відтворити
старанні пензлі художників, та лишили від тебе тільки тінь твою, силует
твого земного буття . ...,..., вічно клекотатимеш ти у завірюсі!

Ім'я свого народу взяла ти своїм найменням. І пломінь твій у твоїм

народі, ..., ..., ....!....!З'явися нам хоч одним помахом свого сивого

крила! Знайдися наАм бодай одним колосом із свого безмежного золотого
лану!

За І. Драчем.

Звертання:

  •                     Лесю ;
  •                     Безсмертна горлице української долі, простуджений соловейку
    душі;
  • геніальний поете наш, чистоголоса Мавко нашої суті, наша
    незламносте! Совісте наша! ;
  •                     пані Ларисо;
  •                     подружко.

III група

 

Ректору Українського
державного ууніверситету
харчових технологій
Гулому І.С.

...!

Національний виставковий центр України запрошує Вас ознайомитися з
новою експозицією Головного павільйону «Україна сьогодні», створеною
Указом Президента України, яка розповідає про інтелектуальний та
економічний потенціал нашої держави, її зовнішню, економічну і
гуманітарну політику.

15 лютого 2012р.

З повагою заступник генерального директора НВЦ Т.Г.Цимбал

Звертання:

  •                  Шановний Іване Степановичу;
  •                  панедиректоре;
  •                  мій друже єдиний;
  •                    Іване Степановичу.

У підручнику вам зустрівся термін «риторичне звертання» . Про нього вам розкаже член творчої групи .

Риторичні звертання не розраховані на відповідь, бо в ролі об'єкта таких
звертань, крім назв людей, виступають назви всіх інших живих істот, імена
історичних осіб, назви явищ природи, будь-яких абстрактних та конкретних
понять. Риторичні звертання є стилістичним засобом для емоційного напруження стосовно подій, для вироблення в читача чи слухача певного
ставлення до зображуваного.

 Верни до мене, пам'яте моя!

 Нехай на серце ляже ваготою

 Моя земля з рахманною журбою,

Хай сходить співом горло солов'я
В гаю нічному.

 В. Стус

Творче конструювання

Скласти речення так, щоб у ньому слово виступало  то підметом, то  додатком , то   звертанням.

   1                                        2                                     3       

друг   калина   Київ

Вправа  «Подумай»

  •                   Чи можуть « ти», «ви» бути в ролі звертання? Коли «ти»? Коли «ви»?  (Так. У розмовному мовленні для вираження різкості , зневаги, грубості. Наприклад: Ей  ви, куди йдете? Ти ,чого смієшся?)

Дослідження - трансформація

Перебудувати на речення із звертаннями

Вітер буйний віє над землею.

Прилітають ластів»ята до моєї хати.

Гримить моя пісня могутня, палка, на всім українськім Роздоллі.

 

Повернення до епіграфа

  •                   Чому  звертання це слова прості і величні? На що вказують?

Іноді   форми кличного відмінка викликають сумніви. Тут у пригоді стане «Словник труднощів української мови», у якому до окремих слів подаються пояснення.

Точка зору

  •                   А як же бути із звертаннями ти і ви? До кого треба звертатися на «ти» , а до кого – на «ви»? (Член творчої групи)
  •                    

Рефлексія  Зв»язна розповідь за таблицею

 

  1. Клична інтонація      Ти
  2. Пауза (на початку або       =   З.в.?   в кінці речення)                                                                      Ви
  3. Звертання  = членом речення

 

                                                                                                    

 

Зв.!...                                                                                   Стилі: публіцистичний,

…,Зв.,…                                                                                         художній,

Зв.,….                                                                                             розмовний,

…, Зв.                                                                                            офіційно – діловий.

 

Диктант – тест

  1. Яке з поданих визначень звертання правильне?

А Це другорядний член речення, який вказує на особу,
Б Це член речення, який має форму називного і кличного відмінків.
В Це член речення, виражений іменником.

Г Це слово або сполучення слів, що називають особу, до якої звертаються.

  1. У якому з поданих речень є звертання?

А Се Мойсей, позабутий пророк, се дідусь слабосилий (/. Франка).
Б Запорожжя та козацтво спать уклалися в журбі (П. Грабовський).
В Моя ти — пісня, сила і відвага, моє вселюдське й мамине ім'я
(Д. Павшчко).

Г Учитель мій! Як ми тебе любили, як слухали тебе в полоні юних мрій!
(В. Сосюра).

  1. У якому з поданих речень правильно виділено звертання?
    А Стій серце стій! не бийся так шалено (Леся Українка).

Б Ні мій учителю і друже, про мене — все це не байдуже (М. Вороний).
В Я так люблю твої дороги моя Україно сумна! (В. Сосюра).
Г Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько колюче терня?
(/. Франка).

4 У формі яких відмінків виражається звертання?
А Знахідного і називного відмінків.
Б Родового і кличного відмінків.
В Кличного і місцевого відмінків.
Г Називного і кличного відмінків.

5. У якому з рядків подано правильні форми звертання?

А Пане Андріє, Галино Михайлівно, Федоре Миколайовичу .
Б Пане директоре, пані Сергіє, рідно земле.
В Пане Юріє, Ольго Михайлівно, Валентине Іванівно.
Г Юний друже, пані Тетяно, Ірино Дмитрівно.
6. Знайдіть неправильно записане речення із звертанням:

А Ти ж куди, Оксано , проти ночі? (М.Стельмах)

Б Ким хочеш бути хлопчику в житті? (М.Рильський)

В Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно!(В.Сосюра)


 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
6162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку