"Звичайні дроби та дії над ними" урок математики у 6 класі

Про матеріал
Розробка уроку з математики для учнів 6 класу.Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ

ІВАНКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

МУСІЙКІВСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

Розробка

навчального заняття

(математика 6 клас)

 

 

 

                               Автор :

                                                                   Яншаєва Наталія Миколаївна,

                                                  вчитель математики

                                                                         Мусійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

                                                      Іванківського району,

                                              Київської області

 

                                

                                               

 

 

2019

Тема: Звичайні дроби та дії над ними

Мета: закріпити знання, вміння й навички учнів виконувати усі дії зі звичайними дробами; формувати вміння застосовувати набуті знання в життєвих ситуаціях.

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.

Форма проведення: урок – подорож.

Обладнання та наочність: ноутбук, проектор, екран, запитання брейн-рингу, різнорівневі завдання на картках.

Методи навчання: словесні, наочні, практичні.

Форми навчання: індивідуальна робота, фронтальна  робота, робота в группах.

Прийоми навчання: «Асоціації», евристична бесіда, інтелектуальна гра «Ти мені – я тобі»; акмеологічні прийоми «Зв’язок поколінь», прийом естетичного стимулювання; інтерактивні вправи «Чарівний прямокутник», «Мікрофон»; вправа «Дешифрувальник»; самостійна робота з самоперевіркою, рефлексія, прийом «Обери сам».

Очікувані результати:

  • Учні повинні вміти скорочувати дроби, виділяти цілу і дробову частину з неправильного дробу.
  • Учні повинні вміти множити і ділити дроби.
  • Мають вміти розв’язувати рівняння, які містять дії множення і ділення дробів.
  • Повинні вміти розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа та числа за його дробом.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку.

аптека.jpgІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель: Добрий день! Я рада вітати всіх вас на уроці. Дуже сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці завдяки своїй наполегливій праці ви досягнете очікуваного успіху. Також переконана в тому, що ви можете зробити більше. Щоб довести це, пропоную уявити собі таку ситуацію: Йдучи до школи, ви зайшли до аптеки купити ліки. І в аптеці ви почули запитання, яке задавала літня жінка фармацевту: «Як приймати куплені ліки?». Досвідчений фармацевт пояснила, що дані ліки слід приймати по від цілої частини однієї таблетки та по чайної ложки сиропу. Старенька бабуся відійшла від віконечка каси і задумалася: «А скільки становить ціла частина? Як не помилитися під час прийому ліків?» Отже, щоб не помилилася бабуся під час прийому ліків, ми на уроці разом з вами постараємося практично закріпити свої знання з теми «Звичайні дроби та дії над ними».

Гра «Ти мені, я – тобі»

Умова гри: діти по черзі витягують картки із запитаннями та пропонують завершити речення.

  1. Якщо чисельник і знаменник даного дробу помножити або поділити на те саме натуральне число, то… (отримаємо дріб, що дорівнює даному).
  2. Ділення чисельника і знаменника дробу на їх спільний дільник, відмінний від 1, називають...(скороченням дробу).
  3. Дріб, чисельник і знаменник якого взаємно прості числа, називають…(нескоротними).
  4. Спільний знаменник двох дробів – це …(спільне кратне їх знаменників).
  5. Щоб додати (відняти) два дроби з різними знаменниками, потрібно послідовно виконати  такі математичні дії: (знайти найменший спільний знаменник, знайти додаткові множники до кожного дробу, помножити чисельники на додатковий множник, отриманий добуток записати у чисельнику, провести операцію віднімання або додавання і результат записати у чисельнику та знаменнику).
  6. Як помножити дріб на натуральне число? (Його чисельник помножити на це число, а знаменник залишити без змін).
  7. Що називаємо добутком двох дробів?(Це дріб, де чисельник дорівнює добутку чисельників, а знаменник – добутку знаменників).
  8. Два числа, добуток яких дорівнює 1, називають (взаємно оберненими).

images (2).jpgУчитель: Вже традиційним стало на наших уроках звертатися до рубрики «Зв'язок поколінь», де ми проводимо пошукову самостійну роботу по запропонованій навчальній темі. Тому на сьогоднішній урок ви повинні були попрацювати з історією виникнення терміну дроби.

(Діти зачитують свої міні-проектні повідомлення з даної теми)

Учень 1. 3 виникненням уявлень про цілі числа виникли уявлення і про частини одиниці. Першим дробом, з яким ознайомилося людство, було позначення половини якого-небудь реального предмета - 1/2.Є всі підстави припускати, що спочатку існували тільки дроби із числом 2 у знаменнику. Пізніше до них було приєднано дріб -1/3.

Учениця 2.У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому. Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті.

 Учень 3. Римляни користувалися конкретними дробами. Вони зосередили свою увагу на аптекарський фунт. Аптекарський фунт ділився на 12 частин -унцій. З них складали всі дроби із знаменником 12.

Учениця 4. Вавилоняни користувалися дробами із знаменником 60, які називали шістдесятковими дробами. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год = 60 хв.), а хвилини на 60 секунд (1 хв = 60 с).

Учень 5.  Сучасне позначення дробів бере початок у стародавній Індії. Його використовували араби, а потім у XIIXIV ст. запозичили європейці. Спочатку дроби записували без дробової риски; пізніше дробову частину стали писати чорним чорнилом або відділяти вертикальною рискою. Риску дробу почали застосовувати близько 300 років тому.

Учень 6. У Європі сучасний запис дробів у 1200 році ввів італієць Фібоначчі. Він першим вжив термін «дріб». Назви «чисельник» і «знаменник» у XIII ст. зустрічаються у грецького математика Максима Планида.

Учитель пропонує попрацювати з таблицею «Звичайні дроби і геометричні фігури» (усна вправа)

Діти дають відповідь на запитання:

  • Яка частина фігури зафарбована?

  • Чи правильно записані дроби? Відповідь обґрунтуйте.

C:\Users\1\Desktop\images.jpg

 

Завдання 1. Інтерактивна вправа «Дешифрувальник»

Обчисліть значення виразу. Знайдіть розв’язок на картці та прочитайте  закодоване слово.

8 × 125 + 9 × ( 14 + 5 ) + 2×3 =

Відповідь: (1187, закодоване слово – дріб)

Картка - відповідь

1

8

1

7

д

і

р

б

 

babushka (46).jpgУчитель: Запропонований приклад ви розв’язали, а тепер пропоную вам дати відповідь на поставлені запитання бабусею в аптеці, розв’язавши наступне письмове завдання.

Завдання 2. Групова робота учнів (діти об’єднуються в групи по 3-4 учні і виконують завдання подане на картці):

Картка №1

Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:

; ; ; .

Картка №2

Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:

; ; ; .

Картка №3

Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:

; ; ; .

Картка №4

Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:

; ; ; .

13060675_xl.jpgУчитель: Останнім часом майже всі жителі України працюють з електронною поштою і можуть замовити ліки через Інтернет. Кожний користувач електронної пошти має свою власну електронну адресу. І в ній присутній такий знак @. Як він називається? (діти дають відповідь на запитання). Отже, наступне завдання буде пов’язане з цим знаком.

Завдання 3. Замість знака @, який є у прикладі запишіть число і виконайте дії:

  1. = ;
  2. = ;
  3. - = ;
  4. + = .

Гра «Чарівний прямокутник»

Учні знаходять пропущені числа та записують результати у ланцюжок, який знаходиться в «Чарівному прямокутнику».

 

 

Завдання 4. Розв’яжіть рівняння.

  1. х+2 = 8                                    б) y· =

Математична зарядка

Діти за власним бажанням вибирають на дошці навчальний приклад і самі виходять записують результат своїх обчислень, виконаних у зошиті.

  1. img2.jpg + 2 = (2           5) 5 + = (5 )
  2. = (3)             6) 5 х  = (2
  3. х = ( )              7)  5 : = (10)
  4.   : = ( )              8)  х = ( )

Учитель:З давніх часів люди лікувалися лікарськими травами, які збирали в літній період. Тому на уроці ми розв’яжемо задачу пов’язану з темою «Звичайні дроби та дії над ними».

ромашка.pngЗадача. Учні 6 класу зібрали 63кг лікарської ромашки, що становить усього зібраної - учнями інших класів школи. Скільки кілограмів лікарської ромашки зібрали учні всієї школи для аптеки ?

Розв’язання:

63 кг. усього зібраної ромашки

  1.  63 : = : = х = х = 202 (кг.) – зібрали лікарської ромашки.

Відповідь: Учні зібрали лікарської ромашки 202 кг.

ІІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • На уроці я дізнався(дізналася)…
  • Мені цікаво було зясувати…
  • Я не вмів (вміла)… , а тепер умію…
  • На наступному уроці я хочу …

ІV. Домашнє завдання:

  • Повторити теоретичний матеріал за навчальною темою.
  • Розв’язати рівняння

х : + 1 = 2

Література:

  1.       Оновлена навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 5-9 класи» (колектив авторів), Наказ МОН від 07 червня 2017 року №804
  2.       Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Математика. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
  3.       Бабенко С.П., Маркова І.С..Усі уроки математики. 6 клас, ІІ семестр Х: Основа, 2013

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку