ВІДДІЛ ОСВІТИ
ІВАНКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
МУСІЙКІВСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ
Розробка
навчального заняття
(математика 6 клас)
Автор :
Яншаєва Наталія Миколаївна,
вчитель математики
Мусійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Іванківського району,
Київської області
2019
Тема: Звичайні дроби та дії над ними
Мета: закріпити знання, вміння й навички учнів виконувати усі дії зі звичайними дробами; формувати вміння застосовувати набуті знання в життєвих ситуаціях.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Форма проведення: урок – подорож.
Обладнання та наочність: ноутбук, проектор, екран, запитання брейн-рингу, різнорівневі завдання на картках.
Методи навчання: словесні, наочні, практичні.
Форми навчання: індивідуальна робота, фронтальна робота, робота в группах.
Прийоми навчання: «Асоціації», евристична бесіда, інтелектуальна гра «Ти мені – я тобі»; акмеологічні прийоми «Зв’язок поколінь», прийом естетичного стимулювання; інтерактивні вправи «Чарівний прямокутник», «Мікрофон»; вправа «Дешифрувальник»; самостійна робота з самоперевіркою, рефлексія, прийом «Обери сам».
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: Добрий день! Я рада вітати всіх вас на уроці. Дуже сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці завдяки своїй наполегливій праці ви досягнете очікуваного успіху. Також переконана в тому, що ви можете зробити більше. Щоб довести це, пропоную уявити собі таку ситуацію: Йдучи до школи, ви зайшли до аптеки купити ліки. І в аптеці ви почули запитання, яке задавала літня жінка фармацевту: «Як приймати куплені ліки?». Досвідчений фармацевт пояснила, що дані ліки слід приймати по від цілої частини однієї таблетки та по чайної ложки сиропу. Старенька бабуся відійшла від віконечка каси і задумалася: «А скільки становить ціла частина? Як не помилитися під час прийому ліків?» Отже, щоб не помилилася бабуся під час прийому ліків, ми на уроці разом з вами постараємося практично закріпити свої знання з теми «Звичайні дроби та дії над ними».
Гра «Ти мені, я – тобі»
Умова гри: діти по черзі витягують картки із запитаннями та пропонують завершити речення.
Учитель: Вже традиційним стало на наших уроках звертатися до рубрики «Зв'язок поколінь», де ми проводимо пошукову самостійну роботу по запропонованій навчальній темі. Тому на сьогоднішній урок ви повинні були попрацювати з історією виникнення терміну дроби.
(Діти зачитують свої міні-проектні повідомлення з даної теми)
Учень 1. 3 виникненням уявлень про цілі числа виникли уявлення і про частини одиниці. Першим дробом, з яким ознайомилося людство, було позначення половини якого-небудь реального предмета - 1/2.Є всі підстави припускати, що спочатку існували тільки дроби із числом 2 у знаменнику. Пізніше до них було приєднано дріб -1/3.
Учениця 2.У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому. Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті.
Учень 3. Римляни користувалися конкретними дробами. Вони зосередили свою увагу на аптекарський фунт. Аптекарський фунт ділився на 12 частин -унцій. З них складали всі дроби із знаменником 12.
Учениця 4. Вавилоняни користувалися дробами із знаменником 60, які називали шістдесятковими дробами. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год = 60 хв.), а хвилини на 60 секунд (1 хв = 60 с).
Учень 5. Сучасне позначення дробів бере початок у стародавній Індії. Його використовували араби, а потім у XII—XIV ст. запозичили європейці. Спочатку дроби записували без дробової риски; пізніше дробову частину стали писати чорним чорнилом або відділяти вертикальною рискою. Риску дробу почали застосовувати близько 300 років тому.
Учень 6. У Європі сучасний запис дробів у 1200 році ввів італієць Фібоначчі. Він першим вжив термін «дріб». Назви «чисельник» і «знаменник» у XIII ст. зустрічаються у грецького математика Максима Планида.
Учитель пропонує попрацювати з таблицею «Звичайні дроби і геометричні фігури» (усна вправа)
Діти дають відповідь на запитання:
Завдання 1. Інтерактивна вправа «Дешифрувальник»
Обчисліть значення виразу. Знайдіть розв’язок на картці та прочитайте закодоване слово.
8 × 125 + 9 × ( 14 + 5 ) + 2×3 =
Відповідь: (1187, закодоване слово – дріб)
Картка - відповідь
1 |
8 |
1 |
7 |
д |
і |
р |
б |
Учитель: Запропонований приклад ви розв’язали, а тепер пропоную вам дати відповідь на поставлені запитання бабусею в аптеці, розв’язавши наступне письмове завдання.
Завдання 2. Групова робота учнів (діти об’єднуються в групи по 3-4 учні і виконують завдання подане на картці):
Картка №1
Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:
; ; ; .
Картка №2
Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:
; ; ; .
Картка №3
Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:
; ; ; .
Картка №4
Запишіть кожний з дробів у вигляді частки і знайдіть її значення:
; ; ; .
Учитель: Останнім часом майже всі жителі України працюють з електронною поштою і можуть замовити ліки через Інтернет. Кожний користувач електронної пошти має свою власну електронну адресу. І в ній присутній такий знак @. Як він називається? (діти дають відповідь на запитання). Отже, наступне завдання буде пов’язане з цим знаком.
Завдання 3. Замість знака @, який є у прикладі запишіть число і виконайте дії:
Гра «Чарівний прямокутник»
Учні знаходять пропущені числа та записують результати у ланцюжок, який знаходиться в «Чарівному прямокутнику».
Завдання 4. Розв’яжіть рівняння.
Математична зарядка
Діти за власним бажанням вибирають на дошці навчальний приклад і самі виходять записують результат своїх обчислень, виконаних у зошиті.
Учитель:З давніх часів люди лікувалися лікарськими травами, які збирали в літній період. Тому на уроці ми розв’яжемо задачу пов’язану з темою «Звичайні дроби та дії над ними».
Задача. Учні 6 класу зібрали 63кг лікарської ромашки, що становить усього зібраної - учнями інших класів школи. Скільки кілограмів лікарської ромашки зібрали учні всієї школи для аптеки ?
Розв’язання:
63 кг. усього зібраної ромашки
Відповідь: Учні зібрали лікарської ромашки 202 кг.
ІІІ. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
ІV. Домашнє завдання:
х : + 1 = 2
Література: