Звідки пішло прізвище та ім'я Богдана Хмельницького

Про матеріал
Урок літературного читання в 3 класі на тему "Звідки пішло прізвище та ім'я Богдана Хмельницького
Перегляд файлу

Народна  легенда «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»

Очікуванні результати навчання: ознайомити з легендою про народного героя, гетьмана України; розвивати навички швидкого, виразного, свідомого читання; розвивати критичне мислення; виховувати почуття гордості за свій народ.

 

І. Організація класу

Починаємо урок літературного читання. Прошу бути уважними, активними і кмітливими.

ІІ. Перевірка д/з

-         Яку легенду читали вчора?

-         Яку ж користь, які лікувальні властивості має чорна бузина?

  

         (Препарати на основі чорної бузини допомагають при застуді та грипі, підвищують імунітет, знижують ризик серцево-судинних захворювань, заспокоюють нервову систему, знімають жар і запалення.

 Це унікальна рослина, як ліки використовують практично всі її частини: квіти, ягоди, листя, кору, коріння, гілки.)

 

ІІІ. Мовленнєва розминка

Продовжуємо нашу роботу і переходимо до мовленнєвої розминки. Сьогодні це – робота з прислів’ями.

Робота з прислів’ями

           А) Самостійне мовчазне читання прислів’їв

                Козак не боїться ні тучі, ні грому.

                Добрий козак баче, де отаман скаче.

                Де козак, там і слава.

                Береженого Бог береже, а козака – шабля стереже.

 Б) Читання вголос окремими учнями

- Яка тема об’єднує ці прислів’я?

                                            ( Тема козацтва, про козаків)

ІV. Повідомлення теми

Прийом «Передбачення»

-         Якщо ми почали роботу з прислів’їв про козаків, їх вдачу, то як ви думаєте, про кого або про що будемо читати сьогодні?

Так, сьогодні ознайомимось з народною легендою «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького» - славетного гетьмана України, який очолював Військо Запорозьке, водив козаків у військові походи, намагаючись здобути волю українському народу.

                           ( Гетьман – володар держави за козацьких часів, начальник козацького війська та верховний правитель України).

Але спочатку прочитаємо і з’ясуємо значення деяких слів із легенди.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Словникова робота

А) Читання слів вчителем, «луною», окремими учнями

                 неподалік                     зненацька 

                 перехрестився             журилися

                 розступилися               Тясмин

 

Б) Колективний добір синонімів до слів

Неподалік – недалеко, близько.

Розступилися – розійшлися.

Зненацька – раптово, несподівано.

Журилися – сумували, печалилися.

 

В) Тлумачення слів

Хміль – найвища трав’яниста рослина в Україні з витким довгим стеблом.

Палати – великий будинок.

Козаки – вільні люди, переважно з селян-кріпаків, які тікали від своїх гнобителів на південь України і брали участь у визвольній боротьбі з різними загарбниками.

-         Що таке палата?

-         Хто такі козаки?

-         Що за рослина хміль?

 

 2. Робота над легендою

А) Самостійне читання легенди

- Звідки ж пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького?

Б) Тестове опитування для перевірки розуміння прочитаного

 

1. Де відбувалися події?

а) у місті;          б) у селі;            в) у полі.

2. Де жили дід з бабою?

а) на горі, де зараз церква;         б) в полі, де зараз школа;

                               в) в лісі біля озера.

3. Де дід знайшов дитину?

а) під калиною;      б) під вербою;        в) під хмелем.

4. Що зробили дід і баба з дитиною?

а) розшукали батьків немовляти;        б) забрали до себе;

                 в) залишили там, де знайшли.

5. Напишіть, яке ім’я дали хлопчикові і чому?

( Богдан, бо вважали, що дав Бог)

6. Якою людиною виріс Богдан Хмельницький?

( Сильною, мудрою, розумною, винахідливою).

 

В) Самоперевірка

Г) Рефлексія

 

                             ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( пес Патрон)

Продовжуємо роботу над змістом легенди. Треба дати відповідь на моє запитання і довести словами з тексту.

3. Робота над змістом легенди з елементами вибіркового читання

- Що говориться про батьків Богдана Хмельницького?

- Що вказувало на те, що з дитини виросте якась незвичайна людина?

- Яку хитрість придумав гетьман на випадок, якщо ворог оточить село?

4. Вправа на розвиток швидкості читання  «Продовж речення, що є у тексті»

Якось ранком вийшов дід ……………………………………….. .

Дитина лежала перед ним, ………………………………………. .

Тільки дід увійшов у хату, ………………………………………. .

Ріс Богдан ………………………………………………………… .

Богдан зі своїми козаками ………………………………………. .

Сильною і ………………………………………………………… .

 

5. Робота над ілюстрацією в підручнику (с. 96)

- Прочитайте в підручнику, хто зображений на картині?

- У що одягнений гетьман?

         ( Одягнений в урочисто-червоний парчевий жупан та чорну накидку з красивими дорогими застібками. Талія обтягнута поясом. Чорно-червона парчева шапка, прикрашена двома страусовими пір’їнами, покриває голову гетьмана.)

-         Що Богдан Хмельницький  тримає у руках?

( Руки міцно тримають булаву – символ гетьманської влади, і рукоять шаблі.)

6. Робота в сесійних залах ( якщо буде час)

Відшукати в тексті легенди елементи казковості.

 

VІ. Підсумок

Закінчить речення

На уроці  я дізнався / дізналась про ………. ( те, звідки пішло ім’я та прізвище Богдана Хмельницького;   про гетьмана України Богдана Хмельницького.)

Українці пам’ятають і вшановують пам’ять про гетьмана Богдана Хмельницького. На його честь названо місто Хмельницький. В багатьох містах і селах нашої країни є вулиці Б. Хмельницького, пам’ятники йому.

 

VІІ. Домашнє завдання

Дізнатись, яка згадка про видатного народного героя Богдана Хмельницького є в нашому рідному Харкові.

 

docx
Додано
8 березня
Переглядів
179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку