Презентація "Групи слів за значенням. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Тема. Групи слів за значенням. Тренувальні вправи. Мета: поглибити значення учнів щодо груп слів за значенням: синонімів, омонімів, антонімів; удосконалити вміння п'ятикласників добирати синоніми, антоніми, омоніми до слів лексичної системи української мови; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки; за допомогою мовленнєво–комунікативно дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови, Батьківщини. Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала учитель української мови та літератури. Охтирської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8 Захарченко Маргарита Сергіївна. Урок української мови «Групи слів за значенням. Тренувальні вправи»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі – у нашій славній Україні!

Номер слайду 4

Подорож до мовної країни «Лексикології»Для того, щоб подорож була вдалою, ви повинні: Знати: визначення груп слів за значенням. Уміти: добирати синоніми, омоніми, антоніми до слів лексичної системи української мови; аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки. Нормувати: використовувати вивчені лексичні мовні засоби в мовленнєвих ситуаціях, удосконалюючи мовне оформлення висловлювання; уживати слова відповідно до їх значень.

Номер слайду 5

Митниця – державний заклад, що контролює проходження вантажу через кодон країни. Мито – державний грошовий збір з товарів, що походять через кордон під контролем митного управління. Митник – працівник митниці. Чим сплатимо мито? Митниця!

Номер слайду 6

У якому розділі науки про мову вивчається лексичне значення слів?- Які значення має слово?- Як ви розумієте, що таке лексичне значення, граматичне значення?- Яке значення – лексичне чи граматичне – слів мито, митник, митниця дізнавалися?- Як називаються слова, що мають одне лексичне значення? Кілька лексичних значень? Навести приклади.- У яких значеннях можуть уживатися багатозначні слова?- У якому значенні вжито в словосполученні медовий пиріг багатозначне слово?- А у словосполученні медовий погляд?- Які групи слів за значенням ви знаєте?- Які слова називаємо антонімами? Омонімами? Синонімами?Інтерактивна гра "Лексичний футбол"

Номер слайду 7

«……..»Назва станції відсутня. Спробуйте відновити назву станції за віршем-підказкою О. Підсухи. Для цього виконайте завдання: випишіть слова близькі за значенням, але різні за звучанням та написанням до слів ліс, заметіль. Станція

Номер слайду 8

Ой, яка чудова українська мова, Де береться все це, звідкіля і як?Є в ній ліс, лісок, лісочок,Пуща, гай, діброва,Бір, перелісок, чорноліс.Є іще й байрак. І така ж розкішна, і гнучка, як мрія, Можна "звідкіля" і "звідки", Можна і "звідкіль". Є у ній хурделиця, віхола, завія, Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Номер слайду 9

Дібрати якомога більше синонімів до вказаного слова. (Кожна група учнів отримує аркуш із вказаним словом. Члени групи по черзі добирають синоніми, передаючи аркуш один одному та записуючи на ньому дібране слово олівцями різних кольорів.)Гра "Графіті"Ходити. Швидкий. Говорити. Красивий. Думати. Станція «Синоніми»

Номер слайду 10

Ми щасливі, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі. Земля ця – наша славна Україна. На цій землі жили прадіди, діди, на цій землі живуть наші батьки. Це наша рідна земля, адже тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Адже кожен шанує і любить свою рідну землю. Яка основна думка тексту?Яка роль синонімів у мовленні?До виділених у тексті слів дібрати протилежні за значенням. Як гадаєте, називається наступна станція?Гра "Розумне перо"Завдання: відредагувати текст та виявити тип помилки.

Номер слайду 11

Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів. Група І. 1. День, ніч, ранок. 2. Веселий, швидкий, сумний. 3. Казати, мовчати, стояти. Група ІІ. 1. Любити, ненавидіти, радіти. 2. Чужий, рідний, близький. 3. Добро, зло, радість. Група ІІІ. 1. Працьовитий, ледачий, корисний. 2. Радість, печаль, щастя. 3. Байдикувати, працювати, говорити. Група ІV. 1. Темний, світлий, корисний. 2. Купувати, продавати, любити. 3. Світло, темрява, друг. Станція «Антоніми»Гра "Третій зайвий"

Номер слайду 12

Яка назва наступної станції, нам допоможе дізнатися підказка. Це вірш-жарт Г. Бойка:  Ну й охочий брат мій Ігор До веселих, жвавих ігор. Де яка у світі гра є, Залюбки у неї грає. Як гадаєте, яка назва станції? Чому?Як називається такий вірш-жарт?Станція «…….»

Номер слайду 13

"Практик". Із поданими словами-омонімами скласти речення або текст."Геній". Скласти каламбури. Творче завдання. Дорога, мила, ніс, віз, пара, бал, Люба, ласка. Станція «Омоніми»

Номер слайду 14

Які завдання сподобалися?Які труднощі виникли при виконанні вправ?Як їх слід подолати?На які теми варто звернути увагу?Які зміни відбулися в знаннях?Чи здійснилися ваші очікування від уроку? Для чого потрібні знання з теми «Лексикологія»?Причал "Кінцевий"

Номер слайду 15

Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми (5-6 речень). Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів (8 синонімічних гнізд). Високий рівень. Використовуючи синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови (8-10 речень). Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
4081
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку