Подорож до мовної країни «Лексикології»Для того, щоб подорож була вдалою, ви повинні: Знати: визначення груп слів за значенням. Уміти: добирати синоніми, омоніми, антоніми до слів лексичної системи української мови; аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою й робити висновки. Нормувати: використовувати вивчені лексичні мовні засоби в мовленнєвих ситуаціях, удосконалюючи мовне оформлення висловлювання; уживати слова відповідно до їх значень.
У якому розділі науки про мову вивчається лексичне значення слів?- Які значення має слово?- Як ви розумієте, що таке лексичне значення, граматичне значення?- Яке значення – лексичне чи граматичне – слів мито, митник, митниця дізнавалися?- Як називаються слова, що мають одне лексичне значення? Кілька лексичних значень? Навести приклади.- У яких значеннях можуть уживатися багатозначні слова?- У якому значенні вжито в словосполученні медовий пиріг багатозначне слово?- А у словосполученні медовий погляд?- Які групи слів за значенням ви знаєте?- Які слова називаємо антонімами? Омонімами? Синонімами?Інтерактивна гра "Лексичний футбол"
Ой, яка чудова українська мова, Де береться все це, звідкіля і як?Є в ній ліс, лісок, лісочок,Пуща, гай, діброва,Бір, перелісок, чорноліс.Є іще й байрак. І така ж розкішна, і гнучка, як мрія, Можна "звідкіля" і "звідки", Можна і "звідкіль". Є у ній хурделиця, віхола, завія, Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Дібрати якомога більше синонімів до вказаного слова. (Кожна група учнів отримує аркуш із вказаним словом. Члени групи по черзі добирають синоніми, передаючи аркуш один одному та записуючи на ньому дібране слово олівцями різних кольорів.)Гра "Графіті"Ходити. Швидкий. Говорити. Красивий. Думати. Станція «Синоніми»
Ми щасливі, що народилися на такій чудовій, мальовничій землі. Земля ця – наша славна Україна. На цій землі жили прадіди, діди, на цій землі живуть наші батьки. Це наша рідна земля, адже тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. І де б не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі. Адже кожен шанує і любить свою рідну землю. Яка основна думка тексту?Яка роль синонімів у мовленні?До виділених у тексті слів дібрати протилежні за значенням. Як гадаєте, називається наступна станція?Гра "Розумне перо"Завдання: відредагувати текст та виявити тип помилки.
Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів. Група І. 1. День, ніч, ранок. 2. Веселий, швидкий, сумний. 3. Казати, мовчати, стояти. Група ІІ. 1. Любити, ненавидіти, радіти. 2. Чужий, рідний, близький. 3. Добро, зло, радість. Група ІІІ. 1. Працьовитий, ледачий, корисний. 2. Радість, печаль, щастя. 3. Байдикувати, працювати, говорити. Група ІV. 1. Темний, світлий, корисний. 2. Купувати, продавати, любити. 3. Світло, темрява, друг. Станція «Антоніми»Гра "Третій зайвий"
Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми (5-6 речень). Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів (8 синонімічних гнізд). Високий рівень. Використовуючи синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови (8-10 речень). Домашнє завдання