Тема. Звуки [р], [р′]. Мала буква р. Написання малої букви р . Читання та написання складів, слів і речень з вивченими літерами.
Мета: ознайомити учнів з малою друкованою та рукописною буквою р, навчити її друкувати і писати ; формувати вміння читати й писати склади та слова з буквою р; удосконалювати вміння орієнтуватися в сітці зошита, писати ручкою, списувати речення; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, розрізняти значення багатозначних слів, розповідати за малюнком; виховувати старанність, охайність.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Повторення вивченого на попередніх уроках.
- Повторення вивчених букв.
- Розчитування за таблицею складів вивчених букв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення з новою букваю.
Ознайомлення з новою буквою розпочинається з розглядання малюнка на с. 82 і розпізнавання персоніфікованих літер.
- Чи впізнали ви тваринку, зображену на малюнку?
- Що про неї знаєте?
- Що роблять з нею букви, як називаються частини тіла, за які тягнуть букви? - Чому рака брати в руки треба обережно?
- Хто з вас бачив живого рака, де саме і коли, чи брали його в руки?
Після цього роблять звуковий аналіз слова рак, будують на дошці звукову схему цього слова і порівнюють її зі схемою, поданою під малюнком.
2. Спостереження за вимовою звука [р].
Виділення першого звука у слові рак, стеження за його вимовою ( під час вимовляння звука [р] видихуване повітря натрапляє на перешкоди, отже, цей звук приголосний).
Далі вчитель повідомляє, що на письмі звук [р] позначається буквою «ер».
3. Ознайомлення дітей з малою друкованою та писаною буквою «ер».
Учні аналізують, з яких елементів складається друкована літера «ер». Звертають увагу на стрілочки, які показують напрямок руху олівця під час її друкування. Після цього друкують її умовно в повітрі (здійснюючи рух за напрямом стрілочок), а потім у клітинках.
Потім знайомляться з маленькою писаною літерою р, порівнюють її з друкованою. Потім діти пишуть її у повітрі , а потім рядочок писаної літери у своїх зошитах.
4. Руханка.
5. Складання речень.
Першокласники складають речення про те, що робить буква «ер» на малюнках. (Буква «ер» зустрілася з равликом. Буква «ер» сидить у кріслі. Буква «ер» дивиться на календар.). Потім здійснюється звуковий аналіз слова равлик, діти визначають місце звука [р] в цьому слові й позначають його буквою «ер» в першій клітинці під малюнком.
6. Завдання Читалочки.
Виконуючи завдання Читалочки, учні вправляються в читанні слів з буквою «ер». Спочатку читають виділені синім кольором склади, визначають, твердий чи м’який звук позначає буква «ер», роблять висновок, що перед літерою і буква «ер» позначає м’який звук [р′], перед іншими літерами – твердий звук [р]. Потім діти читають слова з цими складами. Спочатку в колонках зверху вниз і знизу вгору, потім по рядах – 1-й рядок, 2-й, 3-й, 4-й і навпаки – з нижнього до верхнього.
Подані слова учні читають кілька разів, пояснюють їх значення і складають речення з ними.
7. Написання складів і слів у зошиті з друкованою основою.
8. Фізкультхвилинка.
9. Робота над чистомовкою разом з Щебетунчиком.
10. Робота з багатозначними словами.
Розгляньте малюнки. (Учні роблять висновок, що малюнки різні, а назву мають однакову (кран)). Потім здійснюють звуковий аналіз слова кран, Далі доцільно запропонувати дітям скласти два речення з цим словом, щоб у кожному воно мало різне значення (наприклад: Із крана вода не тече. На будівництві працює кран.).
ІV. Підсумок уроку.
- Яку букву вивчали на уроці? (перевірити, чи засвоїли учні алфавітну назву літери «ер»)
- Які звуки вона позначає ([р] і [р′]), що ви знаєте про ці звуки (вони приголосні, перший твердий, а другий м’який).
- Прочитайте склади
- Доберіть слова з буквою «ер», вимовити звук, який вона позначає, визначити – твердий він чи м’який.
- Що найкраще вдалося на уроці?