Тема 4 дня: З тобою всюди, кожну мить говорить Батьківщина
Інтегруються предмети:
Желізко Руслана Цезарівна Слободороманівська гімназія Новоград – Волинського району |
|
З тобою всюди, кожну мить говорить Батьківщина. |
Інтегрований урок |
Тема дня: З тобою всюди, кожну мить говорить Батьківщина.
Інтегруються предмети:
Мета:
Очікувані результати:
учні зможуть:
Обладнання: предметні малюнки; фізична карта України; малюнки з різними емоціями, аркуші паперу для кожного учня, кольорові олівці, малюнки зі смайликами; люстерко (у кожного); букетики ромашок; джерельна вода; шоколад; 2 блакитні стрічки портрет Т.Г. Шевченко; музичний фон.
Зміст занять протягом дня
1 заняття
І етап. Орієнтації та мотивації навчальної діяльності. (2 хв.)
1. Створення сприятливої атмосфери.
2. Мотивація
Уявімо таку ситуацію. У школі ви посварилися з найкращим другом. Ви вирішили не розказувати про це вдома, щоб не засмучувати батьків. Але тільки ви переступили поріг оселі, як мама запитала: «Що трапилося?» Чи відомі вам такі випадки? Як мама здогадалась про ваш настрій? Які емоції переповнювали вас у цей момент? Чи стало вам легше на душі після розмови з мамою? Чи маємо ми співпереживати та співчувати іншим людям?
– То чи може змінюватися настрій? Звичайно, в залежності від ситуації.
ІІ етап. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ. (3 хв.)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як настрій впливає на здоров’я, будете вчитися створювати та підтримувати гарний і веселий настрій завдяки подорожі по…. Здогадайтеся самі.
«… у тебе ні кольору, ні запаху, ні смаку, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство у світі.»
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Звичайно – це …(вода).
Звичайно - це вода, отже дізнаємося про найбільшу річку України, створимо проект:
(для вчителя: такий план роботи над проектом заповнюється на переносній дошці. Виконуючи певний етап ми заповнюємо його відповідями : фото, малюнки, картами, позначки тощо. На заключному етапі уроку ми отримаємо результат навчального дня)
ІІІ етап. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ.
Давньогрецький історик Геродот називав цю водойму "Борисфеном". Римляни дали йому ім'я «Данапріс». Слов'янська назва - «Славутич». Що з це за загадкова водойма?
Розшифруємо, виконавши завдання:
- Найменше двоцифрове число -… 10 (Д)
- Найбільше двоцифрове число -… 99 (н)
- Як називаються числа при додаванні?
- Чи можна доданки міняти місцями? (і)
- Чи зміниться від цього сума? (п)
- Як називається такий закон? Сформулюйте цей закон.
- Сума чисел 45 і 24. (р)
- Число 72 збільшили на 12. (о)
10 |
60 |
так |
84 |
69 |
21 |
99 |
ні |
Д |
е |
і |
о |
р |
м |
н |
п |
Давно ця річка славна
Народи три єднає
І в Чорне море плине,
Простори України
Розкішно прикрашає,
Очиці милує дитині. (H.A.Скоропльот)
- Діти, про яку річку ми відгадали загадку?
(заповнюємо на переносній дошці 1 етап – історичне минуле: Дніпро:Славутич, Борисфен, Данапріс)
Подивіться на карту.
Найбільша річка України – Дніпро. Початок бере в Росії в Смоленській області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну.
Дніпро – третя річка в Європі. Весною повноводна і часто розливається, влітку міліє, а взимку ховається під крижану ковдру і спить до весни. Утворимо і ми річку з хвильками.
Учні стають у коло, кладуть праву руку в долоню свого сусіда, а у лівій-- тримають руку іншого сусіда.
Завдання.
1) Порахувати десятками до 100 і навпаки.
2) Порахувати від 5 до 60.
3) Від 43 до 35.
- Чи завжди наш Дніпро є тихим і лагідним? (Ні, трапляється, що він грізно хвилюється, гнівається, вирує, навіть скаженіє). Мабуть, в свій час таким Дніпро побачив і наш Кобзар — Т.Г. Шевченко.
(учні слухають пісню «Реве та стогне Дніпр широкий»)
(хвилювання, занепокоєння, туга, сум, нудьга)
3. Каліграфічна хвилинка. (2 хв.)
Перед вами ряд чисел. Назвіть, яких чисел не вистачає?
70, …, 72, 73, …, …, 76, …, 78, 79, … .
4. Гра «Струмочки». (2 хв.)
Річка, як ви вже знаєте, починається з джерела. Воно може витікати з болота, підземного джерела чи озера. До одного джерела приєднується інше, а далі ще одне. Так води стає все більше. Поступово утворюється річка яку наповнили струмки, притоки. Уявимо і ми себе струмками.
Вибираємо ведучих по одному на кожен ряд.
Завдання.
(Учитель називає числа, а учні ланцюжком розкладають їх на десятки й одиниці: 42, 56, 76, 49, 35, 56, 64, 80, 67.)
Назвати розрядні доданки у запропонованому числі. Намотати ниточку на клубочок, зробивши один оберт. Назвати своє число і передати клубочок наступному учню.
Хвилі бавляться та б’ються, Роблять хвильові рухи руками
Наче неслухи-хлоп’ята. перед собою, зліва направо навпаки
I стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти. Стрибають
Вгору, вниз і знову вгору Руки вниз — вгору, очима
Підганяє дужий вітер. слідкують за рухами
Розгойдав він ціле море — Розводять руки в сторони,
Як же хвилям не радіти! усміхаються.
Ось до берега приплили.
Потомились? Є ще сили?
Зараз слід поміркувати,
Що дізнались – розказати.
До Дніпра впадає багато рік, які самі собою дуже важливі в історії людства. Дніпро має 1424 притоки. У річки є правий берег (Правобережжя) і лівий (Лівобережжя). Відшукаємо на карті України деякі відомі притоки цих берегів. Працюємо в парах, четвірках і презентація – всі разом.
(учні об’єдналися за кольорами – правобережні та лівобережні та знаходять притоки які записані на картці, у кожної пари карта)
- Яким кольором на карті позначають воду?
Група Група
Праві |
Ліві |
Прип'ять Ірпінь Тетерів Рось Інгулець |
Сож Десна Сула Псел Ворскла |
Правобережжя Лівобережжя
(заповнюємо на переносній дощці - притоки Дніпра)
По обидва боки Дніпра розташований Київ – столиця України. Познайомимося з столицею України. (відео)
2 заняття
На Дніпрі за порогами, між сучасними Дніпром і Запоріжжям, у дніпровських плавнях була народжена славна козацька Запорізька Січ.
|
|
|
|
(про острів Хортиця на Дніпрі)
– А чи можна по виразу обличчя людини здогадатись, який у неї настрій, чи які в неї виникли емоції?
– Звичайно, можна.
У мене в долонях заховане диво яке створила природа, воно буває неповторне. Що ж це? Я кожному з вас піднесу долоньки, ви заглянете, але зберігайте тишу – інтригу, не розголошуйте доки всі ці диво не побачать.
(у долонях вчителя – люстерко. Учні, заглянувши в долоні, бачать самих себе)
Завдання: Відтворити на своєму обличчі маски:
Висновок. Насправді ви дуже симпатичні, коли посміхаєтесь. Гарний настрій допомагає зберегти здоров’я. Усмішка прикрашає обличчя. Настрій легко передається іншим людям, тому необхідно вміти зберігати гарний настрій і дарувати радість іншим.
З давніх-давен люди селилися біля річок. У річках водяться звірі, риби, водоплавні птахи.
Найбільш розповсюджені види риб у Дніпрі: в’юн, карась сріблястий, короп дзеркальний, краснопірка, лящ, лінь, окунь, піскар звичайний, плітка, сом, судак, щука (фото або презентація риб)
(на переносній дошці з’являються фото риб - деяких)
Всі ви, діти, любителі – рибалки. Сьогодні на річці змагання рибалок. А рибки в річці незвичайні – математичні. На кожній – приклад. Ви повинні розв’язати їх, зняти рибку і опустити її у відро з відповіддю. Змагатися будете у командах. У змаганні переможе та команда рибалок, яка спіймає (зловить) всіх риб, змагання розпочинається.
Встаньте. Утворіть коло. Подаруйте посмішку тому хто зліва; справа; навпроти. Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющить їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику. Ось він уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.
А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющить очі. Обійміть кого бажаєте, зігрійте своїм теплом.
Давайте на хвилинку повернемось до зимових свят. Які запам’ятали? Які емоції нахлинули від спогадів?
Ось і підручник наш просить роздивитися новорічні прикраси та розв’язати задачі; порівняти чим вони схожі? Чим різняться?
Учні записують розв’язки задач у зошит.
А тепер згадаємо попередній урок з природознавства «Подорож до водойми».
Біля річки завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочивати. На Дніпрі можна побачити «Живу казку» (птахи та ссавці).
(перегляд презентації, заповнення на переносній дошці малюнками)
Птахи |
Ссавці |
||
чапля |
лебідь |
хохуля |
бобер |
чибіс (чайка) |
Берегові ластівки |
видра річкова |
нутрія |
Висновок: у природі все взаємопов’язано.
Необхідні 2 блакитні стрічки довжиною 1-1,5м. Ведучий називає почергово ту чи іншу емоцію й просить за допомогою стрічки показати «хвилі гніву», «хвилі жаху», «хвилі радості» і тощо.
На дошці—зображення річки та прямокутника.
- З чого утворилася річка?
- Де початок Дніпра?
- Куди він впадає?
- Як швидше перейти річку від одного берега до іншого? Чому?
- Правильно. Швидше подолати її ширину, ніж довжину.
- Повчимося креслити прямокутник.
Вимірювання сторін геометричних фігур, побудова їх на папері в клітинку (в робочому зошиті).
- Проведіть у ньому відрізок так, щоб він розділив прямокутник на два трикутники.
Запропонувати учням стати в коло та сказати щось приємне одне одному.
Висновок: Слід частіше говорити одне одному приємні слова. Це покращує настрій людини та її самопочуття.
3 заняття
У народі кажуть «На обличчі все написано». Що означає цей вираз?
Спробуйте «прочитати» вирази облич:
|
|
|
|
негативні?
Позитивні емоції викликають гарний бадьорий настрій, бажання щось робити, а негативні – викликають різні захворювання, і такі емоції є небезпечними для здоров’я. Тому, дуже важливо вміти контролювати свої емоції. Для цього можна виконувати прості вправи:
Уявіть, що у ваших долонях маленьке безпорадне пташеня. Воно змокло. Зігрійте його. Повільно, по одному пальчику складіть долоньки, сховайте у них пташеня, подихайте на нього, зігріваючи рівним спокійним диханням. Прикладіть долоні до своїх грудей, віддайте пташеняті добро і ласку свого серця і дихання. А тепер розкрийте долоні і побачите, що пташеня радісно злетіло. Посміхніться йому і не сумуйте, воно ще повернеться до вас.
Як тільки відчуєш, що неспокійний, хочеться кого-небудь стукнути. Є досить простий спосіб довести собі свою силу: обхопити долонями лікті й сильно притиснути руки до грудей – це поза стриманої людини.
- Як же зробити день веселим? ( читання вірша А. Костецького) с. 118 (3 хв.)
Учні співають і танцюють « Не давайте суму жити».
У кожного з нас трапляються ситуації, коли наше серце «впіймає» образу. Щоб цього не сталося, важливо навчитися контролювати свої емоції з дитинства. «Людина повинна бути завжди радісною. Якщо радість закінчується, шукай у чому помилився».(Л. Толстой)
Можна залишатися у поганому настрої цілий день і навіть кілька днів. Але треба пам’ятати, що твій поганий настрій, якщо він затягнувся надовго, відверне від тебе друзів, позначиться на навчанні і навіть на твоєму стані здоров’я.
(Діти читають поради «Як позбутися поганого настрою» і обговорюють)
Висновок. Це все те, чим ми займалися сьогодні на уроках.
- А чи знаєте ви, що за допомогою кольору теж можна передати свій настрій.
- Якого кольору може бути гарний настрій?
- А поганий?
- На що може бути схожий гарний настрій? (веселка, салют, квітка, сонечко)
- А поганий? ( дощовою хмаринкою)
(Учні малюють під спокійну музику і по мірі виконання роботи коментують свої малюнки)
В нашому класі стало ще тепліше від ваших позитивних емоцій. Треба пам’ятати, що позитивні емоції допомагають людині насолоджуватися життям, а це сприяє зміцненню здоров’я. (малюнки прикріплюються також на переносну дошку)
ІV етап. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ. (7хв.)
Створили проект:
Діти, ми підготували безцінний матеріал про Дніпро.
І велика, і маленька річка неначе промовляють до нас: «Люби нас такими, які ми є, і не твори нам зла». Якщо в людини серце відкрите для добра і краси, то воно відгукнеться на будь-який вияв неповторності в природі.
Адже (говорять далі підготовлені учні)
І наше з вами завдання не забруднювати і очищати береги наших річок.
Як ви розумієте слова: «З тобою всюди, кожну мить говорить Батьківщина»
2. Власне рефлексія.
Дізнався…..
Повторив…..
Навчився ………..
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: