Урок читання 1 клас, післябукварний період
Тема. Леся Українка – велика українська поетеса.
Мета:
Обладнання: портрет Лесі Українки, відео «Л. Українка. Маленькі історії великих людей», ілюстрації, пов'язані із життям Л. Українки, фотографії «Л.Українка в Луцьку», книги поетеси, трейлер мультфільму «Мавка».
Тип уроку: традиційний, урок вивчення і засвоєння нового матеріалу.
Урок читання 1 клас, післябукварний період Тема. Леся Українка – велика українська поетеса Мета:
- ознайомити учнів із життям і творчістю Лесі Українки;
- формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання;
- розвивати пізнавальну активність школярів, естетичні смаки, усне мовлення;
- збагачувати словниковий запас дітей;
- виховувати почуття глибокої поваги і любові до славетної дочки українського народу, бажання вивчати її творчість;
- виховувати інтерес до творчості поетеси, любов до України, рідної мови, природи.
Обладнання: буквар, портрет Лесі Українки, відео «Л. Українка. Маленькі історії великих людей», ілюстрації, пов’язані із життям Л. Українки, фотографії «Л.Українка в Луцьку», книги поетеси, трейлер мультфільму «Мавка».
Тип уроку: традиційний, урок вивчення і засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда про життя і творчість Тараса Шевченка й Івана Франка
– Творчість яких видатних українських поетів ми вже вивчали? Розкажіть про них.
– Які твори писав Тарас Шевченко? Як ще називали його великого поета?
– Що писав Іван Франко для дітей? Які його казки вам відомі?
Учні інсценізують уривок із казки «Лисичка і Рак», читають вірші.
2. Словникова робота
– Прочитайте пари слів. Зверніть увагу на наголос у цих словах.
са – Як ви розумієте значення цих слів?
– Із якої букви написані слова?
– Чи може слово УКРАЇНКА писатися з великої букви? (Так, якщо воно буде означати власну назву.)
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
– Це слово може писатися з великої букви, якщо воно означає прізвище відомої української поетеси Лесі Українки.
Учитель відкриває дошку, де розміщений портрет поетеси.
– Сьогодні ми дізнаємося про життя і творчість великої української поетеси Лесі Українки, будемо читати її вірші.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступна бесіда з елементами розповіді – Що вам відомо про Лесю Українку?
– Чи доводилося вам слухати її твори або читати самим?
Учитель доповнює відповіді учнів.
Народилася Леся Українка в сім’ї видатних людей. Її мама – відома українська письменниця Олена Пчілка. Передусім хотілося доповнити ваші знання про дитячі роки Лесі Українки. Що вже вміла робити Леся Українка, коли була трохи молодша за вас, така, як ви, і трішки старша? Читати майбутня поетеса навчилася в чотири роки, писати – на початку шостого року. У шість років навчилася шити й вишивати. Дівчинка була веселою, любила співати, танцювати, любила також музику і навіть пробувала сама її писати.
Свій перший вірш «Надія» вона написала в дев’ять років у м. Луцьку. Згодом вірш був надрукований у журналі і підписаний так: «Леся з України». Від того часу майбутню поетесу стали звати Лесею Українкою.
Історія Лесі Українки у м. Луцьку. (відео і фото з м. Луцька)
А справжнє ім’я її Лариса Петрівна Косач. Лесею її пестливо називали батьки. На жаль, у дитинстві Леся тяжко захворіла, але намагалася переборювати труднощі. Леся дуже любила Україну, знала історію свого краю, вивчила багато іноземних мов, перекладала твори відомих письменників світу. Написала багато творів для дорослих і дітей.
– Сьогодні ми будемо читати текст про Лесю Українку, а також ознайомимося з одним із її віршів. На наступному уроці продовжимо вивчати творчість Лесі Українки.
2. Читання статті «Леся Українка» (с. 146 букваря) – Розгорніть буквар. Хто зображений на портреті?
– Що вміщено поряд із портретом?
– Це малюнок до одного з творів Лесі Українки. Цей твір ви будете вивчати пізніше на уроках літературного читання.
– А зараз прочитайте статтю про Лесю Українку. Читання статті учнями.
– Отже, хто така Леся Українка?
– Що вона любила? Знайдіть і прочитайте.
– Для кого вона писала свої твори? (Для дітей і дорослих.)
3. Фізкультхвилинка. Рученьки всі розвели, підвели їх догори.
Кулачками потрусили, руки знову опустили.
Опустили і присіли, хай рівненькі будуть спини.
Головою покрутили вліво - вправо, повторили.
А тепер часу не гаймо й до завдання приступаймо.
4. Робота над віршем «Вишеньки» (с. 147 букваря).
Учитель читає виразно вірш «Вишеньки». Пропонує учням прочитати вірш парами.
– Прочитайте вірш, подумайте, які малюнки можна підготувати до цього вірша. Словесне малювання учнями за прочитаним віршем. Якщо хтось із дітей у процесі роботи вивчив вірш (запам’ятав), можна запропонувати прочитати його напам’ять.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
– Творчість якої поетеси ми почали сьогодні вивчати? Яке справжнє ім’я поетеси?
– Що вам запам’яталося про дитячі роки Лесі Українки?
– Який вірш ми вивчали?
– Які ще твори писала Леся Українка?
– Удома погортайте буквар і пригадайте, уривки яких віршів ми з вами вивчали, коли опрацьовували букви.
(перегляд трейлеру до мультфільму «Мавка»; пропозиція переглянути український мультфільм, запитати в батьків, чим подібний мультик до твору Л. Українки «Лісова пісня»)