1919: Запровадження радянської влади, Директорія , Денікінський режим

Про матеріал
На цьому уроці учні зможуть самостійно працювати з відповідним матеріалом підручника, з історичною інформацією, додаткових джерел, з Інтернет ресурсів. Визначаючи як відбувалися воєнні дії на Українських землях в зазначений період, познайомитися з видатними постаттями в історії, робити власні висновки, щодо внутрішньої та зовнішньої політики Директорії УНР. Визначати причини її поразки, яка призвела до встановлення вдруге радянської влади України у формі УСРР. Із запровадженням політики "воєнного комунізму". Визначати причини встановлення Денікінського режиму в Україні та його падіння.
Перегляд файлу

Тема: «1919 рік: Запровадження радянської влади в Україні, Директорія, Денікінський режим».

 

Очікувані результати

Після цього уроку учень/учениця має:

Знати: зміст понять: «воєнний комунізм», терор, селянський повстанський рух, ВУНК, «Київська катастрофа», «трикутник смерті», денікінський режим, Перший зимовий похід; визначати зміст і характер політики радянського уряду в Україні 1919р. Х. Раковського; розуміти якою була мета і наслідки політики «воєнного комунізму»; з’ясовувати причини «червоного терору»; характеризувати селянський повстанський рух  Н. Махна ,М. Григор’єва та інших ватажків; визначати причини падіння вже вдруге більшовицького режиму в Україні;

Уміти: встановлювати послідовність і синхронність подій Української революції в 1919р;складати план, хронологічну таблицю; оперувати понятійним матеріалом для пояснення історичних явищ; визначати на карті території УНР; висловлювати власне аргументоване судження щодо денікінського та більшовицького режимів під час Української революції 1917-1921рр.;

Обладнання: підручник, мапа» Друга війна Радянської Росії проти України Встановлення в Україні більшовицького режиму (грудень 1918-червень 1919рр.»; «Розгорм армії Денікіна. Відновлення більшовицького режиму в Україні (жовтень 1919-квітень 1920рр.»; портрети Н. Махна, М. Безручка, О. Удовиченка (Удовидченка), М. Омеляновича-Павленка ,Х. Раковського, документи, презентація «Початок повстанського руху».

Основні дати:-3 січня 1919р.-вступ більшовицьких військ до Харкова, проголошення УСРР;

-5 лютого 1919р.- вступ більшовицьких військ до Києва;

-березень 1919р.- запровадження в Україні політики «воєнного комунізму»;

-10 березня 1919р.-прийняття Конституції УСРР;

-12 квітня 1919р.-прийняття РНК УСРР Декрету про хлібну продовольчу розкладку;

-травень-листопад 1919р.-наступ денікінців в Україні;  денікінський режим;

-травень 1919р.-заколот отамана М. Григор’єва проти радянської влади;

-серпень 1919р.-похід на Київ об’єднаних українських армій, «Київська катастрофа»;

-30 серпня 1919р.-вступ до Києва частин УНР та Добровольчої армії А. Денікіна;

-вересень-жовтень 1919р.-виступ Н. Махна проти білогвардійців;

-грудень 1919р.-квітень 1920р.-Перший Зимовий похід військ УНР;

Тип уроку: комбінований, за технологією критичного мислення.

 Хід уроку.

I.Організація навчальної діяльності.

Повідомлення тема та цілей уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Схарактеризуйте соціальну політику Директорії.

2.У чому полягала суть зовнішньої політики Директорії?

3.Які сили загрожували УНР наприкінці 1918?

4.Причини поразки Директорії.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1919-й рік увійшов в історію України як встановлення радянської форми державності. Першим кроком на цьому шляху стала зміна назви держави.

Які назви мала Україна за часів УЦР, П. Скоропадського, Директорії?

Від 6 січня 1919р.держава, що утверджувалася в Україні, одержала нову назву-Українська Соціалістична Радянська Республіка.

Назва УСРР проіснувала до 1936р. Конституція СРСР1936 і Конституція УРСР1937 встановили інший порядок означень: спочатку –«радянська», потім –«соціалістична», тобто УРСР.

І ця назва проіснувала до 1 грудня 1991р., тобто до проголошення Незалежності України.

Але цьому будуть передувати довгі сімдесят два роки радянської влади.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Запровадження радянської державності та її характер.

Самостійна робота з текстом підручника, з документами. Використовується методичний прийом розбивка на кластери ,учні записують конспекти фрази, ідеї- супутники щодо основних заходів формування більшовицького режиму в Україні 1919р.

Учитель. Дайте власну оцінку цьому процесу

Обговорення схеми: «Органи влади і управління УСРР за Конституцією1919р ».

 

 

 

Контроль та загальне керівництво

Законодавча  влада            Виконавча   влада

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання:

Охарактеризуйте особливості формування радянського апарату влади в Україні.

Робота з біографічною довідкою: «Діяльність Х. Раковського».

Метод «Мозкового штурму»

Визначте яку роль відігравав Х. Раковський у запровадженні радянської державності на українських землях?  На яких позиціях щодо майбутнього України він перебував?

Складання тез

-Слухаючи розповідь учителя про політику більшовиків після другого приходу до влади в Києві на початку 1919р., скласти тези.

Орієнтовний вигляд тез

  1. 6 січня 1919р.-назва радянської УНР замінена на Українську Соціалістичну Радянську Республіку (УСРР до 1937р.).

2. 29 січня 1919р.- створено уряд-Раднарком України на чолі з Х.Раковським.

3. 5 лютого 1919р.- більшовицькі загони Богунського й Таращанського полків  під командуванням М. Щорса та В. Боженка зайняли Київ.

4. 6 березня 1919р.- Директорія втратила контроль над більшістю територій України.

Робота з історичним джерелом

«Ми знищуємо буржуазію як клас…Перше питання, яке повинні йому запропонувати,- якого він походження, виховання, освіти чи професії. Ці питання й повинні  визначити долю звинуваченого, і в цьому- зміст і суть «червоного терору». Ці слова надруковано 1 листопада 1918р.у чекістській газеті «Красний терор».

Бесіда

Скажіть, чому відновлення більшовицької влади було пов’язане з насильством? 

 

2.Політика «воєнного комунізму» та її наслідки.

Учитель. Другий прихід більшовиків до влади був відзначений запровадженням політики «воєнного комунізму».

Завдання

Скласти узагальнюючу схему до розповіді учителя


Орієнтовний вигляд схеми : Політика «воєнного комунізму».

Політика «воєнного комунізму».

 

 

 

Сільське господарство

Промисловість

Торгівля та фінанси

 

 

 

- Уведення продрозкладки, вилучення «надлишків» продовольства у селян.

- Державна монополія на продаж та заготівлю хліба.

- Ліквідація великих поміщицьких і селянських господарств, колективізація.

- Прискорена націоналізація підприємств важкої, легкої та дрібної промисловості.

- Встановлення державного контролю над виробництвом.

- Запровадження загальної трудової повинності.

- Централізація . мілітаризація промисловості.

- Зрівняльний розподіл продуктів харчування серед працюючих.

- Зрівняльна оплата праці.

- Заборона приватної торгівлі.

- Перехід до прямого товарообігу.

- Запровадження твердих цін на товари.

- Карткова система постачання міського населення.

- Скасування платні за житло, комунальні послуги, транспорт.

 

Метод «Мозкового штурму».

 1. Яка, на вашу думку була суть політики «воєнного комунізму»?

 2. Спрогнозуйте, як сприйняли політику «воєнного комунізму» різні верстви суспільства?

 3. Поміркуйте, якими були наслідки впровадження «воєнного комунізму» в

Україні?

Завдання :за відповідями учнів складіть узагальнюючу таблицю -

Наслідки політики «воєнного комунізму».

Орієнтовна відповідь   

1. Руйнування системи ринкових відносин;

2.Розрив економічних зв’язків між містом і селом;

3.Поглиблення інфляційних процесів;

4.Активне формування однопартійної системи;

5.Посилення бюрократизації, централізму;

6.Придушення приватної ініціативи;

7.Закріплення в масах психології «експропріації експропріаторів»;

8.Ліквідація станів;

9.Розширення практики «надзвичайний» заходів і масових репресій;

10.Посилення соціального напруження;

Робота з термінами і поняттями:

«Воєнний комунізм»-внутрішня політика радянської влади, запроваджена в роки громадянської війни з метою зосередження всіх трудових і матеріальних ресурсів в руках держави.

3. «Червоний терор ».

Вправа «Асоціації».

Назвіть свої асоціації, що виникають, коли ви чуєте поняття «червоний терор».

Робота з інформацією (використовується як роздатковий матеріал).

«Із доповіді Російського Червоного Хреста про діяльність надзвичайних комісій у Києві у 1919р.».

     «Більшовики увійшли до Києва у лютому 1919р. і наступного дня почали свої дії надзвичайні комісії . По всьому місту хапали людей… Коли людина зникала, установити її місцезнаходження було практично неможливо. Списків арештованих не вели… У ВУНК були спеціальні органи : губчека, Лук’янівська тюрма, концентраційний табір, який розміщувався в старій пересильній тюрмі… ВУНК займала будинок Попова, у підвалах якого і відбувались вбивства...Крики і плач тих, кого вбивали, було чути по всьому будинку Попова... Через дорогу, у Липському провулку, жили найбільш значимі комісари… У цьому будинку відбувались оргії, що переплітались з убивствами і кров’ю…

Район Липок перетворився на царство страху і смерті…Підставою для арештів були доноси домашніх слуг, ображених на своїх господарів або тих, хто виношував корисливі плани щодо майна заарештованих…Але в основу ідеології Народних Комісарів була покладена теорія класової боротьби, а правильніше - класового винищення  ».

 Запитання та завдання.

1.Чому відновлення радянської влади в Україні було пов’язане з посиленням насильства та терору? Дайте визначення поняття «червоний терор».

2.Як ви зрозуміли висловлення: «Але в основу ідеології НК була покладена теорія класової боротьби, а правильніше к – класового винищення»?

Назвіть конкретні факти, які підтверджують або спростовують наведене твердження.

3.Спрогнозуйте реакцію українського населення на політику радянської влади в Україні 1919р.

  • Робота з термінами та поняттями:

Терор – політика залякування, придушення політичних противників насильницькими методами.

Використовується як засіб для досягнення якої-небудь мети.

4. Повстанський рух. Н. Махно.

  • Робота з картою  та атласом.
  • Покажіть на карті райони, охопленні повстанським рухом.
  • Проблемне завдання:
  • Чим ви можете пояснити активізацію повстанського руху в 1919р.
  • Розповідь вчителя.
  • Повідомлення учнів  «Політичні погляди та діяльність лідерів повстанських загонів М.Григор’єва та Н.Махна»

 

  • Сьогодні немає єдиної оцінки постаті Н.Махна. Радянська історіографія для характеристики цієї неординарної постаті вживала такі характеристики: «прибічник контрреволюції та білого руху», «бандюга-неврастенік», «страшний монстр».
  • Сучасні історики та селяни  мають протилежну точку зору і для характеристики цієї постаті застосовують зовсім інші епітети: «захисник народу», «наш батько», «розумний та кмітливий», «справедливий».
  • Метод «Шкала думок»
  • Займіть в цій дискусії протилежні сторони і спробуйте аргументовано відстояти свою точку зору.

 

5. Денікінський режим.

  • Робота з підручником.
  1. З’ясуйте, у результаті яких воєнних операцій білогвардійці захопили Лівобережну Україну.

Учитель. Складною ситуацією в Україні скористався А. Денікін. У травні 1919 року А. Денікін з Добровольчою армією зайняв Донбас, а в червні – Харків,  Миколаїв, Одесу. У серпні 1919р. більшовицький уряд залишив Київ, денікінські війська без бою вступили до міста. Армія УГА , яку С. Петлюра відправив для захоплення Києва, без бою поступилася містом денікінським військам. Ці події дістали в історії назву «Київська катастрофа».

Вправа «Прогноз»

А. Денікін – генерал царської армії, що виступав за єдину Росію.

Як ви вважаєте, яку політику на українських землях поведе Денікін? Спрогнозуйте елементи цієї політики. Складіть схему, яка б відображала воєнно- політичну ситуацію в Україні влітку 1919р

Орієнтовна схема для обговорення

Денікінський режим

 

Літо 1919р. – захоплення території України Добровольчою армією, встановлення денікінського режиму.

 

Невизнання УНР, перейменування України на південь Росії

 

Поділ території на Київську, Харківську, Новоросійську губернії.

 

Передача влади на місцях губернаторам (військовим генералам) з необмеженими повноваженнями.

Внутрішня політика.

 

  • Проголошення відновлення єдиної Росії.
  • Поновлення приватної власності.
  • Створення спеціальних загонів для повернення майна і землі поміщикам, сплачення селянами великих контрибуцій.
  • Скасування 8-годинного робочого дня.
  • Відновлення вільної торгівлі.
  • Національне гноблення: державна мова – російська, закриття українських шкіл та видань, припинення роботи Академії Наук.
  • Розпалення національної ворожнечі (єврейські погроми).
  • «Білий терор»

 

Зростання невдоволення селян.

Активізація діяльності «махновського руху».

 

Наступ Червоної армії.

 

16 грудня 1919р. – захоплення Києва більшовиками, відступ денікінців до Криму.

 

  • Встановлення причинно-наслідкових зв’язків.

Обґрунтуйте  причини поразки білогвардійців.

  • Повідомлення учнів. «Перший зимовий похід армії УНР»

Метод «Мозкового штурму».

Поміркуйте, яке історичне значення мав перший Зимовий похід армії УНР

6. Відновлення більшовицького режиму

Учитель. У жовтні 1919 р. Червона армія перейшла в контрнаступ. Залишки армії Денікіна на початку 1920 р. змогли закріпитися в Криму. Очолив їх генерал Врангель. На січень-лютий 1920 р. в Україні відбувся третій прихід більшовиків до влади.

  • Робота зі схемою.

 

Політика більшовиків в Україні  на початку 1920р.

 

Утворення 11грудня 1919р. Всеукрревкому  - тимчасово вищого законодавчого та виконавчого органу влади на чолі з Г.Петровським.

 

Відновлення діяльності ВУЦВК та РНК України (лютий 1920р.)

 

Формальне визнання незалежності УСРР.

 

Відновлення політики «воєнного комунізму».

 

Відмова від політики русифікації

 

Завдання:

Охарактеризуйте основні напрямки політики більшовиків в Україні на початку 1920р.

 

Узагальнення та систематизація знань.

  • Історичний диктант.

Закінчити речення:

  1. Майже вся територія України опинилася під контролем більшовиків у….
  2. Назва УНР була замінена більшовиками на……………
  3. Перша Конституція УСРР була затверджена у………...
  4. Вищими органами влади в УСРР проголошувалися…….і……..
  5. Раду Народних комісарів очолив…………..
  6. У 1919р. більшовики запровадили в Україні політику ……….
  7. Вилучення надлишків продовольства у селян називається……
  8. Перехід промислових підприємств від приватної у державну власність  називається…
  9. Наступ армії генерала Денікіна починається у ……
  10. Об’єднання армії УНР та УГА відбулося………….
  11. Зі серпня 1919р. на українських землях було встановлено….режим.
  12. Втретє радянська влада в Україна було встановлена у……….

Або розглянути:

  • Проблемне завдання

Дайте власну оцінку повстанського руху в Україні в 1919р. та денікінського режиму.

  • Творче завдання

Написати твір-роздум на тему «Україна в 1919р.: другий прихід більшовиків».

. Домашнє завдання

§ підручника, контурна карта, закінчити проблемне завдання та творче завдання.

zip
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
3257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку