Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 14.
Тема: Секрети фактури. Духовий оркестр.
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей:
ознайомити учнів з творчістю композиторів В Агапкіна, Дж.Верді на прикладах його маршів;
- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;
- виховувати ціннісне ставлення до оркестрової музики, моральні якості творчої особистості.
Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети композиторів, картки понять, зображення інструментів, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку:
І. Вхід учнів під звучання маршу «Прощання слов’янки» В.Агапкіна.
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Д/з минулого уроку – Переглянути відео
ІV. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-Що таке симфонічний оркестр?
-Як інструменти розміщуються в симфонічному оркестрі?
Завдання:
Учитель показує зображення інструмента, а учні повинні оприділити його відношення або непричетність до симфонічного оркестру.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Нас оточує музика щодня і всюди. Але чи можемо ми щодня слухати звучання живого духового оркестру? Звичайно ні, але якщо ми вже його чуємо, то емоції вириваються з тіла, хочеться танцювати, адже це пречудовий звук, який окриляє нас і змушує усміхатися та радіти.
Сьогодні говоримо про духовий оркестр.
Ефектно і не менш вражаюче, ніж симфонічні твори, звучить музика для духового оркестру. Він грає переважно на відкритому просторі — вулицях, майданах, стадіонах, під час державних свят, спортивних змагань, народних гулянь.
Запитання до учнів:
Ми познайомимося з такими поняттями:
Марш – жанр музики, якому притаманний чіткий ритм, розмірений темп, переважно чотирьохдольний розмір.
Туш – коротке музичне привітання, що виконується оркестром для привітань під час урочистих подій.
VІІ. Слухання Марш «Прощання слов’янки» В.Агапкіна.
Можливо, вам колись довелося чути, як на пероні залізничних вокзалів деяких українських міст (Київ, Симферополь, Луганськ, Одеса, Кривій Ріг, Чернівці та ін.), а також багатьох міст Росії та Білорусі під час відправки поїзда звучить прекрасна мелодія у виконанні духового оркестру. Це — знаменитий марш "Прощання слов’янки", якому вже виповнилося 100 років!
VІІІ. Слухання Військовий марш "Козацька слава".
Запитання до учнів:
-Мелодії яких українських пісень ви впізнали в музиці козацького маршу?
-Охарактеризуйте музику маршів, зокрема темброву палітру, особливості оркестрової фактури.
-Спробуйте визначити, які інструменти звучали.
Темброва своєрідність звучання оркестру духових інструментів залежить від його складу. А складається він із двох груп інструментів — духових і ударних, які визначають особливості фактури творів для духового оркестру.
Основу духового оркестру складають мідні духові інструменти, звичайні і для симфонічних оркестрів, — труби, тромбони, валторни, туби.
Також у духових оркестрах використовуються дерев’яні духові інструменти : флейти, кларнети, саксофони, а у великих складах — також гобої і фаготи.
Велика група ударних музичних інструментів створює ритмічну основу звучання духового оркестру. Крім інструментів симфонічного оркестру — литаврів, великих і малих барабанів, тарілок, трикутників, бубонів, там-тамів — використовуються джазові та латиноамериканські ударні (наприклад, маракаси, кастаньєти та ін.).
До складу сучасних духових оркестрів іноді включають арфу та клавішні інструменти (рояль, акордеон).
Камерний (садовий) духовий оркестр складається з 25-30 виконавців, малий духовий оркестр — 40-50, а великий — 70-100 музикантів. На відміну від симфонічного оркестру, склади духових оркестрів можуть змінюватися, зокрема, існують різні мішані варіанти. Сучасні зведені духові оркестри інколи мають до тисячі учасників.
У минулому репертуар духового оркестру найчастіше складався з різних маршів та іншої військової музики, створеної для урочистих подій. У парках відпочинку духовий оркестр грав танці — вальси, польки, галопи, а також так звану садову музику, яка складалася з перекладених симфонічних та оперних творів. Оригінальних творів для цього складу тоді практично не існувало.
Х. Слухання Ждузеппе Верді Опера"Аїда" «Тріумфальний марш».
У класичній музиці рідкісним випадком застосування духового оркестру є опера Джузеппе Верді "Аїда". Для виконання знаменитого тріумфального маршу італійський композитор уводить додатково до симфонічного оркестру ще й духовий.
Давайте переглянемо фрагмент цієї опери.
Згодом композитори звернули увагу на своєрідність звучання духового оркестру, його самобутню інструментальну фактуру і стали писати для нього оригінальні твори, зокрема марші.
ХІ. Вокально- хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
До ре до ре мі ре мі ре до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Демонстрація українчької народної колядки «Добрий вечір тобі».
Розучування українчької народної колядки «Добрий вечір тобі».
Виконання пісні О.Злотник «Школярі-школярики».
Виконання пісні «Різнокольорова гра» Б.Савельєв.
Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.
ХІІ.Гра на дитячих музичних інструментах.
Учні підіграють на муз.інструментах учителю (ф-но) виконуючи пісню на вибір.
ХІІІ.Узагальнення. Рефлексія.
Запитання до учнів:
-Що таке духовий оркестр?
-Як інструменти розміщуються в духовому оркестрі?
-Чи може в опері грати духовий оркестр?
-Які бувають духові оркестри?
-Що таке марш?
-Що таке туш?
-Який твір якого композитора ми сьогодні слухали?
ХІV. Домашнє завдання.
Підготуватися до конкурсу кращого барабанщика.
ХV. Вихід з класу під звучання Військового маршу "Козацька слава".
1