Відкритий урок в 7 класі
«Захар Беркут»
Тема: ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ ЗАХАРА БЕРКУТА, МАКСИМА,
МИРОСЛАВИ, ТУГАРА ВОВКА
Мета (формувати компетентності):
предметні: характеризувати образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка, підтверджуючи власну думку цитатами з тексту, визначати улюбленого героя, уміння аналізувати роль художніх засобів та особливостей мови твору;
ключові: комунікативні: висловлювати судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, розуміння значення історичної памяті для кожної людини;
інформаційні: навички систематизації інформації;
загальнокультурні: усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: підручник, портрет І. Франка, книга «Захар Беркут», мультимедійна установка.
Перебіг уроку
1241 року внук Чингісхана — засновника й хана Монгольської імперії — хан Батий вогнем і мечем плюндрував землі Київської Русі. Орда безжалісно нівечила долі сотень людей, несучи їм зубожіння, рабство та смерть. В історичні повісті «Захар Беркут» усі герої є вигаданими, проте це не зашкодило історизмові твору й не суперечило його художній правді. Так, уся сюжетна канва базується на достовірному факті — нападі монголо-татар. Іван Франко точно називає імена ватажків, накреслює маршрути походів, згадує про битву на р. Калка. Другим джерелом для повісті став фольклор — перекази й легенди. Таким чином. «Захар Беркут» — це художній сплав історії та легенд у художній інтерпретації.
Село Тухля, про яке пише Іван Франко, існує насправді й розташоване в мальовничій лісистій місцевості неподалік від м. Стрий на Львівщині.
(Знайдіть це місце на карті)
Збереглися народні перекази про походження назви села. В одному з них ідеться про те, що колись біля Тухлі загинула велика кількість ординців, він яких по всій околиці йшов поганий (тухлий) запах. Також у творі згадується с. Корчин (Сколівський район), Синевідське (нині Нижнє й Верхнє Синьовидне),
р. Стрий та Опір.\
2. Кадри із кінофільму: вступ- 1241р.
1. Розставити події змальовані на ілюстраціях, у правильній послідовності
та пригадати, про які епізоди йдеться.
2. Літературний диктант «Скажи одним словом»:
1. Події в повісті «Захар Беркут» відбуваються...(на Тухольщині)
2. Головний герой твору…(Захар Беркут)
3. Дочку Тугара Вовка звали ... (Мирослава)
4. Назвіть ім’я сина Захара Беркута ... (Максим)
5. Хто зрадив тухольську громаду... (Тугар Вовк)
6. Захар Беркут передбачив нещастя у... (роз’єднаності)
7. Тугар Вовк вирішив в останню хвилину врятувати...(Максима)
8. Захар Беркут - це... (ватажок)
9. Тухольці вирішили... (знищити ворога)
10. «Захар Беркут» — це… твір.(історичний)
11. Соціальний статус Тугара Вовка…(боярин)
12. Рід діяльності Максима. (гірняк)
13. Як називався стовп, який «пильнував» вхід у тухольську долину?(Сторож)
1. Про кого говорить І. Франко:
Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виловлювали його розкази точно, швидко і так весело та радо, немов і самі без розказу були би в тій хвили зробили те саме (Максим Беркут).
2. Кадри із кінофільму: 2, 4,7.
3. Бесіда з учнями
4. Підсумуємо сказане про Максима планом-характеристикой до образу Максима.
Орієнтовний план до характеристики образу Максима.
1) Максим — «молодий гірняк... перший удалець на всю тухольську верховину... »
2) Портрет і зовнішність героя.
3) Вольові якості: а) наполегливість; б) цілеспрямованість; в) мужність; г) велика сила волі; д) незламність, твердість; е) готовність до самопо-жертви; є) свідомість обов’язку.
4) Розум та кмітливість: а) володіння зброєю; б) військове вміння; в) риси начальника.
5) Почуттєві риси: а) справедливість; б) любов до вітчизни, коханої; в) гор-дість; г) волелюбність; д) вірність; е) розсудливість; є) витривалість; ж) самовладання.
6) Значення образу Максима.
5. Максим дуже добре знав історію свого села. Про це свідчить легенда про Сторожа, яку він розказав КОМУ? (Тугару Вовку і Мирославі) КОЛИ? (після полювання).
6. Про кого говориться в повісті:
Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій тільки мужчинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами (Мирослава).
7. Кадри із кінофільму: 3,6,9.
8. Бесіда за питаннями:
9. Орієнтовний план до характеристики образу Мирослави.
1) Мирослава — головна героїня повісті І. Франка «Захар Беркут», дочка боярина
Тугара Вовка.
2) Портрет і зовнішність.
3) Риси вдачі: а) сердечність; б) доброта; в) скромність; г) ніжність; д) порядність;
е) вірність.
4)Донька і батько.
5) Вольові риси: а) готовність віддати життя за щастя народу і за коханого;
б)сила волі; в) мужність.
6)Палке кохання до Максима.
7) Мирослава — рятівниця Тухлі.
10. Підсумовуючи цей етап уроку давайте складемо порівняльну характеристику Максима і Мирослави:
Спільні риси |
Відмінні риси |
|
|
11. В тексті автор використав малознайомі слова (діти зачитують слова із ремарок):
1. ...Вся громада зібрана довкола каменя при вході тухольської тіснини: дівчата з вінками, молодці з музикою, всі в празничних чистих строях.
2. Так потішав себе старий Захар, але серце його скиміло глибоко: надто сильно, всею силою своєї душі з:н любив свого наймолодшого сина.
3. Так, отже, надіюсь, що ти скажеш мені ге слово, як трафити до серця твоїх громадян і твого батька, щоб пристали на наше предложения.
4. Згори його обкручувано линвами і шнурами, здолу підкопувано його насаду і в шпару, що показалася недалеко під землею, вкладені скосом ялиці, що мали служити за підойми для обвалення каменя поперек тіснини.
12. Про кого говорить І.Франко:
…. був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухоль- ських ведмедів (Тугар Вовк).
13. Кадри із кінофільму: 5, 6.
14. Бесіда за питаннями:
15. Орієнтовний план до характеристики образу Тугара Вовка.
1) Т. Вовк — тухольський боярин.
2) Портрет і зовнішність.
3) Стосунки Т. Вовка з іншими героями твору.
4) Риси характеру: а) підступність; б) хитрість; в) гордість; г) зарозумілість;
д) корисливість; е) улесливість.
5) Вольові риси: а) готовність віддати життя за щастя народу і за коханого;
б)сила волі; в) мужність.
6) Прагнення героя: а) поневолити народ; б) розруйнувати і розповсюдити розбрат;
в) задовольнити власні потреби.
16. Розповідь Мирослави про батька
17. Про кого говорить автор повісті:
Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів... Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він (Захар Беркут).
18. Кадри із кінофільму: 5,7,8,9.
19. Бесіда за питаннями:
20. План-характеристика образу Захара Беркута:
21. Підсумовуючи цей етап уроку давайте складемо порівняльну характеристику Т. Вовка і З. Беркута :
Спільні риси |
Відмінні риси |
|
|
Т. Вовк |
З. Беркут |
1. подвійний зрадник 2. зарозумілість 3. підступність |
1. патріот 2. здатний пожертв. син. 3. сила духу |
22. Характеристика художніх засобів:
Назвіть художні засобі, використаних в наведених реченнях. Поміркуйте, навіщо автор використовує ці засоби.
1. В його серці, смілім і чистім, як щире золото, відразу блиснула щаслива думка.
2. В очах дівчини заблисли дві перлові сльози.
3. Сонце вже піднялось на небі і меркотіло крізь гілляки, мов скісні золоті нитки та
пасма.
4. Під водопадом творив потік просторий, спокійний і чистий, мов сльоза, ставок.
5. З пропадистих, чорних, мов горла безодні, дебрів піднімалася сивими туманами пара.
6. … виросла на свободі, що виховання її було мужське, і що в тім прегарно
розвиненим дівочім і тілі живе сильний, великими здібностями обдарований дух
7. Її слова, її погляд, дотик її рук і її вісті — все те немов вирвало його (Максима) з
темного гробу, повернуло йому життя.
23. Літературний гейм «Хто з героїв»
Завдання. Дати відповідь, кому з героїв твору «Захар Беркут» І. Франка належать наведені слова?
24. «Мікрофон»
1. Захар Беркут звернувся до громади з прощальним словом — говорив про значення згуртованості, дружби, злагоди між людьми. Хто ще у світовій літературі теж виступив зі словом про значення товариства? (Тарас Бульба з однойменної повісті М. Гоголя).
2. Як пов’язані проблеми повісті І. Франка «Захар Беркут» із нашою сучасністю? (Нині теж постає проблема згуртованості народу, його одностайності, виховання почуття патріотизму, людської гідності.)
3. Чому І. Франка називають Великим Каменярем? (Бо він хотів своїми творами допомогти народові знайти власний шлях у житті, як Каменяр, вимощував йому дорогу.)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінки.
2. Д/з Лист улюбленому герою повісті.