7 клас ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ ЗАХАРА БЕРКУТА, МАКСИМА,МИРОСЛАВИ, ТУГАРА ВОВКА

Про матеріал
Мета (формувати компетентності): предметні: характеризувати образи Захара Бер¬кута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка, підтверджуючи власну думку цитатами з тексту, визначати улюбленого героя, уміння аналізувати роль художніх засобів та особливостей мови твору; ключові: комунікативні: висловлювати судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, розуміння значення історич¬ної памяті для кожної людини; інформаційні: навички систематизації інформації; загальнокультурні: усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття, по-ваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
Перегляд файлу

Відкритий урок в 7 класі

«Захар Беркут»

Тема:    ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ ЗАХАРА БЕРКУТА, МАКСИМА, 
              МИРОСЛАВИ, ТУГАРА ВОВКА

Мета (формувати компетентності):

      предметні: характеризувати образи Захара Бер­кута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка, підтверджуючи власну думку цитатами з тексту, визначати улюбленого героя, уміння аналізувати роль художніх засобів та особливостей мови твору;
ключові: комунікативні: висловлювати судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, розуміння значення історич­ної памяті для кожної людини;
інформаційні: навички систематизації інформації;
загальнокультурні: усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття, по­ваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.

  Тип уроку:  формування вмінь та навичок.

Обладнання:  підручник, портрет І. Франка, книга «Захар Беркут», мультимедійна установка.

Перебіг уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ ЗАНЯТТЯ
  3. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

1241 року внук Чингісхана — засновника й хана Монгольської імперії — хан Батий вогнем і мечем плюндрував землі Київської Русі. Орда безжалісно ніве­чила долі сотень людей, несучи їм зубожіння, рабство та смерть. В історичні по­вісті «Захар Беркут» усі герої є вигаданими, проте це не зашкодило історизмові твору й не суперечило його художній правді. Так, уся сюжетна канва базується на достовірному факті — нападі монголо-татар. Іван Франко точно називає іме­на ватажків, накреслює маршрути походів, згадує про битву на р. Калка. Дру­гим джерелом для повісті став фольклор — перекази й легенди. Таким чином. «Захар Беркут» — це художній сплав історії та легенд у художній інтерпретації.

 

 

 

 

  1. Що вам відомо про Карпати на населенні пункти поблизу Карпат?

Село Тухля, про яке пише Іван Франко, існує насправді й розташоване в мальовничій лісистій місцевості неподалік від м. Стрий на Львівщині.
(Зна­йдіть це місце на карті)

  Збереглися народні перекази про походження назви села. В одному з них ідеться про те, що колись біля Тухлі загинула велика кількість ординців, він яких по всій околиці йшов поганий (тухлий) запах. Також у творі згадується с. Корчин (Сколівський район), Синевідське (нині Нижнє й Верхнє Синьовидне),
р. Стрий та Опір.\

       2. Кадри із кінофільму: вступ- 1241р.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

1. Розставити події змальовані на ілюстраціях, у правильній послідовності
    та  пригадати, про які епізоди йдеться.

2. Літературний диктант «Скажи одним словом»:

1. Події в повісті «Захар Беркут» відбуваються...(на Тухольщині)
2. Головний герой твору…(Захар Беркут)

3. Дочку Тугара Вовка звали ... (Мирослава)

4. Назвіть ім’я сина Захара Беркута ... (Максим)
5. Хто зрадив тухольську громаду... (Тугар Вовк)
6. Захар Беркут передбачив нещастя  у... (роз’єднаності)

7. Тугар Вовк вирішив в останню хвилину врятувати...(Максима)

8. Захар Беркут - це...  (ватажок)

9. Тухольці вирішили... (знищити ворога)
10. «Захар Беркут» — це… твір.(історичний)

11. Соціальний статус Тугара Вовка…(боярин)

12. Рід діяльності Максима. (гірняк)

13. Як називався стовп, який «пильнував» вхід у тухольську долину?(Сторож)

 

  1. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ:

1. Про кого говорить І. Франко:

Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виловлюва­ли його розкази точно, швидко і так весело та радо, немов і самі без розказу бу­ли би в тій хвили зробили те саме (Максим Беркут).

2. Кадри із кінофільму: 2, 4,7.

 

 

 3. Бесіда з учнями

  • Хто такий Максим? Коли вперше автор демонструє нам цей образ?
  • Яке враження справляє герой?
  • Як тухольці ставляться до Максима?
  • Як еволюціонує ставлення Тугара Вовка до Максима? Чим це зумовлене?
  • За яких умов познайомилися Максим та Мирослава?
  • Як Максим потрапив у полон?
  • Як ви гадаєте, чи можна вважати хлопця зрадником?
  • За що Мирослава полюбила Максима, на ваш погляд?

 4. Підсумуємо сказане про Максима планом-характеристикой до образу Максима.

       Орієнтовний план до характеристики образу Максима.

1) Максим — «молодий гірняк... перший удалець на всю тухольську верховину... »

2) Портрет і зовнішність героя.

3) Вольові якості: а) наполегливість; б) цілеспрямованість; в) мужність; г) велика сила волі; д) незламність, твердість; е) готовність до самопо-жертви; є) свідомість обов’язку.

4) Розум та кмітливість: а) володіння зброєю; б) військове вміння; в) риси начальника.

5) Почуттєві риси: а) справедливість; б) любов до вітчизни, коханої; в) гор-дість; г) волелюбність; д) вірність; е) розсудливість; є) витривалість; ж) самовладання.

6) Значення образу Максима.

5. Максим дуже добре знав історію свого села. Про це свідчить легенда про Сторожа, яку він розказав КОМУ? (Тугару Вовку і Мирославі) КОЛИ? (після полювання).

 

 6. Про кого говориться в повісті: 

Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій тільки муж­чинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами (Ми­рослава).

 7. Кадри із кінофільму: 3,6,9.

 

 

 8. Бесіда за питаннями:

  • Якою ви уявляєте Мирославу?
  • Хто займався вихованням дівчинки? Як це вплинуло на формування ха­рактеру?
  • Як Мирослава поводиться в таборі татар?
  • Як вона ставиться до батька?
  • Чому дівчина відстоювала інтереси тухольців?
  • Як Мирослава поставилася до загибелі батька?

 

 9. Орієнтовний план до характеристики образу Мирослави.

1) Мирослава — головна героїня повісті І. Франка «Захар Беркут», дочка боярина
     Тугара Вовка.

2) Портрет і зовнішність.

3) Риси вдачі: а) сердечність; б) доброта; в) скромність; г) ніжність; д) поряд­ність;
     е) вірність.

4)Донька і батько.

5) Вольові риси: а) готовність віддати життя за щастя народу і за коханого;
     б)сила волі; в) мужність.

6)Палке кохання до Максима.
7) Мирослава — рятівниця Тухлі.

 

10. Підсумовуючи цей етап уроку давайте складемо порівняльну характеристику Максима і Мирослави:

 

Спільні риси

Відмінні риси

  •      Максим і Мирослава —
           сміливі   й  мужні.
  •      Волелюбні, розуміють
          справедливість порядків,
           установлених тухольцям
  •      Виявляють військове
           вміння.
  •      Готові віддати життя за
           щастя народу.

 

  • Різні умови виховання по-іншому впливають на їхні характери.
  •     Син вождя тухольської громади Максим не згоден ні на які поступки коли йдеться про щастя народу.
  •     Дочка боярина Мирослава ладна відмовитися від справедливої кари ворогові аби зберегти життя коханому.
  • Максим твердий і непохитний; Мирослава слабкіша, іноді вагається.
  • У Максима над усім панує свідомість обов’язку перед народом; Мирослава насамперед думає про свого нареченого.

 

 

11. В тексті автор використав малознайомі слова (діти зачитують слова із ремарок):

   1. ...Вся громада зібрана довкола каменя при вході тухольської тіснини: дівчата з вінками, молодці з музикою, всі в празничних чистих строях.

   2. Так потішав себе старий Захар, але серце його скиміло глибоко: надто сильно, всею силою своєї душі з:н любив свого наймолодшого сина.

   3. Так, отже, надіюсь, що ти скажеш мені ге слово, як трафити до серця твоїх громадян і твого бать­ка, щоб пристали на наше предложения.

   4. Згори його обкручувано линвами і шнурами, здолу підкопувано його насаду і в шпару, що показалася недалеко під землею, вкладені скосом ялиці, що мали служити за підойми для обвален­ня каменя поперек тіснини.

 

12. Про кого говорить І.Франко: 

…. був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухоль- ських ведмедів (Тугар Вовк).

 

13. Кадри із кінофільму: 5, 6.

 

14. Бесіда за питаннями:

  • Хто такий Тугар Вовк? Як ви думаєте, чи випадково автор добирає саме та­ке
       прізвище для свого персонажа?
  • У яких умовах Тугар Вовк жив у Тухлі?
  • Чому Тугар Вовк вирішив зрадити тухольців?
  • Як він ставився до Мирослави?
  • Чим, на вашу думку, можна пояснити співчуття Тугара Вовка до полонено­го
       Максима?
  • Прокоментуйте смерть персонажа.

 

15. Орієнтовний план до характеристики образу Тугара Вовка.

1) Т. Вовк — тухольський боярин.

2) Портрет і зовнішність.

3) Стосунки Т. Вовка з іншими героями твору.

4) Риси характеру: а) підступність; б) хитрість; в) гордість; г) зарозумілість;
     д) корисливість; е) улесливість.

5) Вольові риси: а) готовність віддати життя за щастя народу і за коханого;
     б)сила волі; в) мужність.

6) Прагнення героя: а) поневолити народ; б) розруйнувати і розповсюдити розбрат; 
      в) задовольнити власні потреби.

16. Розповідь Мирослави про батька

17. Про кого говорить автор повісті: 

Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів... Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він (Захар Беркут).

18. Кадри із кінофільму: 5,7,8,9.

 

19. Бесіда за питаннями:

  • Коли ви вперше, читаючи твір, дізналися про Захара Беркута?
  • Що єднає прізвище Захара з назвою птаха?
  • Чому Захар Беркут мав авторитет серед тухольців?
  • Як Захар реагує на шкоду, яку завдає Тугар Вовк громаді?
  • Чим пояснити те, що старий Беркут прагне розгромити, а не відбити татар?
  • Які сили допомагають Захарові прийняти правильне рішення і подолати ворога?
  • В чому вбачав тухольський ватажок смисл свого життя?
  • До якої справи Захар Беркут мав хист?
  • Яке значення для ще молодого Захара Беркута мало його перебування у 'діда Акинтія?
  • Як Захар Беркут ставиться до зрадництва Тугара Вовка?
  • Чому .Захар не погодився на пропозицію Тугара Вовка обміняти полоне­ного Максима на вихід татар з котловини? Що в цей період відчував ста­рий Беркут? Чи можна його засудити за таке ставлення до свого сина?
  • Яким були останні слова Захара Беркута? Що він пророкував для май­бутнього покоління?
  • Чим повчальний образ Захара Беркута?

 

20. План-характеристика образу Захара Беркута:

  1. Захар Беркут — ватажок тухольської громади.
  2. Портрет і зовнішність героя.
  3. Риси характеру: а) добрий і волелюбний; б) відвертий і чесний; в) пра­цьовитий; г) розсудливий і мужній; д) витриманий.
  4. Прагнення героя: а) боронити рідний край від ворогів; б) шанувати тра­диції і богів; в) служити інтересам народу; г) закликати до єдності, згур­тованості народу в боротьбі з ворогами.
  5. Захар Беркут — патріот Руської землі.

 

 

 

 

 

 

21. Підсумовуючи цей етап уроку давайте складемо порівняльну характеристику Т. Вовка і З. Беркута :

 

Спільні риси

Відмінні риси

  •      вожак -  тухольської громади
          командир воїнів.             
  •      хороший батько
  •      умілий воїн
  •      любов до дитини

 

Т. Вовк

З. Беркут

1. подвійний зрадник

2. зарозумілість

3. підступність

1. патріот

2. здатний пожертв. син.

3. сила духу

 

22. Характеристика художніх засобів:

Назвіть художні засобі, використаних в наведених реченнях. Поміркуйте, навіщо автор використовує ці засоби.

 

1. В його серці, смілім і чистім, як щире золото, відразу блиснула щаслива думка.

2. В очах дівчини заблисли дві перлові сльози.

3. Сонце вже піднялось на небі і меркотіло крізь гілляки, мов скісні золоті нитки та 
    пасма.

4. Під водопадом творив потік просторий, спокійний і чистий, мов сльоза, ставок.

5. З пропадистих, чорних, мов горла безодні, дебрів піднімалася сивими туманами пара.

6.  … виросла на свободі, що виховання її було мужське, і що в тім прегарно
     розвиненим дівочім і тілі живе сильний, великими здібностями обдарований дух

7. Її слова, її погляд, дотик її рук і її вісті — все те немов вирвало його (Максима) з
    темного гробу, повернуло йому життя.

 

23. Літературний гейм «Хто з героїв»

Завдання. Дати відповідь, кому з героїв твору «Захар Беркут» І. Франка належать  наведені слова?

  1. «Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого, ніж смерть». (Максим)
  2. «Прийде пора, іскра розгориться новим огнем!» (Захар Беркут)
  3. «Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському 
          медведеві!» (Тугар Вовк)
  4. «Раз мати родила, раз і гинути прийдеться». (Бурунда)
  5. «Ні, власті у нас над громадою не має ніхто: громада має власть сама, а більше ніхто...» (Максим)
  6. «Ми над усе любимо свій кутик,— коли б так кождий інший любив свій кутик, то певно всі люди жили б на світі спокійно й щасливо». (Мак­сим)
  7. «Не відбити, але розбити їх — се повинна бути наша мета!» (Захар Беркут)
  8. «Свідоцтво моє проти боярина Тугара Вовка велике і страшне: він зрадник...» (Митько Вояк)
  9. «Я буду твоєю служницею, твоєю невільницею до останнього віддиху, лиш не йди туди, не подавай свого чесного ім’я на вічну ганьбу!» (Мирослава)
  10. «Я не піду дальше. Я не стану зрадницею свого краю!» (Мирослава)
  11. «Гляди, дівчина, на свій тат. Будь вірна великому Чінгісхану. Велика ласка буде!» (Пета)
  12. «Ти дуже хитрий, такий хитрий, що аж себе самого перехитрив! Ти кажеш, що щастя бажаєш, а ти вбив моє щастя». (Мирослава)

 

24. «Мікрофон»

1. Захар Беркут звернувся до громади з прощальним словом — говорив про значення згуртованості, дружби, злагоди між людьми. Хто ще у світовій літе­ратурі теж виступив зі словом про значення товариства? (Тарас Бульба з одно­йменної повісті М. Гоголя).

2. Як пов’язані проблеми повісті І. Франка «Захар Беркут» із нашою сучасністю? (Нині теж постає проблема згуртованості на­роду, його одностайності, виховання почуття патріотизму, людської гіднос­ті.)

 3. Чому І. Франка називають Великим Каменярем? (Бо він хотів своїми творами допомогти народові знайти власний шлях у житті, як Каменяр, ви­мощував йому дорогу.)

 

VІ.     ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцінки.

 2. Д/з  Лист улюбленому герою повісті.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лобур Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бонь Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 березня 2021
Переглядів
30408
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку