Колективна робота з текстом Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Знайти й виписати дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. Визначити, що вони виражають. Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу. Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево-судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір. Виноград, вишні, сливи зміцнюють організм (З кн. «Відкриття, знахідки, пошуки»).
Трансформація мовних одиниць у висловлюванні Прочитати текст. Спробувати замінити в тексті особові дієслова на безособові. З’ясувати, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначити синтаксичну роль безособових дієслів. На грядці видніється суниця. Її користь ніхто не переоцінить. Вона виводить камені, зміцнює серце. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Тому виводять різні сорти цієї культури і високо її цінують (З журналу).
Творче реконструювання Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Поширити речення, використовуючи знання про цілющі рослини. Зразок. У лісі пахне сосна. У лісі запахло сосною. Сосна виділяє фітонциди, що вбивають хвороботворні мікроби. Вода залила луки. Дощ покропив землю. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою (З журналу).
Ігрове завдання Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу. 1. Явище природи, що свідчить про початок дня. 2. Дієслово на означення випадкового успіху у справах. 3. Явище природи, що свідчить про початок вечора. 4. Дієслово з часткою -ся, утворене від особового в третій особі однини, що означає впевненість у чомусь. 5. Стало холодніше. 6. Синонім до дієслова світає. 7. Синонім до дієслова пощастить. 8. Дієслово з часткою -ся, спільнокореневе з іменником життя. 9. Синонім до дієслова вечоріє. 10. Дієслово з часткою -ся, спільнокореневе з іменником сплюха. 11. Явище природи, характерне великою кількістю опадів.
Систематизація й узагальнення знань з теми Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Які дієслова називаються безособовими? 2. Чи може при безособових дієсловах стояти підмет? 3. Що виражають безособові дієслова? 4. Як можуть утворюватися безособові дієслова від особових? 5. Чи змінюються безособові дієслова за особами або родами?
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1. Омельчук С. А., Ляшкевич А. І., Чаловська М. В. Усі уроки української мови в 7 класі / Упорядник С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 348, [4] с. 2. Уроки української мови. 7-11 класи. Учитель року / уклад. Є. І. Науменко, О. М. Чхайло. - Х.: Вид. група «Основа», 2008. - 207, [1] с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 1. 3. Омельчук С. А., Кумейська Н. В., Середа Л. В., Чаловська М. В. Сучасний урок української мови в 7 класі / Упоряд. С. А. Омельчук. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. - 208 с. - (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 6 (43)).