Усний твір-роздум "Найсвятіша любов - материнська"

Про матеріал
ТЕМА : Усний твір- роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі. МЕТА : удосконалити мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати окремі факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно- композиційний і мовний аналіз творів розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати у восьмикласників щирість, людяність, доброту, почуття любові та поваги до матері.
Перегляд файлу

 

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«КОЧЕРЕЗЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС

 «КОЧЕРЕЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ - ДИТЯЧИЙ САДОК»

 

 

 

 

 

 

 

 

Усний твір – роздум на морально – етичну тему в публіцистичному стилі

 

 

               Найсвятіша любов – материнська

 

 

 

 

 

              Урок розвитку зв’язного мовлення у 8 класі

 

 

                                                                 Учитель  Парова С.В.

 

 

 

 

                                                          2019рік

 

 

 

 

        

ТЕМА : Усний твір- роздум на морально-етичну тему в

публіцистичному стилі.

 

МЕТА : удосконалити мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати окремі факти, послідовність викладу матеріалу;                     розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-

композиційний і мовний аналіз творів розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати у восьмикласників щирість, людяність, доброту, почуття любові та поваги до матері.

       

ТИП УРОК: урок розвитку зв’язного мовлення; застосування знань і

формування вмінь.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

          ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, презентація учня, картки індивідуальної

          роботи.

      

          Епіграф до уроку.

                                               Заглядає в шибку казка

                                               Сивими очима

                                               Материнська добра ласка

                                               В неї за плечима.

                                                                 В. Симоненко

                                                                                       

                      Цілі та очікуванні результат навчання

 

     Знати : - Відомості про роздум як одного з типів мовлення.

                    - Структуру текстів – роздумів.

                    - Лексичне значення понять мораль та етика.

     Вміти : -  Складати письмові висловлювання на задану тему.

  • Добирати матеріал для твору.
  • Працювати з довідковою літературою.
  • Обирати відповідно до теми тип і стиль мовлення.
  • Добирати мовні засоби відповідно до стилю.

 

                      ХІД УРОКУ

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

  • Діти, наш урок проходить напередодні першого свята весни.

Що це за свято ?

  • Про кого піде мова на уроці ?

Саме образ неньки зоріє над людством і оберігає його від зла.

Бо немає материнській любові ні меж, ні кордонів, ні океанів.

              2. Визначення власних цілей на урок

                    Твір – роздум – це …                                 Поглибити

                    Структура                  мораль                     Повторити

                    Розгорнутий              етика                       Дібрати

                    Стягнений                                                    Скласти

3Актуалізація опорних знань.

-Діти, за допомогою опорних слів, записаних на дошці, визначте цілі

 нашого уроку.

  1. Поглибити знання про твір – роздум як одного із типів мовлення ;
  2. Повторити структуру тексту роздуму ;
  3. Дібрати матеріал для написання твору ;
  4. Визначити лексичне значення понять мораль, етика.

Учитель.

  • Щоб визначити лексичне значення слів мораль, етика два учні попрацюють із тлумачним словником.
  • Діти, за допомогою опорних слів, записаних на дошці, пригадайте теорію.

                  Роздум – це висловлювання, змістом якого є встановлені людиною

                  зв’язки між предметами та явищами. До роздуму можна поставити

                  загальне питання – чому?).

                 Текст-роздум складається із трьох основних частин:

                 Теза (думка, яку доводять).

                 Аргументи (докази).

                 Висновок.

                 Роздум буває розгорнутий і стягнений.

                 Розгорнутий роздум складається із трьох частин : теза, аргумент,

                 висновок.

                 Стягнений роздум складається із двох частин: тези та доказів.

                 Розгорнутий роздум найчастіше вживається в текстах наукового та

                 ділового стилів.

                 Стягнений роздум – в художньому, публіцистичному та розмовно-

                 побутовому.

  • Дівчатка, які працювали із словниками, вже готові зачитати   лексичне значення мораль та етика.
  1. Робота в парах.

                 Учитель.

  • А тепер, діти, давайте теорію закріпимо на практиці. Проведемо роботу в парах. У кожного на парті лежить текст. Визначте тип мовлення. Аргументуйте свою відповідь.

      Мама- найрідніша і найдорожча в цілому світі людина. Тому кожне її

      слово, мудрі поради і добрі діла – це Книга життя, з якою ми

      вирушаємо в далекі світи. І перший усміх до сонця, і перший

      “добридень” людям -     теж від матері. І оте одвічне :  “не вкради”,

      “не убий”, “шануй старших”, “люби ближнього свого”… А ще мама

      вчить говорити правду і творити добрі діла. Отже, без матері та її

      Книги життя важко піднятися на крилах своєї мрії.

 

 

 

Учитель.

- Діти, у творах-роздумах зазвичай пишуть про моральні якості людини:

  що таке добро і зло, обов’язок , честь, совість, відповідальність,

  гуманність.

6. Підготовка до написання твору –роздуму.

Учитель.

  • Мати самовіддано любить своїх діток, голубить їх, робить усе,

щоб були вони щасливими. Хоч би де не була людина, вона завжди тягнеться до рідної неньки, називаючи її мама, ненечка …

  • Уважно прослухайте пісню у виконанні Ніни Матвієнко і доповніть ряд, виписавши образні вислови або синоніми до слова “мати” із пісні.

(Звучить пісня)

                     Доповніть ряд:

  1. Мама, ненька …
  2.  Материнська любов – безмежна, вірна …
  • Які тези ви дібрали до слова мама
  • Діти, то які епітети ви дібрали до слова материнська любов

  (безмежна, неосяжна, безкрая, незгасима, ніжна, тепла, вірна,

   незрадлива, свята, наймогутніше почуття, найглибше почуття)

  • Як бачите, цей ряд дуже великий, бо такою великою, величною,  святою є материнська любов.
  1. У народі кажуть: “дитина тільки пальчик поранить, а у матері уже серце болить”. А які ще прислів’я знаєте?

Учитель.

  • Діти, доля жінки, матері, зокрема жінки – українки зазнала тяжких випробувань. Скажіть яких саме?

(Кріпацтво, голод, епідемії, репресії, війни, війна в Афганістані, чорнобильська катастрофа)

  • Тому в усі віки, усі народи світу в різних видах мистецтва возвеличували образ жінки, матері, її святість і безмежну любов.

Шляхова Оксана підготувала на урок презентацію на тему: “Мистецькі роздуми на вічну тему”

(Учениця показує презентацію)

                         Учитель.

                          - Діти, який висновок необхідно виписати із поданої презентації?

                         (Учні записують висновок. Тож недаремно в народі кажуть, що

                          найсвятіша любов материнська. Пам’ятаймо про це. Ми

                         підростемо, барвистими маминими рушниками простеляться у світ

                         дороги, але завжди з нами буде материнська любов.)

                         5. Робота в групах.

                                Об’єднайтесь у групи. Доповнюючи або змінюючи речення та

                         словосполучення, складіть короткий твір-роздум “Найдорожча

                         людина - мати”.

 

 

                          

  Найдорожча людина. Учила говорити перші слова. Над

                           колискою  співала. Віддавала тепло душі. Навчила робити перші

                           кроки. Відкривала світ. Що можна, а чого не слід. Навчила любити.

                           Працювати чесно. Любити Батьківщину. Завжди в боргу.

                            Учитель.

  • Зачитайте усний твір-розум.

(Учні зачитують усний твір-роздум)

  • Діти, ви ось склали свій усний твір про маму. А ось як про

                              материнську любов розповідає народна легенда.

 

“Найсвятіша любов – материнська”

    Був у матері єдиний син – добрий, ненаглядний. Душі в ньому

                          мати не чула. Виріс син ставний, гарний. Одружився з дівчиною

                          небаченої краси. Привів молоду дружину в рідну хату. Незлюбила

                         та свекруху, зненавиділа її. Боялася мати показатися невістці на очі, 

                         сиділа в сінях. Але й це не заспокоїло жорстоку. Каже вона чоловікові:

                         “Коли хочеш, щоб я з тобою жила, то убий матір, вийми з грудей

                         серце і спали на вогні.”

    Пішов син з матір’ю у діброву, наламав сухого хмизу, розпалив

                         вогнище. Убив матір, поклав серце на жар. Спалахнув сучок, тріснув,

                        полетіла жарина, ударила а обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув

                        той, закрив долонею обпечене місце. Стрепенулось материнське серце,

                        прошепотіло: “Тобі боляче, синочку!”

     І такою величною і невичерпною була любов материнська, таким

                        всесильним було бажання бачити сина радісним і безтурботним, що

                        ожило серце і притисла мати кучеряву голову сина до грудей. Пішли

                        вони удвох степами широкими і стали двома могилами високими.

                          Тож недаремно кажуть у народі, що найсвятіша любов - 

                        материнська.

  • Діти, то ж яка любов материнська?

(Велична, невичерпна, найсвятіша)

  Пам’ятайте про це. Бережіть своїх мам. Бо як мовиться у народному

                         прислів’ї: “Все купиш, лише маму – ні!”. І де б ви не були, вас завжди

                         буде зігрівати материнський погляд і безмежна материнська любов.

 

                         7. Рефлексія.

                         Учитель.

                                 От і закінчився наш урок розвитку зв’язного мовлення, на

                         якому ми говорили про те, що материнська любов – найсвятіша.

  • Що було найцікавішим?
  • Що вам видалося найважливішим?
  • Чи справилися ви з визначеними на початку уроку цілями?
  • Що вам у цьому допомогло?
  • Отже, прочитайте ще раз епіграф до уроку і скажіть, чи відповідає він змісту того, про що ми говорили сьогодні на уроці?

 

 

 

 

Учитель.

 Кажуть, кожне покоління переживає любов батьків і невдячність дітей. Давайте станем винятком. Уже сьогодні підійдіть до своїх  батьків, обніміть і поцілуйте, розкажіть, як ви їх любите. Упевнена,    щира усмішка на їхніх обличчях буде для вас найкращим дарунком,   бо материнська любов – воістину диво. Диво, що рятує світ.

 

8. Домашнє завдання.

  Написати твір-роздум на тему: “Найсвятіша любов- материнська”,

користуючись пам’яткою “Як працювати над твором – роздумом на

морально-етичну тему” на сторінці 258.

 

9. Оцінювання знань.

                        

          

 

 

 

 

 

                                             

            

 

                            

 

                      

 

                               

doc
Додано
10 березня 2021
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку